Sida 4 av 5

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: söndag 30 augusti 2020 19:59
av pnott
Enceladus skrev: Hur många av dessa personer hade haft bil om de behövde betala vad det faktiskt kostar? Erfarenheter från vissa asiatiska länder visar nämligen att betalningsviljan för parkering är nästan obefintlig. Om parkering inte subventioneras så väljer de flesta att inte skaffa bil.
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Ulrik Berggren skrev: Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering. Dessutom finns det ett antal ytterligare p-platser på kvartersmark. Men alltså ändå otillräckligt. Vi har begärt boendeparkering hos kommunen men de är inte intresserade. Generellt så är intäkten för en boendeparkering utanför storstadsområdena (förutom i de allra mest centrala delarna av städerna) så låga att de inte betalar administration plus övervakning. Jag tror att Enceladus har rätt i att betalningsviljan är liten. Däremot så tror jag inte att det är så lätt att man kan höja avgiften och på så sätt få ett flertal att avstå från bil. Det finns nämligen val vart 4:e år och politikerna vill inte riskera att tappa bilägarnas röster.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: måndag 31 augusti 2020 0:50
av Magnus Ahltorp
pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: måndag 31 augusti 2020 21:13
av Ulrik Berggren
Magnus Ahltorp skrev:
pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!
"Lysande, Sickan" :mrgreen:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: tisdag 01 september 2020 13:54
av Hechtwagen
Magnus Ahltorp skrev:
pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!
Det brukar kosta att parkera numera så gratis är det väl inte?

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: tisdag 01 september 2020 15:23
av TKO
Hechtwagen skrev:Det brukar kosta att parkera numera så gratis är det väl inte?
Hemma på våran gata i stan - alltså Hjälmarsvägen - är det gratis att parkera mellan klockan 19 på kvällen och 7 på morgonen, så det så!

/TKO

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: fredag 04 september 2020 20:50
av BSB101
Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: lördag 05 september 2020 11:39
av TKO
BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Kunde inte uttryckt det bättre själv!

/TKO

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: lördag 05 september 2020 12:48
av Enceladus
BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Men hur ska då den inflytelserika fordonsindustrin kunna sälja lika många bilar? :roll:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: lördag 05 september 2020 20:52
av Ulrik Berggren
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Men hur ska då den inflytelserika fordonsindustrin kunna sälja lika många bilar? :roll:
NU börjar det verkligen spåra ur här, men en teori jag har är att de försöker inpränta att självkörande (eldrivna?) poolbilar och taxi inte behöver parkeringsplatser - däremot väldigt mycket vägar och gator för att ständigt hålla sig rullande :mrgreen:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Postat: söndag 06 september 2020 17:00
av pnott
BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
I Sverige fanns vid årsskiftet nästan 4,9 miljoner personbilar. I Stockholms län 935 tusen. Jag tror inte att våra politiker vågar genomföra en sådan förändring, eftersom de flesta bilägare dessutom är skattebetalare men framförallt så är de väljare, och deras stöd är alltså (i varierande grad) nödvändig för politikernas överlevnad. Sedan så tas väl ändå små steg i riktning mot att låta bilägarna stå för en större del av kostnaden, särskilt vid nybyggnation.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: fredag 23 september 2022 14:16
av ADDE
Fanns många trådar om Spårväg syd, men denna tråd är den nyaste som behandlar spårvägens planering och utbyggnad så jag väcker den till liv:

SPÅRVÄG SYD FLEMINGSBERG – SKÄRHOLMEN – ÄLVSJÖ

Region Stockholm har gått ut med nytt samrådsmaterial och håller ett samråd till och med den 10 oktober.

Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: fredag 23 september 2022 15:35
av Enceladus
ADDE skrev: fredag 23 september 2022 14:16 Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.
Solberga har definitivt ett större resandeunderlag än området runt Älvsjövägen. Då kan det göras fler besparingar i busstrafiken. Med Solberga, Segeltorp och Mälaräng som hållplatser går det förhoppningsvis att motivera ett attraktivt trafikutbud på hela banan, vilket nuvarande busslinjer inte har. Som bekant anser jag att det är bättre att ha en högfrekvent linje än flera lågfrekventa linjer. Frågan är bara om restiden inte blir för lång med blandtrafik på Folkparksvägen.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: fredag 23 september 2022 17:41
av twr
ADDE skrev: fredag 23 september 2022 14:16 Fanns många trådar om Spårväg syd, men denna tråd är den nyaste som behandlar spårvägens planering och utbyggnad så jag väcker den till liv:

SPÅRVÄG SYD FLEMINGSBERG – SKÄRHOLMEN – ÄLVSJÖ

Region Stockholm har gått ut med nytt samrådsmaterial och håller ett samråd till och med den 10 oktober.

Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.
Det är nog inte ett seriöst förslag utan något som finns med mest på grund av samrådssynpunkten från hembygdsföreningen. Det vore ju en väldigt omotiverad omväg.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 10:50
av Enceladus
Spårväg syds delsträckor ska utredas

Tidningen Mitt i har skrivit en kort artikel om det nya samrådet. Som väntat vill kommentatorerna ha det bästa regionen har att erbjuda:
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 19:21
av M224
Kunde de inte slagit två flugor i en smäll och uträtt båda sakerna på en gång?

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 20:00
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 10:50 Spårväg syds delsträckor ska utredas

Tidningen Mitt i har skrivit en kort artikel om det nya samrådet. Som väntat vill kommentatorerna ha det bästa regionen har att erbjuda:
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.
Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.

Den planerade spårvägen ser inte heller ut att vara billig. Den går stora omvägar och korsar E4 på 4 ställen. Slutligen snirklar den på smala vägar runt Älvsjö.
Dessutom saknas plan för samexistensen med den nya bilvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Observera referensen till Tvärförbindelse Södertörn som, Enceladus-kollektivet återkommer till gång på gång i sina inlägg. 34 gånger, närmare bestämt.!

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 20:42
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 21:28
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 22:07
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 21:28
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................
Om jag minns rätt så är signaturen "Filur" en realist av det radikalare slaget. Exempelvis avfärdas nolltaxa i Sverige eftersom landet är för marknadsliberalt. Jag håller i och för sig med, men samtidigt är jag inte villig att kapitulera helt. Däremot är det bortkastad tid att ifrågasätta tunnelbanans unika status.

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Postat: torsdag 29 september 2022 22:29
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 22:07
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 21:28
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42

Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................
Om jag minns rätt så är signaturen "Filur" en realist av det radikalare slaget. Exempelvis avfärdas nolltaxa i Sverige eftersom landet är för marknadsliberalt. Jag håller i och för sig med, men samtidigt är jag inte villig att kapitulera helt. Däremot är det bortkastad tid att ifrågasätta tunnelbanans unika status.
Ja, man får välja sina åsikter efter valt forum. Det finns det många exempel på.