Visseringsutrustning utanför bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av LÅ1 »

Vid vissa tider och vissa hållplatser finns det SL-värdar med visseringsutrustning som då kan släppa på passagerare via bussarnas bakdörrar. Jag fick mitt kort kontrollerat av en sådan värd men hann inte gå på bussen innan bakdörrarna stängdes. Jag gick då på genom framdörren i stället. Det förvånade mig att kortet accepterades vid blippningen där. Hade förväntat mig att det skulle vara "tidsspärrat". Men tydligen inte. Är det bara spårtrafikens spärrar som spärrar korten och gör dem oanvändbara ett part minuter efter att de används?

Att kontrollanternas utrustning kan läsa av korten direkt är naturligt. De ska ju inte skriva information på korten. Men det kanske är samma funktion för alla handhållna kortläsare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av roggek »

Tog man inte bort "tidsspärren" helt på Accesskorten p g a alla problem? :roll:
Eller är det bussarnas kortläsare som inte har tidsspärr?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Tog man inte bort "tidsspärren" helt på Accesskorten p g a alla problem? :roll:
Eller är det bussarnas kortläsare som inte har tidsspärr?
Har man tagit bort spärren? Numera läser man ju ingen papperstidning. När man gjorde det så hände det att man passerade spärren och sedan kom på att man skulle ha Metro eller köpa Expressen. (Det senare var mycket länge sedan.) Om man då gick ut genom spärrna för att hämta tidningen så fick man stanna utanför någon minut eller två tills kortet funkade igen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av Odd »

"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av daniel_s »

Visse-ring? Vad är det för en ring?!? :lol:

(Pyramide-sättete! Va e de för ett sätt de?)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Aj då! Trodde så säkert att kortet tidsstämplades. Mest för att jag inte insåg att alla spärrarna i en spärrlinje delade information om avlästa kort. Å andra sidan skulle förstås alla enheter behöva ha noggrann koll på tiden om det skulle funka med tidsstämpling.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Visseringsutrustning utanför bussar

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:"Tidsspärren" som jag tror avses här är ingen funktion i kortet, det är en funktion i spärrarna, så kallat pass-back-skydd, och är enbart avsett för att förhindra att samma kort upprepande gånger kan blippas i samma spärrlinje för att släppa igenom flera. Samma funktion finns på många olika passagesystem och är ofta en konfigurationsinställning. För att det skall fungera skall de ingående kontrollenheterna vara ihopkopplade, vilket det inte är mellan olika handläsare, men väl inom tex en buss.
Aj då! Trodde så säkert att kortet tidsstämplades. Mest för att jag inte insåg att alla spärrarna i en spärrlinje delade information om avlästa kort. Å andra sidan skulle förstås alla enheter behöva ha noggrann koll på tiden om det skulle funka med tidsstämpling.
Jodå, kortet tidsstämplas, men den tidsstämplen används inte för anti-pass-back-funktionen. Som du säger så är tidssynkroniseringen en faktor som inte är att underskatta. Det finns otal exempel på när endast några millisekunders tidsdiff mellan system orsakar märkliga fenomen med att data inte accepteras etc. Tidssynk på millisekundnivå är för övrigt något som har visat sig vara mycket svårt.
Genius on call
Skriv svar