Tvärbanans hållplatser (Kistagrenen)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanans hållplatser (Kistagrenen)
Hösten 2020 planeras Tvärbanans första etapp på Kistagrenen öppnas till Bromma Flygplats. En hållplats längs vägen blir "Bromma Blocks".
Jag anser att det är ett dåligt namn, eftersom det är ett varumärke, och inte ett historiskt sådant. Därför tycker jag att hållplatsen borde heta typ "Flyghangarerna" eller något namn med anknytning till området. Namngivningen av en annan hållplats på Tvärbanan blev ju rätt dålig, "Solna Business Park", även det ett modernt varumärke. Där borde namnet förslagsvis ha varit "Svetsarvägen".
Jag funderar på om dessa namngivningar är lagliga eller ej. Det skulle kunna falla under "otillbörligt gynnande av enskild" vilket med några få undantag är olagligt för offentliga verksamheter att ägna sig åt. Detta förbud finns för att förhindra korruption och snedvriden konkurrens. En verksamhet vars namn tas upp och publiceras på alla kollektivtrafikkartor får en rejäl annonsplats helt utan kostnad med resultat att konkurrensen snedvrids.
Se Kommunallagen 1991:900 2.kap 2§
Jag anser att det är ett dåligt namn, eftersom det är ett varumärke, och inte ett historiskt sådant. Därför tycker jag att hållplatsen borde heta typ "Flyghangarerna" eller något namn med anknytning till området. Namngivningen av en annan hållplats på Tvärbanan blev ju rätt dålig, "Solna Business Park", även det ett modernt varumärke. Där borde namnet förslagsvis ha varit "Svetsarvägen".
Jag funderar på om dessa namngivningar är lagliga eller ej. Det skulle kunna falla under "otillbörligt gynnande av enskild" vilket med några få undantag är olagligt för offentliga verksamheter att ägna sig åt. Detta förbud finns för att förhindra korruption och snedvriden konkurrens. En verksamhet vars namn tas upp och publiceras på alla kollektivtrafikkartor får en rejäl annonsplats helt utan kostnad med resultat att konkurrensen snedvrids.
Se Kommunallagen 1991:900 2.kap 2§
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Re: Tvärbanans hållplatser (Kistagrenen)
Solna Business Park bryter mot ett flertal av SL:s egna regler om stations/hållplatsnamn, som jag läste för ett antal år sedan, innan hållplatsen öppnats. De skulle vara lätta att stava, lätta att uttala, inte utländska, inte kommersiella, inte för långa och några saker till, som jag inte kommer ihåg. Så detta namn bör vara ett rekord i "olämplighet". I vissa fall tycker jag dock att "kommersiella" namn kan vara bra. Om till exempel IKEA är den största målpunkten i en hållplats närområde, så blir det lite besvärligare för resenärerna om det döljs under ett mer anonymt vägnamn.
Fallet IKEA är intressant. Av princip borde även den hållplatsen heta något annat, för om man tillåter det ena men inte tillåter det andra så blir det än mer godtyckligt. Eftersom det är försiktighetsprincip som gäller borde således hållplatsen i fråga döpas om. Det är annars väldigt lätt att ledas in i vardagskorruptionens träsk, en korruption som smyger sig in i ett samhälle och orsakar skada utan att man märker det förrän det är för sent. Liseberg, SKF och McDonalds är andra hållplatsnamn som borde ifrågasättas och bytas ut.
Andra namn, som tex Luma m fl, är inte längre existerande företag och kan således kunna undantagas från antikorruptionsreglerna, men man måste vara konsekvent.
Andra namn, som tex Luma m fl, är inte längre existerande företag och kan således kunna undantagas från antikorruptionsreglerna, men man måste vara konsekvent.
"Ursvik norra" blir namnet på en annan av Tvärbanans nya hållplatser. Jag vet, nu kommer vi in på det här med genitiv-s igen som i diskussionen om Stockholm City och Stockholms södra. Och det kanske är en struntsak, men borde det inte vara "Ursviks norra"? Eller möjligen "Norra Ursvik"?
Men hållplatsen vid Ikea skulle ju kunna heta Det stora möbelvaruhuset, eller något liknande.Anders Hanquist skrev:Solna Business Park bryter mot ett flertal av SL:s egna regler om stations/hållplatsnamn, som jag läste för ett antal år sedan, innan hållplatsen öppnats. De skulle vara lätta att stava, lätta att uttala, inte utländska, inte kommersiella, inte för långa och några saker till, som jag inte kommer ihåg. Så detta namn bör vara ett rekord i "olämplighet". I vissa fall tycker jag dock att "kommersiella" namn kan vara bra. Om till exempel IKEA är den största målpunkten i en hållplats närområde, så blir det lite besvärligare för resenärerna om det döljs under ett mer anonymt vägnamn.

Nä, Ikea är nog ett bra namn, trotts allt. Och det finns fler kommersiella namn. T.ex. Gröna lund.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Gröna Lund skulle kunna heta "Konsthallen" eller "Allmänna gränd". Ikea skulle kunna heta "Modulvägen" eftersom den ligger på just Modulvägen. När man sedan söker på SLs hemsida så kan det fungera som idag, dvs man söker på "Heron City" och man får förslaget "Kungens Kurva". På så sätt så uppfyller man kravet på likabehandling eftersom det bara är att lägga till fler målpunkter efter behov.LÅ1 skrev:Men hållplatsen vid Ikea skulle ju kunna heta Det stora möbelvaruhuset, eller något liknande.Anders Hanquist skrev:Solna Business Park bryter mot ett flertal av SL:s egna regler om stations/hållplatsnamn, som jag läste för ett antal år sedan, innan hållplatsen öppnats. De skulle vara lätta att stava, lätta att uttala, inte utländska, inte kommersiella, inte för långa och några saker till, som jag inte kommer ihåg. Så detta namn bör vara ett rekord i "olämplighet". I vissa fall tycker jag dock att "kommersiella" namn kan vara bra. Om till exempel IKEA är den största målpunkten i en hållplats närområde, så blir det lite besvärligare för resenärerna om det döljs under ett mer anonymt vägnamn.En närbelägen hållplats i Kungens kurva heter, eller hette (?), Upplevelsecentrum, inte Heron city.
Nä, Ikea är nog ett bra namn, trotts allt. Och det finns fler kommersiella namn. T.ex. Gröna lund.
Heron city = Transtan?Odd skrev:Gröna Lund skulle kunna heta "Konsthallen" eller "Allmänna gränd". Ikea skulle kunna heta "Modulvägen" eftersom den ligger på just Modulvägen. När man sedan söker på SLs hemsida så kan det fungera som idag, dvs man söker på "Heron City" och man får förslaget "Kungens Kurva". På så sätt så uppfyller man kravet på likabehandling eftersom det bara är att lägga till fler målpunkter efter behov.LÅ1 skrev:Men hållplatsen vid Ikea skulle ju kunna heta Det stora möbelvaruhuset, eller något liknande.Anders Hanquist skrev:Solna Business Park bryter mot ett flertal av SL:s egna regler om stations/hållplatsnamn, som jag läste för ett antal år sedan, innan hållplatsen öppnats. De skulle vara lätta att stava, lätta att uttala, inte utländska, inte kommersiella, inte för långa och några saker till, som jag inte kommer ihåg. Så detta namn bör vara ett rekord i "olämplighet". I vissa fall tycker jag dock att "kommersiella" namn kan vara bra. Om till exempel IKEA är den största målpunkten i en hållplats närområde, så blir det lite besvärligare för resenärerna om det döljs under ett mer anonymt vägnamn.En närbelägen hållplats i Kungens kurva heter, eller hette (?), Upplevelsecentrum, inte Heron city.

-
Liseberg (I Göteborg) är inte något bra exempel på "kommersiella" namn. Liksom Gröna Lund (i Stockholm) är namnen äldre än de verksamheter de numera refererar till. Jag tycker gott man kan vara lite restriktiv, men inte fundamentalistisk, när det gäller "kommersiella" hållplatsnamn.
Håller med! Problemet kan vara att om inga tydliga regler kan formuleras så kan vissa verksamheter känna sig förfördelade.Anders Hanquist skrev:Liseberg (I Göteborg) är inte något bra exempel på "kommersiella" namn. Liksom Gröna Lund (i Stockholm) är namnen äldre än de verksamheter de numera refererar till. Jag tycker gott man kan vara lite restriktiv, men inte fundamentalistisk, när det gäller "kommersiella" hållplatsnamn.
Två krav som borde vara uppfyllda enligt min mening:
1. Verksamheten sk vara väl etablerad sedan lång tid.
2. Verksamheten ska ha ett stort antal besökare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Hållplatsnamnet "SKF" är ett dåligt sådant. Tidigare hette hållplatsen det mycket neutralare "Kullagerfabriken".Odd: Liseberg, SKF och McDonalds är andra hållplatsnamn som borde ifrågasättas och bytas ut.
Men Liseberg är däremot ett bra namn. Göteborgs stad äger såväl nöjesparken som spårvägshållplatsen till 100%.
För McDonalds finns det säkert mycket bättre alternativ.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Hägerstan/-sten?gbd skrev: Heron city = Transtan?

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enligt senaste mode ska det nog vara -stadenUlrik Berggren skrev:Hägerstan/-sten?gbd skrev: Heron city = Transtan?
- Stefan Widén
Max eller BK?Mr_T6 skrev:Hållplatsnamnet "SKF" är ett dåligt sådant. Tidigare hette hållplatsen det mycket neutralare "Kullagerfabriken".Odd: Liseberg, SKF och McDonalds är andra hållplatsnamn som borde ifrågasättas och bytas ut.
Men Liseberg är däremot ett bra namn. Göteborgs stad äger såväl nöjesparken som spårvägshållplatsen till 100%.
För McDonalds finns det säkert mycket bättre alternativ.

I övrigt kan man med dessa tankar ifrågasätta alla hållplatsnamn som inte anspelar på en geografisk plats. Tekniska högskolan-> Östra station funkar ju där men andra ställen ex alla hållplatser på Djurgården utom Bellmansro är ju en produkt av någon inrättning på plats.
Och då kommer man till hur gemene resenär uppfattar läget. dvs om jag skall till IKEA och när jag söker i reseplaneraren och hittar en hållplats som heter IKEA känns det ganska säkert. På samma sätt som Skansen universitetet osv.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Betr. Bellmansro är det väl en liten fråga typ "hönan och ägget". I och för sig finnes där en byst av Bellman. Men undertecknad kärring med en fot i det förflutna, förknippar nog platsen mer med den kända restaurangen som var ytterst populärt utflyktsmål på Djurgården för mina föräldrar, nära och kära. Tyvärr brann den ner, inte bara en, utan för säkerhets skull två gånger, när ryktena började florera att restaurangen var ett "osedlighetsnäste". Något jag i min totala oskuldhet tyvärr aldrig noterade. Kanske beroende på att jag var fullt upptagen med att skriva upp numren på alla spårvagnar som passerade.Stefan Widén skrev: I övrigt kan man med dessa tankar ifrågasätta alla hållplatsnamn som inte anspelar på en geografisk plats. Tekniska högskolan-> Östra station funkar ju där men andra ställen ex alla hållplatser på Djurgården utom Bellmansro är ju en produkt av någon inrättning på plats.
Stefan

Men när det gäller Tekniska Högskolan tycker jag att det är ett ytterst trist namn. Säkert minns jag fel; men det valda namnet var ett resultat av att dåvarande SS var helt inställda på att Roslagsbanan skulle helt nedläggas och en f.d Östra Station ansågs då obsolet och vilseledande. Kram / Tant Lena
-
Tycker mig minnas gamla kartor där "Engelbrekt" stod som arbetsnamn för den tunnelbanestationen. När den sedan togs i bruk 1973 var det väl mer eller mindre självklart att Roslagsbanan skulle läggas ned inom en rätt nära framtid, och då valde man Tekniska Högskolan i stället för Östra Station, som ju femmans ändhållplats hade hetat. Huruvida KTH hade lobbat något för namnet vet jag inte heller. Engelbrekt valdes kanske bort för att man inte brukade ha församlingsnamn på stationer. Snart kommer dock stationen Sofia på Södermalm, så det kanske också ändrats.