
Stadsförnyelsen går vidare. Här syns linjen mot Kortedala/Bergsjön vid Gamlestads torg. Husbygget t.h. gör att vagnar mot förorten fortfarande använder det tillfälliga (sedan 2014) hållplatsläget bortom viadukten i bakgrunden.

Tåg till Öxnered. Klaffbron i Vänersborg är avstängd för akut reparation av sprickbildning, så inga tåg kan gå mellan Öxnered och Vänersborg. Spåren i förgrunden är förbindelsen mellan Angeredsbanan och Artillerigatan.


Överst "Röde orm", vägbron som förbinder E20 med E45 och när Marieholmstunneln är klar även med E6 på Hisingen. Under den "Skäran", spårförbindelsen mellan Bohusbanan/Bergslagsbanan (obs obsolet beteckning) och Sävenäs rangerbangård. Viadukten under byggnad är förbindelsen mellan Västra stambanan och Västlänkstunneln. Spårvägsspåren leder till/från Ånäsvägen och Redbergsplatsen.

Ett X2-sätt på Skäran. Det hade strax innan kommit från Göteborg C på Bohusbanan och har nu bytt riktning, så det är väl en vändningsmanöver.

Ett pendeltåg från Stenungsund på den norra Marieholmsbron. Jag står på den södra.

Ett tomt virkeståg på Bohusbanan och hitom det nedfarten till Marieholmstunneln

Apropå hållplatser med företagsnamn. Det finns kanske inte mycket annat att namnge hållplatsen efter här. Höghuset är byggnaden vars bottenvåning inrymmer Gamlestadens resecentrum.

Hållplatsen Frihamnen med bygget av Ringöhallen i bakgrunden. Infarten till hallen ligger bakom det stora trädet.

Balkar till den nya Hisingsbron


Längst till höger en av Cityvarvets kranar. Varvet är nedlagt, men Oldsberg köpte kranarna för att de skulle finnas kvar. Eriksbergs bockkran i bakgrunden är också bevarad. Skorstenarna hör till Ryaverket. Så ser man en av Älvsborgsbrons pyloner och närmast Delawaremonumentet på Stenpiren. T.v. Sjömanstornet vid Sjöfartsmuseet med statyn "Kvinna vid havet", vanligen kallad "Sjömanshustrun". Båten t.v. är en av de avgiftsfria färjorna som trafikerar Stenpiren-Lindholmen.