Läser SL/Keolis SSS Forum?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

En ofta framförd åsikt på detta forum är att det finns ett överutbud som leder till överstandard på linje 160, speciellt om man jämför med nattbussarna till Södertälje...

Nu verkar det som om någon på SL eller Keolis har läst detta och tyckt att här kan vi nog spara in lite. Eftersom det inte är så populärt att ändra turtätheten mitt i tidtabellsperioden verkar istället vagninsatsen på lör- och söndagar ha ändrats, de turer som förut gick med ledvagnar gick åtminstone förutvarande helg med tolvmetersbussar. Blev det bra? Döm själva av nedanstående snapshot:
Trångt på 160.jpg
Trångt på 160.jpg (85.25 KiB) Visad 6379 gånger
Redan vid Årstaskolan översteg antalet resande sittplatsantalet, efter Vättersvägen var det sardinburkspackat.

Jag hoppas att detta inte upprepas utan att linjen återgår till att tursättas med ledvagnar även på lör- och söndagar!

eder Årstarapportör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av twr »

Jag tror att några på SL följer forum, och de flesta gör det nog inte! :D Men kanske någon läser det här, iallafall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

I mellantrafiken har linje 160 jämna intervall mellan avgångarna där varannan avgång trafikerar Årstadal och kan därför inte köras med ledbuss. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Är det inte bättre att köra alla avgångar med ledbuss i 10-minuterstrafik?

En normalbuss har 35 sittplatser. Med 7,5-minuterstrafik blir det knappt 4,7 sittplatser per minut. En ledbuss har 55 sittplatser. Med 10-minuterstrafik blir det istället 5,5 sittplatser per minut, d.v.s. en förbättring. Sedan är det upp till bevis om det behövs mer än 5,5 sittplatser per minut. Enligt uppskattningar i granntråden skulle det fortfarande vara ett överutbud.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Karsten »

Klart vi läser SSS Forum, så länge det inte blir alltför enformigt tjat om samma ämnen om och om igen!

Men vi har inte möjlighet (eller jättestort intresse) att göra kvicka justeringar efter vad ni beslutar här, verksamheten har även andra drivkrafter.

Tråkigt att säga, men det du råkat utför var nog bara att en boggibuss just denna dag blivit ersatt av normalbuss, av någon anledning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Det var i så fall en ledvagn som blivit ersatt av en kortbuss... åtminstone tidigare har det alltid varit ledvagnar på Årstabergsturerna även på lör- och söndagar. Och utan att vara tvärsäker fick jag intrycket att alla ledvagnsturer var ersatta med kortbussar, det måste vara minst tre omlopp som krävs för 7½-minuterstrafik. Jag lovar att återkomma efter nästa helg så får vi se vad som händer då!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:I mellantrafiken har linje 160 jämna intervall mellan avgångarna där varannan avgång trafikerar Årstadal och kan därför inte köras med ledbuss. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Är det inte bättre att köra alla avgångar med ledbuss i 10-minuterstrafik?

En normalbuss har 35 sittplatser. Med 7,5-minuterstrafik blir det knappt 4,7 sittplatser per minut. En ledbuss har 55 sittplatser. Med 10-minuterstrafik blir det istället 5,5 sittplatser per minut, d.v.s. en förbättring. Sedan är det upp till bevis om det behövs mer än 5,5 sittplatser per minut. Enligt uppskattningar i granntråden skulle det fortfarande vara ett överutbud.
Dagtid under veckosluten går Liljeholmsturerna med boggiebussar och Årstabergsturerna med ledvagnar - åtminstone var det så fram till i lördags. Ovanstående "uträkning" bygger därför på felaktiga ingångsvärden...

Det är möjligt att det skulle räcka med boggievagnar i 7½-minuterstrafik, tyvärr är de boggiebussar som används mer anpassade till ren förortstrafik än den mer stadsbusslika situation som finns i Årsta. Detsamma gäller de flesta ledvagnar, vilket leder till långa hållplatsuppehåll är därmed långa res- och omloppstider.

Erfarenheter från i lördags - ja jag både åkte med och observerade flera turer - visar att varannan kort och varannan boggie med 7½-minuterstrafik inte räcker till för att ge alla resenärer sittplats, långt därifrån. Det var snarare så att knappt ståplatserna räckte till...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:I mellantrafiken har linje 160 jämna intervall mellan avgångarna där varannan avgång trafikerar Årstadal och kan därför inte köras med ledbuss. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Är det inte bättre att köra alla avgångar med ledbuss i 10-minuterstrafik?

En normalbuss har 35 sittplatser. Med 7,5-minuterstrafik blir det knappt 4,7 sittplatser per minut. En ledbuss har 55 sittplatser. Med 10-minuterstrafik blir det istället 5,5 sittplatser per minut, d.v.s. en förbättring. Sedan är det upp till bevis om det behövs mer än 5,5 sittplatser per minut. Enligt uppskattningar i granntråden skulle det fortfarande vara ett överutbud.
Dagtid under veckosluten går Liljeholmsturerna med boggiebussar och Årstabergsturerna med ledvagnar - åtminstone var det så fram till i lördags. Ovanstående "uträkning" bygger därför på felaktiga ingångsvärden...

Det är möjligt att det skulle räcka med boggievagnar i 7½-minuterstrafik, tyvärr är de boggiebussar som används mer anpassade till ren förortstrafik än den mer stadsbusslika situation som finns i Årsta. Detsamma gäller de flesta ledvagnar, vilket leder till långa hållplatsuppehåll är därmed långa res- och omloppstider.

Erfarenheter från i lördags - ja jag både åkte med och observerade flera turer - visar att varannan kort och varannan boggie med 7½-minuterstrafik inte räcker till för att ge alla resenärer sittplats, långt därifrån. Det var snarare så att knappt ståplatserna räckte till...
Du svarade inte på frågan. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Det skulle vara meningsfullt med 5/10-minuterstrafik, men inte med jämn 7,5-minuterstrafik.

10-minuterstrafik med ledbussar räcker mer än väl enligt uppskattningen "25-30 resenärer per avgång". Med den lägre turtätheten blir det 33-40 resenärer per avgång. En ledbuss har 55 sittplatser.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:I mellantrafiken har linje 160 jämna intervall mellan avgångarna där varannan avgång trafikerar Årstadal och kan därför inte köras med ledbuss. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Är det inte bättre att köra alla avgångar med ledbuss i 10-minuterstrafik?

En normalbuss har 35 sittplatser. Med 7,5-minuterstrafik blir det knappt 4,7 sittplatser per minut. En ledbuss har 55 sittplatser. Med 10-minuterstrafik blir det istället 5,5 sittplatser per minut, d.v.s. en förbättring. Sedan är det upp till bevis om det behövs mer än 5,5 sittplatser per minut. Enligt uppskattningar i granntråden skulle det fortfarande vara ett överutbud.
Dagtid under veckosluten går Liljeholmsturerna med boggiebussar och Årstabergsturerna med ledvagnar - åtminstone var det så fram till i lördags. Ovanstående "uträkning" bygger därför på felaktiga ingångsvärden...

Det är möjligt att det skulle räcka med boggievagnar i 7½-minuterstrafik, tyvärr är de boggiebussar som används mer anpassade till ren förortstrafik än den mer stadsbusslika situation som finns i Årsta. Detsamma gäller de flesta ledvagnar, vilket leder till långa hållplatsuppehåll är därmed långa res- och omloppstider.

Erfarenheter från i lördags - ja jag både åkte med och observerade flera turer - visar att varannan kort och varannan boggie med 7½-minuterstrafik inte räcker till för att ge alla resenärer sittplats, långt därifrån. Det var snarare så att knappt ståplatserna räckte till...
Du svarade inte på frågan. Hur meningsfullt är det att köra varannan avgång med ledbuss? Det skulle vara meningsfullt med 5/10-minuterstrafik, men inte med jämn 7,5-minuterstrafik.

10-minuterstrafik med ledbussar räcker mer än väl enligt uppskattningen "25-30 resenärer per avgång". Med den lägre turtätheten blir det 33-40 resenärer per avgång. En ledbuss har 55 sittplatser.
Svar på frågan:
Nej kör enbart ledbussar/boggiebussar i 7½-minuterstrafik.

Eftersom flertalet kortbussar var överfulla i lördags förstår jag inte vad siffran "25-30 resenärer" per avgång kommer ifrån - det var snarare 60. Har jag själv angivt denna siffra hade jag fel!

Vi ska även komma ihåg att det inte direkt är brist på tillgängliga ledvagnar under veckosluten, så det finns ingen större anledning att köra på marginalerna - om man inte vill att folk ska tveka inför att ta bussen förstås...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Stefan Widén »

Kan avslöja att i kommande nummer av Mfss/MS är det en stor artikel om SLs elbussatsning. Massa nya batteri å laddningsvarianter.....tänk om de kunde hänga upp trådarna i stället.....bergis ingen som på allvar har raäknat..... inte minst i lägre gatuunderhåll då trådbussarna utan jättebatteri torde vara mycket lättare.

Skulle man hänga upp på 4:an och köra ledbussar med släpvagn som i Tallin.... eller om det är Riga.....kanske t o det är lika effektivt som med spårvagn....eller?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3023
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Stefan Widén »

Kan avslöja att i kommande nummer av Mfss/MS är det en stor artikel om SLs elbussatsning. Massa nya batteri å laddningsvarianter.....tänk om de kunde hänga upp trådarna i stället.....bergis ingen som på allvar har raäknat..... inte minst i lägre gatuunderhåll då trådbussarna utan jättebatteri torde vara mycket lättare.

Skulle man hänga upp på 4:an och köra ledbussar med släpvagn som i Tallin.... eller om det är Riga.....kanske t o det är lika effektivt som med spårvagn....eller?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

I en annan tråd länkade signaturen "TKO" till en tråd där följande inlägg kan återfinnas:
TKO skrev:Jag kostar på mej en liten avvikelse från ämnet, till "Saxade bussar":

Och eftersom det alltid är bäst att skriva om sådant man faktiskt vet något om, väljer jag ett exempel i mitt närområde. Naturligtvis blir det linje 160 (inom SL-trafiken är bäst att tillägga). Trafiken utgörs av två olika omlopp, bussar som går Gullmarsplan-Årstaberg och bussar som går Gullmarsplan-Årstaberg-Liljeholmen. Trafikunderlaget till Liljeholmen är betydligt mindre än mellan Gullmarsplan och Årstaberg, dessutom medger gatugeometrin ej trafik med ledvagnar bortom Årstaberg. Det här ställer till en del problem...

Tidigare ingick de turer som går till/från Liljeholmen i den "allmänna taktföljden", det vill säga ungefär var tredje buss gick till/från Liljeholmen. Dessa turer var i stort sett alltid försenade, pga lägre vagnskapacitet och framkomlighetsproblem. Därför blev det mycket kolonnkörning vilket SL till slut konstaterade och då i högtrafik plockade bort Liljeholmsturerna från 5-minuterstrafiken. Under högtrafik går nu bussar var 4/5:e minut Gullmarsplan-Årstaberg och oberoende av dessa är det 15-minuterstrafik Gullmarsplan-Liljeholmen. De senare turerna följer sällan tidtabellen, men det gör inte så mycket...
Utanför högtrafik ingår dock Liljeholmsturerna i den 10/7,5-minuters trafik vi nu har. Och det innebär att det snarare handlar om att "hoppande intervaller" eftersom Liljeholmsvagnarna oftast är försenade. Det gäller till och med i riktning mot Liljeholmen, eftersom inkommande vagn vid GUP är så sen att den inte hinner vända i tid. Det innebär kolonnkörning trots relativt gles (teoretisk) turtäthet och att vissa bussar är överfulla medan andra nästan är tomma.

Kort sagt: INTE BRA!

Detta visar att "saxning" inte är så lätt... linjer med olika förutsättningar kanske inte skall komplettera varandra utan få leva sina egna liv.

(Vid ett besök nyligen i Liljeholmen konstaterade jag också yrvaket att sträckan genom "det växande Årstadal/Liljeholmskajen" bara har 20-minuterstrafik dagtid. Om jag betalat 3 miljoner för en tvåa i "nästan innerstan" skulle jag bli besviken...)

årstanbon
Thomas K Ohlsson
Går det att hantera denna problematik utan att dela upp linjen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Nej.
Jag tycker linjen ska delas upp.
Däremot tror jag att många årstabor fortfarande vill ha en direkt bussförbindelse till Liljeholmen.
Dwt finns säkert bra lösningar på detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Christian Spår »

Jag bor ju inte nere vid kajen, men mest irriterar det att Södertäljevägen inte blir stadsgata någon gång. Sjöviksvägen borde gå rakt till Liljeholmstorget och med övergångsställen istället för att ledas runt som man gör idag.

Förr i tiden önskade jag att man byggde en vägtunnel som förlängde Årstavägen till Sjöviksvägen. Ungefär som Saltsjöqvarns tunnelgata Det var säkert inte möjligt då med allt som sprängts in i berget och nu ser det sämre ut med bebyggelsen.
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nej.
Jag tycker linjen ska delas upp.
Däremot tror jag att många årstabor fortfarande vill ha en direkt bussförbindelse till Liljeholmen.
Dwt finns säkert bra lösningar på detta!
Varför inte till Fridhemsplan via Marievik, Hornstull och Västerbroplan? Resandet skulle bli mer dubbelriktat och belastningen mellan Gullmarsplan och Årsta skulle minska. Dessutom skulle linjen användas av pendeltågsresenärer. Förbindelserna mellan Kungsholmen och södra Stockholm är genomusla utanför högtrafik - förutom då linje 726 råkar gå.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nej.
Jag tycker linjen ska delas upp.
Däremot tror jag att många årstabor fortfarande vill ha en direkt bussförbindelse till Liljeholmen.
Dwt finns säkert bra lösningar på detta!
Varför inte till Fridhemsplan via Marievik, Hornstull och Västerbroplan? Resandet skulle bli mer dubbelriktat och belastningen mellan Gullmarsplan och Årsta skulle minska. Dessutom skulle linjen användas av pendeltågsresenärer. Förbindelserna mellan Kungsholmen och södra Stockholm är genomusla utanför högtrafik - förutom då linje 726 råkar gå.
Kanske det. Men jag tror att det är dumt att missa Liljeholmen. Ska sova på saken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Kanske det. Men jag tror att det är dumt att missa Liljeholmen. Ska sova på saken!
Det kan inte finnas direktförbindelser mellan alla områden. Marievik ligger väldigt nära och om inte det duger så är det bara att byta i Årstaberg till Tvärbanan eller någon av busslinjerna 134 och 145. Hornstull och Fridhemsplan är större målpunkter än Liljeholmen. Varför inte göra denna till stomlinje 5?
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av twr »

TKO skrev:Nej.
Jag tycker linjen ska delas upp.
Däremot tror jag att många årstabor fortfarande vill ha en direkt bussförbindelse till Liljeholmen.
Dwt finns säkert bra lösningar på detta!

/TKO
En linje Gullmarsplan - Årstaberg och en linje Gullmarsplan - Liljeholmen är väl en enkel lösning? Alltså ungefär som idag, men med olika linjenummer. Till exempel kan de genomgående bussarna heta linje 162.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9986
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
TKO skrev:Nej.
Jag tycker linjen ska delas upp.
Däremot tror jag att många årstabor fortfarande vill ha en direkt bussförbindelse till Liljeholmen.
Dwt finns säkert bra lösningar på detta!

/TKO
En linje Gullmarsplan - Årstaberg och en linje Gullmarsplan - Liljeholmen är väl en enkel lösning? Alltså ungefär som idag, men med olika linjenummer. Till exempel kan de genomgående bussarna heta linje 162.
Fast det löser inte problemet med ojämn belastning. Dessutom är det orimligt att köra de mest belastade turerna med boggibuss och de minst belastade turerna med ledbuss. I så fall behöver den jämna 7,5-minuterstrafiken ersättas med ojämn 5/10-minuterstrafik.
twr
Inlägg: 8923
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av twr »

Det är väl inte jämn 7,5 minuters trafik nu?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Kanske det. Men jag tror att det är dumt att missa Liljeholmen. Ska sova på saken!
Det kan inte finnas direktförbindelser mellan alla områden. Marievik ligger väldigt nära och om inte det duger så är det bara att byta i Årstaberg till Tvärbanan eller någon av busslinjerna 134 och 145. Hornstull och Fridhemsplan är större målpunkter än Liljeholmen. Varför inte göra denna till stomlinje 5?
Nej men det kan finnas direktförbindelser dit folk vill åka.'
Och då är det förmodligen fler som under dagtid vill åka från Årsta till Liljeholmen än till Fridhemsplan.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar