Aktuella Göteborgsbilder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av Harald »

Igår tog jag spårvagnen till Gamlestads torg, som det tydligen ska heta numera. Därifrån gick jag över Marieholmsbron, Ringön och Göta älv-bron till Stenpiren och tog spårvagnen hem. Här är några av bilderna jag tog.

Bild

Stadsförnyelsen går vidare. Här syns linjen mot Kortedala/Bergsjön vid Gamlestads torg. Husbygget t.h. gör att vagnar mot förorten fortfarande använder det tillfälliga (sedan 2014) hållplatsläget bortom viadukten i bakgrunden.

Bild

Tåg till Öxnered. Klaffbron i Vänersborg är avstängd för akut reparation av sprickbildning, så inga tåg kan gå mellan Öxnered och Vänersborg. Spåren i förgrunden är förbindelsen mellan Angeredsbanan och Artillerigatan.

Bild

Bild

Överst "Röde orm", vägbron som förbinder E20 med E45 och när Marieholmstunneln är klar även med E6 på Hisingen. Under den "Skäran", spårförbindelsen mellan Bohusbanan/Bergslagsbanan (obs obsolet beteckning) och Sävenäs rangerbangård. Viadukten under byggnad är förbindelsen mellan Västra stambanan och Västlänkstunneln. Spårvägsspåren leder till/från Ånäsvägen och Redbergsplatsen.

Bild

Ett X2-sätt på Skäran. Det hade strax innan kommit från Göteborg C på Bohusbanan och har nu bytt riktning, så det är väl en vändningsmanöver.

Bild

Ett pendeltåg från Stenungsund på den norra Marieholmsbron. Jag står på den södra.

Bild

Ett tomt virkeståg på Bohusbanan och hitom det nedfarten till Marieholmstunneln

Bild

Apropå hållplatser med företagsnamn. Det finns kanske inte mycket annat att namnge hållplatsen efter här. Höghuset är byggnaden vars bottenvåning inrymmer Gamlestadens resecentrum.

Bild

Hållplatsen Frihamnen med bygget av Ringöhallen i bakgrunden. Infarten till hallen ligger bakom det stora trädet.

Bild

Balkar till den nya Hisingsbron

Bild

Bild

Längst till höger en av Cityvarvets kranar. Varvet är nedlagt, men Oldsberg köpte kranarna för att de skulle finnas kvar. Eriksbergs bockkran i bakgrunden är också bevarad. Skorstenarna hör till Ryaverket. Så ser man en av Älvsborgsbrons pyloner och närmast Delawaremonumentet på Stenpiren. T.v. Sjömanstornet vid Sjöfartsmuseet med statyn "Kvinna vid havet", vanligen kallad "Sjömanshustrun". Båten t.v. är en av de avgiftsfria färjorna som trafikerar Stenpiren-Lindholmen.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren
Inlägg: 220
Blev medlem: onsdag 09 juni 2010 23:11
Ort: Göteborg

Re: Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av Gbgcyklaren »

Fina bilder. Rejäl promenad.
@gbgcyklaren
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Igår tog jag spårvagnen till Gamlestads torg, som det tydligen ska heta numera. Därifrån gick jag över Marieholmsbron, Ringön och Göta älv-bron till Stenpiren och tog spårvagnen hem. Här är några av bilderna jag tog.

Bild

Stadsförnyelsen går vidare. Här syns linjen mot Kortedala/Bergsjön vid Gamlestads torg. Husbygget t.h. gör att vagnar mot förorten fortfarande använder det tillfälliga (sedan 2014) hållplatsläget bortom viadukten i bakgrunden.

---klipp---
Tack för fina och intressanta bilder med som det synes härligt göteborgsväder! Detta kan behövas som avbrott i de häftiga diskussionerna om natttrafik och taxehöjningar...

Förutom spårvägsspåren i gatan ser "stadsförnyelsen" i Gamlestaden ut som "stadsförnyelsen" i Årsta eller någon annan stockholmsförort. Samma hus, samma färger, samma kommersiella utbud... det blir ingen RIKTIG stad hur dom än försöker.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8661
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Förutom spårvägsspåren i gatan ser "stadsförnyelsen" i Gamlestaden ut som "stadsförnyelsen" i Årsta eller någon annan stockholmsförort. Samma hus, samma färger, samma kommersiella utbud... det blir ingen RIKTIG stad hur dom än försöker.
Åjo, men det tar kanske några årtionden. Det är hur som helst bättre än det som fanns där förut.

Bild
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av TKO »

Vi får väl se!

Eller det får vi nog inte - jag tror att vi bägge har åldern emot oss i det här fallet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Aktuella Göteborgsbilder

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Eller det får vi nog inte - jag tror att vi bägge har åldern emot oss i det här fallet...
Det är i alla fall väsentligt mycket mer stad nu än när området kallades för Lilla Beirut för 10 år sedan.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar