Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
10 år? För 100 år sedan hade det gått på några månader!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...Enceladus skrev:Båda linjerna har hög beläggning på sina dimensionerande sträckor, d.v.s. mellan Flemingsberg och Masmo samt mellan Skärholmen och Älvsjö. Sedan finns också linje 163 mellan Bredäng och Älvsjö som numera har 7,5-minuterstrafik i rusningen. Behovet av den linjen skulle minska om Spårväg syd får en hållplats vid Mälaräng. Erfarenheter från Solna visar tyvärr att parallellgående busslinjer sällan glesas ut, men jag tror att flertalet resenärer skulle föredra en snabb högfrekvent linje framför många lågfrekventa linjer. De parallellgående linjerna kan behållas med reducerad trafik.TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.
Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Ja vid Älvsjö kör ju även genomgående bussar i (vänd)slinga - så varför inte?Stefan Widén skrev:I planförslagen ligger vändspåren på mässansidan. Det som oroar då är att om man vill förlänga är det lite krångligt att ta sig förbi mässan. Såvida man inte går samma väg som man kan åka runt mässan men då inkräktar man på tillfartsvägarna till mässan,TKO skrev:Vändslinga torde inte vara ett alternativ. Frågan är hur mycket det kommer att förberedas för en förlängning mot nordost - bestämmer man sej för att 'det tar vi sen' kan ju spårvagnarna vända på bussterminalen...
/TKO
Älvsjös bussterminal är tyvärr ett exempel på dålig planering och skulle man lägga spåren där så måste det till en ombyggnad vilket kanske gör att man kan bygga bort de brister som är idag. Frågan bara om det finns plats.
Fast en smaskig vändning runt kvarteren funkar DVS VÄNDSLINGA!!!! känn på den....
Stefan
Jag tror dock att i jämförelse med utmaningarna vid Karlaplan är det en kakbit att fixa till Älvsjö!
/TKO
Senast redigerad av TKO den torsdag 03 oktober 2019 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Det ena utesluter inte det andra! Flera av de bussar som trafikerar Kungens kurva är idag överbelastade, speciellt på helger. Botkyrkas översiktsplan innehåller "Spårväg Botkyrka" som sluter ringen runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Masmo–Alby–Tumba–Riksten–Flemingsberg. Då skulle ganska många busslinjer kunna dras in! Delen mellan Flemingsberg och Riksten har även studerats separat.Ulrik Berggren skrev:Parallellgående bussliner ja... Problemet är att 172:an inte kan ersättas av spårvägen (för många som ska till N Botkyrka, dit spårvägen egentligen borde gå enligt mig,t ex till Hallunda C), det blir den betydligt mindre frekventerade 740:an som kan ersättas mellan Flemingsberg och Skärholmen. Skälet till sträckan Masmo - Skärholmen är väl bara för att Huddinge en gång lade in sträckan genom Kungens kurva i sin Översiptsplan någon gång på 90-talet, som någon sort miljöalibi för att expandera externhandeln. Antalet som kommer reda från KK med spårvägen motiverar nog knappast spårtrafik...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Kommer man kunna köra A29 på Spårväg syd? Utfärder är alltid kul!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Här ska söderorts nya spårväg dras fram
Den illustrativa artikeln redovisar möjliga dragningar på olika delsträckor.
Den illustrativa artikeln redovisar möjliga dragningar på olika delsträckor.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Ett steg fram för projektet MälarängEnceladus skrev:Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Har hållplatsen öppnat än, eller? Har aldrig varit i området, och det är väl inte ens bebyggt med bostäder än? Finns ens hållplatsen idag som busshållplats? Vänta och se så ska säkert hållplatsen byta namn...Enceladus skrev:Ett steg fram för projektet MälarängEnceladus skrev:Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Varför? Kanske för att det inte är någon direkt brådska.Enceladus skrev:Ett steg fram för projektet Mälaräng
Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
SöderortDirekt skrev:Detaljplanen vann laga kraft den 6 augusti och kan nu alltså genomföras, något stadsbyggnadskontorets stadsplanerare Joel Berring beskriver som ”roligt”. Han tillägger dock att det lär dröja flera år innan det stadsmässiga Mälaräng börjar växa fram.
– Det är ganska mycket ledningsomläggningar som måste ske innan man kan börja bygga hus, säger han.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
För närvarande utgörs områdets bebyggelse huvudsakligen av kontor och verkstäder. Området trafikeras av linjerna 135 och 163, där den senare skyltas på följande sätt.Joakim W skrev:Har hållplatsen öppnat än, eller? Har aldrig varit i området, och det är väl inte ens bebyggt med bostäder än? Finns ens hållplatsen idag som busshållplats? Vänta och se så ska säkert hållplatsen byta namn...
Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?Hans Wibacke skrev:Varför? Kanske för att det inte är någon direkt brådska.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Analysen är från 2018. Jag föreslår att du mejlar Exploateringskontoret och reder ut detta med Johan Castwall eller någon lämplig underhuggare. Du hittar mejladressen på kontorets webbsida: https://start.stockholm/om-stockholms-s ... skontoret/Enceladus skrev:Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?
I annat fall, chilla och se tiden an.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Bryta segregationen, det betyder alltså i klartext att man vill få Bredängsborna att bete sig mer som Mälarhöjdsborna då är det väl bra med ett hållplatsnamn som för tankarna till industri och arbetsplatser.Enceladus skrev:Ett steg fram för projektet MälarängEnceladus skrev:Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Varför har SL fortfarande inte bytt namn på hållplatsen? En viktig del i projektet är att bryta segregationen mellan Bredäng och Mälarhöjden, och då hjälper knappast ett namn som "Sätra industri"...
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
I trafikanalyser har hållplatser ofta alla möjliga konstiga namn, ofta förkortningar. Men visst kan det vara dags att uppdatera namnet.Enceladus skrev: Spårväg Syd redovisas i projektets trafikanalys (se sidan 13). Hållplatserna som SL kallar "Skärholmen", "Sätra" och "Sätra industri" visas på bilden (nästkommande hållplats "Segeltorp" på andra sidan E4:an visas däremot inte på bilden). Det finns en uppenbar risk att hållplatsernas arbetsnamn blir så inarbetade att de blir svåra att ändra i ett senare skede. Vad är egentligen problemet med att använda bättre namn från början?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?
/TKO
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6158
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Men nu har väl ingenjörn gått och laddat bra längre.........?TKO skrev:Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?
/TKO
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Hållplatsen ligger dock i det område som kallas Mälaräng, ett teleskopord av Mälarhöjden och Bredäng:TKO skrev:Det finns flera bra skäl att inte kalla en eventuell blivande hållplats på Tvärbana Syd för 'Mälaräng' - de två avgörande är att den inte ligger vid Mälaren och inte på en äng!
Men kan man godkänna 'Solna Business Park' så har ju anständighetens gräns passerats för länge sedan. Tamsons har kanske inte bara munskydd utan har även skärmat av både öron och ögon - likt de kända tre aporna?
Stockholms stad skrev:På sikt planeras även Spårväg Syd trafikera områdets västra del och binda samman Skärholmen med Fruängen.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Det blir inte bättre av att någon hittat på ett 'teleskopord'...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Då har dom ju ett namn till över för nästa förtätning, Bredhöjden
Genius on call