Vid vissa tider och vissa hållplatser finns det SL-värdar med visseringsutrustning som då kan släppa på passagerare via bussarnas bakdörrar. Jag fick mitt kort kontrollerat av en sådan värd men hann inte gå på bussen innan bakdörrarna stängdes. Jag gick då på genom framdörren i stället. Det förvånade mig att kortet accepterades vid blippningen där. Hade förväntat mig att det skulle vara "tidsspärrat". Men tydligen inte. Är det bara spårtrafikens spärrar som spärrar korten och gör dem oanvändbara ett part minuter efter att de används?
Att kontrollanternas utrustning kan läsa av korten direkt är naturligt. De ska ju inte skriva information på korten. Men det kanske är samma funktion för alla handhållna kortläsare?
Visseringsutrustning utanför bussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visseringsutrustning utanför bussar
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
Tog man inte bort "tidsspärren" helt på Accesskorten p g a alla problem?
Eller är det bussarnas kortläsare som inte har tidsspärr?
Eller är det bussarnas kortläsare som inte har tidsspärr?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
Har man tagit bort spärren? Numera läser man ju ingen papperstidning. När man gjorde det så hände det att man passerade spärren och sedan kom på att man skulle ha Metro eller köpa Expressen. (Det senare var mycket länge sedan.) Om man då gick ut genom spärrna för att hämta tidningen så fick man stanna utanför någon minut eller två tills kortet funkade igen.roggek skrev:Tog man inte bort "tidsspärren" helt på Accesskorten p g a alla problem?
Eller är det bussarnas kortläsare som inte har tidsspärr?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Genius on call
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
Visse-ring? Vad är det för en ring?!?
(Pyramide-sättete! Va e de för ett sätt de?)
(Pyramide-sättete! Va e de för ett sätt de?)
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
Aj då! Trodde så säkert att kortet tidsstämplades. Mest för att jag inte insåg att alla spärrarna i en spärrlinje delade information om avlästa kort. Å andra sidan skulle förstås alla enheter behöva ha noggrann koll på tiden om det skulle funka med tidsstämpling.Odd skrev:"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Visseringsutrustning utanför bussar
Jodå, kortet tidsstämplas, men den tidsstämplen används inte för anti-pass-back-funktionen. Som du säger så är tidssynkroniseringen en faktor som inte är att underskatta. Det finns otal exempel på när endast några millisekunders tidsdiff mellan system orsakar märkliga fenomen med att data inte accepteras etc. Tidssynk på millisekundnivå är för övrigt något som har visat sig vara mycket svårt.LÅ1 skrev:Aj då! Trodde så säkert att kortet tidsstämplades. Mest för att jag inte insåg att alla spärrarna i en spärrlinje delade information om avlästa kort. Å andra sidan skulle förstås alla enheter behöva ha noggrann koll på tiden om det skulle funka med tidsstämpling.Odd skrev:"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Genius on call