Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.

Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.

Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.

Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?
Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg syd innebär att Stockholms kommun vill ta ett helhetsgrepp kring utvecklingen av centrala Fruängen. Vem hade kunnat ana att spårvägen skulle få så stora konsekvenser för stadsutvecklingen så snabbt? Stockholm South Business District i Flemingsberg, en helt ny stadsdel i Glömstadalen, förtätningar i Masmo, en helt ny stadsdel i Kungens kurva, förtätningar i Skärholmen, ett nytt bostadsområde i Mälaräng, ett nytt bostadsområde i Segeltorp, förtätningar i Fruängen samt förtätningar i Älvsjö.

Det råder ingen tvekan om att spårvägen betalar sig själv. I Östasien hade vinsten från nybyggnationen gått till driften av kollektivtrafiken. Tyvärr skulle den inflytelserika fordonsindustrin aldrig acceptera en liknande modell i Sverige...
Jag kan trösta signaturen "Enceladus" med att åtminstone i Stockholms stad tillfaller en mycket stor del av exploateringsvinsterna kommunen, både genom höga markpriser/tomträttsavgälder och genom allehanda exploaterings- och anslutningsavgifter. Hur dom gör ute på landsorten är mej obekant, men visst borde man agera på samma sätt där?
Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.

(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.

(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")
Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?

Enligt följande trycksak utgör statlig moms 15-18 procent av den totala produktionskostnaden för bostadsprojekt (se sidan 11). Staten tjänar alltså stora pengar på nyproduktion. Detta påminner mycket om diskussionen om parkeringsplatser, där skribentens egna siffror avviker rejält från gängse uppskattningar (350 000 - 450 000 kr per bilplats i nedschaktat garage och mer än dubbelt så mycket i mekaniskt garage).
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Visst gör staten och kommunerna stora exploateringsvinster, men det är någon annan som ansvarar för driften av kollektivtrafiken. Den här intäkts- och utgiftsfördelningen är väldigt problematisk. Den östasiatiska modellen "rail plus property" innebär däremot att vinsterna stannar där de genereras. Kollektivtrafikandelen är därefter.
Jag betackar mej för "den kinesiska modellen"... det är illa nog att vi låter MTR härja fritt på våra spår.

(Staten gör sällan några stora exploateringsvinster - jag har tidigare märkt att signaturen "Enceladus" har blott en vag föreställning om hur vårt skattesystem fungerar. "Moms på försäljning av bostadsrätter t ex...")
Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?
Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?
Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.
Vilka fördelningspolitiska problem finns det med att den samhällsfinansierade kollektivtrafiken får behålla de vinster som den genererar? Skribenten behöver utveckla sitt resonemang! Tvärtom finns det fördelningspolitiska problem med att socialisera förlusterna från kollektivtrafiken och privatisera vinsterna till bostadsmarknadens aktörer.

Slutligen vill jag säga något om elefanten i rummet. I Mälaräng är parkeringstalet satt till 0,40-0,48. Det betyder att varje lägenhet belastas med cirka 200 000 kr, förutsatt att nedschaktade garage används. Varför ska bilister som generellt är mer välbemedlade behöva subventioneras av mindre bemedlade? Där har skribenten något att fundera på!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Den östasiatiska modellen ger en betydligt högre kollektivtrafikandel, och den tillämpas inte ens i Fastlandskina. Vad är problemet med att de vinster som kollektivtrafiken genererar stannar där?
Fördelningspolitiskt finns det väl stora problem med att alla vinster stannar där de genereras.
Vilka fördelningspolitiska problem finns det med att den samhällsfinansierade kollektivtrafiken får behålla de vinster som den genererar? Skribenten behöver utveckla sitt resonemang! Tvärtom finns det fördelningspolitiska problem med att socialisera förlusterna från kollektivtrafiken och privatisera vinsterna till bostadsmarknadens aktörer.
Om de geografiskt stannar där de genereras så är det fördelningspolitiskt problematiskt. Alltså att utbyggd kollektivtrafik i ett visst område måste finansieras av t.ex. markförsäljningar i det området. Eller att det finansieras av biljettintäkter från just det området.
Enceladus skrev: Slutligen vill jag säga något om elefanten i rummet. I Mälaräng är parkeringstalet satt till 0,40-0,48. Det betyder att varje lägenhet belastas med cirka 200 000 kr, förutsatt att nedschaktade garage används. Varför ska bilister som generellt är mer välbemedlade behöva subventioneras av mindre bemedlade? Där har skribenten något att fundera på!
Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:Om de geografiskt stannar där de genereras så är det fördelningspolitiskt problematiskt. Alltså att utbyggd kollektivtrafik i ett visst område måste finansieras av t.ex. markförsäljningar i det området. Eller att det finansieras av biljettintäkter från just det området.
Poängen är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ska få behålla de vinster som deras trafik genererar. Hur dessa myndigheterna sedan väljer att fördela sina resurser är en annan fråga.
Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.
Trots vad?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Trots detta är parkeringstalet högre än bilinnehavet i Stockholms innerstad (för att inte tala om Flemingsberg där ytterst få har bil). Att bilsubventionerna var ännu mer extrema för tio år sedan är ingen ursäkt för att fortsätta med vansinnet.
Trots vad?
Trots ett "historiskt väldigt lågt" parkeringstal är det fortfarande högre än bilinnehavet i några av regionens populäraste områden. Jag skulle därför inte kalla parkeringstalet "lågt".
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Trots vad?
Trots ett "historiskt väldigt lågt" parkeringstal är det fortfarande högre än bilinnehavet i några av regionens populäraste områden. Jag skulle därför inte kalla parkeringstalet "lågt".
Dels är det oklart vad parkeringstalen i Mälaräng har med Spårväg syd att göra, och dels tror att att du blandar ihop mig med någon som tycker att parkeringstalet ska vara över 0.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!
Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av pnott »

Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av TKO »

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Om det är jag som är "skribenten" så tror jag inte att jag behöver fundera på parkeringstal särskilt mycket mer än jag har gjort under de senaste 15 åren. Jag är definitivt inte någon vän av parkeringstal, eftersom de som du påpekar är en subvention till bilister, men 0,40-0,48 är ju historiskt väldigt lågt, även om det är långt till ett idealiskt parkeringstal på 0. För den som inte är insatt i parkeringstal betyder ett parkeringstal på 0 alltså inte att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser, bara att den som bygger inte är skyldig att bygga några.
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!
Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.
Bilister har - än så länge - stor frihet att välja var man vill parkera sitt fordon!
Att kräva nya parkeringsplatser - "parkeringstal" - i detaljplaner för kompletteringsbebyggelse syftar oftast till att de tillkommande bilarna inte skall ta plats från de som redan finns i området

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Enceladus »

pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
Hur många av dessa personer hade haft bil om de behövde betala vad det faktiskt kostar? Erfarenheter från vissa asiatiska länder visar nämligen att betalningsviljan för parkering är nästan obefintlig. Om parkering inte subventioneras så väljer de flesta att inte skaffa bil.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Magnus Ahltorp »

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:
Beroende på övriga planbestämmelser kan ett parkeringstal på 0 visst innebära att det är förbjudet att bygga parkeringsplatser!
Det går väl att lösa parkering utanför planområdet? Även med parkeringstal förekommer det ju.
Bilister har - än så länge - stor frihet att välja var man vill parkera sitt fordon!
Att kräva nya parkeringsplatser - "parkeringstal" - i detaljplaner för kompletteringsbebyggelse syftar oftast till att de tillkommande bilarna inte skall ta plats från de som redan finns i området
Nu syftade jag inte på var bilisterna väljer att parkera, utan att detaljplanen anger att parkeringen får (eller ska) lösas genom att räkna in parkeringsplatser som redan finns eller som ska byggas, men inte inom planområdet. Om parkeringstalet är 0 så är det fortfarande möjligt för den som bygger att fixa parkeringsplatser utanför planområdet om det skulle vara så att planen inte tillåter parkering.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av Ulrik Berggren »

pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart

Inlägg av BSB101 »

Ulrik Berggren skrev:
pnott skrev:Jag inser att bilsituationen är något annorlunda i Stockholm än i den något mindre stad där jag bor. Jag tänker ändå exemplifiera mitt inhopp i metadebatten om parkeringstal med mina allra närmaste omgivningar. Jag bor i ett medelklassområde med många barnfamiljer. Bilinnehavet är en bra bit över en bil per hushåll. Detta var så klart inget man såg komma på 50-talet när området byggdes. Eftersom de flesta i området är hemma och sover under natten, för sådant är livet i många delar av vårt avlånga land, så råder en brist på parkeringsplatser under dessa mörka timmar. Vad gör de boende i denna situation? Tänker de över om de månne kunde klara sig med en bil eller rent av utan bil? Nejdå! Längs med både bilvägar och gångvägar, ja var helst det finns en möjlighet, ställer de sina fordon i långa rader. Ibland så att man blir fundersam om vad som skulle hända om en brandbil eller ambulans skulle behöva komma fram. Vart är det då jag vill komma? Jo ett alltför lågt parkeringstal innebär inte med automatik färre bilar. Risken är istället att bilarna ställs på mindre bra ställen. Än jag då? Jodå, också jag har en bil som jag använder några få timmar per vecka.
Låter som att det är läge att införa boendeparkering på din gata!
Varför inte se till att lösa parkering inom kvartersmark? För visst finns det viktigare saker att använda vår gemensamma mark till än att parkera bilar?
Skriv svar