Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

Följande inlägg är trådens utgångspunkt:
Enceladus skrev:
1 skrev:Att börja puckla på varandra betr. storleken på spårvägsnätet är ju tämligen larvigt. Däremot kanske man kan avvakta tills alla planerade utbyggnader av nuvarande och kommande spårvägslinjer genomförts, om vi inte kanske har ett av de största linjenäten i kilometer räknat.
Det är ju bara Tvärbanans Kistagren och Spårväg Syd som har beslutats. Fler isolerade banor gör inte ett spårvägsnät. Spårförbindelserna Djurgårdsbron–Ropsten och Älvsjö–Gullmarsplan har utretts, men än så länge saknas beslut. Även med dessa två förbindelser blir det likväl två isolerade nät - ett inre och ett yttre. Många sammanbindningsbanor har föreslagits:

*Sickla–Ropsten (spårväg i Östlig förbindelse)
*Ropsten–Solna (utredningsalternativ "Spår plus", variant av stomlinje 6)
*Solna–Ropsten (Tvärbanan i ring via Universitetet)
*T-Centralen–Stora Essingen (alternativ till den "beslutade" förlängningen till Hornsberg)
*Loudden–Gullmarsplan (variant av stomlinje 4)
*Hagastaden–Liljeholmen (variant av stomlinje 5)
Om allt går som planerat så kommer det att finnas ett mindre inre spårvägsnät (Spårväg City och Lidingöbanan) samt ett mindre yttre spårvägsnät (Tvärbanan och Spårväg Syd). Det som däremot saknas är en konkret plan för att binda samman dessa två nät. Det finns flera skäl att göra så, t.ex. redundans och depåfrågan. Många förslag har kommit in om hur detta kan ske. De förslag som listas ovan har alla sina poänger. Jag tror faktiskt att samtliga stråk har underlag för spårvagnstrafik.

Vilka förbindelser ger störst nytta i nuläget och på längre sikt? Vilka förbindelser bör prioriteras sett till kostnader och genomförbarhet? Är alla förbindelser motiverade var för sig och tillsammans? Finns det några önskade förbindelser som saknas?

Andra stråk som har föreslagits är Södersjukhuset–Norrmalmstorg–Hagastaden, Älvsjö–Skarpnäck, Flemingsberg–Haninge och Helenelund–Täby, men dessa kan inte användas för att binda samman de två näten.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Stefan Widén »

Hade man nu inte vart så ihärdig med gula linjen, skulle SSS tidigare förslag på Tce- Vasagatan- Torsgatan och Solnavägen fram till Solna centrum vart det enklast och billigaste att bygga. Delen genom Vasastaden är den som har sämst spårburen tillgänglighet. Med planerna på överdeckning av spårområdet ökar antalet boenden dramatiskt vilket ytterligare motiverar dragningen. Sen att den går lite " parallellt" med gula gör ju att den stora massan till KS väljer den och frigör kapacitet för övriga längs linjen.

Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av TKO »

Behövs sammanbindningsbanor?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.
Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Ursprungsplanerna för tvärbanan, när den fortfarande hette "Hästskospårvägen" ( var det va*?), var att från solna skulle den gå till Ropsten. Och visst har det byggts en hel, men på stora delen genom nationalstadsparken är det svårare att bygga om vi ens vill det.
En elegant spårvägsbro över Brunnsviken behöver väl inte möta alltför stort motstånd? Mellan Universitetet och Ropsten går det att använda Värtabanan. Denna snabbspårväg överlappar inte heller med en eventuell stadsspårväg mellan Solna och Ropsten via Odenplan och Tekniska högskolan.
Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?

/TKO
Att förlänga Tvärbanan fram till Roslagsbanan är definitivt en bra idé. Sen är frågan om Universitetet eller Danderyds sjukhus/Mörby är rätt målpunkt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Finns ett resande som motiverar spårväg på denna sträcka?
Eller ska linjen byggas bara för att få spårvägssystemet att hänga ihop?
Jag har svårt att tänka mig att en direktförbindelse mellan Solna och Universitetet inte skulle ha ett resande som motiverar spårväg. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" har Universitetet 3 600 avstigande i maxtimmen, varav 2 800 med tunnelbanan (se sidan 48).
TKO skrev:Behövs sammanbindningsbanor?
Jag tror inte att det går att lösa depåfrågan utan sammanbindningsbanor. Dessutom har de flesta av dessa stråk underlag för spårvagnstrafik. Enligt "Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse" väntas Spårväg Syd få 1 500 resenärer i maxtimmen, Kistagrenen 1 400 resenärer och Solnagrenen 1 100 resenärer (se sidan 28). Således verkar spårvagnstrafik kräva drygt 1 000 resenärer i maxtimmen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av TKO »

Paris som ju byggt ny spårväg i rasande takt de senaste 25 åren verkar klara sej bra utan sammanbindningsbanor...
Och Frankrike brukar ju framhållas som ett föredöme när det gäller nya spårvägar!

Solna-Universitetet har kanske underlag för en spårväg, även om jag inte tror att förbindelsen toppar prioriteringslistan. Vidare mot Ropsten känns mer tveksamt... här verkar förslagsställarna ha hamnat de bägge vanligaste fällorna: "Världens längsta depåspår" och "Bygg där det går lätt, inte där det behövs".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av ADDE »

För 20 år sedan fanns det ingen direktförbindelse mellan Alvik och Gröndal...

Idag finns ingen direktförbindelse mellan Universitetet och Ropsten.

Så, hur vet man om det finns underlag isf.?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av TKO »

Jag tror att det inte är en god idé att säga 'vi vet inte men vi chansar' för att sedan inse att hundratals miljoner kastats i sjön!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av ADDE »

Jag anser fortfarande att det saknas en god förbindelse mellan Lidingö och Universitetet/solna. Man måste byta i Östermalmstorg om man är studerande boendes i Lidingö. Och om tvärbanan ska bli en ringlinje med en tunnel under saltsjön så lär nog denna sträcka vara snabbast.
daniel_s
Inlägg: 14175
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:Jag anser fortfarande att det saknas en god förbindelse mellan Lidingö och Universitetet/solna. Man måste byta i Östermalmstorg om man är studerande boendes i Lidingö. Och om tvärbanan ska bli en ringlinje med en tunnel under saltsjön så lär nog denna sträcka vara snabbast.
Inte för att vara sån, men kollektivtrafiken har ALDRIG anpassats efter de studerande!

Ta t ex förstärkningen på linje 40 som man gjorde för några år sedan. Det rätta hade ju varit att låta den där extrabussen gå 8.36 eller nåt från Odenplan och låta allt annat vara oförändrat, men man kunde inte motstå frestelsen att smeta ut det över en hel timme på nåt vis så att det blev helt meningslöst.

Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Jag tror inte att det går att lösa depåfrågan utan sammanbindningsbanor. Dessutom har de flesta av dessa stråk underlag för spårvagnstrafik. Enligt "Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse" väntas Spårväg Syd få 1 500 resenärer i maxtimmen, Kistagrenen 1 400 resenärer och Solnagrenen 1 100 resenärer (se sidan 28). Således verkar spårvagnstrafik kräva drygt 1 000 resenärer i maxtimmen.
TKO skrev:Paris som ju byggt ny spårväg i rasande takt de senaste 25 åren verkar klara sej bra utan sammanbindningsbanor...
Och Frankrike brukar ju framhållas som ett föredöme när det gäller nya spårvägar!

Solna-Universitetet har kanske underlag för en spårväg, även om jag inte tror att förbindelsen toppar prioriteringslistan. Vidare mot Ropsten känns mer tveksamt... här verkar förslagsställarna ha hamnat de bägge vanligaste fällorna: "Världens längsta depåspår" och "Bygg där det går lätt, inte där det behövs".

/TKO
ADDE skrev:För 20 år sedan fanns det ingen direktförbindelse mellan Alvik och Gröndal...

Idag finns ingen direktförbindelse mellan Universitetet och Ropsten.

Så, hur vet man om det finns underlag isf.?
TKO skrev:Jag tror att det inte är en god idé att säga 'vi vet inte men vi chansar' för att sedan inse att hundratals miljoner kastats i sjön!
/TKO
Vi har metoder för att planera trafiksystem. Vi måste naturligtvis utvärdera varje projekt för sig, som vi alltid gör. TKO har alltså en poäng i att vi inte ska bygga en spårväg bara för att koppla ihop olika system. Medan Enceladus har en bra poäng i att depåförsörsörsörjning kan vara en av flera viktiga aspekter att ta hänsyn till när dessa projekt utvärderas. Förutom att alla banor behöver depåer brukar utredningar även tala om systemeffekter. Där nämns lite mer svårfångade aspekter, som att stora system kan ge stordriftsfördelar i upphandlingar av trafiken, mm.

Alla kopplingarna som nämns i första inlägget i denna tråd är ju diskuterade i andra trådar. Alla är nog mer eller mindre vettiga, men det finns förstås begränsat med pengar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Per Lind »

Vi vet inte heller hur resandet förändras när spårvägen kommer.
Titta bara på den lilla busslinjen som gick i blivande Tvärbanans sträckning. Hade vi fortsatt tycka att underlaget var för litet skulle vi idag inte ha tvärbanan.
Ibland måste man chansa och använda andra kriterier än förväntat passagerarantal.
Nå en depå kan vara ett sådant kriterie.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14175
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:
daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
Ja Mörby då.
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av carltram »

Lyfter gammal tråd om ännu en sammanbindningsbana mellan inre och yttre spårvägsnätet:
Detta skulle vara en kompakt spårvägslösning i innerstaden med fortsättning på Mälarbanan och Värtabanan.

Idén går ut på att däcka över bangårdsområdet norr om CST inklusive Mälarbanan fram till Sundbyberg. Inrätta spårvägsreservat samtidigt i gatutillblivelsen. Detta kan bli ett område av "soft space" tack vare spårvagn. Bygg en förbindelse Klarabergsgatan – Sundbyberg mellan Spårväg City och Tvärbana Norr. I Karlberg byggs ett trekantigt växelarrangemang upp. En tangentiell linje knyter ihop nämnda förbindelse med Spårväg City i Värtan genom nytt användande av Värtabanan. Mycket kan kopplas ihop samtidigt. En station på nedre plan byggs i Hagastaden av det som redan är överdäckat.

Vad tycker ni om detta förslag? Går det att genomföra? Politikerna talar ofta om förtätningar i termer av livsmiljö nya bostäder och verksamheter.
daniel_s
Inlägg: 14175
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av daniel_s »

För delen i Stockholm känns det mest som att du baxar in en spårväg i ett egentligen ganska stadsmiljöfientligt projekt som dessutom inte behöver spårvägen, stor risk att den stryks.

Delen genom Solna har nog ett helt annat problem, de verkar inte så intresserade av någon ny stadsmiljö där utan vill mest bli av med järnvägen men utan att det kostar något. En spårväg skulle nog knäcka återstående intresse?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Lennart Petersen »

carltram skrev: söndag 07 april 2024 9:42 Lyfter gammal tråd om ännu en sammanbindningsbana mellan inre och yttre spårvägsnätet:
Detta skulle vara en kompakt spårvägslösning i innerstaden med fortsättning på Mälarbanan och Värtabanan.

Idén går ut på att däcka över bangårdsområdet norr om CST inklusive Mälarbanan fram till Sundbyberg. Inrätta spårvägsreservat samtidigt i gatutillblivelsen. Detta kan bli ett område av "soft space" tack vare spårvagn. Bygg en förbindelse Klarabergsgatan – Sundbyberg mellan Spårväg City och Tvärbana Norr. I Karlberg byggs ett trekantigt växelarrangemang upp. En tangentiell linje knyter ihop nämnda förbindelse med Spårväg City i Värtan genom nytt användande av Värtabanan. Mycket kan kopplas ihop samtidigt. En station på nedre plan byggs i Hagastaden av det som redan är överdäckat.

Vad tycker ni om detta förslag? Går det att genomföra? Politikerna talar ofta om förtätningar i termer av livsmiljö nya bostäder och verksamheter.
Till vad nytta ? Det finns ju redan både T-bana och Pendeltåg till Sundbyberg. Hagastaden får T-bana och Arenastaden både och.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7478
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev: torsdag 18 april 2019 23:17
twr skrev:
daniel_s skrev: Hur som helst, det här var väl något av en anekdot, för att vara allvarlig så tycker jag inte att det saknas någon förbindelse mellan Lidingö och Universitetet, och vad avser Lidingö - Solna så är det knappast rimligt att låta Lidingöbanan gå vidare till Sickla, däremot är det nog rimligt att förlänga Tvärbanan till typ Bergshamra.
Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
Ja Mörby då.
Jag anser - och har ansett länge - att Tvärbanan ska förlängas via Mörby - Djursholms Ösby (och utspikat) till Näsbypark. Visst, Näsbyparklinjen får inte direktkontakt med T-Centralen, men kapaciteten höjs på övriga Roslagsbanan, och Näsbyparklinjen får direktkontakt med Roslagsbanan, röda linjen, pendeltåg/gröna linjen, blå linjen och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.
Professionell tyckare
Skriv svar