Mälartåg etapp 2

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

duga skrev:Tror du det finns tåglägen för de båda samt SL? Det tror inte jag. Inte tillräckligt många för att pendla med alltså.
Enligt sidan 52 i det länkade dokumentet i trådstarten ska Eskilstunapendeln (Mälartåg) ha 22 dubbelturer per vardag och 12 dubbelturer per helgdag mellan Stockholm och Uppsala. För närvarande är det bara 2 dubbelturer per vardag, och då är det SJ:s taxa som gäller (inklusive Movingo).

Riskerar inte SJ att få usel beläggning på sina tåg? I och för sig kan planen vara att på sikt slå ut SJ på sträckan...
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av duga »

Enceladus skrev:
duga skrev:Tror du det finns tåglägen för de båda samt SL? Det tror inte jag. Inte tillräckligt många för att pendla med alltså.
Enligt sidan 52 i det länkade dokumentet i trådstarten ska Eskilstunapendeln (Mälartåg) ha 22 dubbelturer per vardag och 12 dubbelturer per helgdag mellan Stockholm och Uppsala. För närvarande är det bara 2 dubbelturer per vardag, och då är det SJ:s taxa som gäller (inklusive Movingo).

Riskerar inte SJ att få usel beläggning på sina tåg? I och för sig kan planen vara att på sikt slå ut SJ på sträckan...
Jag utgår från att berörda parter ser framför sig att Mälartåg tar över SJ:s Regionaltågslägen. SJ-tåglägen som blir kvar är IC, Snabbtåg och nattåg.
Spårväg i Uppsala!
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:Om Region Uppsala anser att ett större tågsystem kan dra nytta av stordriftsfördelar så gäller väl samma sak för Region Östergötland?
Region Östergötland har tidigare sagt att de är motvilliga till ett förlängt tågsystem då det innebär försämrad punktlighet. Av samma anledning vill de inte köra på enkelspårssträckor, och då faller ju ju både UVEN och Nyköpingstågen bort som potentiella pendellinjer. Regionen har sagt att Östgötapendeln är det tågsystem med högst punktlighet (vet ej om det stämmer) och man verkar vilja värna om att denna punktlighet ska bestå. Men ja, det borde finnas potential till mer inomläns resande på regionaltågen i Östergötland. Tycker det t.ex. brukar se rätt glesbefolkat ut på UVEN-tågen när de avgår eller ankommer ifrån Linköping (aldrig åkt det tåget söder om Norrköping). Införde man biljettgiltighet (som ju redan finns på regionaltåget Norrköping Kolmården) för Ötraf-kort kanske man kunde avlasta pendeltågen och klara sig på färre avgångar på Pendeln (?).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av TKO »

X12 skrev:
Enceladus skrev:Om Region Uppsala anser att ett större tågsystem kan dra nytta av stordriftsfördelar så gäller väl samma sak för Region Östergötland?
Region Östergötland har tidigare sagt att de är motvilliga till ett förlängt tågsystem då det innebär försämrad punktlighet. Av samma anledning vill de inte köra på enkelspårssträckor, och då faller ju ju både UVEN och Nyköpingstågen bort som potentiella pendellinjer. Regionen har sagt att Östgötapendeln är det tågsystem med högst punktlighet (vet ej om det stämmer) och man verkar vilja värna om att denna punktlighet ska bestå. Men ja, det borde finnas potential till mer inomläns resande på regionaltågen i Östergötland. Tycker det t.ex. brukar se rätt glesbefolkat ut på UVEN-tågen när de avgår eller ankommer ifrån Linköping (aldrig åkt det tåget söder om Norrköping). Införde man biljettgiltighet (som ju redan finns på regionaltåget Norrköping Kolmården) för Ötraf-kort kanske man kunde avlasta pendeltågen och klara sig på färre avgångar på Pendeln (?).
Har regionen (och Ötraf) missat att det är enkelspår mellan Mjölby och Motala? Och där vill man ju fortsätta satsa vad jag har förstått... däremot inte på dubbelspårssträckan Mjölby-Tranås.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av bark »

TKO skrev:Har regionen (och Ötraf) missat att det är enkelspår mellan Mjölby och Motala? Och där vill man ju fortsätta satsa vad jag har förstått... däremot inte på dubbelspårssträckan Mjölby-Tranås.
Dubbelspår mellan Mjölby och Motala har funnits sedan hösten 2012. Innan dess gick inte Östgötapendeln på den linjen.
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av duga »

X12 skrev:
Enceladus skrev:Om Region Uppsala anser att ett större tågsystem kan dra nytta av stordriftsfördelar så gäller väl samma sak för Region Östergötland?
Region Östergötland har tidigare sagt att de är motvilliga till ett förlängt tågsystem då det innebär försämrad punktlighet. Av samma anledning vill de inte köra på enkelspårssträckor, och då faller ju ju både UVEN och Nyköpingstågen bort som potentiella pendellinjer. Regionen har sagt att Östgötapendeln är det tågsystem med högst punktlighet (vet ej om det stämmer) och man verkar vilja värna om att denna punktlighet ska bestå. Men ja, det borde finnas potential till mer inomläns resande på regionaltågen i Östergötland. Tycker det t.ex. brukar se rätt glesbefolkat ut på UVEN-tågen när de avgår eller ankommer ifrån Linköping (aldrig åkt det tåget söder om Norrköping). Införde man biljettgiltighet (som ju redan finns på regionaltåget Norrköping Kolmården) för Ötraf-kort kanske man kunde avlasta pendeltågen och klara sig på färre avgångar på Pendeln (?).
Ansvariga i region Östergötland verkar ha en sund inställning.
Spårväg i Uppsala!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av TKO »

bark skrev:
TKO skrev:Har regionen (och Ötraf) missat att det är enkelspår mellan Mjölby och Motala? Och där vill man ju fortsätta satsa vad jag har förstått... däremot inte på dubbelspårssträckan Mjölby-Tranås.
Dubbelspår mellan Mjölby och Motala har funnits sedan hösten 2012. Innan dess gick inte Östgötapendeln på den linjen.
Dumma dumma mej!

(Jag har till och med varit och tittat på dubbelspårsbygget eftersom byggledaren även var engagerad i ett projekt på Malmen...)

ber om ursäkt gör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Region Östergötland har uppdaterat sin tågstrategi: Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik

Nu föreslår regionen istället mer omfattande regionaltågstrafik på Nyköpingsbanan än på Ostlänken (se sidan 31). Vidare föreslås att både UVEN och Nyköpingspilen förlängs till Mjölby (se sidan 50), vilket skulle avlasta Östgötapendeln som fortfarande föreslås vända i Norrköping. Har Region Östergötland bytt fot om genomgående trafikering?

Hur meningsfullt är det att behålla den kommersiella regionaltågstrafiken mellan Linköping och Gävle när det finns goda möjligheter att integrera den trafiken, inte minst taxemässigt?
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:Region Östergötland har uppdaterat sin tågstrategi: Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik

Nu föreslår regionen istället mer omfattande regionaltågstrafik på Nyköpingsbanan än på Ostlänken (se sidan 31). Vidare föreslås att både UVEN och Nyköpingspilen förlängs till Mjölby (se sidan 50), vilket skulle avlasta Östgötapendeln som fortfarande föreslås vända i Norrköping. Har Region Östergötland bytt fot om genomgående trafikering?

Hur meningsfullt är det att behålla den kommersiella regionaltågstrafiken mellan Linköping och Gävle när det finns goda möjligheter att integrera den trafiken, inte minst taxemässigt?
Tågen Linköping - Gävle är intercity-tåg, inte regional. Bara en typ av Movingo gäller, och det är Alla sträckor. De som gäller viss sträcka gäller inte.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Diripsi »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Region Östergötland har uppdaterat sin tågstrategi: Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik

Nu föreslår regionen istället mer omfattande regionaltågstrafik på Nyköpingsbanan än på Ostlänken (se sidan 31). Vidare föreslås att både UVEN och Nyköpingspilen förlängs till Mjölby (se sidan 50), vilket skulle avlasta Östgötapendeln som fortfarande föreslås vända i Norrköping. Har Region Östergötland bytt fot om genomgående trafikering?

Hur meningsfullt är det att behålla den kommersiella regionaltågstrafiken mellan Linköping och Gävle när det finns goda möjligheter att integrera den trafiken, inte minst taxemässigt?
Tågen Linköping - Gävle är intercity-tåg, inte regional. Bara en typ av Movingo gäller, och det är Alla sträckor. De som gäller viss sträcka gäller inte.
Ja, och det är en del av problemet.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Joakim W »

Diripsi skrev:
Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Region Östergötland har uppdaterat sin tågstrategi: Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik

Nu föreslår regionen istället mer omfattande regionaltågstrafik på Nyköpingsbanan än på Ostlänken (se sidan 31). Vidare föreslås att både UVEN och Nyköpingspilen förlängs till Mjölby (se sidan 50), vilket skulle avlasta Östgötapendeln som fortfarande föreslås vända i Norrköping. Har Region Östergötland bytt fot om genomgående trafikering?

Hur meningsfullt är det att behålla den kommersiella regionaltågstrafiken mellan Linköping och Gävle när det finns goda möjligheter att integrera den trafiken, inte minst taxemässigt?
Tågen Linköping - Gävle är intercity-tåg, inte regional. Bara en typ av Movingo gäller, och det är Alla sträckor. De som gäller viss sträcka gäller inte.
Ja, och det är en del av problemet.
På vilket sätt är det ett problem? Kollar hos SJ nu, och det som erbjuds i pendlarbiljettväg Norrköping - Stockholm är: SJ Snabbtåg (gäller på alla SJ/Mälartåg utom lokaltrafik) 5790/4170kr, SJ IC/Reg (allt utom SJ Snabbtåg) 3810/3020kr, och så Movingo Alla Sträckor 3200kr, gäller på både SJ IC/Reg+all lokaltrafik.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:På vilket sätt är det ett problem? Kollar hos SJ nu, och det som erbjuds i pendlarbiljettväg Norrköping - Stockholm är: SJ Snabbtåg (gäller på alla SJ/Mälartåg utom lokaltrafik) 5790/4170kr, SJ IC/Reg (allt utom SJ Snabbtåg) 3810/3020kr, och så Movingo Alla Sträckor 3200kr, gäller på både SJ IC/Reg+all lokaltrafik.
Har skribenten missat alla tidigare diskussioner om regionaltågstrafiken i Mälardalen? Det finns ett stort behov av tågtrafik mellan Södertälje och Uppsala som är snabb, högfrekvent, kapacitetsstark och billig. Utan sådan tågtrafik blir pendeltågen överbelastade och klyftan mellan regionhalvorna växer ytterligare.
Joakim W skrev:Tågen Linköping - Gävle är intercity-tåg, inte regional. Bara en typ av Movingo gäller, och det är Alla sträckor. De som gäller viss sträcka gäller inte.
Tågen mellan Linköping och Gävle räknades tidigare som vanliga regionaltåg, men bytte kategori för att Movingo mellan Stockholm och Uppsala inte skulle gälla. Eftersom den här av regionerna alltjämt subventionerade tågtrafiken missar målet är det tveksamt om regionerna bör fortsätta att subventionera den. De begränsade resurserna - både avseende pengar och kapacitet - kan användas för tågtrafik som faktiskt uppnår målet.

I de ursprungliga planerna var det tänkt att både Eskilstunapilen och Östgötapilen skulle fortsätta till Uppsala dels för att upprätthålla hög turtäthet mellan Södertälje och Uppsala och dels för att erbjuda fler direktförbindelser till Arlanda och Uppsala. SJ ville emellertid plocka russinen ur kakan och delade därför upp linjerna efter lönsamhet. Regionpolitikerna i Mälardalen knäböjde sig då vid marknadsfundamentalismens altare.

Det privata bolaget Väte Rail AB försökte sig på något liknande i Skåne - d.v.s. att köra lönsam tågtrafik mellan Helsingborg och Köpenhamn och låta Skånetrafiken stå för den olönsamma anslutande busstrafiken - men där sa regionpolitikerna nej. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till ideologiska experiment!

Det är dock glädjande att Region Östergötland vill förlänga båda Mälartågslinjerna till Mjölby. Mjölby kan nu bli en regional knutpunkt med tågtrafik i alla riktningar.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:Det är dock glädjande att Region Östergötland vill förlänga båda Mälartågslinjerna till Mjölby. Mjölby kan nu bli en regional knutpunkt med tågtrafik i alla riktningar.
Frågan är väl dock om det kommer finnas spårkapacitet att vända 12 tåg i timmen Mjölby.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
Joakim W skrev:På vilket sätt är det ett problem? Kollar hos SJ nu, och det som erbjuds i pendlarbiljettväg Norrköping - Stockholm är: SJ Snabbtåg (gäller på alla SJ/Mälartåg utom lokaltrafik) 5790/4170kr, SJ IC/Reg (allt utom SJ Snabbtåg) 3810/3020kr, och så Movingo Alla Sträckor 3200kr, gäller på både SJ IC/Reg+all lokaltrafik.
Har skribenten missat alla tidigare diskussioner om regionaltågstrafiken i Mälardalen? Det finns ett stort behov av tågtrafik mellan Södertälje och Uppsala som är snabb, högfrekvent, kapacitetsstark och billig. Utan sådan tågtrafik blir pendeltågen överbelastade och klyftan mellan regionhalvorna växer ytterligare.
Nej, brukar mest bläddra förbi det du skriver, det är mest en och samma upprepning i olika trådar. Det är väl jättebra att de som reser (Norrköping -) Stockholm - Gävle kan göra det utan att behöva putta bort massa pendlare från sina sittplatser? För alla är ju inte pendlare, de finns de som faktiskt reser på fritiden också. Behovet av platser mellan Stockholm och Uppsala löses väl bäst av regionaltåg? Och Södertälje-Uppsala? Hur många reser den vägen? Anställda på Scania? De flesta bor i Sörmland och använder Mälab-tågen, men nu får vi se när Scania ska varsla runt 1000 personer. Stationen Södertälje Syd ligger avigt till, och det krävs buss/tågresa för att ta sig dit från centrala Södertälje. Mälab-tågen Södertälje - Uppsala tar 1h5min typ, pendeln 1h43min, och går direkt från Södertälje Centrum. Bussresan Centrum - Syd tar en kvar, och så ska du ha tid för byte både vid Centrum och Syd.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:Nej, brukar mest bläddra förbi det du skriver, det är mest en och samma upprepning i olika trådar. Det är väl jättebra att de som reser (Norrköping -) Stockholm - Gävle kan göra det utan att behöva putta bort massa pendlare från sina sittplatser? För alla är ju inte pendlare, de finns de som faktiskt reser på fritiden också. Behovet av platser mellan Stockholm och Uppsala löses väl bäst av regionaltåg? Och Södertälje-Uppsala? Hur många reser den vägen? Anställda på Scania? De flesta bor i Sörmland och använder Mälab-tågen, men nu får vi se när Scania ska varsla runt 1000 personer. Stationen Södertälje Syd ligger avigt till, och det krävs buss/tågresa för att ta sig dit från centrala Södertälje. Mälab-tågen Södertälje - Uppsala tar 1h5min typ, pendeln 1h43min, och går direkt från Södertälje Centrum. Bussresan Centrum - Syd tar en kvar, och så ska du ha tid för byte både vid Centrum och Syd.
Det är inte jättebra att det behövs separata biljetter för att åka med olika tåg. Mälardalstrafik skriver följande om biljettfrågan och trafikbehovet:
Mälardalstrafik skrev:SJ valde att profilera om Ostpendeln till InterCity och inte heller tillåta resenärer med TiM-biljetternas efterföljare Movingo att resa på InterCity-tåg. Därmed försvann möjlighet att resa med den snabbare regionaltågstrafiken till från Gävle, Tierp, Norrköping och Linköping.

För att förbättra den regionala tillgängligheten mellan södra/sydvästra regionen (inklusive södra Stockholm län) och Arlanda och Uppsala är inriktningen att den regionala trafiken i stråket ska bedrivas med linjer som är genomgående i Stockholm för att skapa en stomme med halvtimmestrafik Södertälje-Uppsala bestående av timmestrafik med Mälartåg till från Örebro/Eskilstuna respektive timmestrafik till/från Östergötland. Inför genomförandebeslut bör diskussioner föras med SJ om möjligheten att stomtrafiken från Östergötland kan utgöras av SJ:s Ostpendeln.
Tydligen fungerar marknadsfundamentalism inte alltid jättebra...

Hur många fler tåg får plats mellan Södertälje och Uppsala? De tåglägen som finns måste utnyttjas optimalt. Tänk också på att pendeltågen sedan förra året har högre beläggning än gröna linjen som ju anses ha så stor trängsel att det byggs en helt ny bana till Gullmarsplan. Hur ska de överfulla pendeltågen avlastas om regionaltågen är mycket dyrare?
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

Transitio orders another 12 Stadler double-deck EMUs
International Railway Journal skrev:The option follows the original order of 33 trains agreed in 2016 for SKr 3.5bn to be leased to operator Mälardal Traffic. The trains entered service on four routes in Örebro, Stockholm, Sörmland and Västmanland in December 2019. The order was later expanded to include an additional eight sets for the Uppsala region. With the new option, Transitio will have ordered a total of 53 trains from Stadler so far, with the option for an additional 57 trains available.
I en annan tråd nämndes det att det finns ett underskott på vagnar till pendeltågen. Här finns istället möjligheter!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Transitio orders another 12 Stadler double-deck EMUs
International Railway Journal skrev:The option follows the original order of 33 trains agreed in 2016 for SKr 3.5bn to be leased to operator Mälardal Traffic. The trains entered service on four routes in Örebro, Stockholm, Sörmland and Västmanland in December 2019. The order was later expanded to include an additional eight sets for the Uppsala region. With the new option, Transitio will have ordered a total of 53 trains from Stadler so far, with the option for an additional 57 trains available.
I en annan tråd nämndes det att det finns ett underskott på vagnar till pendeltågen. Här finns istället möjligheter!
Förra gången SL skulle förstärka pendeltrafiken genom att haka på en Transitio-order gick det inte så bra. Inget talar för att dessa tåg är mer lämpliga. Dessutom vill nog MTAB ha tågen för sin trafik...

Ett helt orealistiskt förslag med andra ord!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
bjorn.lovdahl
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Enceladus skrev:Transitio orders another 12 Stadler double-deck EMUs
International Railway Journal skrev:The option follows the original order of 33 trains agreed in 2016 for SKr 3.5bn to be leased to operator Mälardal Traffic. The trains entered service on four routes in Örebro, Stockholm, Sörmland and Västmanland in December 2019. The order was later expanded to include an additional eight sets for the Uppsala region. With the new option, Transitio will have ordered a total of 53 trains from Stadler so far, with the option for an additional 57 trains available.
I en annan tråd nämndes det att det finns ett underskott på vagnar till pendeltågen. Här finns istället möjligheter!
De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Enceladus
Inlägg: 9890
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Förra gången SL skulle förstärka pendeltrafiken genom att haka på en Transitio-order gick det inte så bra. Inget talar för att dessa tåg är mer lämpliga. Dessutom vill nog MTAB ha tågen för sin trafik...

Ett helt orealistiskt förslag med andra ord!
Det som talar för dessa vagnar är att de redan används i trafik och kan beställas relativt snabbt. Om tågen sedan kallas Mälartåg eller pendeltåg är mindre väsentligt. Huvudsaken är att den totala kapaciteten ökar och att alla tåg utnyttjas någorlunda väl.
bjorn.lovdahl skrev:De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Den föreslagna regionpendeln är tänkt att trafikera Grödingebanan och Getingmidjan. Huvudsaken är som sagt att den totala kapaciteten ökar:
kildor skrev:Möjligen skulle det kunna funka som en kapacitetsförstärkning i morgonrusningen i väntan på fler pendeltåg, om det t.ex. skulle finnas några Mälartåg/Dosto över.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Mälartåg etapp 2

Inlägg av LÅ1 »

bjorn.lovdahl skrev:
Enceladus skrev:Transitio orders another 12 Stadler double-deck EMUs
International Railway Journal skrev:The option follows the original order of 33 trains agreed in 2016 for SKr 3.5bn to be leased to operator Mälardal Traffic. The trains entered service on four routes in Örebro, Stockholm, Sörmland and Västmanland in December 2019. The order was later expanded to include an additional eight sets for the Uppsala region. With the new option, Transitio will have ordered a total of 53 trains from Stadler so far, with the option for an additional 57 trains available.
I en annan tråd nämndes det att det finns ett underskott på vagnar till pendeltågen. Här finns istället möjligheter!
De där tågen är ju knappast lämpliga för SLs trafik, dessutom skip-stop Sci och Sod?
Sci och Sod :?: :?: :?:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar