Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

Skapar en tråd om Ropsten med titel inspirerad från en annan tråd (men lägger den i spårtrafik). Första inlägget handlar om trafiknämndens sammanträde som nyligen har avslutats. Lilla Lidingöbron ansluts till den befintliga hållplatsen för Lidingöbanan i Ropsten. På sikt torde en helt annan utformning bli aktuell, men det är nog ingen som vet hur det kommer att se ut då.

https://www.sll.se/link/7003d1718bcf490 ... 8b0e7.aspx
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Visst hade det varit lättare att förstå förslaget om det funnits en karta/situationsplan?
TF upphör aldrig att förvåna - när vi inte trodde att det kunde bli sämre visar det sej att jo, det kan det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

Hur många rulltrappor har kopplingen mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten i dagsläget? I vilken riktning? Växlar den/de riktning under dagen?

Hur bred är trappan mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Hur många rulltrappor har kopplingen mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten i dagsläget? I vilken riktning? Växlar den/de riktning under dagen?
En. Den går uppåt när den fungerar, vilket den oftast inte gör. Det finns även hiss, för barnvagnar etc.
twr skrev:Hur bred är trappan mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten?
Fritt ur minnet, typ 2,5 meter!

Det bör ju även gå att bredda uppgången till motsvarande tunnelbaneplattformens hela bredd.

Sen finns ju rulltrappspaketet vid busstorget också.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Hur många rulltrappor har kopplingen mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten i dagsläget? I vilken riktning? Växlar den/de riktning under dagen?
En. Den går uppåt när den fungerar, vilket den oftast inte gör. Det finns även hiss, för barnvagnar etc.
twr skrev:Hur bred är trappan mellan Lidingöbanan och tunnelbanan i Ropsten?
Fritt ur minnet, typ 2,5 meter!

Det bör ju även gå att bredda uppgången till motsvarande tunnelbaneplattformens hela bredd.

Sen finns ju rulltrappspaketet vid busstorget också.
Tack för info!

Med meningen "Det bör ju även gå att bredda uppgången till motsvarande tunnelbaneplattformens hela bredd", syftar du på dagens utformning, eller en framtida hållplats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

Avsaknaden av kartor beror troligen på att man just nu sitter och ritar på dem. Det är mycket som händer där med bussterminalen och allt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Avsaknaden av kartor beror troligen på att man just nu sitter och ritar på dem. Det är mycket som händer där med bussterminalen och allt.

Stefan
Vad tror/tycker ni om tunnelbana till Lidingö? När en ny bytespunkt ordnas i Ropsten mellan tunnelbana, spårväg och buss, hur stor hänsyn bör tas till en eventuell tunnelbana till Lidingö?

Om tunnelbanan förlängs till Lidingö längre fram i tiden, vad blir Ropstens roll då? Flyttar bussterminalen också ut, eller ligger den kvar i Ropsten, för att möjliggöra bytet buss - spårväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Jag hoppas den nya bron byggs så att det går att uppgradera spårvägstrafiken till tunnelbana. Men om det är så har jag ingen aning om...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag hoppas den nya bron byggs så att det går att uppgradera spårvägstrafiken till tunnelbana. Men om det är så har jag ingen aning om...

/TKO
Det beror lite på hur du definierar "går". Den förbereds inte på något sätt för det. Kanske går det att bygga om spåranläggningen. Men det är väl osäkert om konstruktionen dimensioneras för att bära två tunnelbanetåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Hechtwagen »

Förslår en spårplan för spårvägen med två genomgående spår och två vändslingor, en för vagnar från stan och en för vagnar från Lidingö.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Jag hoppas den nya bron byggs så att det går att uppgradera spårvägstrafiken till tunnelbana. Men om det är så har jag ingen aning om...

/TKO
Det beror lite på hur du definierar "går". Den förbereds inte på något sätt för det. Kanske går det att bygga om spåranläggningen. Men det är väl osäkert om konstruktionen dimensioneras för att bära två tunnelbanetåg?
Om man inte dimensionerar bärförmågan så det går att köra tunnelbanetåg är det tjänstefel av högsta graden!

anser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Förslår en spårplan för spårvägen med två genomgående spår och två vändslingor, en för vagnar från stan och en för vagnar från Lidingö.
Säkert ett utmärkt förslag - men jag tror inte det blir några vändslingor. Det verkar inte vara modernt med sådana i Stockholm...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:Förslår en spårplan för spårvägen med två genomgående spår och två vändslingor, en för vagnar från stan och en för vagnar från Lidingö.
Jag upprepar ytterligare en gång vad Trafikförvaltningens tjänstemän har skrivit i flera utredningar: Genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Vändande trafikering är en nödlösning som används när punktligheten är för dålig. Bussar som fastnar i trafiken brukar ha vändande trafikering, men detta är alltså inte önskvärt. Det är ingen slump att samtliga spårtrafikslinjer i SL-trafiken har genomgående trafikering.

Är det meningsfullt att satsa på Spårväg City om spårvagnarna väntas ha så dålig punktlighet att de måste ha vändande trafikering? Nej, i så fall behövs en bättre lösning. Men jag tycker att det är för tidigt att ge upp. Om Hamngatan görs bilfri så borde punktligheten bli tillräckligt bra. Vi kan inte utgå från att bilismen fortfarande premieras i framtiden!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Jag hoppas den nya bron byggs så att det går att uppgradera spårvägstrafiken till tunnelbana. Men om det är så har jag ingen aning om...

/TKO
Det beror lite på hur du definierar "går". Den förbereds inte på något sätt för det. Kanske går det att bygga om spåranläggningen. Men det är väl osäkert om konstruktionen dimensioneras för att bära två tunnelbanetåg?
Om man inte dimensionerar bärförmågan så det går att köra tunnelbanetåg är det tjänstefel av högsta graden!

anser
Thomas K Ohlsson
Bärigheten kan man eventuellt ta höjd för, och möjligen också lastprofilen (t-banevagnarna är 290 cm breda jämfört med spårvagnarnas 265 cm). Annars är det just höjden som är problemet. T-banestation Ropsten ligger som bekant betydligt högre upp, och nu har man valt en bro i (i huvudsak) lågläge. Att göra den anslutningen blir nog ingen enkel "uppgradering" (hur en anslutning ska göras på Lidingösidan har twr och jag redan trätt om, så det tar jag inte igen). Men ingenjörn kan väl rita på detta, det är ju ingenjörns fackområde!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Jo när jag funderar närmare så är det svårt att tänka sej en anslutning mellan tunnelbanans nuvarande läge och den planerade lågbron. Så jag får eventuellt ta tillbaka allt jag skrivit!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:Förslår en spårplan för spårvägen med två genomgående spår och två vändslingor, en för vagnar från stan och en för vagnar från Lidingö.
Jag upprepar ytterligare en gång vad Trafikförvaltningens tjänstemän har skrivit i flera utredningar: Genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Vändande trafikering är en nödlösning som används när punktligheten är för dålig. Bussar som fastnar i trafiken brukar ha vändande trafikering, men detta är alltså inte önskvärt. Det är ingen slump att samtliga spårtrafikslinjer i SL-trafiken har genomgående trafikering.

Är det meningsfullt att satsa på Spårväg City om spårvagnarna väntas ha så dålig punktlighet att de måste ha vändande trafikering? Nej, i så fall behövs en bättre lösning. Men jag tycker att det är för tidigt att ge upp. Om Hamngatan görs bilfri så borde punktligheten bli tillräckligt bra. Vi kan inte utgå från att bilismen fortfarande premieras i framtiden!
Det vet väl alla att genomgående trafikering är bäst, det behöver du inte påpeka. Jag tror knappast att Hechtwagen föreslår att alla vagnar ska vända.

Hechtwagens förslag är förstås en opimal utformning för att vara beredd på alla olika typer av scenarier av trafikering. Men det skulle kosta i anläggning, drift och framförallt markanspråk på en plats där mycket annat ska få plats. Därför tror jag inte det är realistiskt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jo när jag funderar närmare så är det svårt att tänka sej en anslutning mellan tunnelbanans nuvarande läge och den planerade lågbron. Så jag får eventuellt ta tillbaka allt jag skrivit!

/TKO
Det skulle säkert vara möjligt att förbereda en bro så att den går att bygga på med en ramp eller extra våning för tunnelbana. Men jag är ganska säker på att det inte görs, och då blir det svårt att bygga i efterhand. Så en tunnelbana, om och när en sådan någonsin byggs, torde bli på ytterligare en ny bro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Om Hamngatan görs bilfri så borde punktligheten bli tillräckligt bra. Vi kan inte utgå från att bilismen fortfarande premieras i framtiden!
Biltrafiken i innerstaden är till mycket stor del nyttotrafik. Den måste kunna komma fram på något vis!
Om spårvägen alltid måste ha gatan för sig själv så ökar det inte spårvägens popularitet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av /jes »

Alla som förespråkar tunnelbana till Lidingö centrum, som inte är mycket till centrum, kan ni berätta var bussterminalen ska ligga? Eller ska det vara parallellgående trafik med buss och tunnelbana Ropsten-Lidingö centrum? Eller varför inte Lidingöbanan också via Lidingö centrum så att man kan välja fritt mellan buss, tunnelbana och spårvagn? Varför ska det byggas bussterminal i Slussen när tunnelbanan byggs ut till Nacka? Idag kan vi läsa om att terminalen blir 727 miljoner kronor dyrare än budgeterat.

Sedan kommer TKO m fl att kunna ondgöra sig över hur blåa kommuner får oproportionerligt stort utbud av kollektivtrafik jämfört med kommunerna i södra delen av Region Stockholm. :-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Jag ondgöra mej?
Nejdå, vill inte Lidingöborna ha tunnelbana ska dom absolut få slippa det. Och eftersom Bogesundslandet uppenbarligen används bättre till bär- och svampplockning än till bostadsbebyggelse saknas kanske även trafikunderlag.

Rent principiellt kan jag dock tycka att nya spårvägslinjer som ej går i gatutrafik om möjligt dimensioneras så att trafik med tunneltågsvagnar är möjlig. Vem vet vad som kommer att behövas i framtiden?

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar