Mälartåg etapp 2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Hechtwagen »

Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Fyrgeit »

Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: fredag 10 mars 2023 12:51
Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?
Regeringen har beslutat om ändrad byggstart för upprustningen av sträckan Flemingsberg-Järna
Regeringskansliet skrev:– Regeringens beslut om tidigarelagd byggstart gör det möjligt för Trafikverket att samordna denna upprustning med annat underhåll på samma järnvägssträcka. Det leder till färre avstängningar på sträckan, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

[...]

De planerade åtgärderna innebär bland annat att ett antal tunnlar vidgas för att deras utformning inte längre ska begränsa vissa typer av godstransporter.

Åtgärderna var sedan tidigare inlagda i den nationella planen för transportinfrastruktur för perioden 2025-2027. Nu flyttar regeringen dem till kategorin 2022-2024 för att de ska kunna samordnas med andra planerade underhållsåtgärder i samma anläggningsdel.
Infrastrukturen är dock inte mycket bättre i Sydsverige. Trots långa enkelspåriga sträckor går Öresundstågen inte i klump.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Hechtwagen »

Fyrgeit skrev: fredag 10 mars 2023 12:51
Hechtwagen skrev: fredag 10 mars 2023 11:54 Flemingsberg - Järna? Via Tumba eller via Malmsjö?
Grödingebanan kan man väl anta när tråden handlar om Mälartåg, men vad är det för upprustningar som krävs där?

Det enda jag kan tänka mig är väl spårbyte och det faktum att ställverket i Malmsjö ofta drabbas av signalfel. Men fyrspår Flempan - Södertälje skulle ju vara oerhört önskvärt inom tio år.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av X12 »

Är det detta som avses?:

https://bransch.trafikverket.se/TrvSeFi ... 0421_g.pdf

Möjliggöra att flytta vissa skrymmande godståg från Grödingebanan till gamla Västra stambanan för att frigöra kapacitet på den förra.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Odd »

Visst har det väl snackats om att Nynäsbanan skulle kunna nyttas för trafik med en ny förbindelse mellan den banan och Vagnhärad nånstans? Men jag har inte hört något mer om det.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 9:06 Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?
Varifrån ska man då få alla pengar att lägga på sin kundtidning?!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 22 april 2023 9:06 Ny biljett anpassad för dagens sätt att resa
NT skrev:Den nya Movingo 5/30-biljetten passar alla som reser 1–2 gånger i veckan, inte enbart för dig som pendlar till jobbet. Den kan även passa dig som har barnbarn i en annan stad eller för dig som pluggar på distans men har ett gäng fysiska föreläsningar i månaden. Jämfört med att köpa varje tågresa separat blir Movingo 5/30 snabbt mer prisvärd, inte minst eftersom även lokaltrafiken ingår utan extra kostnad. Det innebär att du kan spara upp till 300 kronor på en tur- och returresa Norrköping-Stockholm, inklusive resor med SL och Östgötatrafiken.

[...]

Movingo 5/30-biljetten lanseras som en pilot fram till slutet på hösten och ska sedan utvärderas. Den gäller under pilotperioden på Mälartåg, men inte på SJ:s regionaltågsavgångar (se faktaruta).
Den nya Movingo-biljetten gäller i lokaltrafiken, men inte på SJ:s regionaltåg, ungefär som Sydtaxan. Men varför införs inte enkelbiljetter med lokal taxa?
Finns redan hos UL. Vad tycker SL (Region Stockholm) om saken?
Skriv svar