Inrikessjöfart klimatbov, måste flyttas över till flygfrakt.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inrikessjöfart klimatbov, måste flyttas över till flygfrakt.

Inlägg av Odd »

Jag tappar nästan hakan när jag läser denna SVT-artikel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... ikesflyget

Man avslöjar att tidigare mätmetoder har redovisat för låga siffror för utsläppen för inrikes fartygstrafik. SVT har jämfört med inrikesflyget och sjötrafiken släpper ut mer än vad flyget gör.

Allvarligt talat, vad håller SVT med om. Visst, jag vet att SVT inte alltid är de bästa på att framföra objektiva åsikter, men detta tar väl ändå priset. Jag vet ärligt talat inte var jämförelsen mellan fartygstrafiken och flygtrafiken kommer in i sammanhanget eftersom man inte med ett enda ord nämner vilka volymer det handlar om eller några som helst jämförelsetal. Är det ens relevant att jämföra med flygtrafikens utsläpp om man inte samtidigt jämför transportvolymerna? Hade man kommit fram till att flygets utsläpp var lägre per passagerarkm eller fraktviktkilometer så skulle det kunna vara väldigt intressant men det finns inget som tyder på att så ens skulle vara fallet.

Jag hoppas verkligen att någon på SVT får stå till svars för att denna jämförelse över huvudtaget släpptes igenom faktagranskningen på SVT, om det nu finns någon sådan...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Inrikessjöfart klimatbov, måste flyttas över till flygfr

Inlägg av LÅ1 »

Jag har inte läst texten på svt.se men jag såg nyheten i Aktuellt, och jag uppfattade det som om man jämförde totala utsläppet. Hur intressant det är kan ju diskuteras, men det ger en tankeställare. För övrigt är det SMHI som gjort utredningen. SvT är bara "budbäraren". Så skyll inte allt på dem.

Sen går det ju att [url=https://sk%C3%A4rg%C3%A5rdsbryggan.se/hela_sverige/skane_lan/stora-miljovinster-vid-sundet/]köra båtar på el[/url] också, som man gör på HH-traden i Öresund. Såg ett reportage om detta nyligen. Förmodligen ett nyhetsinslag i SvT eller Tv4.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Inrikessjöfart klimatbov, måste flyttas över till flygfr

Inlägg av Odd »

Jag menar att eftersom man jämför två värden som är tagna ur sitt sammanhang och som inte är jämförande värden så borde SVT aldrig ha tagit med jämförelsen.

Faktakontroll är a och o för en redaktion som skall anse sig vara seriös.

Om jag tex jämför att 50 personer åker med biodieselbussen som släpper ut 150 kilo koldioxid per dag med min dieselbil som bara släpper ut 15 kilo per dag, så drar jag slutsatsen att det är bättre för klimatet om jag tar min bil, den släpper ju bara ut en tiondel koldioxid mot bussen...
Genius on call
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Inrikessjöfart klimatbov, måste flyttas över till flygfr

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Det finns ännu en märklig faktor. Ser man till de tal som offentlggörs innebär sjöfartens utsläpp 662000 ton och flygets 554000. Men enligt samma siffror släpper den kommersiella sjöfarten endast ut 488000 ton, resten kommer från fritidstrafiken (=nöjesbåtar). Ser man ur den synvinkeln så är faktiskt 554 mer än 488. Sedan kan man ju börja fundera på - vad är alternativkostnaden. Vilka utsläpp får vi om vi lägger ned sjöfarten - och vilka investeringar krävs i väg och järnväg. Så gör vi samma jämförelse för flyget. Jag menar att den jämförelsen måste helt och hållet komma till sjöfartens fördel. Så kan man ju undra hur i allsin dar fritidsbåtarna kan motsvara så stor andel av sjöfartens utsläpp.

Beräkningsmodellen skall vara revolutionerande då man har följt AIS-spåren från fartyg och sedan beräknat utsläppen enligt en schablonmodell. Men det är ju enorma skillnader på fartyg och fartyg. Och hur vet man vad nöjesbåtarna släpper ut. Merparten av dessa har ju inte någon AIS så här måste rimligen det ligga någon annan schablon i botten. De här siffrorna bör nog bli kollade av någon som är både siffer- och motorkunnig. Därför att de återkommer garanterat i den politiska debatten inom kort.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Skriv svar