Sida 1 av 1

Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: tisdag 01 oktober 2019 18:03
av Thomas Lange
210+A34 Aga.jpg
210+A34 Aga.jpg (331.55 KiB) Visad 5920 gånger
En annorlunda växlingsrörelse. A34 nr 4 har flyttats från Djurgården till Aga-depån efter en urspåring, som bl.a. skadade en motorboggie. Praktiskt nog står en en del av Djurgårdslinjens museivagnar avställda i Aga pga ombyggnadsarbeten och platsbrist i Alkärrshallen på Djurgården. Så när man behöver dragkraft att flytta A34:an från verkstadshallen till uppställningshqallen, så aktiverar man vagn 210 och låter den backgående dra in A34:an på plats.
A34 utan motorboggie ...
A34 utan motorboggie ...
210+A34 (2) Aga.jpg (590.38 KiB) Visad 5920 gånger
Här syns tydligt vad som har ersatt A34:ans motorboggie.

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: tisdag 01 oktober 2019 18:05
av TKO
Kul bilder!

Tänk om det funnits en spårförbindelse - gärna via Karlaplan...

/Thomas

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: onsdag 02 oktober 2019 9:11
av Torbjörn
Thomas Lange skrev:
210+A34 Aga.jpg
En annorlunda växlingsrörelse. A34 nr 4 har flyttats från Djurgården till Aga-depån efter en urspåring, som bl.a. skadade en motorboggie. Praktiskt nog står en en del av Djurgårdslinjens museivagnar avställda i Aga pga ombyggnadsarbeten och platsbrist i Alkärrshallen på Djurgården. Så när man behöver dragkraft att flytta A34:an från verkstadshallen till uppställningshqallen, så aktiverar man vagn 210 och låter den backgående dra in A34:an på plats.
210+A34 (2) Aga.jpg
Här syns tydligt vad som har ersatt A34:ans motorboggie.
En klassisk Robeltralla, ännu lever gamla gudar om uttrycket tillåts :-) :-)!

Torbjörn

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: måndag 02 december 2019 20:32
av Andy
En gammel Oslovogn kan brukes til mye rart :)
210 har vell nå vært i Sverige lenger enn den gikk i trafikk i Oslo hvis jeg ikke husker feil

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: tisdag 03 december 2019 8:09
av Stefan Widén
Andy skrev:En gammel Oslovogn kan brukes til mye rart :)
210 har vell nå vært i Sverige lenger enn den gikk i trafikk i Oslo hvis jeg ikke husker feil
Ja i alla fall som SM83, (innan var den litt MBO50 nr 232) Den kom till Stockholm 2000 och fick nytt littera A51. För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikapp :D

Stefan

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: tisdag 03 december 2019 8:23
av daniel_s
Stefan Widén skrev:För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikapp
Ja man börjar ju få in vanan vid att upphandla vagnar i småserier! Optionen på c:a 100 CAF-vagnar går väl snart ut (om den inte redan har gått ut) och när nu den där huddingespårvägen ska byggas så hade det ju möjligen varit en bra vagntyp till den, men då blir det väl i stället innerstadsvagnar med sth 70 och stum gång... och låt oss säga att den byggs i två etapper så blir det A37 och A38, sedan kommer ju de nu gjorda vagnsbeställningarna inte att räcka till Kistagrenens planerade sträckning utan även där blir det väl en ny beställning som vi kan kalla A39. Sen kanske lIdingöbanan behöver två vagnar till som blir A40, och så där kan vi hålla på!

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: tisdag 03 december 2019 12:40
av TKO
daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:För vagnlitteraintresserade så skulle den ha fått A34 som stod på tur men dåvarande SL-ansvariga ville reservera de följande numren till nya vagnar, därav A51. Vi är nu uppe i A36 vilket innebar att med lite nya vagnsköp är vi snart ikapp
Ja man börjar ju få in vanan vid att upphandla vagnar i småserier! Optionen på c:a 100 CAF-vagnar går väl snart ut (om den inte redan har gått ut) och när nu den där huddingespårvägen ska byggas så hade det ju möjligen varit en bra vagntyp till den, men då blir det väl i stället innerstadsvagnar med sth 70 och stum gång... och låt oss säga att den byggs i två etapper så blir det A37 och A38, sedan kommer ju de nu gjorda vagnsbeställningarna inte att räcka till Kistagrenens planerade sträckning utan även där blir det väl en ny beställning som vi kan kalla A39. Sen kanske lIdingöbanan behöver två vagnar till som blir A40, och så där kan vi hålla på!
Jag tycker TF/SL skall följa med sin tid och gå ifrån den konsekutiva numreringen av spårvagnstyper!

För att visa att nästa vagntyp är något utöver det vanliga föreslår jag att den döps till "A100"... minst.

/TKO

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: torsdag 05 december 2019 7:17
av Stefan Widén
Man har redan gjort sådana hopp. Upp till A13 är allt ok, men sen händer inget förrän A23 ser sitt ljus. Har själv funderat på den frågan.
Vad hände med A14-A22?

Stefan

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: torsdag 05 december 2019 16:01
av daniel_s
Stefan Widén skrev:Man har redan gjort sådana hopp. Upp till A13 är allt ok, men sen händer inget förrän A23 ser sitt ljus. Har själv funderat på den frågan.
Vad hände med A14-A22?

Stefan
A14-23 hoppades över för att ”komma ikapp” släpvagnarna så att B24 blev släp till A24.

Sedermera ändrade man B21 till B13, B22 till B11 och B23 till B12. Och A24/B24 av Hägglunds tillverkning blev A23/B23.

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: torsdag 05 december 2019 20:20
av Stefan Widén
Oki ...det hade t o m jag missat av historian...

Re: Från en balkong i Aga-depån ...

Postat: fredag 06 december 2019 18:14
av Stefan Isaksson
Dessutom fick jitterbuggarna återanvända alias: A4/A5 efter, har jag förstått, en kort sejour som A2/A2h. Släpvagnslitterona var också de återanvända.