Sida 1 av 1

Büssing på villovägar!?

Postat: söndag 02 juni 2019 19:06
av Hobbybjörn
Fann dessa bilder i arkivet. Måste ha tagit dem omkring 1970. Vad jag förstår har dessa bussar hamnat alldeles fel. Bilderna är tagna i Enebyberg! och en Büssing på linje 601 (eller 630 - hur gick den linjen?) känns väldigt fel för mig. Någon som vet hur de hamnade där?

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: måndag 03 juni 2019 11:53
av Kantorn
Hobbybjörn skrev:Fann dessa bilder i arkivet. Måste ha tagit dem omkring 1970. Vad jag förstår har dessa bussar hamnat alldeles fel. Bilderna är tagna i Enebyberg! och en Büssing på linje 601 (eller 630 - hur gick den linjen?) känns väldigt fel för mig. Någon som vet hur de hamnade där?
630 var väl numret på bussen till Kapellskär, åtminstone på 80-talet, men det skrevs aldrig ut.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: måndag 03 juni 2019 18:54
av daniel_s
Nånting säger mig att ATR kan ha med saken att göra, om det fanns då.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: måndag 03 juni 2019 19:03
av TKO
daniel_s skrev:Nånting säger mig att ATR kan ha med saken att göra, om det fanns då.
När infördes ATR? Här finns kanske svaret...

/TKO

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: måndag 03 juni 2019 19:33
av daniel_s
TKO skrev:
daniel_s skrev:Nånting säger mig att ATR kan ha med saken att göra, om det fanns då.
När infördes ATR? Här finns kanske svaret...

/TKO
Ja tråden nämner att det fanns H32 (vagntypen på bilden) som hade ATR, och att det infördes 1972 (på gamla registreringsskyltarnas tid), så det är i vart fall möjligt att det är ATR-vagnar på bilderna.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: tisdag 04 juni 2019 16:22
av Hechtwagen
Vilken / vilka 600-linjer var det som gick planmässigt med H32 Büssing på 70-talet?

Har sett flera bilder, var det 601 eller 603 eller rent av fler linjer?

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: tisdag 04 juni 2019 16:33
av TKO
Kom H32:orna från något innerstadsgarage (Hornsberg?), eller var dom utlokaliserade till Enebyberg?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: torsdag 06 juni 2019 7:32
av Hechtwagen
TKO skrev:Kom H32:orna från något innerstadsgarage (Hornsberg?), eller var dom utlokaliserade till Enebyberg?

undrar
Thomas K Ohlsson
De kom från Hornsberg.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: torsdag 06 juni 2019 9:29
av Båtsman
Hechtwagen skrev:Vilken / vilka 600-linjer var det som gick planmässigt med H32 Büssing på 70-talet?

Har sett flera bilder, var det 601 eller 603 eller rent av fler linjer?
603 och 604 har jag för mig. Alltså inifrån stan (Jarlaplan eller Hümlegården?) och till Ekhagen resp. Ulriksdals station. 604 blev sedermera 540 och förlängdes ända till Vällingby.

Det var lite lustigt när man var litet frö och busade och en passerande buss kunde säga åt en att skärpa sig.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: fredag 14 juni 2019 11:43
av Mr G
Bilderna på 601X är garanterat tagna under en tågstrejk vid SJ som ägde rum ca 1970. Gissningsvis 630-bilden också, som jag tror kan ha varit en tillfällig linje som inrättades då för att täcka upp del av Roslagsbanan där det inte fanns någon busslinje tillräckligt nära att hänvisa trafikanterna till.

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: söndag 31 maj 2020 9:39
av felixfors
Vet inte riktigt hur bussarna kom dit men däremot så var det riktigt fina gamla pärlor ändå!

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: torsdag 01 oktober 2020 11:03
av Bussmicke
Kantorn skrev: 630 var väl numret på bussen till Kapellskär, åtminstone på 80-talet, men det skrevs aldrig ut.


(630) stod det i linjebeskrivningarna.

//Bussmicke
http://www.bussmicke.se

Re: Büssing på villovägar!?

Postat: söndag 04 oktober 2020 17:48
av C12C3C3C12
Båtsman skrev:
Hechtwagen skrev:Vilken / vilka 600-linjer var det som gick planmässigt med H32 Büssing på 70-talet?

Har sett flera bilder, var det 601 eller 603 eller rent av fler linjer?
603 och 604 har jag för mig. Alltså inifrån stan (Jarlaplan eller Hümlegården?) och till Ekhagen resp. Ulriksdals station. 604 blev sedermera 540 och förlängdes ända till Vällingby.

Det var lite lustigt när man var litet frö och busade och en passerande buss kunde säga åt en att skärpa sig.
Dom gick ett tag från Handelshögskolan T-baneuppgången till Lappkärrsberget, jobbade ett tag på Bergianska mitten av 60-talet, trots att det låg inom Stockholm hade SS inga bussar dit, lösningen var att man hade ett tillägg på veckokortet som gällde dit, åkte spårvagn till Jarlaplan för byte där till buss.