Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Lars_L »

Befolkningsökningen och dess effekter på kollektivtrafiken tas ju ofta upp i olika trådar. Men ganska skönt att hålla ihop diskussionen något, inte minst då ju alla trafikslag aktualiseras.

Siffrorna för kvartal 3 2019 har nu kommit från SCB.

Ökningstakten för Stockholms län blev 9 910 för kvartal 3 och 27 650 för kvartal 1-3. Det är marginellt mindre än 2018, då resultatet blev 28 261.
Totalt är det alltså 2 371 774 invånare i Stockholm. Troligtvis blir väl summan omkring 36 000 fler på helår. Detta följer ju tidigare trend, men det är intressant att antalet som länet ökar mer verkar vara mer bestämmande än den procentuella utvecklingen som därmed är avstannande (om än förändringen är liten.)

Stockholm stad har ju halkat efter lite - ett tag trodde man att Stockholm skulle nå miljonstrecket 2019 - nu tycks det väl snarare bli 2021.

Intressant är väl att Södertälje kommer nå 100 000 invånare 2020. Idag är det ju bara Nacka och Huddinge som kommit över (förutom Stockholm stad då). Men även Botkyrka och Haninge ligger ju över 90 000 och båda har en stark befolkningsökning, där Botkyrka troligtvis når 100 000 inom fem år och Haninge något år senare.

Sett till resandeutvecklingen kan man ju se att det främst är kommunerna med pendeltågstrafik som växer kraftigt. Undantaget är väl Botkyrka (där ena kommundelen trafikeras av tunnelbana) och Nacka. Bara befolkningsökningen i Nacka kräver i princip att man utökar trafiken med en buss i högtrafik per kvartal.

För Mälarbanan ligger väl befolkningsökningen (exklusive Stockholm/Sundbyberg) på ca 3 000 sett till helår. Det motsvarar ungefär en vagn mer i högtrafik på årsbasis. För Södertäljegrenen ligger det på ca 4 500 (om man räknar hälften till pendelns upptagningsområde för Botkyrka). Drygt en vagn mer i högtrafik på årsbasis alltså.

Även om det blir lite orättvist att räkna på Nynåsbanan (då ju Skogås tillhör Huddinge och den här räknats till Södertäljegrenen - om än det mesta nyproduktionen äger rum kring den linjegrenen), så blir den totala utökningen ändå betydligt mindre. Drygt 2 000 per år.

Ostkustbanan utökar befolkningen dock med motsvarande 4 000 per år (räknat på halva Solna), vilket väl då också motsvarar drygt en vagn per år.

Däremot är behovet av utökning av trafik (för närvarande) ganska litet får kommuner som har trafikförsörjning endast med buss - det vill säga Ekerö, Tyresö och Värmdö - som tidigare haft en ganska stor befolkningsökning. I Danderyd minskar till och med befolkningen.

Det intressanta är att förutom Salem, har ju alla kommuner med pendeltågskoppling en bra befolkningsökning och många på över 2 procent per årsbasis (vilket är väldigt mycket).

Intressant alltså att mönstret inte tycks ha påverkats så mycket av bostadskris och annat. I alla fall inte för kommunerna som har koppling till pendeltåg. Och att befolkningsökningen håller i sig. Möjligen kan väl det minskade antalet byggstarter få effekt om ett par år. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Odd »

I bland låter det som att befolkningstillväxten är en tävling, men det kanske inte är så konstigt när vi har ett samhälle som bygger på att vi måste ha en tillväxt för att klara av framtida åtaganden. Den som vet det minsta om matte över mellanstadienivå vet att det inte kan fortsätta för evigt....
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Intressant är väl att Södertälje kommer nå 100 000 invånare 2020. Idag är det ju bara Nacka och Huddinge som kommit över (förutom Stockholm stad då). Men även Botkyrka och Haninge ligger ju över 90 000 och båda har en stark befolkningsökning, där Botkyrka troligtvis når 100 000 inom fem år och Haninge något år senare.
Både Södertälje och Botkyrka skulle ha över 100 000 invånare om Nykvarn och Salem inte hade brutit sig ur. Därmed är kommungränserna ganska ointressanta.

Något som kan ha ett symboliskt värde är att Huddinge snart går om Borås. Då blir regionen till synes mer decentraliserad. Egentligen borde Stockholms kommun delas upp. Söderort skulle kunna ha en utveckling som påminner om den i Solna och Sundbyberg, d.v.s. blandstad istället för sovstad.
Lars_L skrev:Intressant alltså att mönstret inte tycks ha påverkats så mycket av bostadskris och annat. I alla fall inte för kommunerna som har koppling till pendeltåg. Och att befolkningsökningen håller i sig. Möjligen kan väl det minskade antalet byggstarter få effekt om ett par år. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
Det är ju tack vare bostadskrisen som kommunerna som har koppling till pendeltåg växer. De som flyttar in i förorterna idag vill egentligen bo i Stockholms innerstad och lever som om de gjorde det. Därför exploderar resandet med pendeltåg.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:I bland låter det som att befolkningstillväxten är en tävling, men det kanske inte är så konstigt när vi har ett samhälle som bygger på att vi måste ha en tillväxt för att klara av framtida åtaganden. Den som vet det minsta om matte över mellanstadienivå vet att det inte kan fortsätta för evigt....
Urbanisering och klimatförändringar innebär sannolikt att befolkningen i de svenska städerna kommer att explodera i framtiden. Visserligen minskas klimatförändringarna av urbaniseringen, men inte tillräckligt mycket för att undvika världens största folkmigration genom tiderna.

Ta gärna en titt på SCB:s senaste befolkningsstatistik. Så gott som alla svenska städer ökar.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Det är ju tack vare bostadskrisen som kommunerna som har koppling till pendeltåg växer. De som flyttar in i förorterna idag vill egentligen bo i Stockholms innerstad och lever som om de gjorde det. Därför exploderar resandet med pendeltåg.
Tror det där är lite av en fördom att alla vill bo i innerstaden. Visst - bland dem som är mellan 20-30 är det väl så, men många som är äldre uppskattar närheten till naturen och det lugn som finns i förortskommunerna. Många väljer också bostad efter arbetsplats. Och alla arbetar inte i innerstaden.

Är nog en förhastad slutsats att resandet skulle öka på grund av folk vill bo i innerstaden. Vi får se vad statistiken för pendeltågen säger för oktober, men troligtvis är ändå den tjugoprocentiga ökning vi sett nu av tillfällig karaktär - som ökningstakt betraktad. Även om det är bekant att högre turtäthet exempelvis också ökar resandet. Däremot tror jag den kommer hålla sig på ca 5 procents nivå utifrån befolkningsökningen som beskrivits ovan. Det innebär en ökningstakt på ca 20 000 resenärer per år och vintervardag.
Enceladus skrev: Både Södertälje och Botkyrka skulle ha över 100 000 invånare om Nykvarn och Salem inte hade brutit sig ur. Därmed är kommungränserna ganska ointressanta.

Något som kan ha ett symboliskt värde är att Huddinge snart går om Borås. Då blir regionen till synes mer decentraliserad. Egentligen borde Stockholms kommun delas upp. Söderort skulle kunna ha en utveckling som påminner om den i Solna och Sundbyberg, d.v.s. blandstad istället för sovstad.
Nja, kommungränser är oerhört betydelsefulla eftersom olika kommuner har olika strategier för hur det byggs. Däremot håller jag med om att "tävlingar" av typen hur många kommuner som har över 100 000 invånare förstås kan vara lite larvigt. Att Salem inte har någon nyproduktion är ju dock till stor en kommunalpolitisk fråga, liksom att vissa kommuner har befolkningsminskning eller i det närmaste står stilla.

Jag vet inte heller hur Söderort skulle vinna på en uppdelning av Stockholms stad. Att Solna och Sundbyberg har en så pass positiv utveckling beror ju på den regionala obalans som finns, med både mer företagande i norr än i söder och framförallt närheten till Arlanda och det stora pendlandet från Uppsala och Västerås/Enköping.

En del av problematiken söder om Stockholm är ju att - av flera skäl - Södermanland inte alls på samma sätt vuxit befolkningsmässigt, som pendlingsstäder norr om Stockholm. Det tror jag inte att man löser genom att dela upp kommuner. En flygplats i Söderort skulle väl vara positivt, men det verkar ju inte vara aktuellt för närvarande (och kan ju kanske vara fel väg att gå av andra skäl).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Ökningstakten för Stockholms län blev 9 910 för kvartal 3 och 27 650 för kvartal 1-3. Det är marginellt mindre än 2018, då resultatet blev 28 261.
Totalt är det alltså 2 371 774 invånare i Stockholm. Troligtvis blir väl summan omkring 36 000 fler på helår. Detta följer ju tidigare trend, men det är intressant att antalet som länet ökar mer verkar vara mer bestämmande än den procentuella utvecklingen som därmed är avstannande (om än förändringen är liten.)
Enligt Tillväxt- och regionplaneförvaltningens senaste kommunprognoser beräknas folkmängden i länet uppgå till 2 378 108 i slutet av året. Regionens prognoser framstår dock återigen som orealistiska efter SCB:s siffror för årets tredje kvartal. Även förra årets prognoser underskattade förra årets befolkningsökning. Hur kan alla prognoser slå fel åt samma håll? Handlar det om inkompetens eller medveten politik?

Se även den relaterade tråden "SL:s pendeltågsprognos - vad hände egentligen?".
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ökningstakten för Stockholms län blev 9 910 för kvartal 3 och 27 650 för kvartal 1-3. Det är marginellt mindre än 2018, då resultatet blev 28 261.
Totalt är det alltså 2 371 774 invånare i Stockholm. Troligtvis blir väl summan omkring 36 000 fler på helår. Detta följer ju tidigare trend, men det är intressant att antalet som länet ökar mer verkar vara mer bestämmande än den procentuella utvecklingen som därmed är avstannande (om än förändringen är liten.)
Enligt Tillväxt- och regionplaneförvaltningens senaste kommunprognoser beräknas folkmängden i länet uppgå till 2 378 108 i slutet av året. Regionens prognoser framstår dock återigen som orealistiska efter SCB:s siffror för årets tredje kvartal. Även förra årets prognoser underskattade förra årets befolkningsökning. Hur kan alla prognoser slå fel åt samma håll? Handlar det om inkompetens eller medveten politik?

Se även den relaterade tråden "SL:s pendeltågsprognos - vad hände egentligen?".
Jag tycker nog beräkningen man gjort nu verkar ligga väl i linje med förändringen. Ökningstakten för sista kvartalet 2019 blir ju i regel något lägre än 3:e kvartalet. Att det sticker över ett par tusen per år är ju ingen katastrof - om man sett till andra framskrivningar som gjorts. Det verkar också stämma bra med de olika områdena i prognosen.

Om man på en tio års framskrivning slår fel på 30 000 invånare, så tycker jag nog man har lyckats rätt bra. Det är ju faktiskt lite slumpmässigt också hur det exakta antalet kommer fördela sig. Här är man ju ganska duktiga även när det gäller var i länet ökningarna äger rum - även om det förstås kan bli mindre synligt inom en tioårs period.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Jag vet inte heller hur Söderort skulle vinna på en uppdelning av Stockholms stad. Att Solna och Sundbyberg har en så pass positiv utveckling beror ju på den regionala obalans som finns, med både mer företagande i norr än i söder och framförallt närheten till Arlanda och det stora pendlandet från Uppsala och Västerås/Enköping.

En del av problematiken söder om Stockholm är ju att - av flera skäl - Södermanland inte alls på samma sätt vuxit befolkningsmässigt, som pendlingsstäder norr om Stockholm. Det tror jag inte att man löser genom att dela upp kommuner. En flygplats i Söderort skulle väl vara positivt, men det verkar ju inte vara aktuellt för närvarande (och kan ju kanske vara fel väg att gå av andra skäl).
Det är väl varken realistiskt eller önskvärt att förlägga en ny storflygplats söder om stan. Däremot kan kommunikationerna mellan södra länshalvan och regionens redan befintliga storflygplatsen förbättras. Exempelvis skulle regionaltågen mellan Uppsala och Stockholm kunna förlängas som pendeltåg till Södertälje. De nuvarande mjölktågen är skräddarsydda för norra länshalvan medan Arlanda Express främst är en angelägenhet för Stockholms innerstad.

Tågen som startar eller terminerar i City kan med fördel förlängas till Södertälje. I princip samtliga tåg skulle ha högre belastning mellan Södertälje och Stockholm än mellan Stockholm och Uppsala. Det är ju helt befängt att bara köra norr om stan av regionalpolitiska skäl när behovet är större söder om stan! Den regionala obalansen kommer tyvärr att bestå så länge Moderaterna får bestämma...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev: Det är väl varken realistiskt eller önskvärt att förlägga en ny storflygplats söder om stan. Däremot kan kommunikationerna mellan södra länshalvan och regionens redan befintliga storflygplatsen förbättras. Exempelvis skulle regionaltågen mellan Uppsala och Stockholm kunna förlängas som pendeltåg till Södertälje. De nuvarande mjölktågen är skräddarsydda för norra länshalvan medan Arlanda Express främst är en angelägenhet för Stockholms innerstad.

Tågen som startar eller terminerar i City kan med fördel förlängas till Södertälje. I princip samtliga tåg skulle ha högre belastning mellan Södertälje och Stockholm än mellan Stockholm och Uppsala. Det är ju helt befängt att bara köra norr om stan av regionalpolitiska skäl när behovet är större söder om stan! Den regionala obalansen kommer tyvärr att bestå så länge Moderaterna får bestämma...
Uppsalatågen passerar ju inte ens flygplatsen. Men jag tror nog inte riktigt du förstår vad som driver expansion. Det stora problemet är väl att Södermanland har en sådan dålig tillväxt, gentemot länen norr om Stockholm.

Oavsett har ju en genomgående tågförbindelse knappast någon effekt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Uppsalatågen passerar ju inte ens flygplatsen. Men jag tror nog inte riktigt du förstår vad som driver expansion. Det stora problemet är väl att Södermanland har en sådan dålig tillväxt, gentemot länen norr om Stockholm.

Oavsett har ju en genomgående tågförbindelse knappast någon effekt.
Norr om Stockholm är det väl bara Uppsala som har en enastående tillväxt? Örebro har en ganska bra tillväxt, men staden ligger ju lika mycket norrut som söderut. Västmanland och Gävleborg har däremot inte bättre tillväxt än Södermanland, och speciellt inte bättre än Östergötland. Det må vara att Södermanlands tillväxt inte är koncentrerad till en viss stad - till skillnad från Västmanland där Västerås dominerar fullständigt.

Men visst har Uppsala en enastående tillväxt. Kommunen växer till och med snabbare än Malmö (både i kvartal 3 och kvartal 1-3). Denna tillväxt beror väl dock till stor del på närheten till Stockholm och Arlanda? På samma sätt beror ju Malmös tillväxt på närheten till Köpenhamn och Kastrup!

Förbättrad tågtrafik mellan södra länshalvan och Arlanda skulle absolut ha en effekt på tillväxten. Genomgående regionaltåg skulle lyfta Flemingsberg som arbetsplats med internationell tillgänglighet. En förlängning av regionaltågen mellan Uppsala och Stockholm som pendeltåg till Södertälje skulle lyfta alla bostadsområden på vägen.

Regionalpolitiken kan inte heller förnekas. Arlandas tillgänglighet för den södra länshalvan har en förvånansvärt låg prioritet hos regionen, trots de goda förutsättningarna. Enligt "den stora pendeltågsutredningen" från år 2015 (se sidan 330) hade den första turen från Södertälje 424 resenärer i maxbelastning medan de två första turerna till Uppsala bara hade 27 respektive 34 resenärer i maxbelastning!

Det finns inget som helst rimligt skäl - förutom det regionalpolitiska - att inte låta dessa turer utgå från Södertälje där efterfrågan är störst. I synnerhet finns det absolut inget argument för att åtminstone inte förlänga turen från Älvsjö. Det är bara att titta på tabellen! Efterfrågan är störst i Södertälje och Tumba där det bor många låginkomsttagare som har obekväm arbetstid.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av TKO »

Signaturen "Enceladus" tycker att det finns två typer av kollektivtrafik som är speciellt viktiga. Den ena är natttrafiken, den andra är trafiken till Arlanda. Har dessa något gemensamt? Det är lätt att tro att så inte är fallet - men det finns faktiskt en gemensam nämnare! Bägge är något som folk i allmänhet sällan eller aldrig använder sej av...

analyserar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av duga »

TKO skrev:Signaturen "Enceladus" tycker att det finns två typer av kollektivtrafik som är speciellt viktiga. Den ena är natttrafiken, den andra är trafiken till Arlanda. Har dessa något gemensamt? Det är lätt att tro att så inte är fallet - men det finns faktiskt en gemensam nämnare! Bägge är något som folk i allmänhet sällan eller aldrig använder sej av...

analyserar
Thomas K Ohlsson
Instämmer.

Det folk vill nå med tåget (pendel/regional) är något av följande:
Sin arbetsplats, till fots från närmsta tågstation.
Tunnelbana/spårväg, för att ta sig till sin arbetsplats.

Från norr (Uppsala/Knivsta) behöver man således nå:
Tvärbanan: Solna station, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön: Odenplan, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-röd: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: inget större behov norrifrån, då man når Kista med promenad från Helenelund, Solna C och Sundbyberg med Tvärbanan från Solna station och Fridhemsplan med T-grön från Odenplan.

Söderifrån (Södertälje etc.) behöver man nå:
Tvärbanan: Årstaberg, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön och T-röd: Södra station, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.

Genomgående SL-pendeltrafik är som synes överskattad.

Tvärbanan Sundbyberg - Solna station och nya Odenplan station har på ett positivt sätt minskat betydelsen av en central knutpunkt i pendeltågssystemet. Ännu bättre blir det med Tvärbanan förlängd till Helenelund och T-blå till Barkarby.
Spårväg i Uppsala!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

duga skrev:Instämmer.

Det folk vill nå med tåget (pendel/regional) är något av följande:
Sin arbetsplats, till fots från närmsta tågstation.
Tunnelbana/spårväg, för att ta sig till sin arbetsplats.

Från norr (Uppsala/Knivsta) behöver man således nå:
Tvärbanan: Solna station, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön: Odenplan, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-röd: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: inget större behov norrifrån, då man når Kista med promenad från Helenelund, Solna C och Sundbyberg med Tvärbanan från Solna station och Fridhemsplan med T-grön från Odenplan.

Söderifrån (Södertälje etc.) behöver man nå:
Tvärbanan: Årstaberg, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön och T-röd: Södra station, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.

Genomgående SL-pendeltrafik är som synes överskattad.

Tvärbanan Sundbyberg - Solna station och nya Odenplan station har på ett positivt sätt minskat betydelsen av en central knutpunkt i pendeltågssystemet. Ännu bättre blir det med Tvärbanan förlängd till Helenelund och T-blå till Barkarby.
I princip ingen använder SJ/Movingo i Stockholms län. Jämfört med Stockholms pendeltåg är det försvinnande få som använder SJ/Movingo även i de angränsande länen. Jag vet inte vad du försöker säga. Menar du att SJ/Movingo har så få resenärer bara för att tågen inte är genomgående? Jag tror att den relativa opopulariteten har fler orsaker - men visst är det många som åker pendeltåg genom stan!
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av duga »

Enceladus skrev:
duga skrev:Instämmer.

Det folk vill nå med tåget (pendel/regional) är något av följande:
Sin arbetsplats, till fots från närmsta tågstation.
Tunnelbana/spårväg, för att ta sig till sin arbetsplats.

Från norr (Uppsala/Knivsta) behöver man således nå:
Tvärbanan: Solna station, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön: Odenplan, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-röd: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: inget större behov norrifrån, då man når Kista med promenad från Helenelund, Solna C och Sundbyberg med Tvärbanan från Solna station och Fridhemsplan med T-grön från Odenplan.

Söderifrån (Södertälje etc.) behöver man nå:
Tvärbanan: Årstaberg, dit kommer man med SL-pendeln.
T-grön och T-röd: Södra station, dit kommer man med SL-pendeln. Eller Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.
T-blå: Stockholm C, dit kommer man med SJ/Movingo.

Genomgående SL-pendeltrafik är som synes överskattad.

Tvärbanan Sundbyberg - Solna station och nya Odenplan station har på ett positivt sätt minskat betydelsen av en central knutpunkt i pendeltågssystemet. Ännu bättre blir det med Tvärbanan förlängd till Helenelund och T-blå till Barkarby.
I princip ingen använder SJ/Movingo i Stockholms län. Jämfört med Stockholms pendeltåg är det försvinnande få som använder SJ/Movingo även i de angränsande länen. Jag vet inte vad du försöker säga. Menar du att SJ/Movingo har så få resenärer bara för att tågen inte är genomgående? Jag tror att den relativa opopulariteten har fler orsaker - men visst är det många som åker pendeltåg genom stan!
Poängen är att tågen norrifrån fyllt sitt syfte när de nått Odenplan eller Stockholm City, tågen söderifrån när de nått Stockholm södra eller Stockholm City. Sedan kan de vändas. :)

Ja, priskänsligheten verkar vara större än önskan till kort restid. Med andra ord: prisskillnaden mellan t ex SL/UL (1660 kr) och Movingo (2200 kr) måste minska med några hundralappar. Apropå det: vet någon vad priset för SL/UL blir efter årsskiftet? Det borde hamna på ca 1710 kr. Någon höjning av Movingo har jag inte sett något om.

Sedan har vi det faktum att SJ sjabblade till det vid införandet av Movingo med alldeles för korta tåg, vilket så klart skrämt över en och annan till SL. Nu verkar ER1-tågen bli ytterligare försenade, så några frigjorda vagnar för utökad sittplatskapacitet till starten av T20 blir det nog inte.
Spårväg i Uppsala!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

duga skrev:Poängen är att tågen norrifrån fyllt sitt syfte när de nått Odenplan eller Stockholm City, tågen söderifrån när de nått Stockholm södra eller Stockholm City. Sedan kan de vändas. :)

Ja, priskänsligheten verkar vara större än önskan till kort restid. Med andra ord: prisskillnaden mellan t ex SL/UL (1660 kr) och Movingo (2200 kr) måste minska med några hundralappar. Apropå det: vet någon vad priset för SL/UL blir efter årsskiftet? Det borde hamna på ca 1710 kr. Någon höjning av Movingo har jag inte sett något om.

Sedan har vi det faktum att SJ sjabblade till det vid införandet av Movingo med alldeles för korta tåg, vilket så klart skrämt över en och annan till SL. Nu verkar ER1-tågen bli ytterligare försenade, så några frigjorda vagnar för utökad sittplatskapacitet till starten av T20 blir det nog inte.
Det främsta som vändande trafikering åstadkommer är fler byten. Antalet påstigande ökar, men det egentliga antalet resenärer minskar eftersom onödiga byten inte är attraktiva. Exempelvis kan någon som arbetar i Kista istället välja blå linjen eftersom det ändå krävs ett byte och då behövs ingen promenad från Helenelund. Detta innebär att pendeltågen får ett mer enkelriktat resande, vilket ger sämre trafikekonomi. Blå linjen har redan ett dubbelriktat resande, så där är det inte heller önskvärt att öka resandet i bara en riktning. Några kanske väljer att åka bil, vilket ökar samhällets kostnader ytterligare.

Den vändande trafikeringen är definitivt en av orsakerna till att SJ/Movingo har så få resenärer. Prisskillnaden är en annan, men även med högre priser skulle vissa välja SJ/Movingo för resor mellan Flemingsberg och Arlanda/Uppsala. Idag väljer i princip alla de långsammare pendeltågen. I Skåne har Pågatågen och Öresundstågen ungefär lika många resenärer. I Mälardalen har Stockholms pendeltåg minst tio gånger så många resenärer som SJ/Movingo. Movingo är inget annat än ett fiasko för samhället - även om det är en bra affär för SJ.

Här är de nya priserna: Information om genomförande av biljettprisjusteringar 2020 för SL och Waxholmsbolaget (30-dagar UL/SL vuxen kostar 1 730 kr, men detta förändrar inget)

Här är lite statistik om SJ/Movingo från år 2015 (se sidan 65). Uppsalapendeln hade 14 153 resenärer per dag (både via Märsta och Arlanda) och Eskilstunapendeln hade 6 516 resenärer per dag. Skillnaden är dock inte lika stor i maxtimmen. Detta är de två största linjerna förutom Västeråspendeln. Det finns alltså ingen chans att SJ/Movingo har över 40 000 resenärer per dag, vilket krävs om SJ/Movingo ens ska ha en tiondel så många resenärer som Stockholms pendeltåg!
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av duga »

Enceladus skrev:
duga skrev:Poängen är att tågen norrifrån fyllt sitt syfte när de nått Odenplan eller Stockholm City, tågen söderifrån när de nått Stockholm södra eller Stockholm City. Sedan kan de vändas. :)

Ja, priskänsligheten verkar vara större än önskan till kort restid. Med andra ord: prisskillnaden mellan t ex SL/UL (1660 kr) och Movingo (2200 kr) måste minska med några hundralappar. Apropå det: vet någon vad priset för SL/UL blir efter årsskiftet? Det borde hamna på ca 1710 kr. Någon höjning av Movingo har jag inte sett något om.

Sedan har vi det faktum att SJ sjabblade till det vid införandet av Movingo med alldeles för korta tåg, vilket så klart skrämt över en och annan till SL. Nu verkar ER1-tågen bli ytterligare försenade, så några frigjorda vagnar för utökad sittplatskapacitet till starten av T20 blir det nog inte.
Det främsta som vändande trafikering åstadkommer är fler byten. Antalet påstigande ökar, men det egentliga antalet resenärer minskar eftersom onödiga byten inte är attraktiva. Exempelvis kan någon som arbetar i Kista istället välja blå linjen eftersom det ändå krävs ett byte och då behövs ingen promenad från Helenelund. Detta innebär att pendeltågen får ett mer enkelriktat resande, vilket ger sämre trafikekonomi. Blå linjen har redan ett dubbelriktat resande, så där är det inte heller önskvärt att öka resandet i bara en riktning. Några kanske väljer att åka bil, vilket ökar samhällets kostnader ytterligare.

Den vändande trafikeringen är definitivt en av orsakerna till att SJ/Movingo har så få resenärer. Prisskillnaden är en annan, men även med högre priser skulle vissa välja SJ/Movingo för resor mellan Flemingsberg och Arlanda/Uppsala. Idag väljer i princip alla de långsammare pendeltågen. I Skåne har Pågatågen och Öresundstågen ungefär lika många resenärer. I Mälardalen har Stockholms pendeltåg minst tio gånger så många resenärer som SJ/Movingo. Movingo är inget annat än ett fiasko för samhället - även om det är en bra affär för SJ.

Här är de nya priserna: Information om genomförande av biljettprisjusteringar 2020 för SL och Waxholmsbolaget (30-dagar UL/SL vuxen kostar 1 730 kr, men detta förändrar inget)

Här är lite statistik om SJ/Movingo från år 2015 (se sidan 65). Uppsalapendeln hade 14 153 resenärer per dag (både via Märsta och Arlanda) och Eskilstunapendeln hade 6 516 resenärer per dag. Skillnaden är dock inte lika stor i maxtimmen. Detta är de två största linjerna förutom Västeråspendeln. Det finns alltså ingen chans att SJ/Movingo har över 40 000 resenärer per dag, vilket krävs om SJ/Movingo ens ska ha en tiondel så många resenärer som Stockholms pendeltåg!
Uppsala/Arlanda - Flemingsberg är en typisk förbindelse som borde gå att resa utan byte med Movingo, tyvärr är det inte så i vare sig T19 eller T20. Dock har Movingo kortare restid än SL, trots bytet.

1730 kr, tack för det. Då minskar skillnaden till från 540 till 470 kr, så länge inte Movingo höjs från nuvarande 2200 kr.

Ska du jämföra antalet resenärer per dag får du så klart göra det på stationer som har både Movingo och SL som möjligt val. SL har 8000 påstigande i Uppsala per vintervardag, är den siffran jämförbar med de 14153 du anger för Movingo? Eller räknar du in Knivsta och Märsta?
Spårväg i Uppsala!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

duga skrev:Ska du jämföra antalet resenärer per dag får du så klart göra det på stationer som har både Movingo och SL som möjligt val. SL har 8000 påstigande i Uppsala per vintervardag, är den siffran jämförbar med de 14153 du anger för Movingo? Eller räknar du in Knivsta och Märsta?
Siffran avser antal resor per dag med regionaltåg på bandelarna Uppsala-Arlanda-Sthlm och Uppsala-Märsta-Sthlm, d.v.s. påstigande i Stockholm räknas också in. Motsvarande siffra för SL är betydligt högre. Uppsala, Knivsta, Märsta och Arlanda har tillsammans 19 400 påstigande per vintervardag. Det totala antalet resor med pendeltåg till och från dessa stationer är nästan det dubbla. Exempelvis har enbart Uppsala 16 100 påstigande och avstigande per vintervardag, d.v.s. mer än Uppsalapendeln totalt.

Till Movingos försvar kan sägas att resandet antagligen har ökat kraftigt sedan år 2015 - Uppsala har ju haft en exceptionell befolkningsökning under de senaste åren - men Movingo lockar fortfarande orimligt få resenärer.
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av duga »

Enceladus skrev:
duga skrev:Ska du jämföra antalet resenärer per dag får du så klart göra det på stationer som har både Movingo och SL som möjligt val. SL har 8000 påstigande i Uppsala per vintervardag, är den siffran jämförbar med de 14153 du anger för Movingo? Eller räknar du in Knivsta och Märsta?
Siffran avser antal resor per dag med regionaltåg på bandelarna Uppsala-Arlanda-Sthlm och Uppsala-Märsta-Sthlm, d.v.s. påstigande i Stockholm räknas också in. Motsvarande siffra för SL är betydligt högre. Uppsala, Knivsta, Märsta och Arlanda har tillsammans 19 400 påstigande per vintervardag. Det totala antalet resor med pendeltåg till och från dessa stationer är nästan det dubbla. Exempelvis har enbart Uppsala 16 100 påstigande och avstigande per vintervardag, d.v.s. mer än Uppsalapendeln totalt.

Till Movingos försvar kan sägas att resandet antagligen har ökat kraftigt sedan år 2015 - Uppsala har ju haft en exceptionell befolkningsökning under de senaste åren - men Movingo lockar fortfarande orimligt få resenärer.
Det talades väl om 20% ökat resande tämligen omgående efter att TiM ersattes med Movingo.

Att Movingo lockar för få resenärer är vi helt överens om, men det är som sagt delvis orsakat av SJ:s vagnbrist, vilken förhoppningsvis snart är åtgärdad.
Spårväg i Uppsala!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

Folkmängd i riket, län och kommuner 31 mars 2020

Befolkningsökningen verkar ha bromsat in något, möjligtvis till följd av coronakrisen. Det återstår dock att se vad effekten blir på längre sikt. Sedan har vi ju det här med klimatförändringar...

Här är en relaterad artikel: Coronavirus or not, African migrants push on toward Europe
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inlägg av Enceladus »

SCB har gjort nya befolkningsframskrivningar: Sveriges framtida befolkning 2020–2030

Tabellerna börjar på sidan 53. Överlag väntas urbaniseringen fortsätta, men det finns ett antal märkliga inslag i publikationen. Exempelvis väntas befolkningen minska i Botkyrka, trots att Botkyrka har haft en stark utveckling under de senaste åren och att bostadsbyggandet fortsätter i kommunen. Jag är minst sagt skeptisk till den prognosen.

Utvecklingen i Södertälje verkar också underskattas. Kommunens mål är att bygga 20 000 nya bostäder inom 20 år. Dessa bostäder kommer knappast att stå tomma. Däremot väntas bland annat Uppsala och Huddinge ha en fortsatt stark utveckling. Uppsala län tar på sig landets ledartröja, men något annat är ju inte att vänta.
Skriv svar