Sida 1 av 1

Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: fredag 11 oktober 2019 1:02
av LÅ1
infrastrukturnyheter.se skriver att man testat högvattenskydd för Citytunneln. "Trafikverket demonstrerar högvattenskydd för Citytunneln i Malmö".

Kan nog behövas. Malmö kan nog bli en utsatt ort. Men vad är det för öppningar som man måste skydda? Är det luftschakt så borde man väl bara bygga högre kanter? Tunnelbanans luftschakt ligger ju ofta någon knapp meter över gatan har i Stockholm.

Utförandet av dessa högvattenskydd verkar väldigt primitiva om man utgår från hur de beskrivs i artikeln.

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: fredag 11 oktober 2019 22:14
av Ulrik Berggren
Tror det främst är nedgången vid ANna Lindhs plats som behöver skyddas. Vd jag minns var det bara någon/några decimeter från att vatten trängde in där vid stormen Sven i december 2013.

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: lördag 12 oktober 2019 2:06
av LÅ1
Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.

Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: lördag 12 oktober 2019 20:50
av Ulrik Berggren
LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.

Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: söndag 13 oktober 2019 10:27
av LÅ1
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Så platserna som nämns, "Anna Lindhs plats, Bagers plats. Posthusplatsen, och Slottsparken" är alltså nedgångar.
Vid förata läsningen begrep jag inte hur skyddet var konstruerat. Antaglien för att jag tänkte mig någon form av lock eller port. Men inser vid en andra läsning att det är en typ av skyddsbarriär som man sett ganska ofta i nyhetssammanhang från olika platser. Fast då brukar man väl ha sandsäckar som tyngder. Här är det en kedja. Då blir det begripligt.

Sen kan man kanske tycka att man på något vis borde försöka ha en mer permanent lösning, så länge det inte handlar om stora översvämningar.
Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.
OK. Det finns stationsuppgångar i väster från Centralstationen. Och det verkar ju rimligt, med tanke på allt som finns där.

Risken är stor att översvämningar blir mer frekventa framöver. Något som "samhället" måste förbereda sig på.

Re: Översvämningsskydd för Malmös Citytunnel

Postat: måndag 14 oktober 2019 8:42
av Silverfisk
Ulrik Berggren skrev:Jag är inte säker här. Bagers plats och Anna Lindhs plats låter som nergångar, men Posthutsplatsen och Slottsparken borde vara någon sorts ventilationschakt som ligger tillräckligt lågt för att vara i riskzonen för inträngning av sundsvatten.
Schacktet i Slottsparken har tidigare beskrivits som ett "räddningsschakt", avsett för utrymning m.m.