ADDE skrev: ↑fredag 12 april 2024 22:23
Så här tänker jag just nu att ett fullt utbyggd spårvägsnät skulle kunna se ut:
Spårvägslinjer - Marknadsförs som Spårväg på svenska och Tram på engelska, körs i regel med 30-45m långa spårvagnar designade för gatutrafik, med färre sittplatser och fler dörrpar.
1. Stora Essingen-Fridhemsplan-Rådhuset-Sergels torg-SPÅRVÄG CITY-Ropsten-AGA
2. Nockeby-Alvik-TVÄRBANA-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Stureplan-Kungsträdgården-Slussen
3. Nacka forum-Kvarnholmen-Henriksdal-Sofia-Slussen-Kungsträdgården-Stureplan-Odenplan
4. Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Stockholm Södra-Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan-Tekniska-Karlaplan-Hakberget-Loudden
5. Älvsjö-Östbergahöjden-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Hagastaden-Solna centrum-Solna station-Järva krog (Linje 5 körs med parkopplade förortsvagnar,som linje 30-33, läs mer nedan.)
6. Sundbyberg Centrum-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Tekniska-Storängsbotten-Ropsten-Lidingö centrum-Rudboda
7. (Fridhemsplan)-Sergels torg-Waldermarsudde
Snabbspårvägslinjer - Marknadsförs som detta och på engelska som Light rail. Körs i regel med 2st parkopplade 30m-spårvagnar som kan forma 60 meters spårvagnståg, designade med fler och bekvämare säten för längre och snabbare resor, och färre dörrpar, ungefär som A35 är just nu.
30. Sickla-TVÄRBANAN-Solna centrum-Solna station-Järva krog-Bergshamra-Universitetet-Albano-Storängsbotten-Ropsten-Loudden-Sickla
31. Skärholmen-Älvsjö-Årstaberg-TVÄRBANAN-Helenelund-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby park-Hägernäs strand-Arninge
32. Vällingby-Spånga-Rinkeby/Rissne-Kista-Sollentuna/Häggvik-Edsberg-Roslags näsby-Täby centrum
33. Flemingsberg-Skärholmen-Älvsjö-Högdalen-Hökarängen-Skarpnäck-Älta-Tyresö centrum-Trollbäcken/Vändelsö/Brandbergen-Handen-Flemingsberg
Sedan tänker jag att Saltsjöbanan delas i 2 delar som integreras i 2 egna system. Slussen-Saltsjö-Duvnäs blir snabbspårväg, och Saltsjö-Duvnäs-Saltsjöbaden/Solsidan blir en förlängning av Nackatunnelbanan. I detta fall tänker jag mig att följande linjer uppstår:
Linje 4 förkortas från Älvsjö och utgår från Gullmarsplan som idag.
Linje 3 kanske inte går via Kvarnholmen till Nacka, utan kör längs med Saltsjöbanan till Saltsjö-duvnäs efter Sofia.
Samt följande linjer läggs till:
34. Skärholmen-Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Sickla-Saltsjö Duvnäs
35. Saltsjö Duvnäs-Slussen (Via stadsgårdstunneln)-Mariatorget-Stockholm södra-Södersjukhuset.