Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Som sagt, många bilägare underskattar kostnaden att äga en bil. Exempelvis ser man bara bensinkostnaden som kostnad per mil och inte övriga kostnader. Men som sagt är det lätt att hänvisa till sin drömkalkyl och hävda att det är för dyrt att åka kollektivt och det är därför man väljer bil.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Blev inte mycket klokare på detta. Vad är det för tester som inleds imorgon?

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200810 ... nelbanetag
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Jag har sett att man satt upp nya hållskyltar på några stationer. De tidigare visade antal vagnar, medan de nya har text "KT" alternativt "LT" om jag kommer ihåg rätt. Färgsättningen är den som användes för C20-tågen. KT resp. LT tolkar jag som KORT TÅG alternativt LÅNGT TÅG.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Status C30?

Inlägg av Hechtwagen »

BSB101 skrev:Som sagt, många bilägare underskattar kostnaden att äga en bil. Exempelvis ser man bara bensinkostnaden som kostnad per mil och inte övriga kostnader. Men som sagt är det lätt att hänvisa till sin drömkalkyl och hävda att det är för dyrt att åka kollektivt och det är därför man väljer bil.
Kollektivtrafikresenärer underskattar vad det kostar att åka kollektivt! Hur mycket betalar man för kollektivtrafiken utöver sitt 30 dagars SL kort om man tjänar 60k brutto i månaden och bor i Stockholm?
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev:
BSB101 skrev:Som sagt, många bilägare underskattar kostnaden att äga en bil. Exempelvis ser man bara bensinkostnaden som kostnad per mil och inte övriga kostnader. Men som sagt är det lätt att hänvisa till sin drömkalkyl och hävda att det är för dyrt att åka kollektivt och det är därför man väljer bil.
Kollektivtrafikresenärer underskattar vad det kostar att åka kollektivt! Hur mycket betalar man för kollektivtrafiken utöver sitt 30 dagars SL kort om man tjänar 60k brutto i månaden och bor i Stockholm?
Jag gissar att du har svaret? Ser dock inte relevansen? Det som betalas av skattepengar betalar man som skattebetalare oavsett. Bil är något man väljer att ha. Sedan är jag övertygad om att få av personerna som klagar på att kollektivtrafiken är dyr och pekar på hur billig bilen är ens är i närheten av att tjäna 60K i månaden.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Status C30?

Inlägg av 1 »

BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:
BSB101 skrev:Som sagt, många bilägare underskattar kostnaden att äga en bil. Exempelvis ser man bara bensinkostnaden som kostnad per mil och inte övriga kostnader. Men som sagt är det lätt att hänvisa till sin drömkalkyl och hävda att det är för dyrt att åka kollektivt och det är därför man väljer bil.
Kollektivtrafikresenärer underskattar vad det kostar att åka kollektivt! Hur mycket betalar man för kollektivtrafiken utöver sitt 30 dagars SL kort om man tjänar 60k brutto i månaden och bor i Stockholm?
Jag gissar att du har svaret? Ser dock inte relevansen? Det som betalas av skattepengar betalar man som skattebetalare oavsett. Bil är något man väljer att ha. Sedan är jag övertygad om att få av personerna som klagar på att kollektivtrafiken är dyr och pekar på hur billig bilen är ens är i närheten av att tjäna 60K i månaden.
Nä, det finnes självklart ingen "relevans". Herr Gädda har en faiblesse i akt och mening för att påkalla uppmärksamhet slänga ur sig olika frågor och påståenden.

Svaret på hans irrelevanta fråga är ju rätt enkel. Rensar vi hans höginkomsttagare från olika tillägg och avdrag utgår en Landstingsskatt med 12,08 % på förvärvsinkomsten 720.000:- kr = ca. 87.000:- kr. Av denna summa går ca 14 % till kollektivtrafiken = 12.000:- kr.

Lågt räknat åker 800.000 passagerare varje dag med SL. Det finns säkert någon utredning om medelbeläggningen i biltrafiken. Jag bjussar på en hög siffra 1,5 personer. Det skulle innebära att trots i stort sett välfungerande kollektivtrafik den idag tjorviga framkomligheten på gatunätet skulle ytterligare spädas på med 533.000 fordonsrörelser varje dag!

Så mycket "rörelse" skulle det nog inte bli. Och Herr Geddas knegare lär nog få söka sig till ett obefintligt jobb i någon fjärran avkrok. För till kontoret i Stockholm lär han nog inte ta sig om han inte promenerar eller ev. cyklar.

Förresten, vart tog knegarens arbetsplats i Stockholm vägen .... ? För att få plats med alla bilar återuppväckte man tidigare nämnda Le Corbusiers förslag och rev hela citykärnan och asfalterade över rubbet.

Suckar / Lena
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av Traesk »

Verkar som att C30 börjar ta med passagerare i turer utanför ordinarie turer fr o m idag?
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... YyEAK2yTw/

Kan även tipsa om denna!
https://youtu.be/iPKbrmCBHLo
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Samma hemska artificiella utrop som på A35 o A36 och den hemska dörrstängningsvarningen från C20 är också åter använd. :|
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Joakim W »

Traesk skrev:Verkar som att C30 börjar ta med passagerare i turer utanför ordinarie turer fr o m idag?
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... YyEAK2yTw/

Kan även tipsa om denna!
https://youtu.be/iPKbrmCBHLo
Jomen precis, idag gick första turerna med trafikanter ombord vid 19-tiden från Liljeholmen, och fortsatte hela kvällen med två tågsätt som gick i extratrafik. Väldigt fina tåg!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Status C30?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, och här är ett inslag från SvT, där hr. regionrådet Tamsons uttalar sig, bl.a. om framtiden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -rullar-in

"Det är en ny bil. Den har doften...."

Ja, det hade ju A35 också. Den hade ju så mycket "doft" att man fick huvudvärk. En del tyckte det luktade häst, men då undrar jag vilka hästar man kommit i kontakt med ....?
Numera har ju det mesta av de spanska kemikalierna avdunstat.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Intressant att Kristoffer Tamsons säger att de äldsta tågen har färre dörrpar. Han borde ha lite bättre koll på vagnstyperna kan jag tycka.
Senast redigerad av M224 den onsdag 12 augusti 2020 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, och här är ett inslag från SvT, där hr. regionrådet Tamsons uttalar sig, bl.a. om framtiden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -rullar-in

"Det är en ny bil. Den har doften...."

Ja, det hade ju A35 också. Den hade ju så mycket "doft" att man fick huvudvärk. En del tyckte det luktade häst, men då undrar jag vilka hästar man kommit i kontakt med ....?
Numera har ju det mesta av de spanska kemikalierna avdunstat.
Japp de luktar verkligen inte trevligt.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Kristoffer Tamsons sa precis i de lokala Stockholms nyheterna att man med C30 slipper trängas vid dörrarna då C30 har fler dörrar än de äldsta tågen. Han borde ha lite bättre koll kan jag tycka.
Ja, alla vet ju att stockholmarna bara använder två dörrpar: det första och det sista. Övriga är mest dekoration.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Kristoffer Tamsons sa precis i de lokala Stockholms nyheterna att man med C30 slipper trängas vid dörrarna då C30 har fler dörrar än de äldsta tågen. Han borde ha lite bättre koll kan jag tycka.
Ja, alla vet ju att stockholmarna bara använder två dörrpar: det första och det sista. Övriga är mest dekoration.
Japp, hade SL använt den där skrynkliga rosa saken innanför pannbenet och byggt fler stationer med fler upp- och nedgångar så hade det inte behövt vara så. Nu får man istället höra tunneltågförarna tjata om att vi som åker ska använda ALLA 21 dörrpar och sprida ut oss i vagnarna! Nej men istället ska vi spärrar och spärrvakter som gör att det blir jättedyrt med stationer med två eller tre uppgångar.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, och här är ett inslag från SvT, där hr. regionrådet Tamsons uttalar sig, bl.a. om framtiden: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -rullar-in

"Det är en ny bil. Den har doften...."

Ja, det hade ju A35 också. Den hade ju så mycket "doft" att man fick huvudvärk. En del tyckte det luktade häst, men då undrar jag vilka hästar man kommit i kontakt med ....?
Numera har ju det mesta av de spanska kemikalierna avdunstat.
Japp de luktar verkligen inte trevligt.
När man säger att det luktar häst menar man nog oftast att det luktar stall. I stall finns, utöver själva hästarna, bl a bajs och hö. Antar att dessa avger kolväteför(or)eningar som påminner om lukten av ny plast, eller vad det nu är.

Jag minns själv att jag tyckte att det luktade stall i bussarna H18 (Scania MaxCi) när dessa var nya för sådär 25 år sen.

Att något ”luktar gott” är inte en objektiv egenskap - luktsinnet är väldigt speciellt (fanns före stora delar av hjärnan) och lukter associeras lätt med känslor på olika sätt. Den som någon gång har köpt en ny bil för ett sexsiffrigt belopp kommer med hög sannolikhet att associera doften med den positiva upplevelsen av att kliva in i bilen, vrida om startnyckeln (nåja, numera räcker det ju med att den finns i bilen) och köra hem den. (En upplevelse som i sig kostar typ en fjärdedel av bilens värde!) Själv kommer jag för alltid att associera doften av nytryckta turlistor med positiva saker, en upplevelse som kan spåras till tredje veckan i mars år 2000 :-)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Inget slår doften av C14 och C15. Tänk om de kunde göra en Wunderbaum av den och hänga upp i A35. :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Status C30?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:När man säger att det luktar häst menar man nog oftast att det luktar stall. I stall finns, utöver själva hästarna, bl a bajs och hö. Antar att dessa avger kolväteför(or)eningar som påminner om lukten av ny plast, eller vad det nu är.

Jag minns själv att jag tyckte att det luktade stall i bussarna H18 (Scania MaxCi) när dessa var nya för sådär 25 år sen.

Att något ”luktar gott” är inte en objektiv egenskap - luktsinnet är väldigt speciellt (fanns före stora delar av hjärnan) och lukter associeras lätt med känslor på olika sätt. Den som någon gång har köpt en ny bil för ett sexsiffrigt belopp kommer med hög sannolikhet att associera doften med den positiva upplevelsen av att kliva in i bilen, vrida om startnyckeln (nåja, numera räcker det ju med att den finns i bilen) och köra hem den. (En upplevelse som i sig kostar typ en fjärdedel av bilens värde!) Själv kommer jag för alltid att associera doften av nytryckta turlistor med positiva saker, en upplevelse som kan spåras till tredje veckan i mars år 2000 :-)
Bara kol och väte räcker inte, i regel krävs svavel också:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiol
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etylmerkaptan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svavelv%C3%A4te

Vad spanjorerna blandar i sina plaster vill jag helst slippa tänka på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Tror ni på allvar att det är plasten som luktar hästskit? Det luktade likadant i X60 och det sades komma från stoppningen i stolarna. Och varför skulle Spaniens plast vara värre än andra länders plast? Vilket svammel.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Status C30?

Inlägg av Hans Wibacke »

Stalldoften ersätts nog med tiden av mögeldoft från luftkonditioneringen. Jag hoppas hursomhelst att resenärerna i C30 kommer dofta gott.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Status C30?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

M224 skrev:Tror ni på allvar att det är plasten som luktar hästskit? Det luktade likadant i X60 och det sades komma från stoppningen i stolarna. Och varför skulle Spaniens plast vara värre än andra länders plast? Vilket svammel.
Ja, syntetmaterial då, om det nu händelsevis passar herrn bättre. A35 luktade som ny påfallande mycket mer än t.ex. A32. Naturligtvis är det detaljer i inredningen som ger ifrån sig lukter. Jag skulle nog vara lite mer försiktig med att använda tillmälen som "svammel"!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar