TKO skrev:Enceladus skrev:TKO skrev:Batteribussar i nordiskt klimat har väl ännu inte visat sej fungera i längden, ja till och med i Kina börjar man hänga upp kontaktledning igen. Läs gärna denna intressanta
artikel!
Nu är Umeå störst i Sverige på elbussar
Det är svårt att påstå något annat än att batteribussarna har vunnit kampen om den nordiska marknaden.
Var det inte bränslecellsbussar som skulle frälsa Sverige? Men att hålla sej till ämnet är ju inget som kännetecknar detta forum.
Vi får väl se hur det går i Umeå - det gick ju inte så bra med Hybriconbussarna. Även när dessa togs i drift skulle allt bli jättebra, och Umeå var den ledande elbussstaden!
Vi lär få anledning att återkomma till detta när den västerbottniska vintern rasar...
(Det är konstigt att någon fortfarande tror att framtiden för kollektivtrafiken är att släpa omkring på tunga batterier som det dessutom tar tid att ladda upp - men "allt som är nytt och oprövat är bra" är ju ofta en maxim inom branschen! Det kallas visst att "ligga i framkant" och ger i varje fall en och annan tidningsrubrik...)
/TKO
Frälsningen lämnar jag personligen med fördel åt dr. Martin Luther. Beträffande bränsleceller i traktionstillämpningar så skrev jag för några år sedan en bra (tycker jag förstås själv) översikt över detta:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 94#p332294
Nu har jag inte specialstuderat teknikområdet särskilt sedan dess, men jag har en halvt om halv underbyggd känsla av att de flesta av de problem jag pekade på då återstår att adressera. Sedan har vi den här med vätgasen, eller "vätgasekonomin". Jag är själv generellt skeptisk till gasformiga bränslen (utom möjligen DME), men det finns ändå en lobbygrupp för detta (säg det område som inte har en lobbygrupp):
http://www.vatgas.se/ som jag vill visa på och som den intresserade läser i, givetvis med kritisk blick eftersom det är en partsinlaga.
Eftersom batteribussarna bubblade upp igen kan också de vara värda några ord. I Umeå har man tydligen inga planer på att överge elbusstrategin, men väljer nu en annan leverantör sedan man tröttnat på att hålla hemmaföretaget Hybricon under armarna (med bla. miljonlån). Återigen, utan att ha specialstuderat området får jag intrycket av att det är annat än själva energilagret som krånglat i Hybricons teknik.
I Skellefteå pågår en batteribussupphandling som kört fast i upphandlingsjuridiska snårigheter. Batteribussar lanseras också i Skåne, bl.a. Trelleborg och Helsingborg. I självaste trådbussmecka - Landskrona - väljer man att inte bygga ut trådbussnätet utan satsar på att expandera via batteribussar.
Som ingenjör Nordius framhåller i den av mig utpekade tråden
Inte ens den mest inbitne kontaktledningsförespråkare anser väl att vi ska förse varenda vägsnutt i landet med kontaktledning, så fordon som har ett energiförråd med sig kommer vi att behöva.