Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna?

Inlägg av daniel_s »

Startar en särskild tråd som handlar om DAGTRAFIKEN på Vasagatan då den andra tråden helt kommit att handla om nattrafiken!

Det är trots allt helt olika trafikproblem det handlar om och natt- och daglinjer behöver inte ha samma hållplatser, särskilt inte på en gata med stoppförbud dygnet runt.
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Det var väl uppenbart att det var bussar dagtid jag talade om. Det är väl få som anländer med tåg till Centralen nattetid. (Alltså Centralen, inte T-centralen eller station Stockholm City.)
LÅ1 skrev:Det tycker jag är att försämra servicen för många som anländer till Stockholm med tåg. Hållplatsen som fanns en bit söder om Centralens huvudentré brukade ha många påstigande.
De bussar jag tänker på är i de tvåsiffriga linjerna. 53 och 50. (Gick där någon mer?) De tider dessa gick var nog platsen inte farligare än andra platser i City. Jag har fördelen att ha tunnelbana även nattid under helgerna. Skulle jag behöva åka hem en vardagsnatt ficar jag det på annat sätt än förorts-nattlinjer.

Det är väl inte rimligt att försämra servicen för dagresenärer för att vissa individer inte kan uppföra sig hyfsat nattetid! Ska jag vara cynisk så är det cyklisterna man månar om. Därför får busshållplatserna stryka på foten.
Du behöver inte vara cynisk. Det är uttalat att man prioriterar cyklisterna. Jag önskar bara att det hade varit på bilisternas bekostnad i stället för på gåendes och kollektivtrafikanters bekostnad. Cykelbanorna borde vara närmast gatornas mitt. Det är bättre ur ett stort antal synpunkter!

Med detta sagt, så förstår jag inte din vurm för den hittillsvarande placeringen av 53:ans hållplats mot Slussen. Jag tycker att det är bra att den flyttas norrut. Den har alltid haft en avig och onaturlig placering för alla som kommer med tåg norrifrån. Den nya placeringen är väl minst lika bra som den gamla för alla inblandade.
Enceladus
Inlägg: 9971
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av Enceladus »

För att på allvar kunna diskutera busstrafiken på Vasagatan är det nödvändigt att nämna elefanten i rummet:
Stockholm växer skrev:Taxiplatsen framför Centralstationen behöver förbättras. Infarten flyttas därför så att både infart och utfart blir på samma ställe. Den nya lösningen ger ökad trafiksäkerhet och fler uppställningsplatser för taxi.
Undersökning efter undersökning visar att taxiförare är notoriska fartsyndare som anser sig stå över gällande trafikbestämmelser. Det är aldrig enkelt att kombinera busstrafik med taxitrafik. Här är det dock uttalat att taxitrafiken ska prioriteras på busstrafikens bekostnad. Tyvärr är jag rädd för att det är en omöjlig uppgift. Men visst kan vi peka ut cyklisterna som syndabock. Ingen politiker gillar väl att kritisera taxitrafiken!
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Undersökning efter undersökning visar att taxiförare är notoriska fartsyndare som anser sig stå över gällande trafikbestämmelser.
Nja, det första är korrekt, de kör för fort m m men det andra finns det noll koll på. En mer välgrundad beskrivning är att de på gruppnivå är något av yrkestrafikens bottenskrap (antagligen i tät konkurrens med förare av lätta lastbilar). Nu invänder väl någon att det inte är snällt att säga så, det finns många taxiförare som är läkare och civilingenjörer och allt möjligt. Javisst (men även civilingenjörer kan ju vara usla på att köra bil) men nu tycker jag att vi återgår till frågan om Vasagatan. Och visst har du rätt, taxitrafiken är något av elefanten i rummet här, men på dagtid är de väl ganska väl insorterade på paradplatsen på Centralplan?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Med detta sagt, så förstår jag inte din vurm för den hittillsvarande placeringen av 53:ans hållplats mot Slussen. Jag tycker att det är bra att den flyttas norrut. Den har alltid haft en avig och onaturlig placering för alla som kommer med tåg norrifrån. Den nya placeringen är väl minst lika bra som den gamla för alla inblandade.
Enligt texten på stadens webbplats så kommer hållplatsen att placeras nära Vasaplan. Det blir betydligt längre att gå. Men tittar man på ritningarna i pdf-filen så finns det visst en hållplats utanför Radisson Blu Royal Viking Hotel. Gångvägen dit blir ju bara att passera under Klarabergsviadukten. Och är det där hållplatsen hamnar så är det OK. Enda problemet blir väl bara att korsa cykelbana. I alla fall i rusningstid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9971
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av Enceladus »

Vad är det för dagtrafiklinjer som signaturen "LÅ1" vill ska stanna framför Centralstationen? Gamla linje 59 har dragits in på grund av oklar funktion. Linjerna 50, 53 och 65 har fått nya linjesträckningar via Kungsbron, Stadshusbron respektive Klarabergsviadukten. Linjerna 54 och 69 går sedan tidigare via Klarabergsviadukten. Linje 57 går sedan tidigare via Kungsträdgården. Linje 75 går sedan tidigare via Kungsgatan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Vad är det för dagtrafiklinjer som signaturen "LÅ1" vill ska stanna framför Centralstationen? Gamla linje 59 har dragits in på grund av oklar funktion. Linjerna 50, 53 och 65 har fått nya linjesträckningar via Kungsbron, Stadshusbron respektive Klarabergsviadukten. Linjerna 54 och 69 går sedan tidigare via Klarabergsviadukten. Linje 57 går sedan tidigare via Kungsträdgården. Linje 75 går sedan tidigare via Kungsgatan.
Omläggningen av linjerna 50, 53 och 65 har nu tillfällig dragning enligt ovan, och ska tillbaka till Vasatan när ombyggnaden av den gatan och av Norra bantorget är klar och framkomligheten återställd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Vad är det för dagtrafiklinjer som signaturen "LÅ1" vill ska stanna framför Centralstationen? Gamla linje 59 har dragits in på grund av oklar funktion. Linjerna 50, 53 och 65 har fått nya linjesträckningar via Kungsbron, Stadshusbron respektive Klarabergsviadukten. Linjerna 54 och 69 går sedan tidigare via Klarabergsviadukten. Linje 57 går sedan tidigare via Kungsträdgården. Linje 75 går sedan tidigare via Kungsgatan.
50 och 53 ska rimligen flyttas tillbaka till Vasagatan, att de inte går där nu var ju pga gatuarbetet.

57 vet jag inte vad det är för något. 65 var det länge sedan jag såg någon, finns den fortfarande? Och 75:an är ju påhittad.
Enceladus
Inlägg: 9971
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Omläggningen av linjerna 50, 53 och 65 har nu tillfällig dragning enligt ovan, och ska tillbaka till Vasatan när ombyggnaden av den gatan och av Norra bantorget är klar och framkomligheten återställd.
För närvarande trafikeras Blekholmsterrassen endast av linje 65. Menar du att det inte behövs någon busstrafik där? Har "Centralen" på Vasagatan en väsentligt bättre tillgänglighet än "Centralstationen" på Klarabergsviadukten?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Omläggningen av linjerna 50, 53 och 65 har nu tillfällig dragning enligt ovan, och ska tillbaka till Vasatan när ombyggnaden av den gatan och av Norra bantorget är klar och framkomligheten återställd.
För närvarande trafikeras Blekholmsterrassen endast av linje 65. Menar du att det inte behövs någon busstrafik där? Har "Centralen" på Vasagatan en väsentligt bättre tillgänglighet än "Centralstationen" på Klarabergsviadukten?
Medger att jag har dålig koll på 65:an. Gick inte den på Vasagatan innan alla SL-linjer flyttades därifrån? Om inte den blev tillfälligt omlagd så kommer den nog inte heller att flyttas tillbaka.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9971
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Omläggningen av linjerna 50, 53 och 65 har nu tillfällig dragning enligt ovan, och ska tillbaka till Vasatan när ombyggnaden av den gatan och av Norra bantorget är klar och framkomligheten återställd.
För närvarande trafikeras Blekholmsterrassen endast av linje 65. Menar du att det inte behövs någon busstrafik där? Har "Centralen" på Vasagatan en väsentligt bättre tillgänglighet än "Centralstationen" på Klarabergsviadukten?
Medger att jag har dålig koll på 65:an. Gick inte den på Vasagatan innan alla SL-linjer flyttades därifrån? Om inte den blev tillfälligt omlagd så kommer den nog inte heller att flyttas tillbaka.
Visst gjorde den det! Men då vände den där. När linje 59 drogs in togs den västra delen mot Fredhäll över av linje 65. Nu har linjen en bredare funktion.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av LÅ1 »

OK, då får jag säga att jag inte har en aning om 65:ans framtid.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Vad är det för dagtrafiklinjer som signaturen "LÅ1" vill ska stanna framför Centralstationen? Gamla linje 59 har dragits in på grund av oklar funktion. Linjerna 50, 53 och 65 har fått nya linjesträckningar via Kungsbron, Stadshusbron respektive Klarabergsviadukten. Linjerna 54 och 69 går sedan tidigare via Klarabergsviadukten. Linje 57 går sedan tidigare via Kungsträdgården. Linje 75 går sedan tidigare via Kungsgatan.
50 och 53 ska rimligen flyttas tillbaka till Vasagatan, att de inte går där nu var ju pga gatuarbetet.

57 vet jag inte vad det är för något. 65 var det länge sedan jag såg någon, finns den fortfarande? Och 75:an är ju påhittad.
Vad menar du med att linje 75 är påhittad?
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ombyggnad av Vasag. Men var ska DAGTRAFIKLINJERNA stanna

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Vad är det för dagtrafiklinjer som signaturen "LÅ1" vill ska stanna framför Centralstationen? Gamla linje 59 har dragits in på grund av oklar funktion. Linjerna 50, 53 och 65 har fått nya linjesträckningar via Kungsbron, Stadshusbron respektive Klarabergsviadukten. Linjerna 54 och 69 går sedan tidigare via Klarabergsviadukten. Linje 57 går sedan tidigare via Kungsträdgården. Linje 75 går sedan tidigare via Kungsgatan.
50 och 53 ska rimligen flyttas tillbaka till Vasagatan, att de inte går där nu var ju pga gatuarbetet.

57 vet jag inte vad det är för något. 65 var det länge sedan jag såg någon, finns den fortfarande? Och 75:an är ju påhittad.
Vad menar du med att linje 75 är påhittad?
I detta sammanhang: Att den är irrelevant i sammanhanget.
Skriv svar