TKO skrev:Visst finns det alternativ!
Finns det någon anledning att nöja sej med 16 tåg per timme genom Citytunneln?
Öka till först 20 och sedan 24 t/h (bägge är ändå gles trafik i internationell jämförelse) så går det att öka trafiken både till Södertälje och Märsta.
Uppsala är en annan femma - så länge Uppsala framhärdar i att länet måste vara en egen region så får dom skylla sej själva...
Att köra en konstig förbindelse Södertälje C - Sö H - Sö S (riktningsbyte) - Grödingebanan är helt verklighetsfrämmande. Och visst går det att förespråka nya spår ("Södertörnsbanan" och tunnelbana till Södertälje t ex) men om de mot all förmodan förverkligas så blir det om 20-30 år.
Men det hela handlar om att de ansvariga inte vill acceptera att trafiken genom Citybanan är ett misslyckande - Tamsons gläfste lite ett tag men har av någon anledning tystnat. Lös det problemet så kommer kapaciteten på pendeltågsgrenarna att räcka för lång tid framöver.
Det är glädjande att signaturen "TKO" inser vikten av tidsaspekten. Dessvärre reflekterar denna insikt endast en mindre del av skribentens resonemang.
Som bekant har regionen valt att inte utnyttja den option som fanns på ytterligare 14 stycken X60B-fordon. Att upphandla nya fordon tar cirka 8 år. Dessutom vill regionen inte längre bygga om befintliga vagnar för samkörbarhet, vilket begränsar trafikeringsmöjligheterna ytterligare. Samtidigt finns det en option på ytterligare 57 stycken ER1-fordon som kan utnyttjas här och nu.
Det finns fler hinder för utökad pendeltågstrafik. Citybanan kräver signaltrimning och vändkapaciteten behöver öka. Samtidigt har Getingmidjan en viss överkapacitet efter att den har slutat att trafikeras av pendeltåg. Det går att utöka regionaltågstrafiken här och nu.
Trafikförvaltningen räknade med att de nya invånarna i bland annat Vega och Flemingsberg skulle välja tunnelbanan - fråga mig inte hur regionens pappersvändare resonerade - men så blev det uppenbarligen inte. Resandet med pendeltåg har ökat mycket snabbare än beräknat och nu behövs akuta åtgärder.
Det senaste avropet behövs väl inte ens för den trafik som hittills har utlovats? Ambitionsnivån tycks ha ökat, vilket kan tyda på att regionaltågstrafiken även är tänkt att avlasta pendeltågstrafiken. Något vettigt alternativ verkar ju inte finnas.
(Risken är dock att de pappersvändare som en gång räknade med att de nya invånarna i bland annat Vega och Flemingsberg skulle välja tunnelbanan nu räknar med att utökad regionaltågstrafik med bibehållen Movingo-taxa kan avlasta pendeltågstrafiken...)