Biltäthet

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Biltäthet

Inlägg av Harald »

För tolv år sedan var det en som påstod här att bilförsäljningen i Sverige minskade. Det hade han fått fram genom ett selektivt urval av data ur en större mängd. Han blev förstås motsagd, bl.a. av mig och jag tog fram lite tal om bilinnehav per innevånare. Diskussionen finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=20282

Nu tyckte jag det skulle vara intressant att se vad som har hänt under de tolv år som har gått, så jag plockade fram ny statistik för samma områden som då. d.v.s. Storgöteborg och hela landet.

Bild

Biltätheten i Storgöteborg har minskat något, uteslutande beroende på att den i Göteborgs kommun har minskat mycket. I förortskommunerna fortsätter den att öka och där är den högre än genomsnittet för hela landet.

Antalet bilar i trafik varierar mycket under året, så jag tog fram ett diagram med statistik per månad för hela landet också.

Bild

Här ser man att biltätheten sjunker sedan ungefär ett år. Det återstår väl att se om det är ett trendbrott eller en tillfällig nedgång.

Källor: Trafikanalys för antal bilar och SCB för folkmängd

De tio kommuner som har lägst biltäthet är Stockholm, Göteborg och Malmö samt sju kommuner som gränsar till Stockholm: Järfälla, Sundbyberg, Lidingö, Tyresö, Haninge, Huddinge och Botkyrka.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Biltäthet

Inlägg av Ulrik Berggren »

Mycket intressant, tack Harald för detta! :D

När frågan är uppe, visar biltäthetssiffran antal bilar ägda av fysiska personer eller är det totalt antl personbilar? Hur räknas tjänstefordon?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Biltäthet

Inlägg av Harald »

Det är totalt antal bilar. Jag antar att bilar som ägs av ett företag är registrerade där företaget har sitt säte även om de används någon annan stans. Möjligen kan kommunstatistiken bli lite missvisande p.g.a. det. Minskningen i Göteborg är så stor så jag ska kanske gå igenom talen lite mer för att se vad det kan bero på. Min första teori var att göteborgarna hade blivit fattigare, men det visade sig inte stämma. Tvärtom har medelinkomsten stigit rätt mycket under perioden, även om man räknar bort inflationen.
Skriv svar