Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Mitti:s "jättenkät" (ja dom kallar den så i papperstidningen jag fick i brevlådan idag) har gått till så att de ställt frågan på sin facebooksida och så har den som önskar kunnat svara. Det framgår inte hur många som svarade ("hundratals" säger inte så mycket) och det finns inget som talar för att de som svarat är representativa ens för befolkningsgruppen "bilister" - därför finns ingen större anledning att ta "jätteenkäten" som utgångspunkt för en seriös diskussion.

Och på tal om seriösa diskussioner så skriver signaturen "Enceladus" följande:
"Tvärbanan har precis samma problem som pendeltågen och Saltsjöbanan - den går inte dygnet runt. Det betyder att många behöver en bil för att kunna åka på natten, och då blir steget till att använda bilen hela tiden ganska litet."

I verkligheten är det ju så att det inte finns något spårtrafiksystem i Stockholm som har "natttrafik" i någon större utsträckning, något som skribenten alltid förtiger. Så om det är avsaknad av natttrafik (på spår) som leder till att folk köper bil gäller det lika väl i Vällingby som i Tullinge!
Varken pendeltågen eller Tvärbanan har ett föråldrat trafikstyrningssystem som sätter käppar i hjulet. Avbrottsfri trafik à la Öresundstågen och Köpenhamns metro är fullt möjlig på dessa banor (liksom på gröna linjen). Förhoppningsvis kan cykelaspekten få MP att utmana Tamsons dogmer. När det föråldrade trafikstyrningssystemet äntligen ersätts kan även övriga tunnelbanelinjer få avbrottsfri trafik. Avbrottsfri trafik på helger ger likväl en viss effekt eftersom det är fler som reser då.

Har skribenten några funderingar kring hur Köpenhamns pendeltåg kan rymma cyklar även i rusningen medan det är helt otänkbart i Stockholm både på pendeltågen och Tvärbanan? Kan Köpenhamns höga ambitionsnivå avseende acceptabel beläggning ha något med saken att göra?
Av de som reser med SL:s natttrafik på helgnätterna är det få som skulle kunna ta egen bil om de skall leva lagligt så argumentationen håller inte.
För vi kan väl en gång för alla vara överens om att tunnelbanans natttrafik främst är till för att transportera hem förfriskade krogbesökare?

När det gäller cyklar anser jag att dom inte har på spårvagnar eller pendeltåg att göra. Det hela är en befängd idé!
Räkna på hur mycket plats en resenär med cykel tar jämfört med en utan så inses lätt att det inte är vettigt...

Tänk om signaturen "Enceladus" någon gång skulle tänka på de vanliga resenärerna som åker till och från jobb och skola istället för små särintressen som helgfirare och trötta cyklister!

/TKO

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

TKO skrev:Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?
De flesta cyklister cyklar nog hellre än att ta Tvärbanan, eftersom det går lika fort, räknat dörr till dörr. Därför är nog efterfrågan inte så stor, och något förbud behövs inte. Och visst är det bra att ta bort onödiga förbud!

Jag tycker det är viktigare att kunna ta cykeln på pendeltåg, även inräknat Roslagsbanan. På större avstånd är cykel och tåg en jättebra kombination. På dessa tåg bör man kunna köpa en cykelbiljett som gör att man får komma med tåget även om det är "fullt", på samma sätt som man får ta med barnvagn även om det är "fullt". Cykelbiljetten skulle kunna kosta som en barnbiljett ungefär.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Erik Sandblom skrev:
TKO skrev:Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?
De flesta cyklister cyklar nog hellre än att ta Tvärbanan, eftersom det går lika fort, räknat dörr till dörr. Därför är nog efterfrågan inte så stor, och något förbud behövs inte. Och visst är det bra att ta bort onödiga förbud!

Jag tycker det är viktigare att kunna ta cykeln på pendeltåg, även inräknat Roslagsbanan. På större avstånd är cykel och tåg en jättebra kombination. På dessa tåg bör man kunna köpa en cykelbiljett som gör att man får komma med tåget även om det är "fullt", på samma sätt som man får ta med barnvagn även om det är "fullt". Cykelbiljetten skulle kunna kosta som en barnbiljett ungefär.
Särskilda cykelbiljetter innebär extra krångel som kan få bilen att framstå som ett attraktivare alternativ. Enhetstaxa minskar insteget för nya resenärer, vilket också konstateras i den färska utredningen "Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Det finns inte heller några barnvagnsbiljetter, även om samma argument skulle kunna användas där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av TKO »

Det är - i vanliga fall - trångt i kollektivtrafiken främst men inte bara under högtrafik. Att då upplåta utrymme är CYKLAR är helt vansinnigt och tyder på bristande förståelse för vanliga människors livsvillkor. Cykla gärna till närmaste hållplats/station, men ställ cykeln där!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:[

Av de som reser med SL:s natttrafik på helgnätterna är det få som skulle kunna ta egen bil om de skall leva lagligt så argumentationen håller inte.
För vi kan väl en gång för alla vara överens om att tunnelbanans natttrafik främst är till för att transportera hem förfriskade krogbesökare?

/TKO

/TKO
Nej jag är inte överens, jag har i vart fall omkring 20års erfarenhet av att åka hem från jobbet med T-banans nattåg och min erfarenhet är att det så gott som alltid varit rätt fritt från stök. Långt ifrån alla är onyktra och många sitter och t.ex läser en bok eller något . Långt värre är det då på sen helgdagkväll fredag-lördag t.ex 21-24 när det kan vara stökigt men normalt är det långt mer ordning i den rena nattrafiken. Vad folk nu har för ärenden vet jag ju inte, själv åkte jag hem för att sova. Och nog börjar vi närma oss ett 24/7/365 samhälle. Kan se att på E18 är det nästan alltid trafik även på småtimmarna, lite glesare än på dag förstås men många bilar är det och förhoppningsvis är förarna nyktra.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

Enceladus skrev:
Erik Sandblom skrev:
TKO skrev:Är det inte bättre att cyklister cyklar - alternativt lämnar cykeln hemma eller vid stationen/hållplatsen?
De flesta cyklister cyklar nog hellre än att ta Tvärbanan, eftersom det går lika fort, räknat dörr till dörr. Därför är nog efterfrågan inte så stor, och något förbud behövs inte. Och visst är det bra att ta bort onödiga förbud!

Jag tycker det är viktigare att kunna ta cykeln på pendeltåg, även inräknat Roslagsbanan. På större avstånd är cykel och tåg en jättebra kombination. På dessa tåg bör man kunna köpa en cykelbiljett som gör att man får komma med tåget även om det är "fullt", på samma sätt som man får ta med barnvagn även om det är "fullt". Cykelbiljetten skulle kunna kosta som en barnbiljett ungefär.
Särskilda cykelbiljetter innebär extra krångel som kan få bilen att framstå som ett attraktivare alternativ. Enhetstaxa minskar insteget för nya resenärer, vilket också konstateras i den färska utredningen "Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Det finns inte heller några barnvagnsbiljetter, även om samma argument skulle kunna användas där.
Biljetter är inte krångligare än att betala för maten på en restaurang eller i en butik. En bra tjänst är värd att betala för.

Jag håller med om att enhetstaxa är bra, men det är väl redan genomfört på SL? Ungdom/pensionär/studentbiljett är också redan genomfört, bara att låta det gälla även som tillägg för cykel.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det är - i vanliga fall - trångt i kollektivtrafiken främst men inte bara under högtrafik. Att då upplåta utrymme är CYKLAR är helt vansinnigt och tyder på bristande förståelse för vanliga människors livsvillkor. Cykla gärna till närmaste hållplats/station, men ställ cykeln där!
Nej, det går alldeles utmärkt att tillåta cyklar i kollektivtrafiken. Skribenten uppmanas att göra ett studiebesök i Köpenhamn!

Köpenhamn har cirka tre gånger så många avgångar i pendeltågstrafiken med något färre resenärer. Tågen har ungefär samma kapacitet. Varför kan Stockholm inte ha samma ambitionsnivå? Tvärbanan skulle kunna ha 5-minuterstrafik under hela dagen. I Köpenhamn hade den troligen haft ännu tätare trafik!
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

TKO skrev:Det är - i vanliga fall - trångt i kollektivtrafiken främst men inte bara under högtrafik. Att då upplåta utrymme är CYKLAR är helt vansinnigt och tyder på bristande förståelse för vanliga människors livsvillkor. Cykla gärna till närmaste hållplats/station, men ställ cykeln där!
Haha jag undrar vem det är som har bristande förståelse för vanliga människors livsvillkor :-)

Trängseln i kollektivtrafiken kan lösas genom att förbjuda resenärerna, men bättre vore såklart att höja priserna och bygga ut trafiken.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Erik Sandblom skrev:Biljetter är inte krångligare än att betala för maten på en restaurang eller i en butik. En bra tjänst är värd att betala för.

Jag håller med om att enhetstaxa är bra, men det är väl redan genomfört på SL? Ungdom/pensionär/studentbiljett är också redan genomfört, bara att låta det gälla även som tillägg för cykel.
Poängen är att enhetstaxa tillåter oplanerade resor utan krångel. De flesta har nog en cykel hemma, men de använder den kanske inte varje dag. Utan särskilda biljetter blir kollektivtrafiken lika bekväm som bilen - det är bara att åka när det passar!

Tillägg: Rabatterade biljetter är inte jämförbara med cykelbiljetter eftersom en viss person inte kan byta mellan ungdom och vuxen från dag till dag.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

Enceladus skrev:
Erik Sandblom skrev:Biljetter är inte krångligare än att betala för maten på en restaurang eller i en butik. En bra tjänst är värd att betala för.

Jag håller med om att enhetstaxa är bra, men det är väl redan genomfört på SL? Ungdom/pensionär/studentbiljett är också redan genomfört, bara att låta det gälla även som tillägg för cykel.
Poängen är att enhetstaxa tillåter oplanerade resor utan krångel. De flesta har nog en cykel hemma, men de använder den kanske inte varje dag. Utan särskilda biljetter blir kollektivtrafiken lika bekväm som bilen - det är bara att åka när det passar!
Va? En del åker kollektivt varje dag, andra inte. Det gäller oavsett cykelinnehav.

Om folk inte vill köpa biljetter så är produkten inte värd att betala för. Lägg ner eller förbättra! Kollektivtrafiken är till för resenärerna, inte tvärtom.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Erik Sandblom skrev:
Enceladus skrev:
Erik Sandblom skrev:Biljetter är inte krångligare än att betala för maten på en restaurang eller i en butik. En bra tjänst är värd att betala för.

Jag håller med om att enhetstaxa är bra, men det är väl redan genomfört på SL? Ungdom/pensionär/studentbiljett är också redan genomfört, bara att låta det gälla även som tillägg för cykel.
Poängen är att enhetstaxa tillåter oplanerade resor utan krångel. De flesta har nog en cykel hemma, men de använder den kanske inte varje dag. Utan särskilda biljetter blir kollektivtrafiken lika bekväm som bilen - det är bara att åka när det passar!
Va? En del åker kollektivt varje dag, andra inte. Det gäller oavsett cykelinnehav.

Om folk inte vill köpa biljetter så är produkten inte värd att betala för. Lägg ner eller förbättra! Kollektivtrafiken är till för resenärerna, inte tvärtom.
Det är krångligt att behöva köpa (rätt) biljett för varje resa, speciellt om biljettfloran är omfattande. De flesta resenärer har månadskort och behöver därför inte tänka på när eller hur långt de åker. Särskilda cykelbiljetter skulle krångla till vardagen för kollektivtrafikresenären och göra bilen mer attraktiv.

Särskilda biljetter fungerar inte så bra i praktiken. Exempelvis är det nästan ingen som väljer att åka med regionaltågen mellan Märsta och Stockholm, trots att regionaltågen i vissa situationer hade passat bättre. Resenärerna har redan månadskort till SL-trafiken och orkar inte göra sig extra besvär. Månadskortet Movingo är enkelt, men istället för dyrt.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

Enceladus skrev:Särskilda biljetter fungerar inte så bra i praktiken. Exempelvis är det nästan ingen som väljer att åka med regionaltågen mellan Märsta och Stockholm, trots att regionaltågen i vissa situationer hade passat bättre. Resenärerna har redan månadskort till SL-trafiken och orkar inte göra sig extra besvär. Månadskortet Movingo är enkelt, men istället för dyrt.
Finns statistik på detta eller är det personliga iaktagelser? Jag förstår att prisskillnader spelar roll, men om resenärens betalningsvilja antas vara lika med noll så bör man ifrågasätta verksamheten.

Lustigt nog är det förbjudet med cykel på SJ:s tåg men inte på SL:s, trots att SJ:s tåg är mer komplementära för cyklister.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Lustigt nog är det förbjudet med cykel på SJ:s tåg men inte på SL:s, trots att SJ:s tåg är mer komplementära för cyklister.
Vad menar du med komplementära?
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Lustigt nog är det förbjudet med cykel på SJ:s tåg men inte på SL:s, trots att SJ:s tåg är mer komplementära för cyklister.
Vad menar du med komplementära?
Jag menar att SJ:s tåg kompletterar cykeln bättre eftersom de kör fortare och har längre mellan uppehållen. SL:s trafik kan tvärtom ses som en konkurrent eftersom man färdas ungefär samma sträckor.

Det är rimligt att cykla två pendelstationer, ca en mil, istället för att åka pendeltåg. Med lite flyt tar det en halvtimme, dörr till dörr. Men att cykla två SJ-stationer tar flera timmar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Lennart Petersen »

Erik Sandblom skrev:[
Jag menar att SJ:s tåg kompletterar cykeln bättre eftersom de kör fortare och har längre mellan uppehållen. SL:s trafik kan tvärtom ses som en konkurrent eftersom man färdas ungefär samma sträckor.

Det är rimligt att cykla två pendelstationer, ca en mil, istället för att åka pendeltåg. Med lite flyt tar det en halvtimme, dörr till dörr. Men att cykla två SJ-stationer tar flera timmar.
Men det är enklare att rulla ombord en cykel på SL pendeltåg än på SJ tåg och det är enklare för SL att erbjuda plats under lågtrafik. Trafiken och antal vagnar är ju dimensionerade för högtrafiken så när det finns gott om plats gör det inget att en cykel får gå med. För SJ fjärrtrafik kan man ju ofta sälja annars tomma platser med aktiv prissättning och fylla tågen på ett helt annat sätt än förr så något gratis utrymme kvar för cyklar finns knappast.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

Lennart Petersen skrev:Men det är enklare att rulla ombord en cykel på SL pendeltåg än på SJ tåg och det är enklare för SL att erbjuda plats under lågtrafik. Trafiken och antal vagnar är ju dimensionerade för högtrafiken så när det finns gott om plats gör det inget att en cykel får gå med. För SJ fjärrtrafik kan man ju ofta sälja annars tomma platser med aktiv prissättning och fylla tågen på ett helt annat sätt än förr så något gratis utrymme kvar för cyklar finns knappast.
Eller kanske tvärtom? SJ har många avgångar där det finns plats över. På nästan alla tåg finns det åtminstone enstaka lediga platser. Tänk om man kunde komma på något sätt att sälja detta utrymme. Jag har det - sätt in ett flexutrymme med några cykelplatser! Då når man inte bara nya kundgrupper, man kan ta ut ett högre pris också, i form av tillägg för cykeln. Jag vet att SJ inte resonerar så, men det gör DSB, NSB, VR, även tyska DB och franska SNCF med sina högfartståg. Till och med på flyget kan man ta med cykeln mot en extra avgift. Det är lustigt att SJ har plats för restaurangvagn, toaletter och barnvagnar och att allt detta dessutom kan ordnas ekonomiskt. Men cykel, nix.

För lokaltrafiken tycker jag det är lite märkligt att barnvagnar är helt okej, överallt alltid, medan cyklar ofta är förbjudet. Eftersom de flesta cyklister ändå cyklar så borde det inte vara så betungande att låta betalande resenärer ta med cykeln om de önskar.

(min fetning i Lennarts text)
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Erik Sandblom skrev:Finns statistik på detta eller är det personliga iaktagelser? Jag förstår att prisskillnader spelar roll, men om resenärens betalningsvilja antas vara lika med noll så bör man ifrågasätta verksamheten.

Lustigt nog är det förbjudet med cykel på SJ:s tåg men inte på SL:s, trots att SJ:s tåg är mer komplementära för cyklister.
Ja, det finns statistik. SL har drygt 90 procent av alla påstigningar i Märsta. Regionaltågen skulle kunna fungera som ett komplement till pendeltågen, men betalningsviljan tycks vara nära noll för den servicen. Däremot tycker jag inte att en verksamhet enbart bör värderas utifrån betalningsviljan. Då skulle exempelvis massutbildning och massvaccinering vara utopiska bedrifter. Kollektivtrafiken är inte annorlunda. Den heter ju också masstransport på engelska!

Nota bene att diskussionen inte handlar om nolltaxa, utan om en extra taxa för cyklar. Resenärer med cyklar skulle fortfarande behöva betala för kollektivtrafiken, men inte mer än resenärer utan cyklar. Resenärer som åker mycket får redan mer valuta för pengarna än resenärer som åker lite. Det är så enhetstaxa fungerar.

Det finns goda skäl att subventionera resenärer med cyklar extra. Bland annat är det troligt att sådana resenärer belastar sjukvården i mindre utsträckning. Dessutom kan kombinationen av cykel och kollektivtrafik i vissa fall vara nödvändig för att konkurrera med bilen och dess många negativa externaliteter.

Det är faktiskt intressant att väldigt få ifrågasätter betalningsviljan för massbilismen. Politiker insåg ganska snabbt att nästan ingen var beredd att betala kostnaden för att ha en egen bil och tvingade då byggherrar att bygga gemensamt finansierade parkeringsplatser genom parkeringsnormen.

Förutom parkeringsnormen finns reseavdraget och kommunala parkeringsplatser som i princip aldrig har marknadsmässiga priser. Det är enorma pengar som har transfererats från folket till bilinnehavarna, men ändå är det väldigt få som ifrågasätter att bilinnehavare inte vill betala vad det kostar att ha en egen bil.

Varför ska cyklar behandlas sämre? Ovanstående redogörelse är en rent marknadsekonomiskt betraktelse som inte tar hänsyn till externaliteter. Cyklar har positiva effekter på hälsa samt ytterst begränsade effekter på klimat och miljö. Massbilismen är tvärtom. Men även utan dessa externaliteter är det svårt att motivera varför massbilismen ska subventioneras och cyklar inte.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag menar att SJ:s tåg kompletterar cykeln bättre eftersom de kör fortare och har längre mellan uppehållen. SL:s trafik kan tvärtom ses som en konkurrent eftersom man färdas ungefär samma sträckor.

Det är rimligt att cykla två pendelstationer, ca en mil, istället för att åka pendeltåg. Med lite flyt tar det en halvtimme, dörr till dörr. Men att cykla två SJ-stationer tar flera timmar.
Men det är enklare att rulla ombord en cykel på SL pendeltåg än på SJ tåg och det är enklare för SL att erbjuda plats under lågtrafik. Trafiken och antal vagnar är ju dimensionerade för högtrafiken så när det finns gott om plats gör det inget att en cykel får gå med. För SJ fjärrtrafik kan man ju ofta sälja annars tomma platser med aktiv prissättning och fylla tågen på ett helt annat sätt än förr så något gratis utrymme kvar för cyklar finns knappast.
Regionaltåg har dock inte dynamiska priser, utan det är främst fjärrtåg som har det. Jag tvivlar också på att regionaltågen har högre maxbeläggning än pendeltågen någon tid på dygnet. Beläggningen varierar förstås från linje till linje, men om det går att ha cyklar på alla pendeltåg utanför rusningen så borde det också gå på alla regionaltåg. Mälarbanans pendeltåg har troligen högre beläggning på lördagar än vad flesta regionaltåg har i rusningen. ER1 har i alla fall utrymme för cyklar.

Köpenhamns pendeltåg har nästan lika många resenärer som Stockholms pendeltåg, och där tillåts cyklar även i rusningen. Det handlar som sagt bara om att välja ambitionsnivå.
Användarens profilbild
Erik Sandblom
Inlägg: 2591
Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Erik Sandblom »

Enceladus skrev:
Erik Sandblom skrev:Finns statistik på detta eller är det personliga iaktagelser? Jag förstår att prisskillnader spelar roll, men om resenärens betalningsvilja antas vara lika med noll så bör man ifrågasätta verksamheten.

Lustigt nog är det förbjudet med cykel på SJ:s tåg men inte på SL:s, trots att SJ:s tåg är mer komplementära för cyklister.
Ja, det finns statistik. SL har drygt 90 procent av alla påstigningar i Märsta.
Många av dessa 90% stiger rimligen av efter några stationer. Hur många fortsätter ända till Stockholm (och skulle därmed kunna välja SJ-tåget)?
Enceladus skrev:Däremot tycker jag inte att en verksamhet enbart bör värderas utifrån betalningsviljan. Då skulle exempelvis massutbildning och massvaccinering vara utopiska bedrifter. Kollektivtrafiken är inte annorlunda. Den heter ju också masstransport på engelska!
Haha nej kollektivtrafik är inte som vaccinationer. Det finns nämligen bättre alternativ, som att gå eller cykla.
Enceladus skrev:Varför ska cyklar behandlas sämre?
Jag håller med om att nolltaxa är dåligt, och att parkeringsnormer och reseavdrag borde slopas. Däremot tycker jag det vore bra med en cykelbiljett. Dels för att cyklisten inte ska kunna nekas pga "fullt" och dels för att förebygga eventuellt okynnesbruk. Jag noterade detta redan i detta inlägg.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar tillåts på Tvärbanan - vad händer med elefanten?

Inlägg av Enceladus »

Erik Sandblom skrev:Många av dessa 90% stiger rimligen av efter några stationer. Hur många fortsätter ända till Stockholm (och skulle därmed kunna välja SJ-tåget)?
Kollektivtrafikresenärers personliga integritet respekteras fortfarande i Stockholm, vilket innebär att enskilda resor inte spåras. Annat är det i London, men Storbritannien har ju i princip blivit en polisstat. Det som mäts i Stockholm är hur många påstigande respektive avstigande olika avgångar har på de stationer som trafikeras. Således kan vi bara gissa vart resenärerna från Märsta åker.
Erik Sandblom skrev:Haha nej kollektivtrafik är inte som vaccinationer. Det finns nämligen bättre alternativ, som att gå eller cykla.
Gång och cykel är inte alltid ett alternativ, speciellt inte i Stockholm med sina höjdskillnader och trånga broar. Precis som utbildning behövs kollektivtrafik för att det moderna samhället ska fungera.
Erik Sandblom skrev:Jag håller med om att nolltaxa är dåligt, och att parkeringsnormer och reseavdrag borde slopas. Däremot tycker jag det vore bra med en cykelbiljett. Dels för att cyklisten inte ska kunna nekas pga "fullt" och dels för att förebygga eventuellt okynnesbruk. Jag noterade detta redan i detta inlägg.
Jag har inte sagt att nolltaxa är dåligt, utan att det helt enkelt är en annan diskussion. Jag förstår inte heller varför cyklister inte skulle nekas plats i kollektivtrafiken med särskilda cykelbiljetter. Kollektivtrafiken har ingen platsreservation, och det är ju inte direkt ovanligt att betalande resenärer utan cykel blir kvarlämnade på perrongerna.
Skriv svar