Joakim W skrev:På vilket sätt är det ett problem? Kollar hos SJ nu, och det som erbjuds i pendlarbiljettväg Norrköping - Stockholm är: SJ Snabbtåg (gäller på alla SJ/Mälartåg utom lokaltrafik) 5790/4170kr, SJ IC/Reg (allt utom SJ Snabbtåg) 3810/3020kr, och så Movingo Alla Sträckor 3200kr, gäller på både SJ IC/Reg+all lokaltrafik.
Har skribenten missat alla tidigare diskussioner om regionaltågstrafiken i Mälardalen? Det finns ett stort behov av tågtrafik mellan Södertälje och Uppsala som är snabb, högfrekvent, kapacitetsstark och billig. Utan sådan tågtrafik blir pendeltågen
överbelastade och klyftan mellan regionhalvorna växer ytterligare.
Joakim W skrev:Tågen Linköping - Gävle är intercity-tåg, inte regional. Bara en typ av Movingo gäller, och det är Alla sträckor. De som gäller viss sträcka gäller inte.
Tågen mellan Linköping och Gävle räknades tidigare som vanliga regionaltåg, men bytte kategori för att Movingo mellan Stockholm och Uppsala inte skulle gälla. Eftersom den här av regionerna alltjämt subventionerade tågtrafiken missar målet är det tveksamt om regionerna bör fortsätta att subventionera den. De begränsade resurserna - både avseende pengar och kapacitet - kan användas för tågtrafik som faktiskt uppnår målet.
I de
ursprungliga planerna var det tänkt att både Eskilstunapilen och Östgötapilen skulle fortsätta till Uppsala dels för att upprätthålla hög turtäthet mellan Södertälje och Uppsala och dels för att erbjuda fler direktförbindelser till Arlanda och Uppsala. SJ ville emellertid plocka russinen ur kakan och delade därför upp linjerna efter lönsamhet. Regionpolitikerna i Mälardalen knäböjde sig då vid marknadsfundamentalismens altare.
Det privata bolaget Väte Rail AB försökte sig på något liknande i Skåne - d.v.s. att köra lönsam tågtrafik mellan Helsingborg och Köpenhamn och låta Skånetrafiken stå för den olönsamma anslutande busstrafiken - men där sa regionpolitikerna nej. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till ideologiska experiment!
Det är dock glädjande att Region Östergötland vill förlänga båda Mälartågslinjerna till Mjölby. Mjölby kan nu bli en regional knutpunkt med tågtrafik i alla riktningar.