Tunnelbanans unika status

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO
Nu vet jag inte hur bra på att diarieföra inkommande e-brev TF är men min erfarenhet från en grannkommun till Stockholm är att det kan vara lite si och så med diarieföringen ute på förvaltningarna. Fick dock ett tips av en högre före detta tjänsteman i kommunen, skicka ditt e-brev till kommunstyrelsen@, andemeningen var att Kommunledningskontoret var bättre både på detta med att diarieföra och få fram svar. Kanske det tar lite extra snurr när en tjänsteman på en förvaltning ser att frågan har gått via Kommunledningskontoret?
Jag förslog att e-brevet skulle skickas till diariet, som är TF:s officiella e-postadress. Jag lovar (nästan) att äta upp min hatt om ett sådant brev ej diarieförs, det sker i stort sett med automatik. Diariet har inte samma möjlighet som en namngiven person att anse att ett inkommet brev är så oväsentligt att det inte skall diarieföras!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev: Jag förslog att e-brevet skulle skickas till diariet, som är TF:s officiella e-postadress. Jag lovar (nästan) att äta upp min hatt om ett sådant brev ej diarieförs, det sker i stort sett med automatik. Diariet har inte samma möjlighet som en namngiven person att anse att ett inkommet brev är så oväsentligt att det inte skall diarieföras!

/TKO
Jag vet inte som sagt hur bra TF är på diarieföring av inkommande e-brev, förhoppningsvis följer man lagen.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?
Nu är mysteriet äntligen löst. Ursprungen påstod MTA att tunnelbanan behöver stängas på nätterna för att tågen måste desinficeras. Men redan från början var detta påstående märkligt: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas? Svaret är enkelt, men väldigt tragiskt.

New Yorks tunnelbana har nämligen inte stängts på nätterna. Boende har observerat att tågen går precis enligt tidtabell. Det är bara stationerna som har stängts. Tydligen saknas depåkapacitet för uppställning av alla tåg. Den som har erfarenhet av Stockholms pendeltåg vet mycket väl vad som händer när vagnar ställs upp i det vilda. Därför väljer MTA att köra tågen som vanligt, men utan passagerare.

Det är egentligen goda nyheter att MTA inte gör någon besparing på att inte erbjuda nattrafik i tunnelbanan. Därmed är det troligt att nattrafiken kommer tillbaka. Däremot återstår det sorgliga svaret på den tidigare frågan: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas?

New Yorks tunnelbana har fler resenärer än SIR, PATH och LIRR. Det låter ju helt befängt att inte ha nattrafik där efterfrågan är störst - precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har gått om gröna linjen. Nej, det är bara Stockholm som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Förklaringen i New York är en annan: De centrala delarna har en galopperande hemlöshet, delvis till följd av alla nedstängningar. Tyvärr.
Kritiken mot guvernören Andrew Cuomo växer: Overnight subway service remains in political limbo as local bus fares return next week
Benjamin Kabak skrev:Imposed in early May under the guise of “disinfecting,” by all accounts from multiple MTA and New York State sources, the shutdown was the brainchild of Gov. Andrew Cuomo in response to multiple news stories concerning homeless New Yorkers inundating an empty subway system. Instead of attempting to address the root causes of homelessness in New York, Cuomo ordered the state agency in charge of operating the city’s subways to shut down service, foisting the problem onto the city’s streets, and promoted the idea that the subways have to shut down for cleaning.

Meanwhile, the trains aren’t actually stopped. They run all night, on the same sparse schedule as before, but without passengers.

But what about that overnight subway service? The MTA can’t afford anything right now, but it can continue to afford running empty trains all night.
Vad håller Cuomo egentligen på med? Cuomo har tidigare fått stark kritik för att ha jagat bort Andy Byford från MTA till TfL, vilket har varit en stor förlust för New York.

New York har dock ännu större problem:
Alon Levy skrev:The high levels of Covid-19 infection in New York are part of this system. The specific cause is not hyperlocalism, but rather the murky authority of the state. The city is plagued by the feud between Mayor de Blasio and Governor Cuomo. Both enjoy unlimited executive power, I think Cuomo more so than de Blasio. Both need it for their higher political aspirations. But neither can have it while the other exists as an independent political entity, nor is there a clear delineation of state and local authority. Thus, they are obligated to sabotage each other’s ideas, to the detriment of the city that has the misfortune to be governed by them. The entire West delayed its reaction to the virus, but New York especially so, as Cuomo and de Blasio tried denying each other credit.
Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev: Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?
En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev: Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?
En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!
Om skribenten kliver ut ur sin privilegierade medelklassbubbla så blir det tydligt att även i Stockholm finns det människor som behöver resa nattetid till och från sitt arbete. Det som skiljer Köpenhamn från Stockholm är att dessa resenärer får en mycket bättre standard. I Stockholm eskalerar segregationen och olika stadsdelar är som helt skilda världar.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev: Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?
En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!
Om skribenten kliver ut ur sin privilegierade medelklassbubbla så blir det tydligt att även i Stockholm finns det människor som behöver resa nattetid till och från sitt arbete. Det som skiljer Köpenhamn från Stockholm är att dessa resenärer får en mycket bättre standard. I Stockholm eskalerar segregationen och olika stadsdelar är som helt skilda världar.
I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger. Det har vi klarat ut otaliga gånger. Om vi stänger butikerna vid midnatt hinner de som jobbar där med ordinarie trafik. Återstår nöjesetablisemangen. Eftersom det förmodligen är omöjligt för en del att inte ha möjlighet att dricka alkohol på lokal efter midnatt kanske vi kan låta dessa hak vara öppna till kl 5, så kan såväl gäster som anställda åka hem när dagtrafiken börjar.

Signaturen "Enceladus" verkar ha en mycket dimmig uppfattning om hur arbetslivet fungerar!

Att fattiga människor skall tvingas acceptera orimliga arbetsvilkor är inget jag tycker vi skall tolerera, men det verkar vara helt okej för en del skribenter. Som i Ryssland och Kina är visst modellen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger.
...
Sjukhuspersonalen slutar sina kvällsskift kl. 23. Beroende på resväg så kan de behöva resmöjlighet även efter midnatt. Men de flesta känner sig tvingade att åka bil, om de inte bor nästgårds.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!
Om skribenten kliver ut ur sin privilegierade medelklassbubbla så blir det tydligt att även i Stockholm finns det människor som behöver resa nattetid till och från sitt arbete. Det som skiljer Köpenhamn från Stockholm är att dessa resenärer får en mycket bättre standard. I Stockholm eskalerar segregationen och olika stadsdelar är som helt skilda världar.
I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger. Det har vi klarat ut otaliga gånger. Om vi stänger butikerna vid midnatt hinner de som jobbar där med ordinarie trafik. Återstår nöjesetablisemangen. Eftersom det förmodligen är omöjligt för en del att inte ha möjlighet att dricka alkohol på lokal efter midnatt kanske vi kan låta dessa hak vara öppna till kl 5, så kan såväl gäster som anställda åka hem när dagtrafiken börjar.

Signaturen "Enceladus" verkar ha en mycket dimmig uppfattning om hur arbetslivet fungerar!

Att fattiga människor skall tvingas acceptera orimliga arbetsvilkor är inget jag tycker vi skall tolerera, men det verkar vara helt okej för en del skribenter. Som i Ryssland och Kina är visst modellen!
Just Ryssland och Kina är ju knappast exempel på länder med bra nattrafik. Det är väl bara riktiga demokratier som har någon nattrafik att tala om, men det undviker skribenten gärna att nämna...

Köpenhamn är sedan länge en arbetarstad, och det är också arbetarpartier som försöker driva fram en liknande utveckling i Stockholm. Menar skribenten att det hela är en konspiration där arbetarpartier egentligen företräder kapitalet? :roll:
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Inför förra årets trafikförändringsremiss yttrade Huddinge kommun följande:
Huddinge kommun skrev:Det är många som arbetar nätter och kvällar på Huddinge sjukhus, varför kvartstrafik för pendeltågen under helgmornar skulle öka attraktiviteten att resa kollektivt.
Som bekant har samtliga tunnelbanelinjer 15-minuterstrafik såväl under helgmornar som tidiga helgnätter. Enligt SL:s månatliga statistik har pendeltågen sedan en tid tillbaka fler påstigande än röda linjen och mer än dubbelt så många påstigande som blå linjen. Kommer trafikutbudet i Stockholm att vara för evigt anpassat till hur resandet såg ut år 2014, d.v.s. när Tamsons tog över? De kommuner som har valt att satsa på tunnelbana, där resandet var stort redan då, är säkert nöjda...
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!
24-hour subway service is back

Sedan en dryg vecka tillbaka har den avbrottsfria trafiken återinförts i New Yorks tunnelbana. Eftersom pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) inte lika lätt kan ersättas med nattbussar upphörde aldrig nattrafiken där. När skall Tamsons göra detsamma med vår kollektivtrafik? :roll:
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!
24-hour subway service is back

Sedan en dryg vecka tillbaka har den avbrottsfria trafiken återinförts i New Yorks tunnelbana. Eftersom pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) inte lika lätt kan ersättas med nattbussar upphörde aldrig nattrafiken där. När skall Tamsons göra detsamma med vår kollektivtrafik? :roll:
Nåja Berlin har bara 24 timmars trafik på U-Bahn & S-Bahn på helgerna, invånarantalet är något högre där än i Stockholm...
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

C12C3C3C12 skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Från och med nu stänger New York sin tunnelbana på nätterna, när skall Tamsons göra detsamma med vår tunnelbana?

Meddelas endast på detta sätt!
24-hour subway service is back

Sedan en dryg vecka tillbaka har den avbrottsfria trafiken återinförts i New Yorks tunnelbana. Eftersom pendeltågen (SIR, PATH, LIRR) inte lika lätt kan ersättas med nattbussar upphörde aldrig nattrafiken där. När skall Tamsons göra detsamma med vår kollektivtrafik? :roll:
Nåja Berlin har bara 24 timmars trafik på U-Bahn & S-Bahn på helgerna, invånarantalet är något högre där än i Stockholm...
Vad har invånartalet för relevans? Både Stockholms tunnelbana och pendeltåg har väsentligt fler resenärer per linje än motsvarigheterna i Berlin. Berlin har fler linjer och mycket mer trafik sett till antalet resenärer. Exempelvis har U-Bahn 15-minuterstrafik på helgnätter medan Stockholms tunnelbana endast har 30-minuterstrafik per gren, trots att en stockholmsk gren har ungefär lika många resenärer som en hel berlinsk linje. Stockholms pendeltåg har ännu sämre standard...
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[

Vad har invånartalet för relevans? Både Stockholms tunnelbana och pendeltåg har väsentligt fler resenärer per linje än motsvarigheterna i Berlin. Berlin har fler linjer och mycket mer trafik sett till antalet resenärer. Exempelvis har U-Bahn 15-minuterstrafik på helgnätter medan Stockholms tunnelbana endast har 30-minuterstrafik per gren, trots att en stockholmsk gren har ungefär lika många resenärer som en hel berlinsk linje. Stockholms pendeltåg har ännu sämre standard...
Men Stockholm har i vart fall 15minuters trafik på de gemensamma sträckorna, Berlin har ju inga förgrenade linjer.
Och Stockholms nattrafik är nog rätt lagom tilltagen.
Sen kan man aldrig jämföra städer så där rakt av eftersom förutsättningarna är olika.
Berlins spårsystem för U-bahn och S-bahn byggdes en gång i tiden upp när staden var en av världens mest betydande städer i vad som aspirerade på att bli en stormakt. Någonstans efter London,Paris och New York kom Berlin och spårsystemen blev därefter. Utövet U och S bahn fanns också flera hundra km spårväg som täckte hela staden.
Under och efter kriget minskade staden, som en av mycket få storstäder, i invånarantal. Än mer minskade Västberlin när många tyckte det var trist att leva inne i en enklav i DDR. Samtidigt byggdes U-bahn ut, mest i väst men till stor del för att konkurera med östägda S-bahn. Det blev alltså ett väl tilltaget U och S bahn som man har glädje men det går inte direkt att jämföra med Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[

Vad har invånartalet för relevans? Både Stockholms tunnelbana och pendeltåg har väsentligt fler resenärer per linje än motsvarigheterna i Berlin. Berlin har fler linjer och mycket mer trafik sett till antalet resenärer. Exempelvis har U-Bahn 15-minuterstrafik på helgnätter medan Stockholms tunnelbana endast har 30-minuterstrafik per gren, trots att en stockholmsk gren har ungefär lika många resenärer som en hel berlinsk linje. Stockholms pendeltåg har ännu sämre standard...
Men Stockholm har i vart fall 15minuters trafik på de gemensamma sträckorna, Berlin har ju inga förgrenade linjer.
Och Stockholms nattrafik är nog rätt lagom tilltagen.
Sen kan man aldrig jämföra städer så där rakt av eftersom förutsättningarna är olika.
Berlins spårsystem för U-bahn och S-bahn byggdes en gång i tiden upp när staden var en av världens mest betydande städer i vad som aspirerade på att bli en stormakt. Någonstans efter London,Paris och New York kom Berlin och spårsystemen blev därefter. Utövet U och S bahn fanns också flera hundra km spårväg som täckte hela staden.
Under och efter kriget minskade staden, som en av mycket få storstäder, i invånarantal. Än mer minskade Västberlin när många tyckte det var trist att leva inne i en enklav i DDR. Samtidigt byggdes U-bahn ut, mest i väst men till stor del för att konkurera med östägda S-bahn. Det blev alltså ett väl tilltaget U och S bahn som man har glädje men det går inte direkt att jämföra med Stockholm.
Nja, Stockholms tunnelbana borde ha 10-minuterstrafik på de gemensamma sträckorna. Det skulle fortfarande vara betydligt fler resenärer per avgång än i Berlin. U-Bahn har 9 linjer och hade år 2017 drygt 550 miljoner resenärer. T-banan har 3 linjer och hade år 2017 drygt 350 miljoner resenärer. T-banan har alltså nästan dubbelt så många resenärer per linje! Det är därför missvisande att enbart utgå från invånarantalet, precis som signaturen "C12C3C3C12" gjorde.

Att Berlin redan har en väl tilltagen infrastruktur hindrar inte heller staden från att förbättra den ytterligare. Exempelvis byggs en ny nord-sydlig pendeltågstunnel kallad S21, trots att den befintliga är långt ifrån att nå kapacitetstaket. För många stockholmare verkar ambitionen att ha sittplatsstandard i kollektivtrafiken vara helt främmande. Istället jämförs Stockholm med megastäder som Paris och London - mindre städer har ju för lite trängsel!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[qu

Nja, Stockholms tunnelbana borde ha 10-minuterstrafik på de gemensamma sträckorna. Det skulle fortfarande vara betydligt fler resenärer per avgång än i Berlin. U-Bahn har 9 linjer och hade år 2017 drygt 550 miljoner resenärer. T-banan har 3 linjer och hade år 2017 drygt 350 miljoner resenärer. T-banan har alltså nästan dubbelt så många resenärer per linje! Det är därför missvisande att enbart utgå från invånarantalet, precis som signaturen "C12C3C3C12" gjorde.
Det går inte att jämföra så där bara rakt av , Berlin U-bahn och Stockholm T-bana är byggda lite olika. I Stockholm förgrenar sig de tre bansystemen i olika linjer och har 11 ändstationer, efter utvidgningen 13 ändstationer.
Och det var nattrafiken som jämfördes, inte den totala trafiken. Jag tycker absolut att 15min med 30 på grenarna är en väl avvägd och rimlig frekvens i T-banans nattrafik. Jag har rätt stor erfarenhet av att åka på natt mot lördag och finner att kapaciteten räcker mer än väl , alla brukar få sittplats t.ex
Senast redigerad av Lennart Petersen den lördag 29 maj 2021 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Det går inte att jämföra så där bara rakt av , Berlin U-bahn och Stockholm T-bana är byggda lite olika. I Stockholm förgrenar sig de tre bansystemen i olika linjer och har 11 ändstationer, efter utvidgningen 13 ändstationer.
Och det var nattrafiken som jämfördes, inte den totala trafiken. Jag tycker absolut att 15min med 30 på grenarna är en väl avvägd och rimlig frekvens i T-banans nattrafik. Jag har rätt stor etfarenhet av att åka på nattmpt lördag och finner att kapaciteten räcker mer än väl , alla brukar få sittplats t.ex
Nej, det stämmer inte. Både Norsborgsgrenen och Hässelbygrenen har stående resenärer på helgnätter. Även Nackagrenen riskerar att få stående resenärer med dagens trafikutbud. Det går ju inte att komma ifrån att de tyngsta grenarna i Stockholm har högre belastning än en genomsnittlig linje i Berlin. Då fungerar inte halva trafikutbudet...
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Remissvar inför trafikförändringar i SL-trafiken och Vaxholmsbolagets trafik 2021/2022 (T22)
Täby kommun skrev:När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017. Det är angeläget att en förnyad diskussion kring utökad trafikering sker eftersom inget har hänt.
Kommer Roslagsbanan någonsin att kunna mäta sig med tunnelbanan?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Självklart. Vem vill ta tunnelbanan till Täby? Det går ju inte ens.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Stefan Widén »

Som alltid handlar det om övergångar.

Även om man förlänger Tbanan så kan den inte täcka hela RB.

Då handlar det om praktiska bytespunkter. Kanske allt skall ske vid Danderyds sjukhus?

RBs ankomstplattform är gemensam med Tbanans mot stan. Snabbt och enkelt byte.

Avgångsplattformen är även den gemensam.

Detta gör att omstigningen blir optimal i båda riktningarna.

Bakom hållplatsen ligger vändspåren och smart utformade kan man ha ett tåg på plattformen och nästa ståendes i väntläge direkt efter som inte är påverkat av växlarna.
Att göra omstigningen torde inte ta längre tid än vid ex Gullmarsplan där hela plattformen är full med folk.

RB går sen parallellt till Mörby C där den viker av detta gör att trycket för omstigning sprids ut.

Vid Danderyds Sjukhus torde även finnas mark för att dra ner mer spårtrafik. Kanske Kistagrenen skall gå dit. Genom Edsberg som ligger lite offside.

Då får vi även bättre spridning och allt hamnar inte vid T-centralen.


Stefan

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Självklart. Vem vill ta tunnelbanan till Täby? Det går ju inte ens.
Drygt sju av tio vill ha tunnelbana till Täby, och drömmen om tunnelbana till Täby lever än. Polisen i Norrort borde kanske opinionsbilda mer?
Skriv svar