Lysnartips, pod om järnväg

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av LÅ1 »

Sveriges radio har ett program som heter Räls, och som har underrubriken "Om järnvägens betydelse i samhället och kulturen då och nu". Finns bara två avsnitt att lyssna på, än så länge. Antar att det är en ny programserie, och att det inte finns några gamla avsnitt att lägga upp. Det (förmodade) första avsnittet behandlar den svenska järnvägens historia, och försöker förklara varför järnvägen fungerar så dåligt numera. Rätt eller fel? Jag vet inte, men teorin verkar vettig!

Min bedömning är att programmet i alla fall är värt att lyssna på om man är intresserad av järnväg. (Än så länge har jag bara lynsnat på avsnittet med rubriken "Hela Sveriges järnväg" (30 min).

Jag tror mig funnit ett faktafel i programmet. Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av thorwald »

Angående lokaltid baserad på soltid
LÅ1 skrev:Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
Som vi alla vet är soltiden olika då vi här på jordklotet rör oss i väst-östlig riktning (utom på nord- och sydpolen). Idag är detta egentligen ej ett problem för järnvägen i och med GPS och tele-komunikation, men före radionät hade man två alternativ, telegraf meddelande mellan stationerna och exakt sol-oberende tidtabell. Två tåg på samma spår i motsatt rikning kommer antagligen att kollidera. (Underligt att välja Malmö-Stockholm jag skulle ha valt Göteborg-Stockholm som exempel på Öst-Väst bana :? )
Här i Finland blev problemet akut med Riihimäki-St. Petersburg banan (färdig 1870). I och med att tåg skulle köras på sträckan Helsingfors - Riihimäki - Viborg - St.Petersbug så skiljer sig soltiden i ändhållpaltserna på cirka en halv timme. I början standadiserades tiden efter Helsingfors soltid, men senare övergick man till GMT, dock så att Finland följer St.Petersburgs soltid idag (St.Petersburg följer Moskva soltid 8) ).
Banan Riihimäki-St.Petersburg byggdes av Finska senaten varför stationen än idag i St.Petersburg heter Finska stationen. På Finska stationen finns även Finska statens lokomotiv som i tiden förde Lenin till St.Petersburg inför revolutionen.
Angående Öst-Väst järnvägsbanor kan vi idag resa med järnväg från Helsingfors till Vladivostok med bana som blev klar före upprättande av Sovjet, och hela sträckan med samma kejserliga spårbredd (nästan, skiljer sig lite i dagens Ryssland men vagnsmaterialet kan köra på bägge). Alltså samma spårbredd från Haparanda till Stilla Havet (1 [Sverige] + 1[Finland] + 5 [Ryssland, alltså till Vladivostok ] tidszoner)(Haparanda har även finsk spårbredd för tåg som går över gränsen 8) )!
Angående järnvägshistoria har vi även följden av att kejserliga Ryssland år 1905 förlorade kriget mot Japan, var att stäckan Irkutsk - Valdivostok via Harbin måste ersättas av bana längs Amurfloden till Habarovsk, en lång krök runt Manschuriet. En av orsakerna till det förlorade kriget var att banan över Bajkal sjön, vid Irkutsk, inte var färdig år 1905 och transporterna måste flottas över sjön. Annan orsak var att Transsibiriska banan hade bara ett spår i Sibirien. Därför blev man tvungen att brännna godsvagnar i den Sibiriska ändan för man hade ej möjlighet att transportera dem tillbaka under kriget :mrgreen:
Annan del av historia, Sovjet så sig tvungen att bygga BAM (Bajkal-Amur magistral, 1930 - 2003) banan norr om Transsibiriska järnvägen i och med problemen med att Transsibiriska järnvägen var "för nära den kinesiska gränsen". På 70-talet försökte vissa vänster orienterade kretsar även i Finland värva unga pioniärer till detta bygge :mrgreen:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av Odd »

thorwald skrev:Angående lokaltid baserad på soltid
LÅ1 skrev:Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
Som vi alla vet är soltiden olika då vi här på jordklotet rör oss i väst-östlig riktning (utom på nord- och sydpolen). Idag är detta egentligen ej ett problem för järnvägen i och med GPS och tele-komunikation, men före radionät hade man två alternativ, telegraf meddelande mellan stationerna och exakt sol-oberende tidtabell. Två tåg på samma spår i motsatt rikning kommer antagligen att kollidera. (Underligt att välja Malmö-Stockholm jag skulle ha valt Göteborg-Stockholm som exempel på Öst-Väst bana :? )...
Kul historia.

Ang tidtabellsstyrd säkerhet så var det något som företogs i järnvägens barndom men man upptäckte snabbt nackdelarna med det och slopade systemen baserade på det. I början gick tågen så långsamt att om misstag inträffade så stannade tågen innan de kolliderade, men efterhand som hastigheterna ökade så blev det omöjligt.

Det fanns en film från BBC upplagd på Youtube, men jag hittar den inte längre, men den finns här:
https://www.dailymotion.com/video/x3rrv3n
Den beskriver en del av problemet.
Genius on call
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av Kristofer »

LÅ1 skrev:Jag tror mig funnit ett faktafel i programmet. Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
1 minut skiljde det:

Bild
(Urklipp från Sveriges Kommunikationer no 1 1869 på samlingsportalen.se)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av LÅ1 »

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:Jag tror mig funnit ett faktafel i programmet. Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
1 minut skiljde det:

Bild
(Urklipp från Sveriges Kommunikationer no 1 1869 på samlingsportalen.se)
Tack! Det var väl vad jag trodde. Inte en halvtimma, trekvart som det sägs i programmet. För i så fall hade man definierat solens högsta läge ganska galet i någon av städerna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lysnartips, pod om järnväg

Inlägg av LÅ1 »

Råkade höra Kossornas planet i dag. Och ämnet var intressant. Handlade om tågresor i Europa. "Ståplats från Hamburg. Ska det vara så svårt att åka tåg?"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar