Det känns som en rubrik vi sett förut. Från dagens DN:
På sex år har restiderna med buss i rusningstrafik ökat med åtta procent i Stockholms län, den största ökningen i landet. Det visar en rapport från bussoperatören Nobina, som har analyserat tidtabellsdata mellan åren 2013 och 2019.
En detaljstudie i rapporten för stombussarna linje 1, 2 och 4 visar att de linjernas körtid har ökat med beskedliga 0,69 procent sedan 2013, vilket enligt Nobina får ses som ett mycket gott resultat.
Är det så konstigt att bussarna går långsammare? Väghållarna krånglar till gatorna och gör bussfilerna smala, krokiga och/eller gör avbrott i dem så att bussarna fastnar. Operatörerna leker runt med linjenäten och gör sightseeinglinjer som ska ”täcka in” områden snarare än att lösa trafikuppgiften optimalt för resp område. Och så ska man bussar som har en massa onödiga fördröjningar i dörrsystemen och strypt gaspådrag, och förarna får lära sig att köra sakta och försiktigt så att de inte krockar så mycket. Vänj er, säger jag bara till stockholmarna!!
I det här fallet är det ju tidtabellsdata som analyserats som sagt. Vilket ju inte är detsamma som att restiderna ökat. Det är nog en kombination också av ökad punktlighet. På det här sex-sju åren så har många nya avtal tillkommit med betydligt högre krav på punktlighet än man hade längre tillbaka.
En intressant fråga är ju också hur mycket nya kortlösningar försenat trafiken. Passagerarutbytet tar ju mycket längre tid nuförtiden, även om man i Stockholm inte har någon kontantbetalning. På många håll i landet har man ju rätt söliga kortbetaltningslösningar etc. Förvisso infördes ju accesskortet för rätt länge sedan nu, men att justera tidtabellstiderna tar ju också ganska rätt lång tid, eftersom man ofta lägger på någon minut i taget. Så eftersläpningen där har ju varit rätt lång.
Men visst - på en del linjer jag åkt har ju körtiden ökat med ca 10-15 procent de senaste tio åren och då är det fortfarande inga köer, utan endast beroende på att uppehållen vid hållplatserna tar längre tid och på sina håll att man får köra lite saktare...Det förra förstås också orsakat av en högre medelbeläggning.
Sedan innebär ju också längre körtider att körtiderna förlängs ännu mer. Det vill säga när förarrna inte behöver bryta mot hastighetsbestämmelserna för att hinna, utan tar det lugnt, så ökar ju körtiden ännu mer.
Men väldigt lite skulle jag säga beror på att det är mer köer, även om det förstås förekommer. Men även i trafikområden som inte har någon köproblematik har körtiderna förlängts med ganska många procent de senaste tio åren.
daniel_s skrev:Glömde klaga på biljettsystemet! Fast SL-bussarna är ju ändå snabbare än många andra...
Sant - men klumpigt utformat. Istället för att utnyttja och få ett bra flöde - så har man båda på samma sida i bussen. Föraren ska kontrollera något hen ändå inte kan kontrollera genom att lyssna på blippande - men man har ändå inte gjort det för att få till ett bra passagerarflöde. Även om det har blivit bättre är det ju nästan för var tionde kund som det krånglar på något sätt och föraren ska vänta på att resenären ska krångla med att leta mellan olika kort (varför man nu ska ha flera) eller försöka förklara varför de inte fyllt på kortet och måtte få åka gratis till centrum etc.)
En viktig sak i Stockholm (men som förlängt restiderna) är också att man börjat mäta försen ankomst. Detta är faktiskt mer revolutionerande än man kan tro. Att Arriva fick sådana problem i Norrort (förutom en massa andra faktorer) var ju att Keolis hade relativt korta körtider, men ganska bra åteställningstid innan nästa avgång. Eftersom man bara mätte försen avgångstid kunde man göra så utan problem. Men börjar man då skruva på återställningstiden så blir det med en gång problem.
Så det skulle vara mycket mer intressant om Trafikförvaltningen kunde ta fram historiska ATR-data och se på hur körtiderna faktiskt har förändrats - givetvis med hänsyn tagen till att linjesträckningar kan ha ändrats. De jag har tittat på i samband med några upphandlingar - bland annat E28, var ganska skrämmande....Så man förstår ju att Nobina haft en del att jobba med där...