Följande fyra linjer ska upphandlas med bruttoavtal (trafikoperatören får betalt för den trafik som utförs):
Örebro–Arboga–Eskilstuna–Stockholm–Uppsala ”Svealandsbanan”
Hallsberg–Vingåker–Katrineholm–Stockholm ”Sörmlandspilen”
Norrköping–Nyköping–Stockholm ”Nyköpingsbanan”
Norrköping–Eskilstuna–Västerås–Sala ”UVEN”
Upptåget kan bli del av Mälartåg
Region Uppsala vill integrera Upptågslinjen mellan Sala och Uppsala med Mälartågslinjen UVEN utan tågbyte i Sala. Det är ju därifrån UVEN har fått sitt namn! Biljettsamarbete kan dock krävas för en sådan lösning.
Följande tre linjer utförs av SJ som egentrafik:
Uppsala–Stockholm ”Uppsalapendeln”
Laxå–Hallsberg–Örebro–Västerås–Stockholm ”Mälarbanan”
Linköping–Stockholm–Gävle ”Ostpendeln”
Movingo ska gälla på Uppsalapendeln och Mälarbanan, men inte på Ostpendeln. Alltså ska både Mälartåg och SJ trafikera sträckan mellan Stockholm och Uppsala. På sidan 9 står följande:
Men det blir ju ingen proportionerlig fördelning om SJ:s tåg är dyrare, t.ex. om länsbiljetter endast gäller på Mälartåg. Detta bekräftas på sidan 53:TF skrev:På sträckan Stockholm – Uppsala antas det att resandet med Mälartåg respektive SJ fördelas proportionerligt mellan systemen med hänsyn till utbud.
Således verkar ett biljettsamarbete med länstrafiken tyvärr inte prioriteras...TF skrev:Inriktningen är därför att i första hand utveckla Movingos biljettsortiment till att också omfatta biljetter för enstaka resor eller kortare perioder, som då gäller på såväl Mälartåg som i övrig regional trafik.