Tunnelbanans unika status

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det verkar som om skribenten "Enceladus" har en alldeles egen kristallkula där hen kan se exakt vad som kommer att hända nästa år. Om denna information inte enbart är begränsad till lokaltrafiken uppmanar jag skribenten att genast kontakta såväl MSB som statsrådsberedningen - så dessa kan ta del av informationen och slippa famla i mörker.

Eftersom kollektivtrafiken i landet enligt SKR (i o f s ingen helt pålitlig källa) tappar cirka 1 miljard i månaden i biljettintäkter är det statliga bidraget på 3 miljarder inget som ens räddar dagens trafikutbud. Syntes inte det i kristallkulan?
Har skribenten läst mer än ingressen?
DN skrev:Hur lång tid pengarna väntas räcka kan regeringen ännu inte svara på.

– Vi kan få anledning till att återkomma till den här frågan. Vi vet inte när coronakrisen klingar av och vi kommer behöva göra mycket mer inte minst när det kommer till återuppbyggnad, säger Isabella Lövin.
Dessa tre miljarder kronor räddar dagens trafikutbud åtminstone fram tills nu. Regeringen kan få anledning att återkomma till den här frågan.
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
TKO skrev:Skulle inte debattörerna hålla sej till ämnet?
(Vad det nu är...)

funderar
Thomas K Ohlsson
Ja, exempelvis komma med en rimlig förklaring på trådstartarens val av rubrik! Har ännu inte sett en trovärdig motivering :-D
Här är den senaste resandestatistiken. Både pendeltågen och Tvärbanan har fler resenärer per gren än blå linjen. Förklara nu varför blå linjen har det bästa trafikutbudet utan att hänvisa till den unika statusen... :roll:
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det verkar som om skribenten "Enceladus" har en alldeles egen kristallkula där hen kan se exakt vad som kommer att hända nästa år. Om denna information inte enbart är begränsad till lokaltrafiken uppmanar jag skribenten att genast kontakta såväl MSB som statsrådsberedningen - så dessa kan ta del av informationen och slippa famla i mörker.

Eftersom kollektivtrafiken i landet enligt SKR (i o f s ingen helt pålitlig källa) tappar cirka 1 miljard i månaden i biljettintäkter är det statliga bidraget på 3 miljarder inget som ens räddar dagens trafikutbud. Syntes inte det i kristallkulan?
Har skribenten läst mer än ingressen?
DN skrev:Hur lång tid pengarna väntas räcka kan regeringen ännu inte svara på.

– Vi kan få anledning till att återkomma till den här frågan. Vi vet inte när coronakrisen klingar av och vi kommer behöva göra mycket mer inte minst när det kommer till återuppbyggnad, säger Isabella Lövin.
Dessa tre miljarder kronor räddar dagens trafikutbud åtminstone fram tills nu. Regeringen kan få anledning att återkomma till den här frågan.
Covid-19: Full kompensation till kollektivtrafiken – i Danmark

Det återstår att se om kollektivtrafiken får full kompensation även i Sverige. Hittills har den fått det, men bara för några månader. Annars kan tunnelbanans unika status hotas på allvar. Som bekant har SL under de senaste åren låtit bli att utöka trafiken där resandet har ökat för att kunna behålla befintlig trafik där resandet stagnerar. Men om impopulära nedskärningar ändå måste göras så kanske de görs där resandet har minskat?

Coronapandemin kan rentav visa sig vara räddaren i nöden för de delar av Stockholms kollektivtrafik där resandet har ökat, främst pendeltågen och lokalbanorna!
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!
Vad jag kan se går pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) fortfarande avbrottsfritt hela dygnet. Varför stängs tunnelbanan? Är den svårare att desinficera eller enklare att ersätta med nattbussar?
Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?
Nu är mysteriet äntligen löst. Ursprungen påstod MTA att tunnelbanan behöver stängas på nätterna för att tågen måste desinficeras. Men redan från början var detta påstående märkligt: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas? Svaret är enkelt, men väldigt tragiskt.

New Yorks tunnelbana har nämligen inte stängts på nätterna. Boende har observerat att tågen går precis enligt tidtabell. Det är bara stationerna som har stängts. Tydligen saknas depåkapacitet för uppställning av alla tåg. Den som har erfarenhet av Stockholms pendeltåg vet mycket väl vad som händer när vagnar ställs upp i det vilda. Därför väljer MTA att köra tågen som vanligt, men utan passagerare.

Det är egentligen goda nyheter att MTA inte gör någon besparing på att inte erbjuda nattrafik i tunnelbanan. Därmed är det troligt att nattrafiken kommer tillbaka. Däremot återstår det sorgliga svaret på den tidigare frågan: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas?

New Yorks tunnelbana har fler resenärer än SIR, PATH och LIRR. Det låter ju helt befängt att inte ha nattrafik där efterfrågan är störst - precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har gått om gröna linjen. Nej, det är bara Stockholm som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Förklaringen i New York är en annan: De centrala delarna har en galopperande hemlöshet, delvis till följd av alla nedstängningar. Tyvärr.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6474
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:... precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har gått om gröna linjen. ...
En liten återgång till ursprungstråden...

Innebär detta att Stockholms tunnelbana nu har förlorat din titel som innehavande "unik status" och att detta har tagits över av pendeltågen?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:... precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har gått om gröna linjen. ...
En liten återgång till ursprungstråden...

Innebär detta att Stockholms tunnelbana nu har förlorat din titel som innehavande "unik status" och att detta har tagits över av pendeltågen?
Tunnelbanans unika status har aldrig handlat om antalet resenärer, utan om trafikutbudet. Kristoffer Tamsons (M) blev trafiklandstingsråd år 2014. Enligt Fakta om SL och länet hade de fyra största trafiksystemen följande siffror det året:

*Gröna linjen hade 525 000 påstigande per vintervardag.
*Röda linjen hade 476 000 påstigande per vintervardag.
*Pendeltågen hade 304 000 påstigande per vintervardag.
*Blå linjen hade 204 000 påstigande per vintervardag.

Notera att blå linjen bara är ett halvt trafiksystem. Således hade tunnelbanans trafiksystem betydligt fler resenärer. Nu har dock situationen förändrats helt. Här är siffrorna för juli 2020:

*Pendeltågen hade 173 000 påstigande per vardag.
*Gröna linjen hade 152 000 påstigande per vardag.
*Röda linjen hade 148 000 påstigande per vardag.
*Blå linjen hade 82 000 påstigande per vardag.

Pendeltågen är det största trafiksystemet på alla sätt. Notera vidare att redan förra året hade pendeltågen ungefär samma belastning som gröna linjen på grund av mindre lokalt resande, men nu behöver inte ens den aspekten tas hänsyn till! Att blå linjen har en mindre minskning än de andra tunnelbanelinjerna beror på att Mälarbanan var avstängd i juli.

Nu till tunnelbanans unika status. När Tamsons tog över makten kom han på följande briljanta idé: Täckningsgraden kan ökas kraftigt utan att någon märker något tack vare ökat resande. Ökad täckningsgrad innebär med nödvändighet fler resenärer per avgång. Men om linjer med stagnerat resande måste få fler resenärer per avgång så skulle trafiken behöva minska, och det skulle resenärerna märka. Därför fokuserades standardsänkningen uteslutande på linjer där resandet ökar.

Låt mig ge ett illustrativt exempel. Säg att det finns två busslinjer som hade 10 000 respektive 15 000 påstigande per vintervardag innan Tamsons tog över. Eftersom trafikutbudet fortfarande anpassades till efterfrågan på den tiden kan vi anta att den mindre populära linjen hade 15-minuterstrafik dagtid och den mer populära linjen 10-minuterstrafik dagtid.

Ponera vidare att den mindre populära linjen går i ett nybyggnationsområde och att befolkningen precis har fördubblats. Nu har linjen 20 000 påstigande per vintervardag. Innan Tamsons tog över skulle linjen ha fått 7,5-minuterstrafik dagtid. Det är ju fullt logiskt eftersom den nu har fler resenärer.

För att öka täckningsgraden måste antalet resenärer per avgång öka någonstans. Detta kan emellertid inte göras på den stagnerande linjen, ty trafikutbudet hade behövt minska utan att resandet minskar, och då hade det blivit för uppenbart att standarden försämras. Därför måste försämringen uteslutande göras på den växande linjen. Med Tamsons vid makten är det troligt att linjen skulle få 12-minuterstrafik dagtid. Någon förbättring behöver den få, men nu har den fler resenärer än den andra linjen och samtidigt ett sämre trafikutbud.

Detta är precis vad som har hänt med tunnelbanan och pendeltågen. Innan Tamsons tog över var det fullt logiskt att tunnelbanans skulle ha ett bättre trafikutbud (t.ex. nattrafik och 10-minuterstrafik dagtid). Tunnelbanans trafiksystem hade ju betydligt fler resenärer. Men nu har pendeltågen fler resenärer, och det är där Tamsons har fokuserat på att öka antalet resenärer per avgång. Därför har den här absurda situationen uppstått.

Tunnelbanans unika status har alltså uppstått från att tunnelbanan hade flest resenärer innan Tamsons tog över. Det finns dock inget som kan ändra historien. Därför kan inget annat trafikslag få samma standard som tunnelbanan. Exempelvis garanteras bara tunnelbanan 10-minuterstrafik dagtid av alla trafikslag som går utanför Stockholms innerstad.

Det spelar ingen roll hur många resenärer andra trafikslag har nu. Bara tunnelbanan hade många resenärer innan den stora standardsänkningen. Det är den unika statusen. Trafikutbudet anpassas till hur resandet såg ut då. Tunnelbana är det enda sättet Solna, Älvsjö, Täby med flera kan få nattrafik, ty SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan.

I dessa coronatider har det dock visat sig att det finns vissa nackdelar med att inte anpassa utbudet till efterfrågan...
Joakim W
Inlägg: 468
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Joakim W »

Jämför du alltså siffror som är från när en pandemi pågår??? Du får ju inte glömma att pendeltågen rymmer så mycket fler resenärer än tunnelbanan.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 681
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av /jes »

Bäste Enceladus!

Jag föreslår att du skriver till Trafikförvaltningen och frågar om nattrafik på pendeltågen

- varför ingen nattrafik på pendeltågen idag
- varför annan spårtrafik behandlas annorlunda jämfört med tunnelbanan
- framtida planer för nattrafik inom spårtrafiken

När du har fått svaret vill vi gärna ta del av det här i forumet.

Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)

Vill man bli tagen på allvar, utdaterad och mossig som jag är, är min starka rekommendation att du skriver ett "riktigt" brev på A4-papper, undertecknar och postar i kuvert med frimärke (11 kronor) till Trafikförvaltningen, 105 73 Stockholm. Då blir brevet diariefört och du kan efterfråga eventuellt uteblivet svar, men du får säkert svar.

Vi väntar på svaret! :-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av TKO »

/jes skrev:Bäste Enceladus!

Jag föreslår att du skriver till Trafikförvaltningen och frågar om nattrafik på pendeltågen

- varför ingen nattrafik på pendeltågen idag
- varför annan spårtrafik behandlas annorlunda jämfört med tunnelbanan
- framtida planer för nattrafik inom spårtrafiken

När du har fått svaret vill vi gärna ta del av det här i forumet.

Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)

Vill man bli tagen på allvar, utdaterad och mossig som jag är, är min starka rekommendation att du skriver ett "riktigt" brev på A4-papper, undertecknar och postar i kuvert med frimärke (11 kronor) till Trafikförvaltningen, 105 73 Stockholm. Då blir brevet diariefört och du kan efterfråga eventuellt uteblivet svar, men du får säkert svar.

Vi väntar på svaret! :-)
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 681
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av /jes »

TKO skrev:
/jes skrev:Bäste Enceladus!

Jag föreslår att du skriver till Trafikförvaltningen och frågar om nattrafik på pendeltågen

- varför ingen nattrafik på pendeltågen idag
- varför annan spårtrafik behandlas annorlunda jämfört med tunnelbanan
- framtida planer för nattrafik inom spårtrafiken

När du har fått svaret vill vi gärna ta del av det här i forumet.

Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)

Vill man bli tagen på allvar, utdaterad och mossig som jag är, är min starka rekommendation att du skriver ett "riktigt" brev på A4-papper, undertecknar och postar i kuvert med frimärke (11 kronor) till Trafikförvaltningen, 105 73 Stockholm. Då blir brevet diariefört och du kan efterfråga eventuellt uteblivet svar, men du får säkert svar.

Vi väntar på svaret! :-)
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO
Säg inte det, idag drunknar man i e-post. För några år sedan var jag något frustrerad över SEB:s ineffektiva manuella rutiner jämfört med sina konkurrenter avseende viss hantering. Samtal med avdelningen för kundrelationer "suck, vi vet men inget händer, man lyssnar inte". Vad gör man då? Byter bank? Nej, man skriver ett lagom långt, riktigt brev (ingen läser längre än ett/1/ A4-papper idag!) till bankens VD med hänvisning till att man redan kontaktat kundrelationsavdelningen och att jag ville ha en förklaring. Det är klart att jag inte väntade mig ett svar från Annika, men svar fick jag från banken vice VD, idag VD. Ett långt utförligt svar där man erkände oförbehållsamt sina tillkortakommanden i denna hantering. Svarsbrevet levererades med bud! Och det bästa av allt, jag hörde av min bankrådgivare att det började hända saker direkt och nu är allt frid och fröjd.

Magsyra löser inga problem! :-)
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:Jämför du alltså siffror som är från när en pandemi pågår??? Du får ju inte glömma att pendeltågen rymmer så mycket fler resenärer än tunnelbanan.
Pendeltågen gick om blå linjen redan förra året (notera att blå linjen räknas dubbelt för att göra jämförelsen rättvis). Förra året var det flera skribenter, däribland signaturen "Lars_L", som förutspådde att pendeltågen också skulle gå om röda linjen i år. Nu har det hänt, men tyvärr är det svårt att säga om det även hade hänt utan pandemin. Förvisso exploderade resandet med pendeltåg medan resandet med tunnelbana stagnerade, men trender kan ju brytas. Däremot är det troligt att gröna linjen fortfarande hade varit större utan pandemin. Gapet mellan pendeltågen och gröna linjen var ganska stort i början av året.

Notera dock att även i början av året hade pendeltågen betydligt fler resenärer per avgång än gröna linjen. På helger mellan klockan 18 och 21 har gröna linjen hela 18 tåg/h medan pendeltågen endast har 8 tåg/h. Vidare är de flesta pendeltåg korta på helger medan de flesta tunneltåg är långa på gröna linjen (detta avser läget innan pandemin). Därför har gröna linjen har ungefär dubbelt så många sittplatser, men ungefär lika många resenärer. Dessutom har gröna linjen mer lokalt resande, varför belastningen är lägre än vad som framgår av antalet påstigande.

Skribenten har ju sett SL:s senaste resandestatistik som visar beläggningen hos de olika trafiksystemen. Pendeltågen har större trängsel. Pendeltågens rymlighet hjälper inte heller när trafiken ersätts med nattbussar...
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:Bäste Enceladus!

Jag föreslår att du skriver till Trafikförvaltningen och frågar om nattrafik på pendeltågen

- varför ingen nattrafik på pendeltågen idag
- varför annan spårtrafik behandlas annorlunda jämfört med tunnelbanan
- framtida planer för nattrafik inom spårtrafiken

När du har fått svaret vill vi gärna ta del av det här i forumet.

Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)

Vill man bli tagen på allvar, utdaterad och mossig som jag är, är min starka rekommendation att du skriver ett "riktigt" brev på A4-papper, undertecknar och postar i kuvert med frimärke (11 kronor) till Trafikförvaltningen, 105 73 Stockholm. Då blir brevet diariefört och du kan efterfråga eventuellt uteblivet svar, men du får säkert svar.

Vi väntar på svaret! :-)
I princip varje år får Trafikförvaltningen just denna fråga från kommunerna. Svaret brukar bli något i stil med "något sådant uppdrag att studera nattrafiken har inte Trafikförvaltningen i skrivande stund". Läs gärna Trafiknämndens informationsärenden! Tamsons gick till och med ut i media och proklamerade att frågan inte ens ska utredas...
Senast redigerad av Enceladus den fredag 21 augusti 2020 13:07, redigerad totalt 2 gång.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av TKO »

/jes skrev:
TKO skrev:
/jes skrev:Bäste Enceladus!

Jag föreslår att du skriver till Trafikförvaltningen och frågar om nattrafik på pendeltågen

- varför ingen nattrafik på pendeltågen idag
- varför annan spårtrafik behandlas annorlunda jämfört med tunnelbanan
- framtida planer för nattrafik inom spårtrafiken

När du har fått svaret vill vi gärna ta del av det här i forumet.

Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)

Vill man bli tagen på allvar, utdaterad och mossig som jag är, är min starka rekommendation att du skriver ett "riktigt" brev på A4-papper, undertecknar och postar i kuvert med frimärke (11 kronor) till Trafikförvaltningen, 105 73 Stockholm. Då blir brevet diariefört och du kan efterfråga eventuellt uteblivet svar, men du får säkert svar.

Vi väntar på svaret! :-)
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO
Säg inte det, idag drunknar man i e-post. För några år sedan var jag något frustrerad över SEB:s ineffektiva manuella rutiner jämfört med sina konkurrenter avseende viss hantering. Samtal med avdelningen för kundrelationer "suck, vi vet men inget händer, man lyssnar inte". Vad gör man då? Byter bank? Nej, man skriver ett lagom långt, riktigt brev (ingen läser längre än ett/1/ A4-papper idag!) till bankens VD med hänvisning till att man redan kontaktat kundrelationsavdelningen och att jag ville ha en förklaring. Det är klart att jag inte väntade mig ett svar från Annika, men svar fick jag från banken vice VD, idag VD. Ett långt utförligt svar där man erkände oförbehållsamt sina tillkortakommanden i denna hantering. Svarsbrevet levererades med bud! Och det bästa av allt, jag hörde av min bankrådgivare att det började hända saker direkt och nu är allt frid och fröjd.

Magsyra löser inga problem! :-)
Ett e-brev ställt till Trafikförvaltningens officiella e-postadress ( registrator.tf@sll.se ) kommer att diarieföras. Sen kan det gå lika bra med selleri! I det här fallet ett "vanligt brev" - där har du dock ingen garanti för att det kommer fram om du inte skickar med mottagningsbevis. (Leveranssäkerheten för "vanliga brev" är runt 97% vilket innebär att tre av hundra inte kommer fram...)

Thomas K Ohlsson
ställföreträdande kommunikationsrådgivare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 681
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av /jes »

Jag borde inte blanda mig in i diskussionen, jag stör mig på att totala antalet resenärer per dygn på en linje automatiskt kvalificerar den för nattrafik? Men, men - nu inväntar vi Enceladus dialog med Trafikförvaltningen! :-)
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:Jag borde inte blanda mig in i diskussionen, jag stör mig på att totala antalet resenärer per dygn på en linje automatiskt kvalificerar den för nattrafik? Men, men - nu inväntar vi Enceladus dialog med Trafikförvaltningen! :-)
Det finns ingen mening med att ställa samma fråga hundra gånger och förvänta sig ett annat svar den hundrade gången (men det hindrar inte kommunerna från att göra det varje år). Frågan är dock besvarad. TF har inget uppdrag att "studera nattrafiken". I princip kommer inget att förändras så länge politikerna inte vill göra det. Och Tamsons vill ju inte.
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?
Signaturen "TKO" kan alltså glömma att samma sak händer i Stockholm. Här förändras inget. Det finns inte ens någon som är ansvarig för nattrafiken...
twr
Inlägg: 8902
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av twr »

/jes skrev: Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)
Men tror du inte att Trafikförvaltningens förslag i allmänhet är avstämda med politikerna innan de tas upp i Trafiknämnden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6474
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Jag funderar bara på om siffrorna är rimliga. Ta tunnelbana 1, som sägs ha 525000 påstigande per dag och det går ca 750 tåg genom T-centralen varje dag. Det skulle innebära ca 700 passagerare per avgång i genomsnitt. Ett tåg har 378 sittplatser, vilket skulle innebära ca 322 stående per avgång. Nu åker iofs inte alla genom stan utan åker delresor, men kan det verkligen vara rimliga siffror? Innan den senaste tidens speciella förutsättningar så var ju tunnelbana 1 visserligen fullsatt, men endast några få timmar på förmiddagen och på eftermiddagen. Övrig tid, särskilt på kvällarna, var det ju inte så många som åkte.
Genius on call
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 681
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av /jes »

twr skrev:
/jes skrev: Brevet ska ställas till Trafikförvaltningen för det är faktiskt förvaltningen som ansvarar för trafiken i SL-land. Trafiknämnden består av politiker vars ordförande just nu heter Tamsons. Eftersom du säkert studerar Trafiknämndens protokoll noga så ser du att man i princip alltid beslutar i enlighet med Trafikförvaltningens förslag. Alltså, vem är det som är beslutsfattare i i praktiken? ;-)
Men tror du inte att Trafikförvaltningens förslag i allmänhet är avstämda med politikerna innan de tas upp i Trafiknämnden?
Ja och nej. Trafikförvaltningen framställs här i forumet som en skock får som av Tamsons får sig tidtabeller, fordonsomlopp sig tillsända och som han egenhändigt knåpat ihop i enlighet med den moderata ideologin. :-) Därefter skickar Trafikförvaltningen ut Tamsons alster som sina egna till Trafiknämndens möten. Så är det väl?
Enceladus
Inlägg: 9818
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag funderar bara på om siffrorna är rimliga. Ta tunnelbana 1, som sägs ha 525000 påstigande per dag och det går ca 750 tåg genom T-centralen varje dag. Det skulle innebära ca 700 passagerare per avgång i genomsnitt. Ett tåg har 378 sittplatser, vilket skulle innebära ca 322 stående per avgång. Nu åker iofs inte alla genom stan utan åker delresor, men kan det verkligen vara rimliga siffror? Innan den senaste tidens speciella förutsättningar så var ju tunnelbana 1 visserligen fullsatt, men endast några få timmar på förmiddagen och på eftermiddagen. Övrig tid, särskilt på kvällarna, var det ju inte så många som åkte.
Vi kan börja med att precisera siffrorna, vilka jag för övrigt anser vara rimliga:

Gröna linjen (tub 1) har faktiskt kommit över 600 000 påstigande per vintervardag under fyra månader: november 2016, november 2017, november 2018 och november 2019. Trots detta skedde aldrig något sammanbrott. Tydligen är november en stark månad.

Röda linjen (tub 2) har emellertid kommit över 550 000 påstigande per vintervardag under två månader: november 2016 och november 2018. Även med ett sämre trafikutbud skedde aldrig något sammanbrott. Återigen är november en stark månad.

Blå linjens (tub 3) rekord är 242 000 påstigande per vintervardag från januari 2016. Annars har blå linjen pendlat runt 200 000 påstigande per vintervardag under i princip hela decenniet. Till skillnad från de andra två tunnelbanelinjerna har blå linjen sitt rekord i januari.

Pendeltågens rekord är 423 000 påstigande per vintervardag från januari 2020, med en starkt växande trend innan coronapandemin. Nästan varje ny månad blev ett rekord för pendeltågen. Det är egentligen ett sammanträffande att rekordet inträffade i januari. Utan coronapandemin hade det blivit flera nya rekord under innevarande år.

Nu till trafikutbudet:

Gröna linjen har cirka 750 avgångar per vintervardag i båda riktningarna. Under rekordmånaderna blir det cirka 800 resenärer per avgång, vilket är något mer än skribentens uppskattning. Däremot har gröna linjen ett extremt lokalt resande. Medelreslängden är bara 4,8 km. Jämförelsevis har röda linjen 6,0 km och blå linjen 6,7 km. Resenärerna hinner bytas ut flera gånger under en avgång.

Gröna linjen kan jämföras med linje 4 som också har en lång linjesträckning med en kort medelreslängd. Linje 4 är Sveriges i särklass mest populära busslinje med drygt 70 000 påstigande per vintervardag. Men ändå är antalet resenärer i dimensionerande snitt inte högre än på exempelvis linje 807 som inte ens har en fjärdedel så många påstigande!

Notera vidare att pendeltågen har ännu fler resenärer per avgång än gröna linjen under rekordmånaderna. Samtidigt är resandet mindre lokalt - där är medelreslängden hela 17,8 km. Pendeltågen har faktiskt fler personkilometer än alla tre tunnelbanelinjer tillsammans (2 177 miljoner personkilometer mot 1 895 miljoner personkilometer), ett trendbrott sedan förra året. Pendeltågen har dock högre kapacitet per tåg. Men detta säger ändå något om hur problematiskt det är att ersätta pendeltågen med nattbussar...
BSB101
Inlägg: 2975
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO
Nu vet jag inte hur bra på att diarieföra inkommande e-brev TF är men min erfarenhet från en grannkommun till Stockholm är att det kan vara lite si och så med diarieföringen ute på förvaltningarna. Fick dock ett tips av en högre före detta tjänsteman i kommunen, skicka ditt e-brev till kommunstyrelsen@, andemeningen var att Kommunledningskontoret var bättre både på detta med att diarieföra och få fram svar. Kanske det tar lite extra snurr när en tjänsteman på en förvaltning ser att frågan har gått via Kommunledningskontoret?
Skriv svar