Satsningen på Vega verkar vara framgångsrik. Men kollektivtrafikandelen är betydligt lägre i pendeltågsförorter än i tunnelbaneförorter. Saknas unika statusen?Mitt i skrev:– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.
När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.
[...]
Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.
[...]
– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.
[...]
Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.
Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Från landsbygd till storkommun – Haninge blir 100 000 invånare
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Turtätheten och punktligheten är skillnaden.Enceladus skrev: ↑måndag 29 januari 2024 17:45 Från landsbygd till storkommun – Haninge blir 100 000 invånare
Satsningen på Vega verkar vara framgångsrik. Men kollektivtrafikandelen är betydligt lägre i pendeltågsförorter än i tunnelbaneförorter. Saknas unika statusen?Mitt i skrev:– Om man tittar i närtid så är det främst två händelser som lett till ökningen. Det första är när Nynäsbanan byggdes och stationssamhället växte fram, säger Camilla Eriksson, kommunantikvarie.
När järnvägen kom runt förra sekelskiftet var det främst jordbruk här. Fem stationer byggdes, varav bara Tungelsta och Västerhaninge hade bebyggelse. Vid Jordbro, Hemfosa och Österhaninge station (dagens Handen) var det däremot i princip tomt. Men folk sökte sig till stationssamhällen allt mer – ofta för att arbeta i någon av kommunens drygt 350 gårdstvätterier eller i handelsträdgårdar.
[...]
Även pendeltågets intåg i Haninge i början av 1970-talet hade en stor påverkan när det blev lättare att åka in till stan och fler fick plats på tågen.
[...]
– Här sticker Vega ut mest. Drygt femtusen människor, en fjärdedel av befolkningsökningen i hela kommunen, flyttar in i Vega mellan åren 2010 och 2021, säger Stefan Svanström.
[...]
Det fanns en station i Vega mellan 1929 och 1973 som sedan lades ned. 2019 öppnade Vega pendeltågsstation.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Sveriges befolkning minskade under förra årets sista kvartal. Både födelseöverskottet och flyttningsnettot var negativa. Stockholms län ökade dock marginellt.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Minskningen av befolkningen är mer på pappret än på verkligen då man börjat rensa upp inför den allsmäktiga folkräkningen.
För 2023 som helhet så ökade befolkningen.
För 2023 som helhet så ökade befolkningen.
Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken
Nja, upprensningen är väl en del av flyttningsnettot och justeringsposten. Dessa två tillsammans är -2.670 medan födelseöverskottet är -3.445, så även om en del av minskningen är på papperet så är den mer i verkligheten.