Tankar kring linjenät Nacka/Värmdö

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Tankar kring linjenät Nacka/Värmdö

Inlägg av Lars_L »

För att inte alla trådar ska handla om nattrafiken i områden som inte har spårtrafik, tyckte jag det var bättre att fortsätta diskussionen här - än i den om pendeltågstrafiken för 2020. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 00#p381813

Man behöver ju inte heller tala så mycket om nattrafiken. Hur angeläget det än är, så är ju antalet resenärer ändå begränsat jämfört med dagtid. Beläggningen har jag dock ändå tyckt varit god när jag haft vägarna ut dit.

En del förbättringar har gjorts av linjenätet men än präglas det delvis av feltanken med stomlinjerna. Och då avser jag att Hemmesta har nog underlag för att inte behöva ha turer via Gustavsbergs centrum. 474 borde ju därför ha ändhållplats permanent vid Mölnvik eller Grisslinge (om man vill ha en bättre bytespunkt). Sedan kan man väl låta någon tur i morgonrusningen utgå från Hemmesta om man vill underlätta för skolelever eller dylikt. Man kan ju också som till Ingarö ha en lokallinje (till och med samma som dit, om så önskas).

När det gäller värmdö bör ju alltså 435-440 utgöra trafiken till Hemmesta under hela trafikdygnet, liksom 428-430 till Ingarö och 433-434 till Stavsnäs/Djurö. 435-440 borde ha underlag för tjugominuterstrafik i melllantrafiken.

422 är ju också en linje som är helt onödig och borde ersättas av 445 som förlängs till Lugnet (undantag i högtrafik då 423/425 ersätter dit och 445 vänder i Gustavsberg).

När det gäller Nacka borde man göra lite på samma sätt.
444 och 445 kompletterar i jämn 10-minuterstrafik utanför högtrafik. En ringlinje är både otydlig och kneplig med tanke på bland annat broöppningarna, så 444 blir då som dagens 471 och 446 linjer som går dubbelriktat till Västra Orminge. Enda nackdelen är förstås att det blir 10/20-minuterstrafik till Västra Orminge. Vill man kan förvisso ha bussbyte till anpassningen från 445, så får man 10-minuterstafik till Västra Orminge - man kan förstås också tänka sig att båda går i kvartstrafik, men det är lite överproduktion. Samtidigt sparar man ju in det på att 471 vänder vid Björknäs. Vill man skulle man kunna låta 441 gå i halvtimmestrafik, som då kompletterat utbudet.

471 vänder vid Björknäs centrum, men kan kompletteras med ny linje som går i halvtimmestrafik lokalvägen till Västra Orminge. Dock får den tätare trafik och några av extraavgångarna på 413/414 (de som bara går till/från Björknäs) förs över till 471 som får tiominuterstafik, samtidigt som en del turer vänder vid Nacka Centrum som idag går lokalvägen från Slussen. På så sätt får man en mycket effektivare trafik.

442 får också heldygnstrafik. Möjligen kan man göra en lösning så att den går via Björknäs centrum även mot Boo för att få bättre passning med linjer som går lokalvägen. I sådana fall kan 414 dras in helt (men ersättas enligt ovan).


Nu kritiserar jag ju annars att man kommer med besparingsförslag, fast i det här fallet får det ses som ett paket, där lite sämre lokalförbindelser (men med hög turtäthet) ev. får accepteras för att få snabbare diirektförbindelser. Motorvägsbussarna stannar ju ändå vid Nacka Forum som är den stora bytespunkten, om än avståndet är lite längre att gå från motorvägshållplatsen.

Nattrafiken då? Ja, på vardagsnätter, kan man ju köra på den lokallinje som skulle gå till Västra orminge + 445 och 474. I sådana fall skulle 445 ha passning med lokallinjen vid Orminge, så att resenärer kan åka den snabba vägen om man vill till Västra Orminge, samtidigt som bytesmöjlighet till Gustavsbergs skulle finnas, eller så värdesätter man istället att Orminge ska ha tätar trafik. På helger skulle man då kunna lägga til 471.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tankar kring linjenät Nacka/Värmdö

Inlägg av Enceladus »

Är det verkligen meningsfullt att ta fram ett nytt linjenät för Nacka när tunnelbanan öppnar om bara några år? Trafikförvaltningen behöver ju också flera år för att faktiskt införa det. Tanken med att slopa nattbussarna var snarare att göra trafiken enklare!

Förra året utökades trafiken på direktlinjerna till Värmdölandet på bekostnad av linje 474. Trafiken utvecklas redan i den riktning som du efterfrågar. Skulle inte ditt förslag innebära att utbudet på linje 474 försämrades ytterligare? I så fall kan det vara bättre att gradvis utöka trafiken på direktlinjerna samtidigt som utbudet på linje 474 behålls eller utökas i takt med den ökade inflyttningen.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Tankar kring linjenät Nacka/Värmdö

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Är det verkligen meningsfullt att ta fram ett nytt linjenät för Nacka när tunnelbanan öppnar om bara några år? Trafikförvaltningen behöver ju också flera år för att faktiskt införa det. Tanken med att slopa nattbussarna var snarare att göra trafiken enklare!

Förra året utökades trafiken på direktlinjerna till Värmdölandet på bekostnad av linje 474. Trafiken utvecklas redan i den riktning som du efterfrågar. Skulle inte ditt förslag innebära att utbudet på linje 474 försämrades ytterligare? I så fall kan det vara bättre att gradvis utöka trafiken på direktlinjerna samtidigt som utbudet på linje 474 behålls eller utökas i takt med den ökade inflyttningen.
Det handlar ju inte om ett nytt linjenät, utan justeringar. Dessa blir ju lika viktiga när t-banan invigs - även om vissa turer i lågtrafik då vänder i Nacka. Tanken är ju inte att dra ner turtätheten på 474 - men att man istället för att köra delsträckor tomma, skapar snabba direktförbindelser för boende på Värmdö, utan ökade driftkostnader.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tankar kring linjenät Nacka/Värmdö

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Det handlar ju inte om ett nytt linjenät, utan justeringar. Dessa blir ju lika viktiga när t-banan invigs - även om vissa turer i lågtrafik då vänder i Nacka.
Nackabussarna planeras att kortas av till Nacka C när tunnelbanan öppnar. Se vidare tråden "Tvärbanan till Nacka?". Det är väl bara linje 401 från Älta och högtrafiklinje 446 från Västra Orminge som ska behållas. Saltsjöbanan blir Nackas direktförbindelse till Slussen. Direktförbindelsen medför kortare restider i flera reserelationer och behövs av kapacitetsskäl. Men det blir alltså inte bussar som får denna trafikuppgift, utan Saltsjöbanan.
Lars_L skrev:Tanken är ju inte att dra ner turtätheten på 474 - men att man istället för att köra delsträckor tomma, skapar snabba direktförbindelser för boende på Värmdö, utan ökade driftkostnader.
Det är ju precis vad som hände förra året. Linje 474 fick minskad turtäthet alla vardagskvällar, även mellan Slussen och Mölnvik. Men skjut inte budbäraren:
Enceladus skrev:Jag ska ge ytterligare ett exempel. Linje 474 är en bra linje för resor mellan stan och Gustavsberg samt mellan Gustavsberg och Mölnvik/Hemmesta, men inte mellan stan och Mölnvik/Hemmesta. För resenärerna skulle det vara bättre att ha en andra stomlinje som går direkt till Mölnvik. Men det går ju inte, ty en sådan linje skulle inte passera kommuncentrum! Konceptet får inte urvattnas till varje pris.
Mitt förslag är alltså att inrätta en andra stomlinje som går direkt till Mölnvik/Hemmesta.

(Observera att kritiken mot linje 173 i det länkade inlägget har hörsammats. Linjen ska gå snabbare. Enligt stombussbokslut 2018 har resandet redan återhämtat sig.)

En undran från pendeltågstråden:
Enceladus skrev:Linje 496 har idag 15-minuterstrafik, men två avgångar per timme är dubblerade med linjerna 414 och 422.

Linjerna 610 och 690 mot Vallentuna/Rosengården har dubblerade avgångar på ett liknande sätt, men där beror det på att tunnelbanan har 30-minuterstrafik till Danderyds sjukhus. Det finns ingen anledning att köra i klump från Slussen!
Varför kör Keolis nattbussarna i klump från Slussen?
Skriv svar