Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av 643 »

10 år? För 100 år sedan hade det gått på några månader!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
Båda linjerna har hög beläggning på sina dimensionerande sträckor, d.v.s. mellan Flemingsberg och Masmo samt mellan Skärholmen och Älvsjö. Sedan finns också linje 163 mellan Bredäng och Älvsjö som numera har 7,5-minuterstrafik i rusningen. Behovet av den linjen skulle minska om Spårväg syd får en hållplats vid Mälaräng. Erfarenheter från Solna visar tyvärr att parallellgående busslinjer sällan glesas ut, men jag tror att flertalet resenärer skulle föredra en snabb högfrekvent linje framför många lågfrekventa linjer. De parallellgående linjerna kan behållas med reducerad trafik.
Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,

Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.

Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar :D DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Stefan Widén skrev:
TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,

Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.

Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar :D DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....

Stefan
Ja vid Älvsjö kör ju även genomgående bussar i (vänd)slinga - så varför inte?

Jag tror dock att i jämförelse med utmaningarna vid Karlaplan är det en kakbit att fixa till Älvsjö!

/TKO
Senast redigerad av TKO den torsdag 03 oktober 2019 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev:Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...
Det ena utesluter inte det andra! Flera av de bussar som trafikerar Kungens kurva är idag överbelastade, speciellt på helger. Botkyrkas översiktsplan innehåller "Spårväg Botkyrka" som sluter ringen runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Masmo–Alby–Tumba–Riksten–Flemingsberg. Då skulle ganska många busslinjer kunna dras in! Delen mellan Flemingsberg och Riksten har även studerats separat.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Hechtwagen »

Kommer man kunna köra A29 på Spårväg syd? Utfärder är alltid kul!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Här ska söderorts nya spårväg dras fram

Den illustrativa artikeln redovisar möjliga dragningar på olika delsträckor.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?

(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Ett steg fram för projektet Mälaräng

Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?

(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Ett steg fram för projektet Mälaräng

Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Har hållplatsen öppnat än, eller? Har aldrig varit i området, och det är väl inte ens bebyggt med bostäder än? Finns ens hållplatsen idag som busshållplats? Vänta och se så ska säkert hållplatsen byta namn...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Ett steg fram för projektet Mälaräng

Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Varför? Kanske för att det inte är någon direkt brådska.
SöderortDirekt skrev:Detaljplanen vann laga kraft den 6 augusti och kan nu alltså genomföras, något stadsbyggnadskontorets stadsplanerare Joel Berring beskriver som ”roligt”. Han tillägger dock att det lär dröja flera år innan det stadsmässiga Mälaräng börjar växa fram.

– Det är ganska mycket ledningsomläggningar som måste ske innan man kan börja bygga hus, säger han.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:Har hållplatsen öppnat än, eller? Har aldrig varit i området, och det är väl inte ens bebyggt med bostäder än? Finns ens hållplatsen idag som busshållplats? Vänta och se så ska säkert hållplatsen byta namn...
För närvarande utgörs områdets bebyggelse huvudsakligen av kontor och verkstäder. Området trafikeras av linjerna 135 och 163, där den senare skyltas på följande sätt.
Hans Wibacke skrev:Varför? Kanske för att det inte är någon direkt brådska.
Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?
Analysen är från 2018. Jag föreslår att du mejlar Exploateringskontoret och reder ut detta med Johan Castwall eller någon lämplig underhuggare. Du hittar mejladressen på kontorets webbsida: https://start.stockholm/om-stockholms-s ... skontoret/

I annat fall, chilla och se tiden an.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?

(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Ett steg fram för projektet Mälaräng

Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Bryta segregationen, det betyder alltså i klartext att man vill få Bredängsborna att bete sig mer som Mälarhöjdsborna då är det väl bra med ett hållplatsnamn som för tankarna till industri och arbetsplatser.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?
I trafikanalyser har hållplatser ofta alla möjliga konstiga namn, ofta förkortningar. Men visst kan det vara dags att uppdatera namnet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?

/TKO
Men nu har väl ingenjörn gått och laddat bra längre.........?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?
Hållplatsen ligger dock i det område som kallas Mälaräng, ett teleskopord av Mälarhöjden och Bredäng:
Stockholms stad skrev:På sikt planeras även Spårväg Syd trafikera områdets västra del och binda samman Skärholmen med Fruängen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Det blir inte bättre av att någon hittat på ett 'teleskopord'...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Odd »

Då har dom ju ett namn till över för nästa förtätning, Bredhöjden :-D
Genius on call
Skriv svar