Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Pendlarna om cykel på tvärbanan: ”Positivt, men kan bli trångt”

Som bekant är spårtrafik billig i drift. Kan den inte ha en viss överkapacitet utanför rusningstid för att undvika trängsel med cyklar?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Mitt i:s reporter har full koll på hur Tvärbanan går:
"Det blir dock inte tillåtet att ta med cykeln under rusningstrafik, aldrig till station Stockholm city eller Arlanda eller via huvudentrén till Stockholm Odenplan. Man får heller inte ta cykeln i rulltrappan."

Om cykeltransport skall tilllåtas på spårvagnar och tåg tycker jag att det klart skall framgå VAR cyklarna skall placeras. Jag har allt för många gånger varit med om cyklister som tycker det är lämpligt att dra in sin cykel i gången på en pendeltågsvagn - och som så med stort besvär måste flytta den vid varje station för att släppa fram av- och påstigande. Vidare bör smutsiga cyklar - gäller även däcken - förbjudas. Dessutom kan det vara lämpligt att under högtrafik genom högtalarutrop påminna om att det är förbjudet att ta med cyklar, det är ofta "jamen jag ska ju bara åka till Jakobsberg och det är bara 20 minuter kvar till det blir tilllåtet". I och för sej ska väl cyklar inte släppas in genom spärrarna under högtrafik men det är det lite si och så med...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Mitt i:s reporter har full koll på hur Tvärbanan går:
"Det blir dock inte tillåtet att ta med cykeln under rusningstrafik, aldrig till station Stockholm city eller Arlanda eller via huvudentrén till Stockholm Odenplan. Man får heller inte ta cykeln i rulltrappan."

Om cykeltransport skall tilllåtas på spårvagnar och tåg tycker jag att det klart skall framgå VAR cyklarna skall placeras. Jag har allt för många gånger varit med om cyklister som tycker det är lämpligt att dra in sin cykel i gången på en pendeltågsvagn - och som så med stort besvär måste flytta den vid varje station för att släppa fram av- och påstigande. Vidare bör smutsiga cyklar - gäller även däcken - förbjudas. Dessutom kan det vara lämpligt att under högtrafik genom högtalarutrop påminna om att det är förbjudet att ta med cyklar, det är ofta "jamen jag ska ju bara åka till Jakobsberg och det är bara 20 minuter kvar till det blir tilllåtet". I och för sej ska väl cyklar inte släppas in genom spärrarna under högtrafik men det är det lite si och så med...

/TKO
Där är man nog mer alert i T-banan. Ser man en cykel på perrongen så hör man i nio fall av tio ett utrop där cyklisten ombeds lämna stationen. Utropet sker ibland på perrongen (från spärren?) ibland på tåget. Ibland är det envisa cyklister så att de ignorerar perrongutropet, men de brukar ge sig när föraren ropar ut att han inte tänker köra vidare för än cykeln lämnat tåget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

I tunnelbanan finns mindre diskussionsutrymme - eftersom där är det aldrig tilllåtet att ta med cykeln!
(Man kan dock fråga sej hur dom lyckas passera spärrlinjen...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Christian Spår skrev:Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.

Men kommer folk bli upprörda och vädra nonsens-invändningar? Ja. Det kan man ju se redan i den här tråden.
Eller också kan man ägna sig åt skitpopulism och vifta undan allt som inte passar de egna åsikterna som "nonsens-invändningar".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:
Mitt i skrev:– Och är det trångt så har alltid barnvagnar och rullatorer företräde. Den som har cykel kan då nekas att ta den med, säger Tomas Eriksson.
Jag ser två problem med begrepp som "i mån av plats". Dels att bedömningen är subjektiv, dels att den som klev på med cykel när det fanns plats kanske inte kliver av när trängseln tilltar.

Min uppmaning till den som önskar ta med cykeln i kollektivtrafiken - oavsett var och när - är fortfarande: Köp en hopfällbar cykel and be done with it!

Jag har väl i och för sig inget emot ett försök med att tillåta cyklar på Tvärbanan enligt samma regler som på pendeltågen. Men förutsättningarna är förstås mycket sämre i och med att spårvagnarna är så små och trånga jämfört med pendeltågen. Några barnvagnar, sedan börjar det blir krångligt med cykel på spårvagnarna.
Bäste kamrat Wibacke, du har ju kört på banan ifråga och vet hur förbannat trångt det är i vagnarna.

Man kan med visst fog fråga sig vem som ska bedöma när den där månen av plats existerar (och i förekommande fall neka)? Någon personal finns ju inte längre på plats i kupéerna! Ska resenärerna lösa sina konflikter själva? Men det är skickligt av miljöpartiklarna att alltid lyckas ta den majoritet de för tillfället behagar stödja som gisslan. Den där Tomas Eriksson (MP), har tydligen skaffat sig titeln miljö- och kollektivtrafikregionråd. Är han någon slags miljöpartistisk överrock till Tamsons?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Om cykeltransport skall tilllåtas på spårvagnar och tåg tycker jag att det klart skall framgå VAR cyklarna skall placeras.
Problemet är väl att det inte finns någon lämplig plats, ingen avsedd. Vissa platser är förstås något mindre dåliga, men ser inte någon möjlighet att märka upp särskilda platser för cyklar. Det där får cyklisterna lösa själv med lite sunt förnuft och omtänksamhet, antar jag.
TKO skrev:I och för sej ska väl cyklar inte släppas in genom spärrarna under högtrafik men det är det lite si och så med...
Det är det säkert. Det är ju lite svårt för en ensam stationsvärd att hindra någon med giltigt färdbevis att öppna en spärr - när stationsvärden dessutom kan vara upptagen med att hjälpa andra resenärer att betala för sin resa. Sedan finns det som bekant stationer med öppen spärrlinje. Och stationer med sluten spärrlinje där cyklar alltid är tillåtna. En cyklist kan gå genom spärren i Kungsängen för att resa till Jakobsberg även i rusningen (eftersom "förbudet" bara gäller sträckan Jakobsberg-Västerhaninge på det "benet"). Men den cyklisten kan då förstås välja att trotsa reglerna och stanna kvar på tåget fram till exempelvis Spånga. Så det finns flera orsaker till att cyklar hamnar på pendeltågen i rusningen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Om cykeltransport skall tilllåtas på spårvagnar och tåg tycker jag att det klart skall framgå VAR cyklarna skall placeras.
Problemet är väl att det inte finns någon lämplig plats, ingen avsedd. Vissa platser är förstås något mindre dåliga, men ser inte någon möjlighet att märka upp särskilda platser för cyklar. Det där får cyklisterna lösa själv med lite sunt förnuft och omtänksamhet, antar jag.
Även om inga platser är bra för cyklar finns det dom som är bättre och dom som är helt olämpliga. Så visst skulle SL kunna ange att cyklar får medföras endast i "vestibulerna" - eller vad området direkt innanför dörrarna kallas nu för tiden - och möjligen även på det särskilda utrymmet för rullstolar. I övrigt är det strängt förbjudet!
Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:I och för sej ska väl cyklar inte släppas in genom spärrarna under högtrafik men det är det lite si och så med...
Det är det säkert. Det är ju lite svårt för en ensam stationsvärd att hindra någon med giltigt färdbevis att öppna en spärr - när stationsvärden dessutom kan vara upptagen med att hjälpa andra resenärer att betala för sin resa. Sedan finns det som bekant stationer med öppen spärrlinje. Och stationer med sluten spärrlinje där cyklar alltid är tillåtna. En cyklist kan gå genom spärren i Kungsängen för att resa till Jakobsberg även i rusningen (eftersom "förbudet" bara gäller sträckan Jakobsberg-Västerhaninge på det "benet"). Men den cyklisten kan då förstås välja att trotsa reglerna och stanna kvar på tåget fram till exempelvis Spånga. Så det finns flera orsaker till att cyklar hamnar på pendeltågen i rusningen.
Jag tänkte fel - vilket bara ytterligare visar att jag börjar bli lite till åren kommen. Jag tänkte att cyklar endast kan passera in genom den breda spärren som oftast ligger närmast expeditionsluckan. Men så är det ju inte...

Slutsatsen blir att nuvarande system endast kan fungera tillfredställande om alla cyklister följer de regler som finns samt dessutom tilllämpar hänsyn och sunt förnuft. Jag får tillstå att jag är skeptisk...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

dr Cassandra Nojdh skrev:Bäste kamrat Wibacke, du har ju kört på banan ifråga och vet hur förbannat trångt det är i vagnarna.
Ja, jag minns i alla fall hur det kunde vara för åtta år sedan. Jag antar att situationen inte förbättrats sedan dess...trots spansk ingenjörskonst...och nytt, toppmodernt signalsystem.

Personligen tycker jag inte att det finns plats i vagnarna för att låta cyklar vara tillåtna på Tvärbanan, men jag tycker att det är okej att testa. Är det en så dålig idé som vissa (många?) av oss här tror så visar det väl sig under försökets gång.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Bäste kamrat Wibacke, du har ju kört på banan ifråga och vet hur förbannat trångt det är i vagnarna.
Ja, jag minns i alla fall hur det kunde vara för åtta år sedan. Jag antar att situationen inte förbättrats sedan dess...trots spansk ingenjörskonst...och nytt, toppmodernt signalsystem.

Personligen tycker jag inte att det finns plats i vagnarna för att låta cyklar vara tillåtna på Tvärbanan, men jag tycker att det är okej att testa. Är det en så dålig idé som vissa (många?) av oss här tror så visar det väl sig under försökets gång.
Jag föreslår att testet går till så att enbart den första vagnen i varje tåg är upplåten för cyklister. Så kan vi som inte vill få våra gångkläder nedsmutsade av leriga cykelhjul välja den andra vagnen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

Christian Spår skrev:Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.
Det kommer visa sig att det att funkar utmärkt med cyklar på Tvärbanan, exempelvis en sen tisdagskväll eller tidig söndagsmorgon. Frågan är om det kommer att funka lika utmärkt vid andra tider? Det får väl försöket utvisa. Resultatet hänger nog mycket på hur lyhörda och ödmjuka cyklisterna är. Nu har dom i alla fall sin chans att visa att det funkar utmärkt.

SL får säkert in många positiva synpynkter från cyklister, och ett antal negativa synpunkter från andra resenärer, exempelvis barnvagnsförare som inte fick plats på en vagn där det stod cyklar. Hur resultatet kommer att tolkas vågar jag inte gissa.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:
Christian Spår skrev:Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.

Men kommer folk bli upprörda och vädra nonsens-invändningar? Ja. Det kan man ju se redan i den här tråden.
Den springande punkten är väl "utanför trängseltider och i mån av plats"!
Tiderna kommer i alla fall vara tydligt avgränsade, men "i mån av plats" lämnar öppet för subjektiva bedömningar. Efter en solig förmiddag kanske "i mån av plats" får en annan tolkning under eftermiddagens ösregn. Sådan tur då att det faktiskt inte står "i mån av plats" i de nuvarande reglerna. Det står: Andra resenärer har alltid företräde före cyklar. Sedan får vi se om det tolkas annorlunda...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
Christian Spår skrev:Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.
Det kommer visa sig att det att funkar utmärkt med cyklar på Tvärbanan, exempelvis en sen tisdagskväll eller tidig söndagsmorgon. Frågan är om det kommer att funka lika utmärkt vid andra tider? Det får väl försöket utvisa. Resultatet hänger nog mycket på hur lyhörda och ödmjuka cyklisterna är. Nu har dom i alla fall sin chans att visa att det funkar utmärkt.

SL får säkert in många positiva synpynkter från cyklister, och ett antal negativa synpunkter från andra resenärer, exempelvis barnvagnsförare som inte fick plats på en vagn där det stod cyklar. Hur resultatet kommer att tolkas vågar jag inte gissa.
SL påstår följande:
"Andra resenärer har alltid företräde före cyklar. Om det är trångt på tåget kan du alltså få vänta tills det finns plats. I mitten av tåget brukar det vara mindre trångt."

Den första meningen tolkar jag som att en resenär med cykel måste lämna tåget om andra resenärer behöver platsen. Den andra meningen tyder på att så kanske inte är fallet...

Så en förutsättning för att det skall fungera för alla trafikantkategorier är klara och tydliga regler!

Nej nu ska jag ut och åka Tvärbanan - förhoppningsvis inga cyklar på tåget...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

Är cykel på tvärbanan en god idé? frågar Mitt i. Resultatet: 3-1 till cyklarnas favör. Då är väl saken avgjord? Folket har talat.
Enceladus skrev:Som bekant är spårtrafik billig i drift. Kan den inte ha en viss överkapacitet utanför rusningstid för att undvika trängsel med cyklar?
Eftersom vissa andra skribenter ständigt återkommer till sina favoritämnen, så vill inte jag vara sämre: Hopfällbara cyklar är den smarta, snabba lösningen som inte lägger ansvar och kostnader på andra.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Direkt, snabbt och gratis – då kan bilisten åka med SL
Mitt i skrev:Anna Sandqvist i Botkyrka skulle vilja cykla mer: ”Att kunna ta med cykeln på allmänna kommunikationer dygnet runt – då skulle jag kunna cykla mycket mer och ta mig längre utan bilen”.
Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet.

Som bekant är cykling av central betydelse för Miljöpartiet. Samtidigt är tunnelbanans unika status helig för Tamsons. En möjlig lösning är att tillåta cyklar i tunnelbanan när de andra trafikslagen inte går, men detta kan fortfarande leda till en spricka i samarbetet.

Vidare skulle det vara önskvärt att tillåta cyklar även i rusningen, men det kräver betydligt färre stående resenärer än vad pendeltågen och Tvärbanan brukar ha. Vilken trängsel kommer resenärerna att acceptera efter coronautbrottet? Det är möjligt att kapaciteten ändå måste utökas för att behålla kollektivtrafikens marknadsandel...
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Direkt, snabbt och gratis – då kan bilisten åka med SL
Mitt i skrev:Anna Sandqvist i Botkyrka skulle vilja cykla mer: ”Att kunna ta med cykeln på allmänna kommunikationer dygnet runt – då skulle jag kunna cykla mycket mer och ta mig längre utan bilen”.
Att vilja cykla mer var hon dock ganska ensam om bland dem som figurerar i artikeln. Sedan tror jag personligen inte på att det skulle cyklas så värst mycket mer om det gick att ta med cykeln på allmänna kommunikationer "dygnet runt" (vilket det för övrigt gör om man har en hopfällbar cykel). Mer talande citat från artikeln är enligt mig:
Mitt i skrev:Men även om cykelbanorna var som avenyer, bussar pilade hit och dit och spårtrafiken gick kors och tvärs så håller bilisterna hårt i ratten:

”Under inga som helst omständigheter kommer jag att välja att vara utan bil”, skriver Johan Höglund.
Vad som krävs för att fler bilister skulle överväga att cykla i större utsträckning är för det första vackert väder året om, gissar jag.

Eftersom SL just nu helst inte vill ha några resenärer så antar jag att försöket med att tillåta cyklar på Tvärbanan har skjutit upp? Eller vet någon mer om hur det blir med försöket? Jag hittar i alla fall ingen info på SLs hemsida.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av BSB101 »

Hans Wibacke skrev: Vad som krävs för att fler bilister skulle överväga att cykla i större utsträckning är för det första vackert väder året om, gissar jag.
Det tror jag inte, vintercyklingen ökar för varje år och det är säkert en och annan bilist bland dessa också (vad är förövrigt definitionen av ”bilist”?). Enligt vissa undersökningar har omkring 70 procent av alla vuxna pendelcyklister i Stockholm körkort. Med andra ord är jag övertygad om att vi både kan öka cykelns andel och minska bilens utan att för den delen behöva ändra klimatet. För uppenbarligen väljer redan idag många cykeln framför bilen.

Sedan kommer givetvis även bilen behövas och det kommer alltid finnas personer som aldrig kommer kunna tänka sig något annat transportmedel även om dessa kan välja fritt. Till sist ska man nog sedan inte dra så mycket slutsatser av några citat i en tidning vars främst uppgift är att få folk att läsa/klicka så man kan sälja annonser.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Hans Wibacke skrev: Vad som krävs för att fler bilister skulle överväga att cykla i större utsträckning är för det första vackert väder året om, gissar jag.
Det tror jag inte, vintercyklingen ökar för varje år och det är säkert en och annan bilist bland dessa också (vad är förövrigt definitionen av ”bilist”?). Enligt vissa undersökningar har omkring 70 procent av alla vuxna pendelcyklister i Stockholm körkort. Med andra ord är jag övertygad om att vi både kan öka cykelns andel och minska bilens utan att för den delen behöva ändra klimatet. För uppenbarligen väljer redan idag många cykeln framför bilen.
Jämfört med andra städer är det förhållandevis få som cyklar i Stockholm. Vädret är givetvis en viktig orsak, men också topografin. Cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam är relativt platta. I Stockholm finns det många höjdskillnader i terrängen och flera trånga broar har bristfälliga räcken.

Således är cyklister i Stockholm mer beroende av kollektivtrafiken än cyklister i Köpenhamn, men trots detta är Köpenhamns kollektivtrafik betydligt mer cykelvänlig än Stockholms. Till skillnad från Stockholm är cyklar tillåtna på pendeltågen även i rusningen, och dessutom har Köpenhamns pendeltåg nattrafik.

Detta beror naturligtvis på att Köpenhamns pendeltåg har cirka tre gånger färre resenärer per avgång, men det finns ju ingen naturlag som säger att Stockholms pendeltåg måste ha Nordens i särklass sämsta trafikutbud sett till antalet resenärer. Tvärbanan har inte heller ett rimligt trafikutbud i rusningen eller på natten.

(Orsaken till det usla trafikutbudet på pendeltågen och Tvärbanan finns här. Resandet har ökat kraftigt medan utbudet är anpassat till hur resandet såg ut för 5-10 år sedan. Konservatism är att bevara det rådande, och Stockholm har haft konservativt styre i 14 år nu.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Direkt, snabbt och gratis – då kan bilisten åka med SL
Mitt i skrev:Anna Sandqvist i Botkyrka skulle vilja cykla mer: ”Att kunna ta med cykeln på allmänna kommunikationer dygnet runt – då skulle jag kunna cykla mycket mer och ta mig längre utan bilen”.
Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet.

Som bekant är cykling av central betydelse för Miljöpartiet. Samtidigt är tunnelbanans unika status helig för Tamsons. En möjlig lösning är att tillåta cyklar i tunnelbanan när de andra trafikslagen inte går, men detta kan fortfarande leda till en spricka i samarbetet.

Vidare skulle det vara önskvärt att tillåta cyklar även i rusningen, men det kräver betydligt färre stående resenärer än vad pendeltågen och Tvärbanan brukar ha. Vilken trängsel kommer resenärerna att acceptera efter coronautbrottet? Det är möjligt att kapaciteten ändå måste utökas för att behålla kollektivtrafikens marknadsandel...
Mitti:s "jättenkät" (ja dom kallar den så i papperstidningen jag fick i brevlådan idag) har gått till så att de ställt frågan på sin facebooksida och så har den som önskar kunnat svara. Det framgår inte hur många som svarade ("hundratals" säger inte så mycket) och det finns inget som talar för att de som svarat är representativa ens för befolkningsgruppen "bilister" - därför finns ingen större anledning att ta "jätteenkäten" som utgångspunkt för en seriös diskussion.

Och på tal om seriösa diskussioner så skriver signaturen "Enceladus" följande:
"Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet."

I verkligheten är det ju så att det inte finns något spårtrafiksystem i Stockholm som har "natttrafik" i någon större utsträckning, något som skribenten alltid förtiger. Så om det är avsaknad av natttrafik (på spår) som leder till att folk köper bil gäller det lika väl i Vällingby som i Tullinge!

noterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Mitti:s "jättenkät" (ja dom kallar den så i papperstidningen jag fick i brevlådan idag) har gått till så att de ställt frågan på sin facebooksida och så har den som önskar kunnat svara. Det framgår inte hur många som svarade ("hundratals" säger inte så mycket) och det finns inget som talar för att de som svarat är representativa ens för befolkningsgruppen "bilister" - därför finns ingen större anledning att ta "jätteenkäten" som utgångspunkt för en seriös diskussion.

Och på tal om seriösa diskussioner så skriver signaturen "Enceladus" följande:
"Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet."

I verkligheten är det ju så att det inte finns något spårtrafiksystem i Stockholm som har "natttrafik" i någon större utsträckning, något som skribenten alltid förtiger. Så om det är avsaknad av natttrafik (på spår) som leder till att folk köper bil gäller det lika väl i Vällingby som i Tullinge!
Varken pendeltågen eller Tvärbanan har ett föråldrat trafikstyrningssystem som sätter käppar i hjulet. Avbrottsfri trafik à la Öresundstågen och Köpenhamns metro är fullt möjlig på dessa banor (liksom på gröna linjen). Förhoppningsvis kan cykelaspekten få MP att utmana Tamsons dogmer. När det föråldrade trafikstyrningssystemet äntligen ersätts kan även övriga tunnelbanelinjer få avbrottsfri trafik. Avbrottsfri trafik på helger ger likväl en viss effekt eftersom det är fler som reser då.

Har skribenten några funderingar kring hur Köpenhamns pendeltåg kan rymma cyklar även i rusningen medan det är helt otänkbart i Stockholm både på pendeltågen och Tvärbanan? Kan Köpenhamns höga ambitionsnivå avseende acceptabel beläggning ha något med saken att göra?
Skriv svar