Sida 1 av 1

Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 19:40
av Harald
Den lägsta punkten på svenska spårvägar bör väl vara vid Frihamnen i Göteborg. Kanske 2763 kan tala om hur lågt den ligger.

Den lägsta punkten på Stockholms spårvägar gissar jag var på gamla Tranebergsbron.

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 19:48
av daniel_s
Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.

(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 20:42
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.

(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 20:55
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.

(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.
Det är ju lägsta punkten vi diskuterar och då är väl höjden under bron irrelevant, det är ju som regel landfästena som är lägst med just pontonbroar som tänkbara undantag.

Liljeholmsbron i 1915-28 års utförande kan nog förresten också vara en kandidat.

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 21:08
av Lennart Petersen
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:Undrar om inte Waldemarsudde är en bra utmanare till gamla Tranebergsbron. Ungefär samma höjd över vattnet, men det är ju något lägre vattenstånd i Saltsjön.

(Själva bron varierade ju i höjd och var något lägre än brofästena, av vilka det ena är kvar med rälsändar och allt så det är bara att gå och mäta om man inte kan hitta ritningar!)
Strömbron uppfattar jag som mycket låg , i princip ett provisorium som blivit kvar. Djurgårdsbron är väl lite högre, det går ju en del båttrafik under den.
Det är ju lägsta punkten vi diskuterar och då är väl höjden under bron irrelevant, det är ju som regel landfästena som är lägst med just pontonbroar som tänkbara undantag.

Liljeholmsbron i 1915-28 års utförande kan nog förresten också vara en kandidat.
Jag nämnde väl inget om någon höjd under bron. Men Strömbron är mycket låg och min gissning är att där kan lägsta punkt för Stockholms spårvägar ha varit.

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 21:28
av daniel_s
I vart fall Hamngatan vid Berzelii park är nog lägre än någon punkt på Strömbron men osvuret är bäst!

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 21:34
av twr
Waldenarsudde är väl lägre än alla befintliga broar skulle jag tro. Och pontonbroar var väl lägre än Strömbron?

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: fredag 12 juli 2019 21:36
av 2763
Det ska finnas en punkt vid Frihamnen i Göteborg som är under havets yta. Hur mycket går inte helt att se på GoogleEarth på mobilen

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: lördag 13 juli 2019 16:05
av 643
Kornhamnstorg, Stockholm har haft översvämningar. Mälarens vattenstånd vid tillfället och/eller lågt belägna spår?

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: lördag 13 juli 2019 17:33
av Claes Thure Moberg
De stora översvämningarna vi kan se från bilder från Kornhamnstorg och andra kajer skedde innan man sänkte Mälarens vattennivå på 20-talet. Då sänktes nivån med bortåt en meter. Vilket bland annat skapade en mängd med ny jordbruksmark. Men även sedan dess var det bortåt 2 meters skillnad mellan högsta och lägsta vattenstånd. På 40-talet byggdes mer effektiva regleringsluckor i både Norrström och vid Slussen. Sedan dess håller man vattenståndet betydligt mer konstant men fortfarande varierar det men inom kontrollerade nivåer.

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: söndag 14 juli 2019 11:33
av daniel_s
Spåret ut på godsbryggan vid Brunnsviken verkar ha legat c:a 2 m ö h vid lågvatten efter en stunds studier av gamla bilder. Kan den vara en kandidat i ”stockholmsklassen”, om man räknar den till spårvägsnätet (och bortser från att det är i Solna)?

Re: Lägsta punkten på svenska spårvägar

Postat: söndag 14 juli 2019 13:24
av 643
Lastspåret och bryggan vid Grundsborg?