Annorlunda lät det 2010, se denna gamla tråd:Det går en spårvagn hit, om ni inte visste det. I början tyckte jag att den var ett slöseri med skattemedel, nu älskar jag den av hela mitt hjärta.
Om linje 7 i pressen (Positiva o negativa skriverier)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Annorlunda lät det 2010, se denna gamla tråd:Det går en spårvagn hit, om ni inte visste det. I början tyckte jag att den var ett slöseri med skattemedel, nu älskar jag den av hela mitt hjärta.
Det har aldrig funnits någon NK-express. Ändhållplatsen låg som bekant vid Gallerian.Enceladus skrev:Förutsättningarna har ju förändrats drastiskt. Då är det inte så konstigt att hon har bytt åsikt. NK-expressen, d.v.s. spårvägen som bara gick till NK, var inte tillgänglig för folkflertalet. Nu går spårvägen ända till T-Centralen. Dessutom har Klarabergsgatan blivit bilfri. Kritiken försvann när NK-expressen avvecklades.
Nu får vi hoppas att Hamngatan också görs bilfri. Det skulle stärka spårvägen ytterligare. Bättre framkomlighet är nästan en förutsättning för förlängningen till Ropsten.
Jag håller inte med om att det skulle vara till nackdel för opinionsarbetet. Allt fler vill göra Stockholms innerstad bilfri.LÅ1 skrev:Risken med bilfri Hamngata är att många får för sig att släpper man fram spårväg någon stans så kommer man snart att göra gatan bilfri. Det är nog inte bra för opinionsarbetet för spårväg i andra delar av stan.
Problemet på Hamngatan är väl sträckan Nybroplan - Kungsträdgården. Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Sedan behöver inte biltrafiken förbjudas på esplanader som Strandvägen eller Valhallavägen, utan främst på mindre gator som Hamngatan och Rosenlundsgatan. En spårvägskonvertering av linje 4 kräver väl att Rosenlundsgatan görs bilfri. Däremot kan biltrafik tillåtas på Valhallavägen, om än inte prioriteras.Anders Nissen skrev:Vi måste vara moderna i vårt sätt att tänka. Den största och bästa skillnaden vi kan göra i Stockholm är att förbjuda biltrafik i innerstan. Ta bort alla parkeringsgarage och bygg fler gröna miljöer. Jag tycker man ska ha visionen att bygga ett nytt Kungsträdgården.
Du säger att Klaratunnelns östra gren till Mäster Samuelsgatan är grundproblemet. Tunneln kan finnas kvar där och den som vill använda den får göra det. Resflödena förändras och trängseln ökar på vissa gator. Är det verkligen ett så stort problem?LÅ1 skrev:Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Hur tar man sig med bil mellan tunnelmynningen och Strandvägen? Öppnar man Kungsträdgårdsgatan så kan det fungera, via Stallgatan?Enceladus skrev:Du säger att Klaratunnelns östra gren till Mäster Samuelsgatan är grundproblemet. Tunneln kan finnas kvar där och den som vill använda den får göra det. Resflödena förändras och trängseln ökar på vissa gator. Är det verkligen ett så stort problem?LÅ1 skrev:Egentligen är väl grundproblemet Klaratunnelns mynning på Mästersamuelsgatan.
Enceladus skrev:Förutsättningarna har ju förändrats drastiskt. Då är det inte så konstigt att hon har bytt åsikt. NK-expressen, d.v.s. spårvägen som bara gick till NK, var inte tillgänglig för folkflertalet. Nu går spårvägen ända till T-Centralen. Dessutom har Klarabergsgatan blivit bilfri. Kritiken försvann när NK-expressen avvecklades.
Nu får vi hoppas att Hamngatan också görs bilfri. Det skulle stärka spårvägen ytterligare. Bättre framkomlighet är nästan en förutsättning för förlängningen till Ropsten.
Nja, flera skribenter håller inte med dig. Här är några länkar: Spårväg drar över budget och Spårväg City. Det behövs ett kollektivkörfält om det ska vara någon mening att förlänga spårvägen till Ropsten. Det stora resandet kräver full framkomlighet. Annars behövs en annan lösning, t.ex. tunnelbana.Hechtwagen skrev:Det förekommer i princip inga trafikproblem för spårvagnarna på hamngatan så att göra den bilfri skulle inte skapa något större mervärde för spårvagnarna.
Vill man göra något konktet för att förbättra spårvägstrafiken så ska man flytta busstrafiken från spårfilerna!
Från Frihamnen till Tantolunden, kör "man" den trippelbeskattade snabba vägen (Norra-Länken-Essingeleden) eller via centrum?Stefan Widén skrev: I andra framgångsrika städer är det just den genomgående trafik i stadskärnan man klippt. Ska man från Östermalm till Kungsholmen får man åka ut och köra via norra länken.
Jag förstår verkligen inte varför man gynnar hela tiden taxi i jämförelse med att den som skall nånstans kör själv. Taxi harOdd skrev: * Taxi i tjänst, godkända varuleveranser, hantverkare och andra bilbundna yrkeskategorier efter utfärdat tillstånd samt givetvis polis, räddningstjänst och övriga utryckningsfordon får även i fortsättningen trafikera gatorna.
Japp det är min tanke, just för att få bort de som väljer Centrumalternativet. Poängen är att man inte omöjliggör körningar av det slaget utan bara gör det lite omständligare. Och sanningen är väl att många transporter är ren personbefordran som lika väl kunde ske med spårvagn och tunnelbana.haba skrev:Från Frihamnen till Tantolunden, kör "man" den trippelbeskattade snabba vägen (Norra-Länken-Essingeleden) eller via centrum?Stefan Widén skrev: I andra framgångsrika städer är det just den genomgående trafik i stadskärnan man klippt. Ska man från Östermalm till Kungsholmen får man åka ut och köra via norra länken.
Harald.