Sida 1 av 3

Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: tisdag 16 april 2019 23:08
av Enceladus
Följande inlägg är trådens utgångspunkt:
Enceladus skrev:
1 skrev:Att börja puckla på varandra betr. storleken på spårvägsnätet är ju tämligen larvigt. Däremot kanske man kan avvakta tills alla planerade utbyggnader av nuvarande och kommande spårvägslinjer genomförts, om vi inte kanske har ett av de största linjenäten i kilometer räknat.
Det är ju bara Tvärbanans Kistagren och Spårväg Syd som har beslutats. Fler isolerade banor gör inte ett spårvägsnät. Spårförbindelserna Djurgårdsbron–Ropsten och Älvsjö–Gullmarsplan har utretts, men än så länge saknas beslut. Även med dessa två förbindelser blir det likväl två isolerade nät - ett inre och ett yttre. Många sammanbindningsbanor har föreslagits:

*Sickla–Ropsten (spårväg i Östlig förbindelse)
*Ropsten–Solna (utredningsalternativ "Spår plus", variant av stomlinje 6)
*Solna–Ropsten (Tvärbanan i ring via Universitetet)
*T-Centralen–Stora Essingen (alternativ till den "beslutade" förlängningen till Hornsberg)
*Loudden–Gullmarsplan (variant av stomlinje 4)
*Hagastaden–Liljeholmen (variant av stomlinje 5)
Om allt går som planerat så kommer det att finnas ett mindre inre spårvägsnät (Spårväg City och Lidingöbanan) samt ett mindre yttre spårvägsnät (Tvärbanan och Spårväg Syd). Det som däremot saknas är en konkret plan för att binda samman dessa två nät. Det finns flera skäl att göra så, t.ex. redundans och depåfrågan. Många förslag har kommit in om hur detta kan ske. De förslag som listas ovan har alla sina poänger. Jag tror faktiskt att samtliga stråk har underlag för spårvagnstrafik.

Vilka förbindelser ger störst nytta i nuläget och på längre sikt? Vilka förbindelser bör prioriteras sett till kostnader och genomförbarhet? Är alla förbindelser motiverade var för sig och tillsammans? Finns det några önskade förbindelser som saknas?

Andra stråk som har föreslagits är Södersjukhuset–Norrmalmstorg–Hagastaden, Älvsjö–Skarpnäck, Flemingsberg–Haninge och Helenelund–Täby, men dessa kan inte användas för att binda samman de två näten.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 9:28
av Stefan Widén
Hade man nu inte vart så ihärdig med gula linjen, skulle SSS tidigare förslag på Tce- Vasagatan- Torsgatan och Solnavägen fram till Solna centrum vart det enklast och billigaste att bygga. Delen genom Vasastaden är den som har sämst spårburen tillgänglighet. Med planerna på överdeckning av spårområdet ökar antalet boenden dramatiskt vilket ytterligare motiverar dragningen. Sen att den går lite " parallellt" med gula gör ju att den stora massan till KS väljer den och frigör kapacitet för övriga längs linjen.

Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.

Stefan

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 10:47
av TKO
Behövs sammanbindningsbanor?

/TKO

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 10:50
av Enceladus
Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 11:31
av TKO
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.
Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?

/TKO

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 11:54
av twr
TKO skrev:
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.
Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?

/TKO
Att förlänga Tvärbanan fram till Roslagsbanan är definitivt en bra idé. Sen är frågan om Universitetet eller Danderyds sjukhus/Mörby är rätt målpunkt.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 11:54
av Enceladus
TKO skrev:Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?
Jag har svårt att tänka mig att en direktförbindelse mellan Solna och Universitetet inte skulle ha ett resande som motiverar spårväg. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" har Universitetet 3 600 avstigande i maxtimmen, varav 2 800 med tunnelbanan (se sidan 48).
TKO skrev:Behövs sammanbindningsbanor?
Jag tror inte att det går att lösa depåfrågan utan sammanbindningsbanor. Dessutom har de flesta av dessa stråk underlag för spårvagnstrafik. Enligt "Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse" väntas Spårväg Syd få 1 500 resenärer i maxtimmen, Kistagrenen 1 400 resenärer och Solnagrenen 1 100 resenärer (se sidan 28). Således verkar spårvagnstrafik kräva drygt 1 000 resenärer i maxtimmen.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 12:21
av TKO
Paris som ju byggt ny spårväg i rasande takt de senaste 25 åren verkar klara sej bra utan sammanbindningsbanor...
Och Frankrike brukar ju framhållas som ett föredöme när det gäller nya spårvägar!

Solna-Universitetet har kanske underlag för en spårväg, även om jag inte tror att förbindelsen toppar prioriteringslistan. Vidare mot Ropsten känns mer tveksamt... här verkar förslagsställarna ha hamnat de bägge vanligaste fällorna: "Världens längsta depåspår" och "Bygg där det går lätt, inte där det behövs".

/TKO

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 17:00
av ADDE
För 20 år sedan fanns det ingen direktförbindelse mellan Alvik och Gröndal...

Idag finns ingen direktförbindelse mellan Universitetet och Ropsten.

Så, hur vet man om det finns underlag isf.?

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 17:34
av TKO
Jag tror att det inte är en god idé att säga 'vi vet inte men vi chansar' för att sedan inse att hundratals miljoner kastats i sjön!
/TKO

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: onsdag 17 april 2019 17:58
av ADDE
Jag anser fortfarande att det saknas en god förbindelse mellan Lidingö och Universitetet/solna. Man måste byta i Östermalmstorg om man är studerande boendes i Lidingö. Och om tvärbanan ska bli en ringlinje med en tunnel under saltsjön så lär nog denna sträcka vara snabbast.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: torsdag 18 april 2019 0:32
av daniel_s
ADDE skrev:Jag anser fortfarande att det saknas en god förbindelse mellan Lidingö och Universitetet/solna. Man måste byta i Östermalmstorg om man är studerande boendes i Lidingö. Och om tvärbanan ska bli en ringlinje med en tunnel under saltsjön så lär nog denna sträcka vara snabbast.
Inte för att vara sån, men kollektivtrafiken har ALDRIG anpassats efter de studerande!

Ta t ex förstärkningen på linje 40 som man gjorde för några år sedan. Det rätta hade ju varit att låta den där extrabussen gå 8.36 eller nåt från Odenplan och låta allt annat vara oförändrat, men man kunde inte motstå frestelsen att smeta ut det över en hel timme på nåt vis så att det blev helt meningslöst.

Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: torsdag 18 april 2019 7:20
av twr
daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: torsdag 18 april 2019 9:30
av twr
Enceladus skrev: Jag tror inte att det går att lösa depåfrågan utan sammanbindningsbanor. Dessutom har de flesta av dessa stråk underlag för spårvagnstrafik. Enligt "Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse" väntas Spårväg Syd få 1 500 resenärer i maxtimmen, Kistagrenen 1 400 resenärer och Solnagrenen 1 100 resenärer (se sidan 28). Således verkar spårvagnstrafik kräva drygt 1 000 resenärer i maxtimmen.
TKO skrev:Paris som ju byggt ny spårväg i rasande takt de senaste 25 åren verkar klara sej bra utan sammanbindningsbanor...
Och Frankrike brukar ju framhållas som ett föredöme när det gäller nya spårvägar!

Solna-Universitetet har kanske underlag för en spårväg, även om jag inte tror att förbindelsen toppar prioriteringslistan. Vidare mot Ropsten känns mer tveksamt... här verkar förslagsställarna ha hamnat de bägge vanligaste fällorna: "Världens längsta depåspår" och "Bygg där det går lätt, inte där det behövs".

/TKO
ADDE skrev:För 20 år sedan fanns det ingen direktförbindelse mellan Alvik och Gröndal...

Idag finns ingen direktförbindelse mellan Universitetet och Ropsten.

Så, hur vet man om det finns underlag isf.?
TKO skrev:Jag tror att det inte är en god idé att säga 'vi vet inte men vi chansar' för att sedan inse att hundratals miljoner kastats i sjön!
/TKO
Vi har metoder för att planera trafiksystem. Vi måste naturligtvis utvärdera varje projekt för sig, som vi alltid gör. TKO har alltså en poäng i att vi inte ska bygga en spårväg bara för att koppla ihop olika system. Medan Enceladus har en bra poäng i att depåförsörsörsörjning kan vara en av flera viktiga aspekter att ta hänsyn till när dessa projekt utvärderas. Förutom att alla banor behöver depåer brukar utredningar även tala om systemeffekter. Där nämns lite mer svårfångade aspekter, som att stora system kan ge stordriftsfördelar i upphandlingar av trafiken, mm.

Alla kopplingarna som nämns i första inlägget i denna tråd är ju diskuterade i andra trådar. Alla är nog mer eller mindre vettiga, men det finns förstås begränsat med pengar.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: torsdag 18 april 2019 19:18
av Per Lind
Vi vet inte heller hur resandet förändras när spårvägen kommer.
Titta bara på den lilla busslinjen som gick i blivande Tvärbanans sträckning. Hade vi fortsatt tycka att underlaget var för litet skulle vi idag inte ha tvärbanan.
Ibland måste man chansa och använda andra kriterier än förväntat passagerarantal.
Nå en depå kan vara ett sådant kriterie.
-Per

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: torsdag 18 april 2019 23:17
av daniel_s
twr skrev:
daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
Ja Mörby då.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: söndag 07 april 2024 9:42
av carltram
Lyfter gammal tråd om ännu en sammanbindningsbana mellan inre och yttre spårvägsnätet:
Detta skulle vara en kompakt spårvägslösning i innerstaden med fortsättning på Mälarbanan och Värtabanan.

Idén går ut på att däcka över bangårdsområdet norr om CST inklusive Mälarbanan fram till Sundbyberg. Inrätta spårvägsreservat samtidigt i gatutillblivelsen. Detta kan bli ett område av "soft space" tack vare spårvagn. Bygg en förbindelse Klarabergsgatan – Sundbyberg mellan Spårväg City och Tvärbana Norr. I Karlberg byggs ett trekantigt växelarrangemang upp. En tangentiell linje knyter ihop nämnda förbindelse med Spårväg City i Värtan genom nytt användande av Värtabanan. Mycket kan kopplas ihop samtidigt. En station på nedre plan byggs i Hagastaden av det som redan är överdäckat.

Vad tycker ni om detta förslag? Går det att genomföra? Politikerna talar ofta om förtätningar i termer av livsmiljö nya bostäder och verksamheter.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: söndag 07 april 2024 10:11
av daniel_s
För delen i Stockholm känns det mest som att du baxar in en spårväg i ett egentligen ganska stadsmiljöfientligt projekt som dessutom inte behöver spårvägen, stor risk att den stryks.

Delen genom Solna har nog ett helt annat problem, de verkar inte så intresserade av någon ny stadsmiljö där utan vill mest bli av med järnvägen men utan att det kostar något. En spårväg skulle nog knäcka återstående intresse?

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: söndag 07 april 2024 18:17
av Lennart Petersen
carltram skrev: söndag 07 april 2024 9:42 Lyfter gammal tråd om ännu en sammanbindningsbana mellan inre och yttre spårvägsnätet:
Detta skulle vara en kompakt spårvägslösning i innerstaden med fortsättning på Mälarbanan och Värtabanan.

Idén går ut på att däcka över bangårdsområdet norr om CST inklusive Mälarbanan fram till Sundbyberg. Inrätta spårvägsreservat samtidigt i gatutillblivelsen. Detta kan bli ett område av "soft space" tack vare spårvagn. Bygg en förbindelse Klarabergsgatan – Sundbyberg mellan Spårväg City och Tvärbana Norr. I Karlberg byggs ett trekantigt växelarrangemang upp. En tangentiell linje knyter ihop nämnda förbindelse med Spårväg City i Värtan genom nytt användande av Värtabanan. Mycket kan kopplas ihop samtidigt. En station på nedre plan byggs i Hagastaden av det som redan är överdäckat.

Vad tycker ni om detta förslag? Går det att genomföra? Politikerna talar ofta om förtätningar i termer av livsmiljö nya bostäder och verksamheter.
Till vad nytta ? Det finns ju redan både T-bana och Pendeltåg till Sundbyberg. Hagastaden får T-bana och Arenastaden både och.

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Postat: tisdag 09 april 2024 15:28
av Kantorn
daniel_s skrev: torsdag 18 april 2019 23:17
twr skrev:
daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
Ja Mörby då.
Jag anser - och har ansett länge - att Tvärbanan ska förlängas via Mörby - Djursholms Ösby (och utspikat) till Näsbypark. Visst, Näsbyparklinjen får inte direktkontakt med T-Centralen, men kapaciteten höjs på övriga Roslagsbanan, och Näsbyparklinjen får direktkontakt med Roslagsbanan, röda linjen, pendeltåg/gröna linjen, blå linjen och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.