Inläggsligan

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inläggsligan

Inlägg av Harald »

Man kan göra statistik av allt möjligt, t.ex. vilka som är det flitigaste skribenterna här. :)
De här har i genomsnitt minst ett inlägg per dag:

Kod: Markera allt

Anv.namn  Inlägg Reg.datum     Inl./dag
Enceladus  3473  29 jun, 2017  4.34
LÅ1       12993  15 mar, 2005  2.46
M_M       12538  17 maj, 2004  2.24
twr        7365  14 nov, 2009  2.05
daniel_s  11963  13 sep, 2002  1.93
2763       9744  01 sep, 2002  1.57
bruse      9224  31 maj, 2002  1.46
Lars_L     2536  09 nov, 2014  1.44
TKO        8799  05 sep, 2002  1.42
Kantorn    7171  01 mar, 2005  1.35
Harald     7930  24 nov, 2002  1.29
Bussmicke  7849  01 sep, 2002  1.26
NerdBoy    5583  14 aug, 2004  1.01
M_M var länge ohotad etta, men det är snart tre år sedan han skrev något här, så han har blivit omkörd. Ny svårintaglig ledarposition intas av Enceladus. 8)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Det måste fattas (minst) en siffra på den första raden!


Det vore intressant att se siffrorna för det senaste året eller så - men det är förmodligen lite jobbigare att ta fram.

Tack Harald!

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inläggsligan

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Det måste fattas (minst) en siffra på den första raden!


Det vore intressant att se siffrorna för det senaste året eller så - men det är förmodligen lite jobbigare att ta fram.

Tack Harald!

/Thomas
Det vore också intressant att se siffrorna per dag räknat från registreringsdatum till och med datum för senaste inlägg. Några har ju slutat skriva. Sedan finns det förstås de som gått från flitiga skribenter till att skriva så där tre, fyra inlägg per år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Nu inser jag att ligan är rankad efter inlägg per dag (sedan registreringsdatum). Så det fattas ingen siffra på första raden i tabellen... ursäkta min dumhet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Inläggsligan

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Det vore intressant att se siffrorna för det senaste året eller så - men det är förmodligen lite jobbigare att ta fram.
Det går nog om man har direkt tillgång till databasen och vet hur man gör, jag tillhör ingen av de kategorierna. Det jag gjorde var ganska lätt. Man tar fram medlemslistan, sorterar på antal inlägg i fallande ordning och dividerar med antal dagar sedan registrering. Så får man kolla en bit ner om det finns någon som inte har så många inlägg men kort tid sedan registrering och det hittade jag en på sidan 2.
LÅ1 skrev:Det vore också intressant att se siffrorna per dag räknat från registreringsdatum till och med datum för senaste inlägg.
Av dem på listan är det väl bara M_M som har slutat helt. Han låg på 2,75 när han la av.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inläggsligan

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Det vore också intressant att se siffrorna per dag räknat från registreringsdatum till och med datum för senaste inlägg.
Av dem på listan är det väl bara M_M som har slutat helt. Han låg på 2,75 när han la av.
Även Bruse har väl slutat skriva.(?)

Men det kan ju finnas andra som varit mycket aktiva under en kort period.
Men att få fram sådan statistik kräver ju att man kommer åt databasen. Och lägger ner tid på att skriva lämpliga SQL-frågor och/eller flyttar över data till Excel och gör lämplig bearbetning där.
Resultatet kan ju också bli lite lustigt. Någon kan ju varit aktiv under två dagar och då gjort 15 inlägg och därmed toppa listan. Så det finns goda skäl att nöja sig med den listan som finns här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Inläggsligan

Inlägg av Harald »

De senaste sex månaderna för dem som är med på den första listan var lätt att ta fram.
TKO 721
Enceladus 646
twr 304
daniel_s 297
LÅ1 240
Lars_L 231
Harald 85
Kantorn 29
2763 15
Bussmicke 10
M_M 0
bruse 0
NerdBoy 0

Det finns säkert andra som har fler än de som ligger nedtill här, men det är lite jobbigare att ta fram. Det här visar väl i alla fall vilka som inte är så flitiga längre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Nu börjar det likna något!
(Men inte trodde jag att jag hade nån chans mot inläggsfantomen från yttre världsrymden...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Inläggsligan

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:Nu börjar det likna något!
(Men inte trodde jag att jag hade nån chans mot inläggsfantomen från yttre världsrymden...)

/TKO

Å nu ska jag inte skriva att det ibland inte är antalet som räknas, utan vad de innehåller.......å i den listan räknar jag med att jag leder..... 100% kloka och faktasanningsenliga :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inläggsligan

Inlägg av Odd »

Dessutom saboteras ligan av att det förekommer skribenter som har flera alias på forumet. Även om det naturligtvis går att räkna ut vilka det är med diverse analysmetoder så blir siffrorna pga det mindre intressanta...

Undertecknad har dock oftast endast använt en egen profil! :-D
Genius on call
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Det är möjligt - kanske till och med troligt - att jag är både dum och naiv, men jag har svårt att tro att någon av de skribenter som är med på de två listor som presenterats skriver under andra pseudonymer...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Inläggsligan

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Det är möjligt - kanske till och med troligt - att jag är både dum och naiv, men jag har svårt att tro att någon av de skribenter som är med på de två listor som presenterats skriver under andra pseudonymer...

/TKO
Nej, men det Odd menar är nog att det kan finnas någon annan som har skrivit under flera alias och som skulle ha varit med om den hade använt bara ett namn. Men jag har nu tittat på "the prime suspect" som jag tror har skrivit under fyra olika alias. Om man räknar ihop dem blir det 0,81 inlägg per dag, så vederbörande hade ändå inte kommit med på listan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Uppenbarligen finns det detektiva talanger på detta forum!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inläggsligan

Inlägg av LÅ1 »

Om jag mins rätt så har en av personerna på listan öppet skrivit att han tidigare hade ett annat konto.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Ja det stämmer!
Jag tänkte att det var nån som skrev under olika signaturer vid samma tidpunkt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Inläggsligan

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Ja det stämmer!
Jag tänkte att det var nån som skrev under olika signaturer vid samma tidpunkt.

/TKO
Ibland kan man ju rätt lätt dra slutsatser när någon skriver exakt samma stav och grammatikfel under olika alias.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Inläggsligan

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev:Om jag mins rätt så har en av personerna på listan öppet skrivit att han tidigare hade ett annat konto.
Ingen vad jag vet. Det finns en person som har bytt användarnamn på sitt konto, men eftersom det är samma konto, så är alla inlägg medräknade.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Här vill jag anmäla avvikande uppfattning.
Det finns två noteringar i medlemslistan som jag på goda grunder tror är samma skribent!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inläggsligan

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Om jag mins rätt så har en av personerna på listan öppet skrivit att han tidigare hade ett annat konto.
Ingen vad jag vet. Det finns en person som har bytt användarnamn på sitt konto, men eftersom det är samma konto, så är alla inlägg medräknade.
Den person som skrev att han nu skrev under en ny signatur finns kvar med sitt gamla konto i listan. (Och med annat reg.datum än det nya kontot som finns med i listan i trådsens startinlägg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Inläggsligan

Inlägg av TKO »

Jag kan då meddela att enligt min högst osäkra beräkning skulle den skribent åtminstone jag tänker på inte hamna på topplistan om vi lägger ihop de två signaturer han använt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar