Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av LÅ1 »

Först blir man förvånad när man läser rubriken "Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år". Den stora upprustningen har ju precis blivit klar. Eller ja, det var kanske ett eller två år sedan man firade att upprustningen var klar. Men det var ju Jernhusens del av stationen som blivit upprustad. Nu är det Trafikverkets del, det vill säga spår och perronger. Och "gula gången".

Jag antar att det är gången under spår 10 - 19 som är gulas gången. Hör den alltså till Trafikverket? Inte orimligt i och för sig. Den gången blev ju gul vid en upprustning för ett antal år sedan, och känns väl inte allt för ofräsch än. Men en upprustning är nog ändå inte fel. Jag skulle gärna se fler rulltrappor från denna gång och upp till perrongerna. Och gärna ned från dem också.
Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 31 oktober 2019 0:51, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av Odd »

Att det tar lång tid har jag ingen synpunkt på mer än att jag misstänker att renoveringen då kan ske med så liten påverkan som möjligt jämfört med om man hade gjort det under tex två år.

Däremot hade jag gärna sett att man skulle bredda gången under spår 10-19 rejält. Gamla spåren 20-23 skulle kunna bli spår för lite kortare tåg som åker norrut.
Gången tycker jag skall bli rejält bredare för att bereda plats för butiker och andra affärsinrättningar, samt att, om det är möjligt, öppna upp en passage mot Kungsholmssidan. Jag vet att det är en tråkig trafikmiljö på andra sidan men ändå. Nu kanske det är så att hotellet och annat kravs är i vägen ändå, men då skulle det ju kunna bli en elegant hotell- och/eller konferenscenterentré.

Men detta är endast fria tankar. Jag har ingen koll på huru det är möjligt att genomföra detta.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av LÅ1 »

Håller helt med Odd här, utom det där om "Gamla spåren 20-23" för det vet jag inte vad det är för spår!

Gången under spåren skulle i princip kunna bli en fortsättning på utrymmet under Centralhallen. Men förmodligen är en sådan breddning tidsödande och kräver avstängning av flera spår för varje etapp.

När det gäller en fortsättning på gången skulle jag gärna se att man på enkelt vis skulle kunna gå till/från Stadshusbron/Klara Mälarstrand.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:Håller helt med Odd här, utom det där om "Gamla spåren 20-23" för det vet jag inte vad det är för spår!

Gången under spåren skulle i princip kunna bli en fortsättning på utrymmet under Centralhallen. Men förmodligen är en sådan breddning tidsödande och kräver avstängning av flera spår för varje etapp.

När det gäller en fortsättning på gången skulle jag gärna se att man på enkelt vis skulle kunna gå till/från Stadshusbron/Klara Mälarstrand.
Det var väl spåren in till det numera rivna Posthuset (brukade käka lunch på restaurangen där).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:
LÅ1 skrev:Håller helt med Odd här, utom det där om "Gamla spåren 20-23" för det vet jag inte vad det är för spår!

Gången under spåren skulle i princip kunna bli en fortsättning på utrymmet under Centralhallen. Men förmodligen är en sådan breddning tidsödande och kräver avstängning av flera spår för varje etapp.

När det gäller en fortsättning på gången skulle jag gärna se att man på enkelt vis skulle kunna gå till/från Stadshusbron/Klara Mälarstrand.
Det var väl spåren in till det numera rivna Posthuset (brukade käka lunch på restaurangen där).
De spåren användes för gods alltså? I detta fall post, förmodar jag. Fyra spår låter mycket, men ok.

Förstod jag Odd rätt så finns de kvar. Eller han kanske menade att de skulle återuppbyggas. Men det dröjer väl en del år innan det blir spårbrist på Centralen. Man har ju nyligen fått fyra nya spår.
Men apropå det, kommer man att ha kvar lika många perrongspår efter ombyggnaden, eller vill man prbedda perrongerna?

Detta blev ett lite rörigt och resonerande (eller svamlande) inlägg!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av ADDE »

Om det ska byggas nya spår på Stockholm Central så borde de byggas så de ansluter söderut. Det är väl störst efterfrågan för resor söderut, och genomgående tåg kommer bli en stor grej så småningom...
Anneke
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 17 februari 2020 9:16

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av Anneke »

Jag håller med. Det här är en bra riktning :idea:
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Om det ska byggas nya spår på Stockholm Central så borde de byggas så de ansluter söderut. Det är väl störst efterfrågan för resor söderut, och genomgående tåg kommer bli en stor grej så småningom...
När jag tänker efter så börjar jag undra: hur ska du ha det? Om du menar att det blir fler genomgående tåg, och att dessa behöver fler spår, så skulle det väl behövas flera genomgående spår?

Det finns dock redan flera genomgående spår sedan pendeltågen försvann. Och vidare: ju fler tåg som blir genomgående, desto mindre kapacitet kommer att behövas vid plattformarna på Centralen. Men så länge det finns en stor tågdepå i Solna så kommer det att finnas ett behov av att köra till och från den också, så det kommer att behövas en vändkapacitet i säcken för tåg norrifrån som är ganska stor i förhållande till kapaciteten för tåg söderifrån.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av ADDE »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Om det ska byggas nya spår på Stockholm Central så borde de byggas så de ansluter söderut. Det är väl störst efterfrågan för resor söderut, och genomgående tåg kommer bli en stor grej så småningom...
När jag tänker efter så börjar jag undra: hur ska du ha det? Om du menar att det blir fler genomgående tåg, och att dessa behöver fler spår, så skulle det väl behövas flera genomgående spår?

Det finns dock redan flera genomgående spår sedan pendeltågen försvann. Och vidare: ju fler tåg som blir genomgående, desto mindre kapacitet kommer att behövas vid plattformarna på Centralen. Men så länge det finns en stor tågdepå i Solna så kommer det att finnas ett behov av att köra till och från den också, så det kommer att behövas en vändkapacitet i säcken för tåg norrifrån som är ganska stor i förhållande till kapaciteten för tåg söderifrån.
Det är väl jag som inte kan hålla den röda tråden så bra...

Men hur stort är behovet av att ha fler säckspår för norrgående tåg?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Men hur stort är behovet av att ha fler säckspår för norrgående tåg?
Med ökande trafik men också ökande andel motorvagnståg samt ökande andel genomgående tåg bör det väl bli ungefär oförändrat behov.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Om det ska byggas nya spår på Stockholm Central så borde de byggas så de ansluter söderut. Det är väl störst efterfrågan för resor söderut, och genomgående tåg kommer bli en stor grej så småningom...
När jag tänker efter så börjar jag undra: hur ska du ha det? Om du menar att det blir fler genomgående tåg, och att dessa behöver fler spår, så skulle det väl behövas flera genomgående spår?

Det finns dock redan flera genomgående spår sedan pendeltågen försvann. Och vidare: ju fler tåg som blir genomgående, desto mindre kapacitet kommer att behövas vid plattformarna på Centralen. Men så länge det finns en stor tågdepå i Solna så kommer det att finnas ett behov av att köra till och från den också, så det kommer att behövas en vändkapacitet i säcken för tåg norrifrån som är ganska stor i förhållande till kapaciteten för tåg söderifrån.
Nej det är fortfarande lika många genomgående spår som innan pendeltågen försvann! Tio stycken, 10-19.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av Anders Hanquist »

Hechtwagen skrev: Nej det är fortfarande lika många genomgående spår som innan pendeltågen försvann! Tio stycken, 10-19.
Det påståendet var väl ändå ett onödigt hårklyveri.

När pendeltågen flyttade till egna spår på Stockholm City tillkom de facto fyra ytterligare spår på Centralen för andra tåg. Detta även om några nya inte rent fysiskt anlades där.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholms Centralstation ska rustas – i sju år

Inlägg av Hechtwagen »

Anders Hanquist skrev:
Hechtwagen skrev: Nej det är fortfarande lika många genomgående spår som innan pendeltågen försvann! Tio stycken, 10-19.
Det påståendet var väl ändå ett onödigt hårklyveri.

När pendeltågen flyttade till egna spår på Stockholm City tillkom de facto fyra ytterligare spår på Centralen för andra tåg. Detta även om några nya inte rent fysiskt anlades där.
Tåg som tåg, spår som spår! Jag har själv klivit av fjärrtåg på spår 15 när de var "pendelspår" den stora vinsten är att det blivit färre tåg på lika många spår. Vad för sorts tåg det är är inte lika viktigt som hur många de är.
Skriv svar