Odd skrev:
En liten återgång till ursprungstråden...
Innebär detta att Stockholms tunnelbana nu har förlorat din titel som innehavande "unik status" och att detta har tagits över av pendeltågen?
Tunnelbanans unika status har aldrig handlat om antalet resenärer, utan om trafikutbudet. Kristoffer Tamsons (M) blev trafiklandstingsråd år 2014. Enligt Fakta om SL och länet hade de fyra största trafiksystemen följande siffror det året:
*Gröna linjen hade 525 000 påstigande per vintervardag.
*Röda linjen hade 476 000 påstigande per vintervardag.
*Pendeltågen hade 304 000 påstigande per vintervardag.
*Blå linjen hade 204 000 påstigande per vintervardag.
Notera att blå linjen bara är ett halvt trafiksystem. Således hade tunnelbanans trafiksystem betydligt fler resenärer. Nu har dock situationen förändrats helt. Här är siffrorna för juli 2020:
*Pendeltågen hade 173 000 påstigande per vardag.
*Gröna linjen hade 152 000 påstigande per vardag.
*Röda linjen hade 148 000 påstigande per vardag.
*Blå linjen hade 82 000 påstigande per vardag.
Pendeltågen är det största trafiksystemet på alla sätt. Notera vidare att redan förra året hade pendeltågen ungefär samma belastning som gröna linjen på grund av mindre lokalt resande, men nu behöver inte ens den aspekten tas hänsyn till! Att blå linjen har en mindre minskning än de andra tunnelbanelinjerna beror på att Mälarbanan var avstängd i juli.
Nu till tunnelbanans unika status. När Tamsons tog över makten kom han på följande briljanta idé: Täckningsgraden kan ökas kraftigt utan att någon märker något tack vare ökat resande. Ökad täckningsgrad innebär med nödvändighet fler resenärer per avgång. Men om linjer med stagnerat resande måste få fler resenärer per avgång så skulle trafiken behöva minska, och det skulle resenärerna märka. Därför fokuserades standardsänkningen uteslutande på linjer där resandet ökar.
Låt mig ge ett illustrativt exempel. Säg att det finns två busslinjer som hade 10 000 respektive 15 000 påstigande per vintervardag innan Tamsons tog över. Eftersom trafikutbudet fortfarande anpassades till efterfrågan på den tiden kan vi anta att den mindre populära linjen hade 15-minuterstrafik dagtid och den mer populära linjen 10-minuterstrafik dagtid.
Ponera vidare att den mindre populära linjen går i ett nybyggnationsområde och att befolkningen precis har fördubblats. Nu har linjen 20 000 påstigande per vintervardag. Innan Tamsons tog över skulle linjen ha fått 7,5-minuterstrafik dagtid. Det är ju fullt logiskt eftersom den nu har fler resenärer.
För att öka täckningsgraden måste antalet resenärer per avgång öka någonstans. Detta kan emellertid inte göras på den stagnerande linjen, ty trafikutbudet hade behövt minska utan att resandet minskar, och då hade det blivit för uppenbart att standarden försämras. Därför måste försämringen uteslutande göras på den växande linjen. Med Tamsons vid makten är det troligt att linjen skulle få 12-minuterstrafik dagtid. Någon förbättring behöver den få, men nu har den fler resenärer än den andra linjen och samtidigt ett sämre trafikutbud.
Detta är precis vad som har hänt med tunnelbanan och pendeltågen. Innan Tamsons tog över var det fullt logiskt att tunnelbanans skulle ha ett bättre trafikutbud (t.ex. nattrafik och 10-minuterstrafik dagtid). Tunnelbanans trafiksystem hade ju betydligt fler resenärer. Men nu har pendeltågen fler resenärer, och det är där Tamsons har fokuserat på att öka antalet resenärer per avgång. Därför har den här absurda situationen uppstått.
Tunnelbanans unika status har alltså uppstått från att tunnelbanan hade flest resenärer innan Tamsons tog över. Det finns dock inget som kan ändra historien. Därför kan inget annat trafikslag få samma standard som tunnelbanan. Exempelvis
garanteras bara tunnelbanan 10-minuterstrafik dagtid av alla trafikslag som går utanför Stockholms innerstad.
Det spelar ingen roll hur många resenärer andra trafikslag har nu. Bara tunnelbanan hade många resenärer innan den stora standardsänkningen. Det är den unika statusen. Trafikutbudet anpassas till hur resandet såg ut då. Tunnelbana är det enda sättet Solna, Älvsjö, Täby med flera kan få nattrafik, ty SL har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan.
I dessa coronatider har det dock visat sig att det finns vissa nackdelar med att inte anpassa utbudet till efterfrågan...