Sista byggda ASEA-Graham hissen i tunnelbanan?
Postat: tisdag 01 oktober 2019 1:01
Jag vill hävda att de sista byggda ASEA-Graham hissarna i Stockholms tunnelbana byggdes i Farsta Strand 1971.
(Det byggdes två hissar I FAS, en mellan biljethallen och plattformen, och en fristående hiss* (som tillhörde SL) mellan dåvarande gatuplan och trappförbindelsen till tunneln under Magelungsvägen till pendeltågen)
*) Hissen var utomhus, placerad ungerfär lite öster om fontänen på Stieg Trenters Torg. Flygbild från 1975
På den här tiden runt början på 1970-talet så hade bara Slussen, Gullmarsplan, Svedmyra, Skogskyrkogården, Tallkrogen och Gubbängen hydrauliska hissar, samtliga byggda av ASEA-Graham. (Mitt minne sviker mig, men jag vill ha att även Blåsut hade hiss innan 1972?)
När Masmo och Fittja byggdes 1972 så antar jag att man hade övergått till DEVE-hissar som tillverkare.
Har jag rätt i mina antaganden?
(Det byggdes två hissar I FAS, en mellan biljethallen och plattformen, och en fristående hiss* (som tillhörde SL) mellan dåvarande gatuplan och trappförbindelsen till tunneln under Magelungsvägen till pendeltågen)
*) Hissen var utomhus, placerad ungerfär lite öster om fontänen på Stieg Trenters Torg. Flygbild från 1975
På den här tiden runt början på 1970-talet så hade bara Slussen, Gullmarsplan, Svedmyra, Skogskyrkogården, Tallkrogen och Gubbängen hydrauliska hissar, samtliga byggda av ASEA-Graham. (Mitt minne sviker mig, men jag vill ha att även Blåsut hade hiss innan 1972?)
När Masmo och Fittja byggdes 1972 så antar jag att man hade övergått till DEVE-hissar som tillverkare.
Har jag rätt i mina antaganden?