Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av pnott »

Enceladus skrev: Hur många av dessa personer hade haft bil om de behövde betala vad det faktiskt kostar? Erfarenheter från vissa asiatiska länder visar nämligen att betalningsviljan för parkering är nästan obefintlig. Om parkering inte subventioneras så väljer de flesta att inte skaffa bil.
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Ulrik Berggren skrev: Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering. Dessutom finns det ett antal ytterligare p-platser på kvartersmark. Men alltså ändå otillräckligt. Vi har begärt boendeparkering hos kommunen men de är inte intresserade. Generellt så är intäkten för en boendeparkering utanför storstadsområdena (förutom i de allra mest centrala delarna av städerna) så låga att de inte betalar administration plus övervakning. Jag tror att Enceladus har rätt i att betalningsviljan är liten. Däremot så tror jag inte att det är så lätt att man kan höja avgiften och på så sätt få ett flertal att avstå från bil. Det finns nämligen val vart 4:e år och politikerna vill inte riskera att tappa bilägarnas röster.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Ulrik Berggren »

Magnus Ahltorp skrev:
pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!
"Lysande, Sickan" :mrgreen:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev:
pnott skrev:
BSB101 skrev: Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Det finns redan en parkering per hushåll på kvartersmark i form av garage. Garage som förstås många använder till annat än parkering.
Dessa två citat tillsammans visar med önskvärd tydlighet vad det handlar om. Garageägarna tycker också att det finns viktigare saker att använda mark till än att parkera bilar. Alltså ska samhället stå för gratis parkering, men inte gratis kollektivtrafik. Glasklart!
Det brukar kosta att parkera numera så gratis är det väl inte?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Det brukar kosta att parkera numera så gratis är det väl inte?
Hemma på våran gata i stan - alltså Hjälmarsvägen - är det gratis att parkera mellan klockan 19 på kvällen och 7 på morgonen, så det så!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av BSB101 »

Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Kunde inte uttryckt det bättre själv!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Men hur ska då den inflytelserika fordonsindustrin kunna sälja lika många bilar? :roll:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
Men hur ska då den inflytelserika fordonsindustrin kunna sälja lika många bilar? :roll:
NU börjar det verkligen spåra ur här, men en teori jag har är att de försöker inpränta att självkörande (eldrivna?) poolbilar och taxi inte behöver parkeringsplatser - däremot väldigt mycket vägar och gator för att ständigt hålla sig rullande :mrgreen:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av pnott »

BSB101 skrev:Om det nu inte går att lösa parkering på kvartersmark varför ska då vi skattebetalare vara med att betala för enskildas parkering? Om man inte är beredd att betala för att parkera sin bil kanske man ska fundera på att sälja bilen?

Som sagt finns det betydligt bättre saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar på, särskilt i centrala lägen.
I Sverige fanns vid årsskiftet nästan 4,9 miljoner personbilar. I Stockholms län 935 tusen. Jag tror inte att våra politiker vågar genomföra en sådan förändring, eftersom de flesta bilägare dessutom är skattebetalare men framförallt så är de väljare, och deras stöd är alltså (i varierande grad) nödvändig för politikernas överlevnad. Sedan så tas väl ändå små steg i riktning mot att låta bilägarna stå för en större del av kostnaden, särskilt vid nybyggnation.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av ADDE »

Fanns många trådar om Spårväg syd, men denna tråd är den nyaste som behandlar spårvägens planering och utbyggnad så jag väcker den till liv:

SPÅRVÄG SYD FLEMINGSBERG – SKÄRHOLMEN – ÄLVSJÖ

Region Stockholm har gått ut med nytt samrådsmaterial och håller ett samråd till och med den 10 oktober.

Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: fredag 23 september 2022 14:16 Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.
Solberga har definitivt ett större resandeunderlag än området runt Älvsjövägen. Då kan det göras fler besparingar i busstrafiken. Med Solberga, Segeltorp och Mälaräng som hållplatser går det förhoppningsvis att motivera ett attraktivt trafikutbud på hela banan, vilket nuvarande busslinjer inte har. Som bekant anser jag att det är bättre att ha en högfrekvent linje än flera lågfrekventa linjer. Frågan är bara om restiden inte blir för lång med blandtrafik på Folkparksvägen.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av twr »

ADDE skrev: fredag 23 september 2022 14:16 Fanns många trådar om Spårväg syd, men denna tråd är den nyaste som behandlar spårvägens planering och utbyggnad så jag väcker den till liv:

SPÅRVÄG SYD FLEMINGSBERG – SKÄRHOLMEN – ÄLVSJÖ

Region Stockholm har gått ut med nytt samrådsmaterial och håller ett samråd till och med den 10 oktober.

Mycket är sig likt tidigare samrådshandlingar, men de har börjat titta på en ny korridor, "J2" som går från Västertorps trafikplats längs med Kontrollvägen-Folkparksvägen-Götalandsvägen till Älvsjö, dvs. igenom Solberga. Kort sammanfattat verkar den gå i blandtrafik på befintliga vägar och några konkreta förslag på hållplatslägen har inte presenterats för denna korridor.
Det är nog inte ett seriöst förslag utan något som finns med mest på grund av samrådssynpunkten från hembygdsföreningen. Det vore ju en väldigt omotiverad omväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av Enceladus »

Spårväg syds delsträckor ska utredas

Tidningen Mitt i har skrivit en kort artikel om det nya samrådet. Som väntat vill kommentatorerna ha det bästa regionen har att erbjuda:
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av M224 »

Kunde de inte slagit två flugor i en smäll och uträtt båda sakerna på en gång?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 10:50 Spårväg syds delsträckor ska utredas

Tidningen Mitt i har skrivit en kort artikel om det nya samrådet. Som väntat vill kommentatorerna ha det bästa regionen har att erbjuda:
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.
Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Filur skrev:Jag tror att tunnelbana skulle vara bättre. Enklast är att förlänga röd linje från Fruängen till Smista, Kungens Kurva, Glömsta och Flemingsberg.

Den planerade spårvägen ser inte heller ut att vara billig. Den går stora omvägar och korsar E4 på 4 ställen. Slutligen snirklar den på smala vägar runt Älvsjö.
Dessutom saknas plan för samexistensen med den nya bilvägen Tvärförbindelse Södertörn.
Observera referensen till Tvärförbindelse Södertörn som, Enceladus-kollektivet återkommer till gång på gång i sina inlägg. 34 gånger, närmare bestämt.!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 21:28
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 20:00 Kommentatorerna? Hoppsan. Det finns en säger en kommentar till detta i Mitti-artikeln, och den kan mycket väl Enceladus-kollektivet har skrivit själv. Signaturen "Filur" är ju passande.
Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................
Om jag minns rätt så är signaturen "Filur" en realist av det radikalare slaget. Exempelvis avfärdas nolltaxa i Sverige eftersom landet är för marknadsliberalt. Jag håller i och för sig med, men samtidigt är jag inte villig att kapitulera helt. Däremot är det bortkastad tid att ifrågasätta tunnelbanans unika status.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 22:07
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 september 2022 21:28
Enceladus skrev: torsdag 29 september 2022 20:42

Signaturen "Filur" är en flitig skribent i trafikfrågor och kan sägas tillhöra gruppen "trafikrealister". Denna grupp - vilken är försvinnande liten i detta forum, men desto större utanför - förnekar inte att tunnelbanan har en unik stats i Stockholm samt att bilvägen Tvärförbindelse Södertörn är ett faktum.
Ja, som av en händelse en flitig skribent. Och med de rätta åsikterna också ..................
Om jag minns rätt så är signaturen "Filur" en realist av det radikalare slaget. Exempelvis avfärdas nolltaxa i Sverige eftersom landet är för marknadsliberalt. Jag håller i och för sig med, men samtidigt är jag inte villig att kapitulera helt. Däremot är det bortkastad tid att ifrågasätta tunnelbanans unika status.
Ja, man får välja sina åsikter efter valt forum. Det finns det många exempel på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar