Sida 1 av 2

Saltsjöbanan helt inställd

Postat: fredag 25 oktober 2019 23:14
av M224
All trafik på saltsjöbanan är inställd och ersätts med buss. Hur tusan är det möjligt? Det är ju inget nytt att löven släpper från träden varje höst. Finns det inte beredskap för lövhalka på Saltsjöbanan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... sjobanan-2

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 12:52
av Gyllis
M224 skrev:All trafik på saltsjöbanan är inställd och ersätts med buss. Hur tusan är det möjligt? Det är ju inget nytt att löven släpper från träden varje höst. Finns det inte beredskap för lövhalka på Saltsjöbanan?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... sjobanan-2
Här på landet där jag numera bor (och kör) läggs det Electra Gel på spåren när det blir halt och på småbanorna kan det bli rejält snorigt trots att vi har sandapparater på loken. Effektivt enligt min mening. Kanske nåt att prova på SB?

http://www.infranord.se/media/3029/spaa ... 120411.pdf

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 13:12
av M224
Electra Gel verkar mycket intressant. Undrar varför det inte används på SLs lokalbanor.

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 13:52
av daniel_s
Jodå, Electra Gel används visst på lokalbanorna (RB och SB) och det fungerar bra. Lövhalkan är verkligen inget okänt fenomen på dessa banor och det finns en hög halkberedskap med diverse åtgärder som rutinmässigt vidtas av de olika aktörerna. Men alla system har sina begränsningar och nu har det blivit för mycket plattor på kort tid så därför har drastiska beslut behövt göras.

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 14:44
av TKO
På den tiden det inte var lika lätt att sätta in ersättningstrafik med buss, förekom det då ofta att trafiken ställdes in helt på grund av att det var lövhalka?

Noter:
1) Vilken tid menar jag? Ja inte vet jag, välj själv 1910, 40 eller vad du tycker passar!
2) Avser frågan Saltsjöbanan eller är den mer generell? Ja inte vet jag, välj själv SSnJ, SJ eller vad du tycker passar!
3) Är frågan inte lite insinuant? Jo!

/TKO

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 15:03
av daniel_s
TKO skrev:På den tiden det inte var lika lätt att sätta in ersättningstrafik med buss, förekom det då ofta att trafiken ställdes in helt på grund av att det var lövhalka?
Nu är väl detta första gången någonsin som detta inträffar på SB, och förhoppningsvis den sista också. Så "ofta" är väl inte riktigt rätt uttryck!

Men om man vidgar frågan till att handla om totalavstängningar generellt (t ex vid upprustningar eller för den delen akuta arbeten), så är dessa givetvis mycket vanligare nu. Det beror dock inte bara på tillgången till bussar (det gick att skaka fram sådana förr också) utan även en massa andra saker såsom organisatoriska faktorer m m.

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 15:11
av TKO
daniel_s skrev:
TKO skrev:På den tiden det inte var lika lätt att sätta in ersättningstrafik med buss, förekom det då ofta att trafiken ställdes in helt på grund av att det var lövhalka?
Nu är väl detta första gången någonsin som detta inträffar på SB, och förhoppningsvis den sista också. Så "ofta" är väl inte riktigt rätt uttryck!

Men om man vidgar frågan till att handla om totalavstängningar generellt (t ex vid upprustningar eller för den delen akuta arbeten), så är dessa givetvis mycket vanligare nu. Det beror dock inte bara på tillgången till bussar (det gick att skaka fram sådana förr också) utan även en massa andra saker såsom organisatoriska faktorer m m.
Hur mycket man än skakade 1910 så var det nog svårt att få fram bussar!

/TKO

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 15:22
av daniel_s
TKO skrev:Hur mycket man än skakade 1910 så var det nog svårt att få fram bussar!

/TKO
Beror väl på vad man kallar för "buss". Häst och vagn är ju också en sorts ersättningstrafik... :D

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 15:31
av TKO
daniel_s skrev:
TKO skrev:Hur mycket man än skakade 1910 så var det nog svårt att få fram bussar!

/TKO
Beror väl på vad man kallar för "buss". Häst och vagn är ju också en sorts ersättningstrafik... :D
Intressant synpunkt!
Har det förekommit ersättningstrafik med "häst och vagn"?

/TKO

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: lördag 26 oktober 2019 15:35
av M224
Om det verkligen hade funnits hög beredskap så hade inte detta problem blivit så pass stort att all trafik måste ställas in. Hinner de inte med att svarva hjulen?

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 0:25
av stockholm79
Går det inte att spola rent spåren?
Riga har ju spolvagnar fast för att binda den fina sanden när det är torrt.
Borde väl gå att köra nåt sånt under lövsäsongen.

/or

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 8:00
av Odd
Det finns många gissningar och köksbordslösningar här, ser jag....

Här är en till:
Att ATC/ATP påverkar läget är väl utan tvivel vid det här laget.
Men hur mycket påverkas lövhalkeproblemet av de nya bullerskydden längs banan?

Blir det sämre, bättre eller har det ingen betydelse?
Saltsjöbanans bullerskydd i höst. Bilden stulen från dn.se
Saltsjöbanans bullerskydd i höst. Bilden stulen från dn.se
sb-dn-bullerskydd.jpg (165.85 KiB) Visad 4545 gånger
F ö, hur förbereder man sig på något man är oförberedd på?

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 9:02
av M224
Denna typ av bullerskydd är ju vanlig längs Roslagsbanan. Och löven faller ju ner varje höst så exakt vad är det oförberedd på? :roll:

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 11:29
av TKO
Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 11:41
av daniel_s
TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är någonting som redan förekommer enligt en uppgjord plan. Att göra det varje natt på alla utsatta sträckor på hela Sveriges normalspåriga järnvägsnät är väl dock mera åt skrivbordshållet, särskilt om den mest effektiva utrustningen förväntas användas överallt...

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 12:06
av TKO
daniel_s skrev:
TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är någonting som redan förekommer enligt en uppgjord plan. Att göra det varje natt på alla utsatta sträckor på hela Sveriges normalspåriga järnvägsnät är väl dock mera åt skrivbordshållet, särskilt om den mest effektiva utrustningen förväntas användas överallt...
Om vi lämnar resten av det normalspåriga* järnvägsnätet åt sidan och koncentrerar oss på just Saltsjöbanan - är detta något som har gjorts där?

/TKO

*) Och jag förmodar att samma problem även finns på det kvarvarande smalspåriga järnvägsnätet?

Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 14:36
av Gyllis
Som straff för att jag uppenbarligen överdrev Electra Gels förträfflighet fick jag i förmiddags lämna mitt skrivbord och åka ut och putta på ett tåg som fastnat i en elak backe trots att spåret var behandlat med nämnda preparat.

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: måndag 28 oktober 2019 16:08
av twr
Gyllis skrev:Som straff för att jag uppenbarligen överdrev Electra Gels förträfflighet fick jag i förmiddags lämna mitt skrivbord och åka ut och putta på ett tåg som fastnat i en elak backe trots att spåret var behandlat med nämnda preparat.
Jämfört med gamla grekiska myter var det ju ett ganska lindrigt straff iallafall! :D

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: onsdag 30 oktober 2019 19:29
av leifd
Gyllis skrev:Som straff för att jag uppenbarligen överdrev Electra Gels förträfflighet fick jag i förmiddags lämna mitt skrivbord och åka ut och putta på ett tåg som fastnat i en elak backe trots att spåret var behandlat med nämnda preparat.
daniel_s skrev:
TKO skrev:Lite vid sidan av spåret har jag noterat att Broder Daniels satsning "På cykel mot framtiden" numera inkluderar att strategiska cykelbanor - som t ex längs Hjälmarsvägen - spolas och sopas minst en gång varje natt för att få bort löv och annat. Är detta något som t ex Saltsjöbanan kan ta efter eller är det bara en "skrivbordslösning"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är någonting som redan förekommer enligt en uppgjord plan. Att göra det varje natt på alla utsatta sträckor på hela Sveriges normalspåriga järnvägsnät är väl dock mera åt skrivbordshållet, särskilt om den mest effektiva utrustningen förväntas användas överallt...
Om vi nu ägnar oss åt lite jämförelse med det "normalspåriga järnvägsnätet", så finns det ju en rätt väsentlig skillnad mot de "tunnelbanevagnar" som Saltsjöbanan trafikeras med.
Normala tågfordon kan ju koppla från elbromsen och enbart använda luftbroms, vilket jag vet tillämpas i stor utsträckning vid svår spårhalka.
Detta är vad jag vet inte alls möjligt på C10/11 eller andra tunnelbanevagnar. Detta innebär då att det blir otroligt svårkört i bl.a lövhalka. Hade vagnarna haft skenbroms (MG-broms), hade man ju kunnat hjälpa till lite med den, men nej, det finns inte. Allt detta resulterar i att man otroligt lätt får hjullåsning och sen har man hjulplatta som ett brev på posten.

På "normalspåriga järnvägsnätet" är ju inte det stora problemet att få stopp på tågen i halkan (även om det händer ibland), eftersom man kan bromsa försiktigt med luftbromsen på tågets alla hjul. Visst det kan ta tid och gå långsamt, men det fungerar. Större problem är det istället att komma uppför backar med tunga tåg och att komma upp i fart när drivhjulen bara släpper vid högre farter.
Vad är då problemet med elbroms ?
Jo, den bromsar mycke och kraftigt, men bara på drivhjulet, vilket då gör att additionen på dessa hjul inte räcker och man får hjullåsning.
Elbroms är ett utmärkt verktyg, men de kräver bra grepp i spåret.

Electra Gel används ju i stor utsträckning med gott resultat på "normalspåriga järnvägsnätet" och skulle säkert fungera på Saltsjöbanan också. Dock behöver man nog smeta ut mycket gel och ofta. Andra vagnar, med bromssystem som går att styra bättre i situationer som denna, är också något som skulle kunna hjälpa.

Re: Saltsjöbanan helt inställd

Postat: onsdag 30 oktober 2019 20:10
av TKO
Tack Leif för intressant information!

/TKO