Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Snart får du ta med cykeln ombord på Tvärbanan

Cyklar ska tillåtas på Tvärbanan - på försök. Försöket börjar nästa vår och ska pågå i sex månader. Samma regler gäller som för pendeltågen och Saltsjöbanan, d.v.s. utanför rusningstid. Lidingöbanan kan också stå på tur.

Nu till elefanten i rummet. Hos Trafikförvaltningen är det som bekant en dogm att bara tunnelbana och bussar får gå på natten. Detta innebär att cyklar inte tillåts i nattrafiken. När cyklar tillåts på allt fler trafikslag blir dock denna dogm allt svårare att försvara. Kan det snart bli aktuellt att ompröva Trafikförvaltningens dogmer?

Alliansen har ju förlorat sitt maktmonopol och MP har säkert en del att säga till om i denna fråga!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Snart får du ta med cykeln ombord på Tvärbanan

Cyklar ska tillåtas på Tvärbanan - på försök. Försöket börjar nästa vår och ska pågå i sex månader. Samma regler gäller som för pendeltågen och Saltsjöbanan, d.v.s. utanför rusningstid. Lidingöbanan kan också stå på tur.

Nu till elefanten i rummet. Hos Trafikförvaltningen är det som bekant en dogm att bara tunnelbana och bussar får gå på natten. Detta innebär att cyklar inte tillåts i nattrafiken. När cyklar tillåts på allt fler trafikslag blir dock denna dogm allt svårare att försvara. Kan det snart bli aktuellt att ompröva Trafikförvaltningens dogmer?

Alliansen har ju förlorat sitt maktmonopol och MP har säkert en del att säga till om i denna fråga!
Vilken "dogm" skall omprövas - att det inte är tillåtet att ta med cyklar på tunnelbana och bussar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av LÅ1 »

Den dogm som MP nog gärna vill ompröva är nog den att barnvagnar, rullatorer och "vanliga" människor utan hjälpmedel ska ha företräde framför cyklar. Utan konduktör som kan styra upp situationen kan det nog lätt bli bråk när en cykel tar upp den plats som en person med barnvagn eller rullator vill ha.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?

/TKO
Precis. varför köper man en cykel för att frakta den i kollektivtrafiekn ö h t.
Nä, cyklar borde förbjudas helt i kollektivtrafiken, ävenså dessa "stridsvagnar till barnvagnar" (gärna med en sisådär 2-3 barn i samtidigt) och lattemorsor som tror dom äger hela stan...

Kasta en elsparkcykel på tunnelbanerälsen så får ni se vad som händer.
OBS! Styret måste nå strömskenan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev:
TKO skrev:Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?

/TKO
Precis. varför köper man en cykel för att frakta den i kollektivtrafiekn ö h t.
Ponera att du bor i Riksten och arbetar i Kista. Antag dessutom att du inte behöva åka i rusningstid. Är inte cykel på pendel i så fall ett naturligt alternativ?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Om jag är lat: Ta bussen från Helenelund till Kista!
Om jag är hurtig: Promenera från Helenelund till Kista!

Så var den saken löst...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om jag är lat: Ta bussen från Helenelund till Kista!
Om jag är hurtig: Promenera från Helenelund till Kista!

Så var den saken löst...
Det är ganska många som bor en bra bit från pendeltågsstationerna och som saknar attraktiv matarbusstrafik. Det finns också många arbetsplatser längs Ostkustbanan som ligger en bra bit från stationerna, t.ex. Bredden eller delar av Kista arbetsområde som snarare ligger i Akalla. Det finns ett behov av cykel på pendel!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag är lat: Ta bussen från Helenelund till Kista!
Om jag är hurtig: Promenera från Helenelund till Kista!

Så var den saken löst...
Det är ganska många som bor en bra bit från pendeltågsstationerna och som saknar attraktiv matarbusstrafik. Det finns också många arbetsplatser längs Ostkustbanan som ligger en bra bit från stationerna, t.ex. Bredden eller delar av Kista arbetsområde som snarare ligger i Akalla. Det finns ett behov av cykel på pendel!
Även om Enceladus inlägg oftast är bisarra så tycker jag han har rätt här. Det är en bra sak att kunna ta med cykeln i kollektivtrafiken. Sen finns det självklart målkonflikter också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Snart får du ta med cykeln ombord på Tvärbanan

Cyklar ska tillåtas på Tvärbanan - på försök. Försöket börjar nästa vår och ska pågå i sex månader. Samma regler gäller som för pendeltågen och Saltsjöbanan, d.v.s. utanför rusningstid. Lidingöbanan kan också stå på tur.

Nu till elefanten i rummet. Hos Trafikförvaltningen är det som bekant en dogm att bara tunnelbana och bussar får gå på natten. Detta innebär att cyklar inte tillåts i nattrafiken. När cyklar tillåts på allt fler trafikslag blir dock denna dogm allt svårare att försvara. Kan det snart bli aktuellt att ompröva Trafikförvaltningens dogmer?

Alliansen har ju förlorat sitt maktmonopol och MP har säkert en del att säga till om i denna fråga!
Det känns lite som att du slåss mot väderkvarnar... Men jag håller med om att just bussar borde ta cyklar. Man kan väl upplåta hela främre sektionen för bara cyklar så får resten trängas där bak! Det är inte mer än rättvist, har man investerat 10-20000 kr i en cykel så är det inte mer än rätt att man faktiskt skall beredas plats på bussen. Dessutom skall samma regler gälla på bussen som för barnvagn med barn, har man cykel så skall man inte behöva bemöda sig med att tränga sig fram bara för att blippa med kortet. Nån kanske stjäl cykeln då. Och som cykelköpare så har jag faktiskt betalt en hel del i skatt när jag köpte cykeln!
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Tillhör månne skribenten Odd den ironiska generationen?

undrar
Thomas K Ohlsson
(för gammal för att vara ironisk...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Anders Hanquist »

Cyklar på pendeltåg kan motiveras med att man kanske ska ha cykelsemester på Gotland och det blir väl jobbigt att cykla till Nynäshamn. I övrigt kan man diskutera om det ska vara nödvändigt i kollektivtrafiken. Men i Köpenhamn ser man en hel del cyklar på de rätt små Metro-tågen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Och som cykelköpare så har jag faktiskt betalt en hel del i skatt när jag köpte cykeln!
Ånä! Jag var med när du köpte din cykel, du fick väl snarare ungefär halva cykeln som ren gåva av staten :lol:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Och som cykelköpare så har jag faktiskt betalt en hel del i skatt när jag köpte cykeln!
Ånä! Jag var med när du köpte din cykel, du fick väl snarare ungefär halva cykeln som ren gåva av staten :lol:
Schh.. säg inget.. :cheesygrin:
Cashbacken kom på bara några få dagar...
Genius on call
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Christian Spår »

Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.

Men kommer folk bli upprörda och vädra nonsens-invändningar? Ja. Det kan man ju se redan i den här tråden.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av LÅ1 »

Christian Spår skrev:Testet kommer visa att det går utmärkt att ta med cyklar utanför trängseltider och i mån av plats, även på tvärbanan.

Men kommer folk bli upprörda och vädra nonsens-invändningar? Ja. Det kan man ju se redan i den här tråden.
Den springande punkten är väl "utanför trängseltider och i mån av plats"!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Hans Wibacke »

Mitt i skrev:– Och är det trångt så har alltid barnvagnar och rullatorer företräde. Den som har cykel kan då nekas att ta den med, säger Tomas Eriksson.
Jag ser två problem med begrepp som "i mån av plats". Dels att bedömningen är subjektiv, dels att den som klev på med cykel när det fanns plats kanske inte kliver av när trängseln tilltar.

Min uppmaning till den som önskar ta med cykeln i kollektivtrafiken - oavsett var och när - är fortfarande: Köp en hopfällbar cykel and be done with it!

Jag har väl i och för sig inget emot ett försök med att tillåta cyklar på Tvärbanan enligt samma regler som på pendeltågen. Men förutsättningarna är förstås mycket sämre i och med att spårvagnarna är så små och trånga jämfört med pendeltågen. Några barnvagnar, sedan börjar det blir krångligt med cykel på spårvagnarna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Odd »

bikes.jpg
bikes.jpg (68.94 KiB) Visad 4401 gånger
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Jag brukar ju hävda att ansvariga bör göra en studieresa till Stuttgart för att se och lära, men just i det här fallet är jag inte säker på att det är så givande!

Eller kanske ändå, jag är helt med på att tilllåta cykeltransport på alla Stockholms kuggstångsbanor...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Jag tycker dock att vi skall vara försiktiga med att tilllåta elefanter i kollektivtrafiken...
image-1025133-860_poster_16x9-lhqg-1025133.jpg
image-1025133-860_poster_16x9-lhqg-1025133.jpg (82.89 KiB) Visad 4367 gånger
...det kan gå illa!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar