Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Jag har egentligen bara en fråga:
- Hur är det med natttrafiken????
/TKO
- Hur är det med natttrafiken????
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Det ser ut som att den här linjen gör stor nytta för de relativt få personer som använder den. Det finns ju inte många alternativ på den här sträckan.LÅ1 skrev:Linje 350.
Eftersom färjan inte går på natten så är frågan akademisk, men ändå inte dum. Som bekant har Ekerö nyligen blivit av med sin nattrafik på vardagsnätter. Enligt denna tråd hade nattbussen till Svartsjö en acceptabel beläggning. I mitt tycke är det orimligt att dra in trafik som används av ett tiotal personer när det helt saknas alternativ. Men skulle en nattbuss från Fittja locka fler resenärer än den från Brommaplan?TKO skrev:Hur är det med natttrafiken????
De flesta resenärer kommer gissningsvis från stan. Restiden från stan till Fittja är betydligt längre än till Brommaplan, både med tunnelbana och nattbuss. I så fall behövs det ett bra skäl för att välja Fittja framför Brommaplan. I närheten finns det ett antal depåer och sjukhus med nattverksamheter, men det saknas nattliga förbindelser dit. För att nå dessa platser skulle linje 172 behöva gå på natten, men det är tveksamt om dessa nattverksamheter kan kompensera för den längre restiden från stan.
Ett annat aber är att linje 191 mot Norsborg redan är hårt belastad. Det finns bara två linjer som har fler resenärer - linjerna 94 och 791 - där den tidigare har betydligt fler avgångar. Givet att nattbussen till Ekerö har ett tillräckligt underlag så skulle de turer som har anslutning till Ekerö bli överbelastade. Linje 198 mot Backlura har dock också rätt många resenärer, så detta problem finns på båda sidorna.
Således är möjligheterna begränsade med dagens förutsättningar. I en annan tråd föreslog jag att återinföra linje 396 från Fridhemsplan. Den skulle lösa ett antal problem och förmodligen ge mest nytta för pengarna. Men behovet av att se över hela nattrafiken börjar bli brådskande. Nattrafiken i Stockholm är nämligen varken effektiv eller attraktiv.
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Vem behöver färja? https://www.omnibuss.se/forum/index.php ... #msg511725Enceladus skrev:Eftersom färjan inte går på natten så är frågan akademisk
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Fulla färjor försenar Ekeröbussen från Fittja
Eftersom linjen har 30-minuterstrafik med samma fordon hela dagen är det uppenbart att vissa turer får högre belastning än andra.Aleksander Krajisnik skrev:– Linjen körs med små bussar och de är inte utrustade med trafikanträknare. Men Arriva som kör bussarna räknade passagerare under en vecka i oktober och då var det ungefär fem passagerare per avgång. Och vissa avgångar var fullsatta.
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Bussen eller färjan?Enceladus skrev:Fulla färjor försenar Ekeröbussen från Fittja
Eftersom linjen har 30-minuterstrafik med samma fordon hela dagen är det uppenbart att vissa turer får högre belastning än andra.Aleksander Krajisnik skrev:– Linjen körs med små bussar och de är inte utrustade med trafikanträknare. Men Arriva som kör bussarna räknade passagerare under en vecka i oktober och då var det ungefär fem passagerare per avgång. Och vissa avgångar var fullsatta.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Och nu är det slut: "Snart slutkört för buss mellan Ekerö och Fittja".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nu går det buss från Ekerö till Fitja. Igen.
Ekerö kommun vill bevara buss 350
Mitt i skrev:– Ungefär tio procent av dem som tar Slagstafärjan idag är bussresenärer. Om bussen slutar gå innebär det runt 90 000 fler bilar om året på färjan. Och man tänker sig inte ens lyfta den här frågan till politikens bord.