Du tar fram en hypotetisk situation som inte är aktuell idag.
I dag finns det ingen tunnelbana i Täby, och därmed kan det inte heller finnas någon "unik status" för Tunnelbanan i Täby.
Med dina kriterier så har däremot Roslagsbanan en unik status.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Du tar fram en hypotetisk situation som inte är aktuell idag.
Nattrafiken är blott en del av tunnelbanans attraktiva minimiutbud. Tunnelbanans 10-minuterstrafik på helgkvällar och 15-minuterstrafik på tidiga helgnätter skulle minska den trängsel som föreligger nu:
Tunnelbanans längre öppettider på vardagar och 15-minuterstrafik på helgmorgnar ska inte heller försummas. Tunnelbanan möjliggör en mer flexibel livsstil.Masterplanner skrev:Detta förslag kommer nu, precis inför valet, trots att de haft hur många år som helst på sig att inför det. Innebär det att det kommer att vara glömt så snart valet är över?
Inget fel på förslaget i sig, men viktigare är att samtidigt se över trafiken hela dagen på helgerna. På vissa sträckor är det väldigt trångt, trots att det finns gott om ledig kapacitet att köra tätare.
Tydligen ska trafiken utökas redan nästa år. I nuläget börjar 20-minuterstrafiken klockan 3:59 från Lund och slutar klockan 0:27 från Köpenhamn. Till skillnad från Stockholms pendeltåg, men precis som Stockholms tunnelbana, bantas inte trafiken på helgmorgnar. Detta kan innebära att Arlanda Express inte längre har Sveriges längsta kvartstrafik (exklusive tunnelbanan förstås).News Øresund skrev:Under rusningstid avgår tågen idag var tionde minut och under övrig tid var tjugonde minut. Utökningen av trafiken sker till en början främst utanför rusningstid. Totalt ska det från december köra 84 Öresundståg per dag över Öresundsbron under vardagar och 72 stycken per dag under helgerna. För att därefter kunna utöka trafiken ytterligare behöver ny infrastruktur komma på plats, berättar Mats Ohlsson.
Betyder detta att tunnelbanans unika status är hotad? Sedan åtminstone fyra år tillbaka har både pendeltågen och Tvärbanan minst lika många resenärer.DN skrev:Regionen ska utreda hur trafikutbudet kan justeras inför trafikplaneringen 2024, för att anpassa det till ett förändrat resande och ekonomiska förutsättningar.
Fullständig trafikseparering ger en unik status.Mitt i skrev:Strax innan klockan 07 blev det totalstopp i trafiken mellan Norra Ulvsunda och Solna centrum efter en kollision mellan en tvärbana och en lastbil.
[...]
Klockan 07.57 stoppades trafiken mellan Bällsta bro och Solna centrum efter att en lastbil och personbil kolliderat.
[...]
08.35 körde en tvärbana mot stoppsignal vid Årstafältet vid en gång- och cykelväg. Ingen kom till skada men SL drog i nödbromsen. Trafiken stoppades, men var vid klockan 10 i gång igen.
Fullständig trafikseparering ger en unik status.Mitt i skrev:Ett pendeltåg i Stockholm har kört på en häst. Det skedde vid Hemfosa på pendeltåglinje 43 mellan Bålsta och Nynäshamn.
– Först ringer hästarnas ägare in och säger att de har lösspringande hästar på rymmen. Sedan får vi ett samtal från en som sitter på pendeltåget som har sett en häst på spåret, säger Anna Stålhuvud, presstalesperson hos polisen.
[...]
Nu rullar pendeltågen igen men olyckan påverkar trafiken i båda färdriktningar och orsakar förseningar på upp mot 15 till 30 minuter, skriver SL.
Det är ju onekligen unikt att det händer, särskilt som att det är osannolikt att det skall hända. Men ändå händer det...
Jag har i vart fall ca 20års erfarenheter av att resa hem från jobbet just med T-banan på fredag natt. En resa varannan vecka och det fungerade i stort sett bra. Inget speciellt uppseendeväckande. Mitt intryck är att det är nog mer stökigt på sen kväll än på,den rena natten.Odd skrev: ↑lördag 20 januari 2024 0:27Det är ju onekligen unikt att det händer, särskilt som att det är osannolikt att det skall hända. Men ändå händer det...
Men det är inte det enda som är unikt i Sverige med tunnelbanan. Den unika doften i hissarna eller den unika sammansättningen av klientel en fredagsnatt efter löning går inte heller av för hackor.
Det är för väl att det finns mer normala, icke-unika, transportsätt även i Stockholm, som inte drabbas av den "unika statusen" som T-banan har.
En stor del av tunnelbanans resenärer använder matarbussar. Utan tunnelbanans nattrafik skulle många av dessa matarbussar inte trafikeras på natten (t.ex. Ekensberg). Därmed skulle en massa resenärer tvingas använda svarttaxi - knappast en vinst för samhället. I övrigt skulle det bli längre restid i onödan (t.ex. Årsta), och i vissa fall fler byten (t.ex. Telefonplan). Dessutom är tunnelbanestationerna mycket trevligare att vänta på. Jämför situationen på pendeltågen...
Här strejkar bommarna när tåget kommer
Förutom den förträffliga nattrafiken slipper tunnelbanan den här typen av problem. Fagersjövägen skulle bli planskild för länge sedan, men inget har ännu hänt.Mitt i skrev:Enligt Trafikverket hände det vid fem tillfällen 2022 och nio tillfällen 2023 att bommarna inte fälldes ner som de ska. Felet ska nu ha lokaliserats till två trasiga slingor i marken som har kopplats ur. Åtgärden medför att tågen tillsvidare, av säkerhetsskäl, måste hålla lägre hastighet i korsningen.
[...]
Det är oklart när tågen återigen kan passera Fagersjö i normal hastighet. Spåren behöver stängas under ett dygn när grundfelet ska åtgärdas, vilket ska ske någon gång i vår.
[...]
Fagersjöbon Robin Travis är kritisk till att bilar och tåg över huvud taget ska samsas i samma korsning. Han har tidigare uppvaktat staden och Trafikverket om att bygga om till en planskild korsning.
Ungefär som på tunnelbanan när det häromåret hade regnat i Högdalen. Stopp söder om Stureby, och sedan enkelspårsdrift under lång tid medan banan reparerades.