”Satsa på superbussar i Stockholm”

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Enceladus »

”Satsa på superbussar i Stockholm”

Två socialdemokratiska politiker i Stockholmsregionen föreslår att Stockholm ska satsa på så kallade superbussar, vilka beskrivs som "kapacitetsstarka bussar med egna körfält som aldrig behöver stanna för rödljus eller bli stående i bilköer". Mer konkret vill skribenterna att regionen ska bygga Stockholmsbågen mellan mellan Tyresö och Täby samt införa Värmdöexpressen mellan Hemmesta och Slussen. Flera av principerna för BRT - "fler och tydligare busskörfält, signalprioritet i korsningar och smartare placering av hållplatser" - föreslås även appliceras på SL:s vanliga stombusslinjer. Denna typ av åtgärder brukar vara samhällsekonomiskt lönsam.

Exakt vad som menas med begreppet "superbussar" framgår inte, förutom att bussarna ska vara kapacitetsstarka. På bilden visas en dubbelledbuss, men jag vet inte om just denna busstyp är särskilt lämplig för de två föreslagna linjerna. Dubbelledbussar brukar ha fler extra ståplatser än extra sittplatser och stående resenärer bör ju undvikas på motorvägar. Möjligen passar denna busstyp bättre i stadsmiljö. Fördelen med dubbelledbussar jämfört med vanliga ledbussar är att det inte behövs lika många bussar, men det är väl bara när det blir för många bussar som det faktiskt är en fördel. Annars blir det bara lägre turtäthet med ett fordon som saknar den attraktivitet som dubbeldäckare och spårvagnar har. Detta påpekas också i kommentarerna:
Lars Bernhard Viberg skrev:Det är ju bättre då att köra med två ledvagnar där det är mycket folk, t. ex. vid Sergels torg mot Södertälje på fredags- och lördagsnätter.
Dubbelledbussar är inte tillräckligt attraktiva för att kompensera för lägre turtäthet, förutom om fler vanliga ledbussar inte får plats. Dubbeldäckare kan däremot vara det. Norrtälje toppade SL:s kundnöjdhetsundersökningar när linje 676 började köras med dubbeldäckare. Jag har tidigare föreslagit att nattbusslinjerna ska köras med dubbeldäckare för att komma till rätta med trängseln och jag står fast vid det förslaget. Även dessa "superbusslinjer" borde trafikeras med dubbeldäckare. Något annat duger inte för att leva upp till det namnet. Men stombusslinjer i stadsmiljö skulle också kunna trafikeras med dubbeldäckare. Föregångaren till linje 4 - Sveriges i särklass mest utnyttjade busslinje - trafikerades ju med dubbeldäckare.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev:Dubbeldäckare kan däremot vara det. Norrtälje toppade SL:s kundnöjdhetsundersökningar när linje 676 började med dubbeldäckare.
Du baserar dina fakta på en sex år gammal tidningsartikel???
Kom igen med kundnöjdheten, när du har aktuella siffror från i år eller tidigast förra året...

Enceladus skrev:Men stombusslinjer i stadsmiljö skulle också kunna trafikeras med dubbeldäckare. Föregångaren till linje 4 - Sveriges i särklass mest utnyttjade busslinje - trafikerades ju med dubbeldäckare.
Du var väl inte ens född då, så du antar bara att det var en "succé med dubbeldäckare i innerstaden"?

Det var det inte, de var både vindkänsliga över Västerbron, och kapacitetssvaga, då man bara tillät 9 ståplatser på undervåningen, Och inga ståplatser på övervåningen.
Sedan hade resenärerna egenheten att inte utnyttja övervåningen i den omfattning som SL önskade/hoppades på.
Därav en av många anledningar att de avskaffades 1976...

Och nu vurmar du för dubbeldäckare över Skurubron?
Hellre en utbyggd tunnelbana till Gustavsberg och Hemmesta (eller en utbyggd Saltsjöbana?) istället för en BRT som antagligen kommer bli aktuell då en ny Skurubro byggts...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev:Du baserar dina fakta på en sex år gammal tidningsartikel???
Kom igen med kundnöjdheten, när du har aktuella siffror från i år eller tidigast förra året...
Upplevd kvalitet i SL-trafiken 2018 (se sidorna 31-33)

Norrtälje har fortfarande högst andel nöjda resenärer med ganska god marginal. Kundnöjdheten är faktiskt ännu högre än då. Varför skulle den ha minskat? Linje 676 körs fortfarande med dubbeldäckare och Nobina verkar vara bra på att anpassa utbudet till efterfrågan på den linjen.
roggek skrev:Du var väl inte ens född då, så du antar bara att det var en "succé med dubbeldäckare i innerstaden"?

Det var det inte, de var både vindkänsliga över Västerbron, och kapacitetssvaga, då man bara tillät 9 ståplatser på undervåningen, Och inga ståplatser på övervåningen.
Sedan hade resenärerna egenheten att inte utnyttja övervåningen i den omfattning som SL önskade/hoppades på.
Därav en av många anledningar att de avskaffades 1976...

Och nu vurmar du för dubbeldäckare över Skurubron?
Hellre en utbyggd tunnelbana till Gustavsberg och Hemmesta (eller en utbyggd Saltsjöbana?) istället för en BRT som antagligen kommer bli aktuell då en ny Skurubro byggts...
Du överdriver vindkänsligheten. Dubbeldäckarna på linje 676 passerar Stocksundsbron utan problem.

Dubbeldäckare har betydligt fler sittplatser än ledbussar. De är inte kapacitetssvaga på linjer där stående resenärer bör undvikas.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Odd »

Konceptet kan fungera, med några små förändringar...
- Stålskenor i stället för asfalt i körbanan.
- Stålhjul på bussarna.
- En strömavtagare på bussarnas tak som får energi från en kontaktledning ovanför bussen. Teoretiskt skulle man kunna använda stålhjulen och skenorna för den andra polen, så behöver man bara en tråd i kontaktledningen.
- Släpvagnskoppling som möjliggör att man kan koppla flera bussar med varandra till en logisk enhet, så kan man använda en förare för att framföra flera bussar samtidigt när kapaciteten behövs.
- Dörrar på båda sidorna så kan man ha flexibel hållplatsutformning.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Konceptet kan fungera, med några små förändringar...
- Stålskenor i stället för asfalt i körbanan.
- Stålhjul på bussarna.
- En strömavtagare på bussarnas tak som får energi från en kontaktledning ovanför bussen. Teoretiskt skulle man kunna använda stålhjulen och skenorna för den andra polen, så behöver man bara en tråd i kontaktledningen.
- Släpvagnskoppling som möjliggör att man kan koppla flera bussar med varandra till en logisk enhet, så kan man använda en förare för att framföra flera bussar samtidigt när kapaciteten behövs.
- Dörrar på båda sidorna så kan man ha flexibel hållplatsutformning.
Men detta är ju alldeles lysande, ju! Har herrn något förslag på hur man skulle kunna benämna att sådant fordon? :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:Har herrn något förslag på hur man skulle kunna benämna att sådant fordon?
Hyperbuss kanske?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Hechtwagen »

Låt oss låna två dubbelledbussar från Göteborg och köra dessa istället för de ledbussarna som av den ena eller andra anledningen brukar ersätta 7:an i Stockholm.

Tillåt påstigning i alla dörrar och ha konduktör ombord så blir jämförelsen med spårvagnarna lätt att göra.

En uppenbar fördel för bussen har jag redan räknat ut! Den kan köra om vagnen framför om den är fullsatt och sen!
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av roggek »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Konceptet kan fungera, med några små förändringar...
- Stålskenor i stället för asfalt i körbanan.
- Stålhjul på bussarna.
- En strömavtagare på bussarnas tak som får energi från en kontaktledning ovanför bussen. Teoretiskt skulle man kunna använda stålhjulen och skenorna för den andra polen, så behöver man bara en tråd i kontaktledningen.
- Släpvagnskoppling som möjliggör att man kan koppla flera bussar med varandra till en logisk enhet, så kan man använda en förare för att framföra flera bussar samtidigt när kapaciteten behövs.
- Dörrar på båda sidorna så kan man ha flexibel hållplatsutformning.
Men detta är ju alldeles lysande, ju! Har herrn något förslag på hur man skulle kunna benämna att sådant fordon? :)
Rälsbuss? :cheesygrin:
Hechtwagen skrev:Låt oss låna två dubbelledbussar från Göteborg och köra dessa istället för de ledbussarna som av den ena eller andra anledningen brukar ersätta 7:an i Stockholm.

Tillåt påstigning i alla dörrar och ha konduktör ombord så blir jämförelsen med spårvagnarna lätt att göra.

En uppenbar fördel för bussen har jag redan räknat ut! Den kan köra om vagnen framför om den är fullsatt och sen!
Varför skall vi låna för? Regionen kan väl köpa in egna?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Hechtwagen »

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Konceptet kan fungera, med några små förändringar...
- Stålskenor i stället för asfalt i körbanan.
- Stålhjul på bussarna.
- En strömavtagare på bussarnas tak som får energi från en kontaktledning ovanför bussen. Teoretiskt skulle man kunna använda stålhjulen och skenorna för den andra polen, så behöver man bara en tråd i kontaktledningen.
- Släpvagnskoppling som möjliggör att man kan koppla flera bussar med varandra till en logisk enhet, så kan man använda en förare för att framföra flera bussar samtidigt när kapaciteten behövs.
- Dörrar på båda sidorna så kan man ha flexibel hållplatsutformning.
Men detta är ju alldeles lysande, ju! Har herrn något förslag på hur man skulle kunna benämna att sådant fordon? :)
Rälsbuss? :cheesygrin:
Hechtwagen skrev:Låt oss låna två dubbelledbussar från Göteborg och köra dessa istället för de ledbussarna som av den ena eller andra anledningen brukar ersätta 7:an i Stockholm.

Tillåt påstigning i alla dörrar och ha konduktör ombord så blir jämförelsen med spårvagnarna lätt att göra.

En uppenbar fördel för bussen har jag redan räknat ut! Den kan köra om vagnen framför om den är fullsatt och sen!
Varför skall vi låna för? Regionen kan väl köpa in egna?

Alltid bra med ett fullskaleprov före inköp! Och det kostar ju inte så mycket att genomföra.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Enceladus »

Enighet i Almedalen: Elbussar ska ägas av operatören
Kristoffer Tamsons (M) skrev:Vi äger inga elbussar och vill inte göra det. Om vi skulle äga bussar skulle det dels slå sönder en modell som har tjänat och tjänar oss väl. Men vi skulle också behöva binda enormt mycket kapital. Vi tror på att ta tillvara den kraft och kreativitet som finns hos operatörerna och som innebär både effektivitet och att nya impulser kommer fram som gynnar kollektivtrafiken.
Västra Götalandsregionen har förmodligen inga dubbelledbussar att låna ut och Region Stockholm vill inte heller låna några. AB Stockholms Spårvägar har fem B9S-vagnar som förstärknings- eller ersättningsbussar för spårvägstrafiken. Vagnarna kanske inte är allas favoriter, men de var antagligen prisvärda. Det är ju spårvägstrafiken som är huvudverksamheten.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev:Och nu vurmar du för dubbeldäckare över Skurubron?
Hellre en utbyggd tunnelbana till Gustavsberg och Hemmesta (eller en utbyggd Saltsjöbana?) istället för en BRT som antagligen kommer bli aktuell då en ny Skurubro byggts...
Jag förstår dina invändningar. Nu visar det sig också att kostnaden för Slussens bussterminal skenar. Problemet är dock att varken blå linjen eller Saltsjöbanan har kapacitet för Värmdös resenärer. Det behövs en ny bana. Det kommer alltså att dröja innan Värmdö får spårtrafik. Därför är det viktigt att busstrafiken är attraktiv på medellång sikt. Därför vurmar jag för dubbeldäckare över Skurubron. Kundnöjdhetsundersökningarna är glasklara med att dubbeldäckare uppskattas av resenärerna. Linje 474 har liknande förutsättningar som linje 676. Det finns till och med ett förslag om att slå ihop linjerna!

Med detta sagt vill jag ändå avsluta med att kritisera bygget av den gigantiska Slussenterminalen. Hela Nacka kommun - förutom Älta - kommer som sagt att trafikförsörjas med blå linjen och en uppgraderad Saltsjöbana. Från Älta går det faktiskt snabbare att åka med linje 801 via Gullmarsplan. Behovet av en gigantisk Slussenterminal är således begränsat. Jag vet inte om linje 474 borde slås ihop med linje 676, men i så fall blir det inte mycket trafik kvar till Slussen. En eventuell Östlig förbindelse skulle avlasta Slussen ytterligare. Nu har regionen målat in sig i ett hörn och Värmdöexpressen behöver gå till Slussen för att den nya terminalen inte ska stå tom.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: ”Satsa på superbussar i Stockholm”

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:En eventuell Östlig förbindelse skulle avlasta Slussen ytterligare. Nu har regionen målat in sig i ett hörn och Värmdöexpressen behöver gå till Slussen för att den nya terminalen inte ska stå tom.
Sunk cost fallacy kallas det där.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost ... ost_effect
Skriv svar