Skenande lastbil - Kan det hända med buss?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Skenande lastbil - Kan det hända med buss?

Inlägg av Odd »

En Scanialastbil skenade och gick inte att få stopp på på flera mil. Trots att föraren gjort allt så gick det inte att få stopp på fordonet, bromsarna fungerade inte och tändningen hjälpte inte (diesel) och växeln gick inte att få ur.

Scania tillverkar även bussar så det är ju inte otänkbart, innan man vet exakt vad som hände, att felet kan uppstå även på Scaniabussar.

Men, det kan ju få betydelse för regelverket även för självkörande fordon i framtiden. Behöver dagens moderna, komplicerade, vägfordon kanske förses med samma typ av killswitch som moderna spårfordon ofta har idag, en nödknapp som bryter stömmen till maskinomriktarna och ansätter felsäkra bromsar? På vägfordonen skulle den kunna koppla ur växellåda, ansätta parkeringsbromsar och strypa bränsletillförsel och luftintag.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -av-vagen/
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skenande lastbil - Kan det hända med buss?

Inlägg av daniel_s »

Att motorn skenar och inte går att stänga av kan teoretiskt sett hända på alla dieselmotorer. Låter dock märkligt att det inte gick att bromsa, men det kan ju bero på fading, dvs att han över en lång sträcka försökt få stopp på ekipaget med bromsarna men inte bromsat tillräckligt hårt på första försöket varvid dessa blivit så varma att bromsverkan upphört.

En annan möjlig förklaring är att han fått slut på luft så att varken koppling eller bromsar fungerar, och det kan hända på alla tunga fordon, då är det i princip handbromsen och diverse varningar som är barriärerna. Luftsystemen har redundans och är väldigt driftsäkra, men om tryckfallet sker väldigt snabbt så kan det bli väldigt knepigt.

Avstängningsfunktioner av den typ du föreslår är ofta tillgängliga som extrautrustning, möjligen även krav på bussar i vissa sammanhang. Sen är det ju precis som med alla andra nödstoppknappar att folk har otillräcklig övning på att använda dem och inte kommer på att de finns när de verkligen behövs...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skenande lastbil - Kan det hända med buss?

Inlägg av LÅ1 »

Det har ju hänt att bussar skenat på grund av att föraren drabbats av stroke eller liknande. En nödstoppsfunktion av något slag som även busspassagerare kan använda sig av vore inte helt fel. Frågan är bara hur den ska utformas och placeras för att den inte ska kunna okynnesanvändas.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Skenande lastbil - Kan det hända med buss?

Inlägg av Verspieder »

Nödstopp av motor brukar finnas på de flesta bussar, under ett plomberat rött lock förtäckt strömbrytare. Denna finns ofta även i en version som "brandknapp", där inte bara motorn stoppas, utan även dörrarna friställs/lufttöms eller öppnas, samt automatisk brandsläckning i motorutrymmet startar direkt.
Huruvida dessa strömbrytare finns eller inte, är ju mestadels fordonets ägares ansvar. Framförallt om förste ägaren specificerade dessa från tillverkaren vid beställningen av det nya fordonet. Då EU-lagkrav för sån utrustning gissningsvis ännu saknas, finns här ett väldigt stort beställaransvar, då tillverkaren oftast levererar det beställaren specificerat. Framförallt är detta vanligt hos tyska och polska tillverkare. Om man inte aktivt anger avstängningsknapp, trepunktsbälten och klimatanläggning, så får man inte heller denna utrustning automatiskt.
Skriv svar