Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

/jes skrev:Alla som förespråkar tunnelbana till Lidingö centrum, som inte är mycket till centrum, kan ni berätta var bussterminalen ska ligga? Eller ska det vara parallellgående trafik med buss och tunnelbana Ropsten-Lidingö centrum? Eller varför inte Lidingöbanan också via Lidingö centrum så att man kan välja fritt mellan buss, tunnelbana och spårvagn? Varför ska det byggas bussterminal i Slussen när tunnelbanan byggs ut till Nacka? Idag kan vi läsa om att terminalen blir 727 miljoner kronor dyrare än budgeterat.
Jag vet inte om jag är en av dem som frågan riktar sig till, men jag förespråkar inte tunnelbana till Lidingö. Däremot kan det vara rimligt att utformningen i Ropsten tar viss hänsyn till en eventuell förlängning, som kan komma i framtiden.

Om förlängningen sker, blir det rimligen i samband med en omfattande ombyggnad och förtätning av Lidingö centrum. Det kan bebtyda rivningar av hus, flyttade gator mm. En bussterminal får passas in i strukturen i samband med det.

Om förlängningen sker finns det tre principval för spårväg:
* Behåll bytet i Ropsten. I så fall kanske även bussterminalen bör ligga kvar i Ropsten? (och då blir det kanske svårt att motivera en förlängning av tunnelbanan).
* Dra om Lidingöbanan via Lidingö centrum (och behåll sträckningen till Ropsten och T-Centralen). Ger som du skriver möjlighet till en bra samlad bytespunkt i Lidingö centrum. Men innebär en större investering.
* Gör Lidingöbanan till en ren matarbana (Lidingö centrum - Gåshaga brygga). Bron som ska byggas under de kommande åren blir då en meningslös investering, och detta är inget jag skulle vilja rekommendera.

Om förlängningen sker finns det tre principval för Lidingöbussarnas terminal:
* Behåll bytet i Ropsten. Enklast, och når även spårvägen. Men kan göra det svårt att motivera en förlängning av tunnelbanan.
* Ny bussterminal i Lidingö centrum. Kräver utrymme, som du påpekar.
* Bygg upp Norra Lidingöbanan till Rudboda för att minimera behovet av bussterminal. De busslinjer som fortfarande behövs på Lidingö kan i hög grad göras genomgående. De busshållplatser som behövs i Lidingö centrum kan sannolikt lösas i gatumiljö snarare än i en stor bussterminal.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:Jo när jag funderar närmare så är det svårt att tänka sej en anslutning mellan tunnelbanans nuvarande läge och den planerade lågbron. Så jag får eventuellt ta tillbaka allt jag skrivit!

/TKO
Jag kommer att spara detta inlägg ..."ta tillbaka allt jag skrivit" .. bra att ha för kommande diskussioner..... :D :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Glöm inte det lilla ordet 'eventuellt'!

Ha det gott
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:Glöm inte det lilla ordet 'eventuellt'!

Ha det gott
Thomas

Nä det missade jag..... :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Enceladus »

Vallöfte: ”Trängselskatten måste bort från Ropsten”
Mitt i skrev:– Det nuvarande systemet försvårar vardagspusslet för vanliga Lidingöbor. Att straffbeskatta Lidingöbor som vill åka kollektivt från Ropsten är fel. Man ska kunna lämna sina barn och bekanta på vår naturliga kollektivtrafikpunkt som är Ropsten, säger Daniel Källenfors (M) kommunstyrelsens ordförande.
Vad synd att samma politiker tidigare röstade nej till att förlänga tunnelbanan till Lidingö centrum - dessutom med statlig finansiering! Som man bäddar får man ligga. För att bli ett alternativ för bilpendlare skulle Lidingöbanan väl behöva en hållplats vid Lidingö centrum - och naturligtvis också sammankopplas med Spårväg City. Det finns även ett förslag om att förlänga linje 6 till Rudboda, men problemet med att Lidingös kollektivtrafikpunkt ligger utanför Lidingö kvarstår...
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av JohanB »

Frågan om Ropsten blir högaktuell om Moderaternas nya initiativ blir verklighet: Både Tvärbanan OCH Spårväg City till Ropsten!

De som gillar att klura på smarta linjedragnignar på detta spårvägsnät har mycket att tänka på kring detta förslag!

https://www.di.se/nyheter/m-planen-for- ... tlig-lank/
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Enceladus »

Di skrev:”De långsiktiga kostnaderna för att bygga spår, om man tittar på drift och underhåll till exempel, är betydligt mycket lägre än ett bussalternativ”, säger Kristoffer Tamsons, som även pekar på att det bor och arbetar väldigt många människor längs de nya spårdragningarna.

”Bussarna kommer att vara tvungna att köra i en sådan omfattning och turtäthet att de skulle tendera att skapa trafikstockningar i sig själva”, säger han.
Intressant resonemang. Det gäller förstås även i Uppsala, men där är partiet tydligen motståndare till en spårväg som dessutom redan har statlig finansiering!
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av JohanB »

Enceladus skrev: tisdag 30 augusti 2022 15:02
Di skrev:”De långsiktiga kostnaderna för att bygga spår, om man tittar på drift och underhåll till exempel, är betydligt mycket lägre än ett bussalternativ”, säger Kristoffer Tamsons, som även pekar på att det bor och arbetar väldigt många människor längs de nya spårdragningarna.

”Bussarna kommer att vara tvungna att köra i en sådan omfattning och turtäthet att de skulle tendera att skapa trafikstockningar i sig själva”, säger han.
Intressant resonemang. Det gäller förstås även i Uppsala, men där är partiet tydligen motståndare till en spårväg som dessutom redan har statlig finansiering!
Ja, samtidigt så kan man alltid resonera att förutsättningarna är olika. Men visst är M:s spårvägsmotstånd i Uppsala oklädsamt.

Men att Tamsons omfamnar Spårväg city äntligen är ju väldigt bra. Med Norra Djurgårdsstadens spårväg så öppnas ju också en fin möjlighet till spårväg i Valhallavägen igen!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: tisdag 30 augusti 2022 17:34 Ja, samtidigt så kan man alltid resonera att förutsättningarna är olika. Men visst är M:s spårvägsmotstånd i Uppsala oklädsamt.

Men att Tamsons omfamnar Spårväg city äntligen är ju väldigt bra. Med Norra Djurgårdsstadens spårväg så öppnas ju också en fin möjlighet till spårväg i Valhallavägen igen!
Det är naturligtvis positivt att M sällar sig till den växande skara partier som kräver en spårvägsförbindelse - C och KD har redan gjort det. Men det behövs mer än en spårvägsförbindelse för att ha en fungerande kollektivtrafik - biltrafiken måste bort från Spårväg City. Här måste M göra en självrannsakan.

Uppsalas spårväg väntas få 80 000 resenärer per dag år 2050, vilket är mer än Sveriges nuvarande största busslinje, d.v.s. linje 4 i Stockholm. Att föreslå buss på sträckan är vansinne. Spårväg City får sannolikt ett liknande antal resenärer efter den föreslagna sammankopplingen med Lidingöbanan. År 2019 hade Lidingöbanan 14 000 resenärer per dag och Spårväg City 12 000 resenärer per dag - båda rekord (se sidan 35).
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Enceladus »

Bygg Spårväg city till Ropsten – bygg spår för trängselskatten
Liberalerna i Region Stockholm skrev:Liberalerna vill att Spårväg city förlängs till Ropsten för att ge god kollektivtrafik åt Norra Djurgårdsstaden, och kopplas ihop med Lidingöbanan. En del av finansieringen bör kunna komma från trängselskatten – som i framtiden bör tillfalla regionen, inte staten.
Liberalerna vill finansiera förlängningen av Spårväg City med trängselskatten, vilket kanske blir svårt att kombinera med Moderaternas löfte om att ta bort trängselskatten vid Ropsten. Vidare vill partiet att trängselskatten ska räknas som en regional finansiering.
Användarens profilbild
NorraLidingöbanan
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 14:58
Ort: Lidingö

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av NorraLidingöbanan »

Enceladus skrev: onsdag 31 augusti 2022 18:28 Bygg Spårväg city till Ropsten – bygg spår för trängselskatten
Liberalerna i Region Stockholm skrev:Liberalerna vill att Spårväg city förlängs till Ropsten för att ge god kollektivtrafik åt Norra Djurgårdsstaden, och kopplas ihop med Lidingöbanan. En del av finansieringen bör kunna komma från trängselskatten – som i framtiden bör tillfalla regionen, inte staten.
Liberalerna vill finansiera förlängningen av Spårväg City med trängselskatten, vilket kanske blir svårt att kombinera med Moderaternas löfte om att ta bort trängselskatten vid Ropsten. Vidare vill partiet att trängselskatten ska räknas som en regional finansiering.
Förslaget handlar inte om att slopa trängselskatten in till stan, utan specifikt till Ropsten. Det skulle göra att folk som bor på Lidingö med dålig kollektivtrafiktillgång åker till Ropsten och tar tunnelbanan istället för att åka bil hela vägen då man i dagsläget får betala oavsett. Det finns ganska bred samsyn på Lidingö att trängselskatten i Ropsten är kontraproduktiv och leder till minskad kollektivtrafikanvändning snarare än tvärt om. De som anser sig måste ta bilen in till/utanför stan kommer fortsatt betala trängselskatt och bidra till finansiering av Spårväg City.
JohanB skrev: tisdag 30 augusti 2022 13:59 Frågan om Ropsten blir högaktuell om Moderaternas nya initiativ blir verklighet: Både Tvärbanan OCH Spårväg City till Ropsten!

De som gillar att klura på smarta linjedragnignar på detta spårvägsnät har mycket att tänka på kring detta förslag!

https://www.di.se/nyheter/m-planen-for- ... tlig-lank/
Inte jättesvårt att tänka sig hur det skulle se ut. Spårväg City går väl ungefär sträckan buss 76 går idag, lite annorlunda med nya vägar i Fri- och Värtahamnen kanske. Frågan är väl var Östlig förbindelse-tunneln slutar, och om den isåfall går i samma spår som Spårväg City eller inte. Nån anslutning måste ju finnas då en av de främsta argumenten för Tvärbanan till Ropsten är att hela Stockholms spårvägsnät blir ett sammanhängande system. Sen efter Ropsten kan ju tvärbanan gå mot Norra Djurgårdsstaten, upp mot Universitet och sedan under/över/genom Brunnsviken och Hagaparken till Solna station så har man gjort klart tvärbaneringen runt stan. Kanske kan delar av Värtabanan användas?
Norra Lidingöbanan till Rudboda via Torsvikstorg, Lidingö C, Hersby gymnasium, Kvarnen, Lidingövallen och Askrike, nu! :)
Användarens profilbild
NorraLidingöbanan
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 09 november 2019 14:58
Ort: Lidingö

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av NorraLidingöbanan »

Det viktigaste i Lidingös kollektivtrafik är att Lidingö centrum får spårtrafik. Södra ön har idag allt för dålig anslutning till Lidingö centrum-Torsvikstorgsstråket där Lidingös tätaste bebyggelse finns. Torsviks station har oerhört låga passagerartal och har i princip bara utsikten över vattnet som talar för sig.
Från bron bör Lidingöbanan gå genom Torsviksberget och bli en mini-tunnelbana med stationer vid Torsvikstorg och Lidingö C, och sedan gå längs med/under Södra Kungsvägen och ansluta till dagens bana strax efter Baggeby station.
Nu har ju Lidingö kommun gjort ett vägval med nya bron och då bör man satsa på Lidingöbanan. Jag är själv av åsikten att Lidingö måste förtätas, men inte nödvändigtvis att tunnelbana behövs. Sen kommer ju fortsatt de som inte bor på Södra ön ta buss (så länge inte man bygger tillbaka Norra Lidingöbanan :D ). Finns ytor i Lidingö C som skulle kunna vara bussterminal, men utan tunnelbana är Ropsten fortsatt Lidingös kollektivtrafiknav och då fortsätter man över bron med buss. Ropsten är idag oerhört överdimensionerat och trist, men med byggande i området lär det bli bättre.
Norra Lidingöbanan till Rudboda via Torsvikstorg, Lidingö C, Hersby gymnasium, Kvarnen, Lidingövallen och Askrike, nu! :)
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Ropsten - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Magnus Ahltorp »

NorraLidingöbanan skrev: fredag 02 september 2022 14:38 Det viktigaste i Lidingös kollektivtrafik är att Lidingö centrum får spårtrafik. Södra ön har idag allt för dålig anslutning till Lidingö centrum-Torsvikstorgsstråket där Lidingös tätaste bebyggelse finns.
Det här har framförts förut på forumet, men ingen har lyckats presentera någon rimligt skäl till att södra ön skulle vilja åka till Lidingö centrum i någon större utsträckning.

Några tidigare föreslagna målpunkter (med motargument):
  • Stadshuset: inte tillräckligt relevant
  • Hersby: för långt bort, Baggeby station är lika nära
  • Butiker: finns (två!) mycket större matbutiker i Larsberg + apotek, andra butiker besöker vi i Fältöversten
NorraLidingöbanan skrev: fredag 02 september 2022 14:38 Torsviks station har oerhört låga passagerartal och har i princip bara utsikten över vattnet som talar för sig.
Från bron bör Lidingöbanan gå genom Torsviksberget och bli en mini-tunnelbana med stationer vid Torsvikstorg och Lidingö C, och sedan gå längs med/under Södra Kungsvägen och ansluta till dagens bana strax efter Baggeby station.
Det förlänger restiden till Ropsten och är rimligen väldigt dyrt. För en liten del av detta kan man bygga rulltrappa upp från Torsviks station till Torsvikstorg i samband med överdäckningen. Den stadsmässighet som fanns i hela stråket Torsvikstorg - Lejonvägen innan Stockholmsvägen klipptes av skulle gå att återinrätta i alla fall från Torsvikstorg och en bit ner på Stockholmsvägen. Det skulle bli en målpunkt som inte är värd en omdragning, men väl värd en bättre anslutning.
NorraLidingöbanan skrev: fredag 02 september 2022 14:38 Nu har ju Lidingö kommun gjort ett vägval med nya bron och då bör man satsa på Lidingöbanan. Jag är själv av åsikten att Lidingö måste förtätas, men inte nödvändigtvis att tunnelbana behövs. Sen kommer ju fortsatt de som inte bor på Södra ön ta buss (så länge inte man bygger tillbaka Norra Lidingöbanan :D ).
Jag har förut sagt att det är vansinne att bygga tunnelbana till Lidingö centrum utan att bygga vidare den till Näset. Återuppbyggd Norra Lidingöbanan är inte en dum idé, men den behöver på något sätt gå till/förbi Näset. Det rimliga (utan att ta hänsyn till eventuella bärighetsproblem) är väl att gå på stora bron. Den är ju ändå överdimensionerad, och går till Torsvikstorg.
Skriv svar