Sida 3 av 4

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: måndag 15 november 2021 1:46
av Diripsi
Enceladus skrev:Ja, Roslagsbanan behöver ett bättre trafikutbud om kollektivtrafiken ska vara konkurrenskraftig i mer välmående områden där den egna bilen är ett alternativ och priset inte är den viktigaste faktorn. För många är 30-minuterstrafik på söndagar inte tillräckligt attraktivt för att välja bort bilen. Men det skulle vara bra om även Vallentuna växte i samma takt. I och för sig kan resandeunderlaget på den grenen ökas genom en förlängning till Rimbo...
Vilket ju säger en hel del om vad det verkligen innebär att ha en målsättning att kollektivtrafiken ska vara "konkurrenskraftig" mot bilen. Då ska man satsa ännu mer på kollektivtrafiken i välmående områden, medan de som bor i mindre välmående områden kan få nöja sig med en betydligt lägre standard, för de har ju ändå inget annat alternativ.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: tisdag 22 februari 2022 13:16
av Enceladus
Enceladus skrev: söndag 14 november 2021 15:21
Kantorn skrev:
Enceladus skrev:Nu har SCB publicerat befolkningsstatistiken för årets tre första kvartal. I Mälardalen är det Uppsala, Stockholm, Haninge, Järfälla, Nacka och Österåker som växer snabbast. Kan vara bra för pendeltågens minimiutbud om resandeunderlaget ökar på Nynäsbanan.
Om Österåker växer fort, då vore väl en prioritering av Roslagsbanan på sin plats. Jag minns när jag bodde i Åkersberga, det var 1972-80, och under den tiden exploderade villabyggandet, då bland annat norra Margretelund fick i stort sett hela sin bebyggelse (de stora likformade villa- och radhusområdena som utgår från Söralidsvägen och Tråsättravägen. Gissar på flera tusen bostäder som byggdes. Bara som en liten nostalgitripp för min del. Förlåt.
Ja, Roslagsbanan behöver ett bättre trafikutbud om kollektivtrafiken ska vara konkurrenskraftig i mer välmående områden där den egna bilen är ett alternativ och priset inte är den viktigaste faktorn. För många är 30-minuterstrafik på söndagar inte tillräckligt attraktivt för att välja bort bilen. Men det skulle vara bra om även Vallentuna växte i samma takt. I och för sig kan resandeunderlaget på den grenen ökas genom en förlängning till Rimbo...
Den ojämna folkökningen fortsätter enligt SCB:s årliga statistik. Österåker växte med 1 590 invånare medan Vallentuna ökade med bara 127. Om utvecklingen fortgår på samma sätt så kommer Roslagsbanan att behöva förlängas till Rimbo eller Arlanda för att få en jämnare fördelning, vilket i och för sig kan vara bra för Roslagen i stort.

Haninge, Järfälla och Nacka är de kommuner i Stockholms län som växte snabbast i år (bortsett från Stockholms kommun förstås). I princip alla större orter som trafikeras av Mälartåg växer, med Uppsala och Västerås i täten. När kommer det att behövas nattrafik till exempelvis Västerås?

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 23 februari 2022 1:12
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: tisdag 22 februari 2022 13:16 [

Den ojämna folkökningen fortsätter enligt SCB:s årliga statistik. Österåker växte med 1 590 invånare medan Vallentuna ökade med bara 127. Om utvecklingen fortgår på samma sätt så kommer Roslagsbanan att behöva förlängas till Rimbo eller Arlanda för att få en jämnare fördelning, vilket i och för sig kan vara bra för Roslagen i stort.

Haninge, Järfälla och Nacka är de kommuner i Stockholms län som växte snabbast i år (bortsett från Stockholms kommun förstås). I princip alla större orter som trafikeras av Mälartåg växer, med Uppsala och Västerås i täten. När kommer det att behövas nattrafik till exempelvis Västerås?
Så om Österåkers befolkning växer måste man öka beläggningen på den andra grenen ?
Låter väldigt skruvat , även om jag nog tror att det vore fördelaktigt med en återuppbyggnad till Rimbo.
Men kommer det tåg dit så kommer det nog att bli någon form av skip-stop på en del av sträckan

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 11 maj 2022 10:49
av Enceladus
Nu har SCB publicerat befolkningsstatistiken för årets första kvartal. Befolkningen i Stockholms län har ökat till 2 421 325 invånare. Alla kommuner i länet växer dock inte i samma tempo. Några växer inte alls. Det är svårt att dra slutsatser utifrån ett enskilt kvartal, men vissa trender kan skönjas. Österåker växer återigen snabbare än Vallentuna, vilket ytterligare ökar obalansen på Roslagsbanan. Många pendeltågskommuner växer snabbt, trots pendeltågens lägre status.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: fredag 19 augusti 2022 7:42
av Enceladus
Nu har SCB publicerat befolkningsstatistiken för årets andra kvartal. Befolkningen i Stockholms län har ökat med 7 662 invånare till 2 428 987 invånare. I detta tempo nås 3 miljoner invånare omkring år 2040, men linjär extrapolering är förstås inte alltid rimlig. Förmodligen spökar pandemin fortfarande lite i bakgrunden.

Över lag har de flesta pendeltågskommuner en god tillväxt. Diskrepansen i trafikutbud mellan pendeltåg och tunnelbana blir allt svårare att motivera, men SL fortsätter att envisas med att prioritera befintlig trafik framför utökad trafik. Roslagsbanekommunerna har också en respektabel tillväxt.

Den näst största kommunen i Stockholms län - Huddinge kommun med 114 350 invånare - passerar för första gången den näst största kommunen i Västra Götalands län - Borås kommun med 114 243 invånare. Med sin snabba tillväxt får snart även Haninge kommun ett sexsiffrigt invånartal.

Varken Stockholm eller Västra Götaland har emellertid Sveriges största näst största kommun i länet, utan där leder Skåne och Östergötland. Både Helsingborg och Norrköping utmärker sig med goda tågförbindelser, till skillnad från Borås. Karlskoga är ett exempel där bristande kommunikationer hämmar utvecklingen.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: måndag 14 november 2022 23:31
av Enceladus
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2022

Nynäshamn växer med 136 invånare samtidigt som Ekerö krymper med 113 invånare. Därmed ökar gapet ytterligare. Till skillnad från Ekerö har Nynäshamn ingen nattrafik, inte ens på helger. Tamsons lovade att införa nattrafik "redan i höst". Av detta blev intet. Hoppas inte att för många väljare blev lurade.

Stockholms län har nu totalt 2 434 398 invånare medan Uppsala län sannolikt passerar 400 000 invånare i år.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 16 november 2022 8:49
av Fyrgeit
Järfälla och Upplands-Bro växer mest procentuellt. Fler till Mälarbanan alltså.

Även intressant är att de "rika" kommunerna (Danderyd, Ekerö, Vaxholm) är de som sjunker mest procentuellt.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 16 november 2022 16:29
av Enceladus
Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 8:49 Järfälla och Upplands-Bro växer mest procentuellt. Fler till Mälarbanan alltså.

Även intressant är att de "rika" kommunerna (Danderyd, Ekerö, Vaxholm) är de som sjunker mest procentuellt.
Järfälla och Upplands-Bro "belönas" med att sista tåget på helger dras in och Mälarbanan blir den enda bana som får reducerad trafik. Denna avgång har högre belastning än i princip alla tunnelbaneavgångar vid samma tid (de flesta tunnelbanegrenar har färre resenärer och tunnelbanan har högre turtäthet).

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 17 november 2022 18:14
av BSB101
Fyrgeit skrev: onsdag 16 november 2022 8:49 Järfälla och Upplands-Bro växer mest procentuellt. Fler till Mälarbanan alltså.

Även intressant är att de "rika" kommunerna (Danderyd, Ekerö, Vaxholm) är de som sjunker mest procentuellt.
Inte så intressant egentligen mer ett konstaterande om att om det inte byggs bostäder blir det svårt att växa befolkningsmässigt. På sikt kan det även bli ett problem då unga i många fall flyttar till andra kommuner för att få tag i en bostad och sedan blir kvar där och vips har man förlorat en framtida skattebetalare. Samtidigt har kommunen fått betala skolgång, förskola, fritidsverksamhet etc för personerna.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 22 februari 2023 13:20
av Enceladus
Stockholms läns befolkning ökar mest i riket
Region Stockholm skrev:Stockholms läns befolkning ökade med 24 888 personer under år 2022, vilket motsvarar 1,0 procent. Sista december 2022 hade länet 2 440 027 invånare. Det är en folkökningstakt som är högre än rikets 0,7 procent.
Jämfört med föregående år ökade befolkningen med 1 739 fler personer år 2022. Procentuellt är det enbart Uppsala län som hade en högre folkökningstakt. Här är SCB:s befolkningsstatistik för varje kommun. Nynäshamn passerade 30 000 invånare och Uppsala län passerade 400 000 invånare. Järfälla, Haninge och Sigtuna ökade mest i Stockholms län (exklusive Stockholms kommun). Störst relativ folkökning noterades i Sigtuna, Upplands Väsby och Järfälla.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: onsdag 22 februari 2023 14:37
av Kantorn
Enceladus skrev: onsdag 22 februari 2023 13:20 Stockholms läns befolkning ökar mest i riket
Region Stockholm skrev:Stockholms läns befolkning ökade med 24 888 personer under år 2022, vilket motsvarar 1,0 procent. Sista december 2022 hade länet 2 440 027 invånare. Det är en folkökningstakt som är högre än rikets 0,7 procent.
Jämfört med föregående år ökade befolkningen med 1 739 fler personer år 2022. Procentuellt är det enbart Uppsala län som hade en högre folkökningstakt. Här är SCB:s befolkningsstatistik för varje kommun. Nynäshamn passerade 30 000 invånare och Uppsala län passerade 400 000 invånare. Järfälla, Haninge och Sigtuna ökade mest i Stockholms län (exklusive Stockholms kommun). Störst relativ folkökning noterades i Sigtuna, Upplands Väsby och Järfälla.
Den statistiken verkar mystisk. Det har från Stockholms län flyttat ut negativt ~4000 personer vilket gör att de som flyttat ut från Stockholms län utomlands är lika många fler än de som flyttat ut från Stockholms län totalt. (Och ja, det finns separat statistik för inflyttning...)

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 23 februari 2023 3:22
av Lennart Petersen
Kantorn skrev: onsdag 22 februari 2023 14:37
Enceladus skrev: onsdag 22 februari 2023 13:20 Stockholms läns befolkning ökar mest i riket
Region Stockholm skrev:Stockholms läns befolkning ökade med 24 888 personer under år 2022, vilket motsvarar 1,0 procent. Sista december 2022 hade länet 2 440 027 invånare. Det är en folkökningstakt som är högre än rikets 0,7 procent.
Jämfört med föregående år ökade befolkningen med 1 739 fler personer år 2022. Procentuellt är det enbart Uppsala län som hade en högre folkökningstakt. Här är SCB:s befolkningsstatistik för varje kommun. Nynäshamn passerade 30 000 invånare och Uppsala län passerade 400 000 invånare. Järfälla, Haninge och Sigtuna ökade mest i Stockholms län (exklusive Stockholms kommun). Störst relativ folkökning noterades i Sigtuna, Upplands Väsby och Järfälla.
Den statistiken verkar mystisk. Det har från Stockholms län flyttat ut negativt ~4000 personer vilket gör att de som flyttat ut från Stockholms län utomlands är lika många fler än de som flyttat ut från Stockholms län totalt. (Och ja, det finns separat statistik för inflyttning...)
Det går nog ihop sig om du räknar lite:
Nettoinflyttning från utland +17298
Nettoutflyttning till andra län -4749
Summa nettoinflyttning +12479

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 23 februari 2023 6:13
av thorwald
Kanske än bättre och nogrannare utredning vore på plats ? Saknar uppgifter om
  • Inflyttnig och utflynning från de nordiska länderna till Stockholm
  • Inflyttnig och utflynning från de baltiska länderna till Stockholm
  • Inflyttning och utflyttning från EU länderna
  • Inflyttning och utflyttning från NATO länderna
  • Inflyttning och utflyttning från Götaland, Norrland, Skåne..., alltså ej Svealand
  • Antal individer som flyttat till eller från Stockholm från eller till Mars och/ eller Månen :lol:

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 23 februari 2023 11:56
av Kantorn
Lennart Petersen skrev: torsdag 23 februari 2023 3:22
Kantorn skrev: onsdag 22 februari 2023 14:37
Enceladus skrev: onsdag 22 februari 2023 13:20 Stockholms läns befolkning ökar mest i riket



Jämfört med föregående år ökade befolkningen med 1 739 fler personer år 2022. Procentuellt är det enbart Uppsala län som hade en högre folkökningstakt. Här är SCB:s befolkningsstatistik för varje kommun. Nynäshamn passerade 30 000 invånare och Uppsala län passerade 400 000 invånare. Järfälla, Haninge och Sigtuna ökade mest i Stockholms län (exklusive Stockholms kommun). Störst relativ folkökning noterades i Sigtuna, Upplands Väsby och Järfälla.
Den statistiken verkar mystisk. Det har från Stockholms län flyttat ut negativt ~4000 personer vilket gör att de som flyttat ut från Stockholms län utomlands är lika många fler än de som flyttat ut från Stockholms län totalt. (Och ja, det finns separat statistik för inflyttning...)
Det går nog ihop sig om du räknar lite:
Nettoinflyttning från utland +17298
Nettoutflyttning till andra län -4749
Summa nettoinflyttning +12479
Tack. Jag läste fel.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 11 maj 2023 12:07
av Enceladus
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 1, 2023

Idag publicerades SCB:s befolkningsstatistik för årets första kvartal. Stockholms läns befolkning ökade till 2 444 899 invånare. Danderyd, Lidingö och Vaxholm fortsatte att minska. Denna gång minskade även Huddinge och Solna, men den typen av variationer är inte ovanliga. Nacka, Haninge och Järfälla hade störst ökningar, bortsett från Stockholms kommun förstås. Uppsala län verkar fortfarande vara den del av landet som växer snabbast procentuellt.

Länet växer med över en miljon – men var ska de bo
Mitt i skrev:– Vi måste fortsätta bygga ut tunnelbana, spårvägar och snabbussar. Och Region Stockholm vill ha en ny Stockholmsförhandling gällande bland annat tvärförbindelser och regionala cykelstråk, säger Gustav Hemming.
Det behövs verkligen bättre tvärförbindelser när länet växer utåt.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: fredag 12 maj 2023 16:26
av M224
Bäst vore om alla nimbys som är emot att Stockholm växer tog sitt pick och pack och flyttade. Sverige är ett av Europas mest glesbygda länder så det finns gott om plats för alla som älskar att köra bil till stormarknader och som hellre har träd som grannar än andra människor.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: fredag 12 maj 2023 16:51
av Diripsi
M224 skrev: fredag 12 maj 2023 16:26 Bäst vore om alla nimbys som är emot att Stockholm växer tog sitt pick och pack och flyttade. Sverige är ett av Europas mest glesbygda länder så det finns gott om plats för alla som älskar att köra bil till stormarknader och som hellre har träd som grannar än andra människor.
Bättre om du flyttar själv istället. Är man inte nöjd med Stockholm som det är så får man flytta någon annanstans, inte tvinga de som redan bor där att ändra på sig!

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: torsdag 25 maj 2023 10:41
av Breitspurbahn
Diripsi skrev: fredag 12 maj 2023 16:51
M224 skrev: fredag 12 maj 2023 16:26 Bäst vore om alla nimbys som är emot att Stockholm växer tog sitt pick och pack och flyttade. Sverige är ett av Europas mest glesbygda länder så det finns gott om plats för alla som älskar att köra bil till stormarknader och som hellre har träd som grannar än andra människor.
Bättre om du flyttar själv istället. Är man inte nöjd med Stockholm som det är så får man flytta någon annanstans, inte tvinga de som redan bor där att ändra på sig!
Ja faktiskt. Varför har människor utan anknytning till Stockholm mer rätt till staden än stockholmare?
Och säg att de flyttar någonannanstans. Får de klaga på utbyggnation där med?
Man kan tycka att "du måste acceptera allt som skapas runt dig, annars kan du bo i Övertorneå" är en smula oetiskt.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: tisdag 22 augusti 2023 9:12
av Enceladus
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 2, 2023

Två större milstolpar har passerats i SCB:s senaste befolkningsstatistik. Befolkningen i Stockholms län har ökat med 6 022 invånare och därmed passerat 2 450 000 invånare. Befolkningen i Göteborgs kommun har ökat med 1 825 invånare och därmed passerat 600 000 invånare. Hälften av landets tillväxt sker i Stockholms län, men Stockholms kommun växer långsammare än Göteborgs kommun och bara lite snabbare än Malmö kommun. Övriga länet växer fortare.

Studentstäder som Uppsala, Linköping, Lund och Umeå tappar som brukligt i årets andra kvartal. Även vissa kommuner i Stockholms län som vanligtvis växer tappar i detta kvartal. Det tredje kvartalet brukar överkompensera för detta tapp som gissningsvis beror på utflyttning av studenter och ungdomar.

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Postat: fredag 10 november 2023 13:05
av Enceladus
Enceladus skrev: tisdag 22 augusti 2023 9:12 Studentstäder som Uppsala, Linköping, Lund och Umeå tappar som brukligt i årets andra kvartal. Även vissa kommuner i Stockholms län som vanligtvis växer tappar i detta kvartal. Det tredje kvartalet brukar överkompensera för detta tapp som gissningsvis beror på utflyttning av studenter och ungdomar.
Folkmängd och befolkningsförändringar - Kvartal 3, 2023

Det tredje kvartalet brukar vara studentstädernas kvartal, och detta år är inget undantag. Befolkningen i Uppsala kommun har ökat med 2 465 invånare! Detta kan jämföras med en ökning på 1 951 invånare för Stockholms kommun och 3 881 invånare för Stockholms län, där Täby och Haninge växer snabbt.