Två socialdemokratiska politiker i Stockholmsregionen föreslår att Stockholm ska satsa på så kallade superbussar, vilka beskrivs som "kapacitetsstarka bussar med egna körfält som aldrig behöver stanna för rödljus eller bli stående i bilköer". Mer konkret vill skribenterna att regionen ska bygga Stockholmsbågen mellan mellan Tyresö och Täby samt införa Värmdöexpressen mellan Hemmesta och Slussen. Flera av principerna för BRT - "fler och tydligare busskörfält, signalprioritet i korsningar och smartare placering av hållplatser" - föreslås även appliceras på SL:s vanliga stombusslinjer. Denna typ av åtgärder brukar vara samhällsekonomiskt lönsam.
Exakt vad som menas med begreppet "superbussar" framgår inte, förutom att bussarna ska vara kapacitetsstarka. På bilden visas en dubbelledbuss, men jag vet inte om just denna busstyp är särskilt lämplig för de två föreslagna linjerna. Dubbelledbussar brukar ha fler extra ståplatser än extra sittplatser och stående resenärer bör ju undvikas på motorvägar. Möjligen passar denna busstyp bättre i stadsmiljö. Fördelen med dubbelledbussar jämfört med vanliga ledbussar är att det inte behövs lika många bussar, men det är väl bara när det blir för många bussar som det faktiskt är en fördel. Annars blir det bara lägre turtäthet med ett fordon som saknar den attraktivitet som dubbeldäckare och spårvagnar har. Detta påpekas också i kommentarerna:
Dubbelledbussar är inte tillräckligt attraktiva för att kompensera för lägre turtäthet, förutom om fler vanliga ledbussar inte får plats. Dubbeldäckare kan däremot vara det. Norrtälje toppade SL:s kundnöjdhetsundersökningar när linje 676 började köras med dubbeldäckare. Jag har tidigare föreslagit att nattbusslinjerna ska köras med dubbeldäckare för att komma till rätta med trängseln och jag står fast vid det förslaget. Även dessa "superbusslinjer" borde trafikeras med dubbeldäckare. Något annat duger inte för att leva upp till det namnet. Men stombusslinjer i stadsmiljö skulle också kunna trafikeras med dubbeldäckare. Föregångaren till linje 4 - Sveriges i särklass mest utnyttjade busslinje - trafikerades ju med dubbeldäckare.Lars Bernhard Viberg skrev:Det är ju bättre då att köra med två ledvagnar där det är mycket folk, t. ex. vid Sergels torg mot Södertälje på fredags- och lördagsnätter.