Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Fyrgeit »

Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28 Jag anser - och har ansett länge - att Tvärbanan ska förlängas via Mörby - Djursholms Ösby (och utspikat) till Näsbypark. Visst, Näsbyparklinjen får inte direktkontakt med T-Centralen, men kapaciteten höjs på övriga Roslagsbanan, och Näsbyparklinjen får direktkontakt med Roslagsbanan, röda linjen, pendeltåg/gröna linjen, blå linjen...
Hållet helt med. Man bör då även förlänga från Näsbypark till Täby centrum.
Screenshot 2024-04-09 at 20.18.48.png
Screenshot 2024-04-09 at 20.18.48.png (231.14 KiB) Visad 967 gånger
Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28 ...och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.
Ständigt detta svammel om den nya linjens färg. Att den blir gul har vi vetat i snart ett år.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Kristofer »

Verkar klokt att förlänga till Täby centrum om man gör om Näsbyparksgrenen till Tvärbanan. Men jag skulle se till att den fick närmare kontakt med Grindtorp.

I övrigt så anser jag att sammanbindningar mellan de tre olika spårvägsnäten endast bör ske när det finns ett värde i själva sammanbindningen, inte annars. Tillgång till vagnhallen i AGA för Spårväg City är ett sådant värde. Ännu mer spårtrafik i Solna känns inte som något egenvärde.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7478
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Kantorn »

Fyrgeit skrev: tisdag 09 april 2024 20:21
Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28 Jag anser - och har ansett länge - att Tvärbanan ska förlängas via Mörby - Djursholms Ösby (och utspikat) till Näsbypark. Visst, Näsbyparklinjen får inte direktkontakt med T-Centralen, men kapaciteten höjs på övriga Roslagsbanan, och Näsbyparklinjen får direktkontakt med Roslagsbanan, röda linjen, pendeltåg/gröna linjen, blå linjen...
Hållet helt med. Man bör då även förlänga från Näsbypark till Täby centrum.
Screenshot 2024-04-09 at 20.18.48.png
Gärna för mig.
Fyrgeit skrev: tisdag 09 april 2024 20:21
Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28 ...och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.
Ständigt detta svammel om den nya linjens färg. Att den blir gul har vi vetat i snart ett år.
Ja jag vet att jag raljerar. Men det fanns en annan linje som skulle blivit gul. Tänk om det tas upp igen?
(Fortfarande raljerande. Du har naturligtvis rätt.)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev: onsdag 10 april 2024 10:24 ...
Fyrgeit skrev: tisdag 09 april 2024 20:21
Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28 ...och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.
Ständigt detta svammel om den nya linjens färg. Att den blir gul har vi vetat i snart ett år.
Ja jag vet att jag raljerar. Men det fanns en annan linje som skulle blivit gul. Tänk om det tas upp igen?
(Fortfarande raljerande. Du har naturligtvis rätt.)
Det fanns två andra linjer som var gula, en som var gul när den var i drift och en som var gul när den byggdes. Den ena bytte färg till nån brun-orange nyans och den andra blev grön. Den för närvarande planerade gula linjen har ju haft flera färger innan den fick sin förnärvarandefärg.

Det skulle därför inte förvåna mig om den gula färgen kommer att skickas vidare till något annat projekt så småningom. Vi vet ju alla att det viktigaste när man bygger en tunnelbanelinje är vilken färg den får. Allt annat är underordnat.
Genius on call
twr
Inlägg: 8915
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av twr »

Odd skrev: Det fanns två andra linjer som var gula, en som var gul när den var i drift och en som var gul när den byggdes. Den ena bytte färg till nån brun-orange nyans och den andra blev grön. Den för närvarande planerade gula linjen har ju haft flera färger innan den fick sin förnärvarandefärg.

Det skulle därför inte förvåna mig om den gula färgen kommer att skickas vidare till något annat projekt så småningom. Vi vet ju alla att det viktigaste när man bygger en tunnelbanelinje är vilken färg den får. Allt annat är underordnat.
Att något har förändrats förut är inte i sig ett skäl att tro att det kommer att ändras igen. De tidigare bytena har handlat först om att nya projekt har lanserats, sedan att man har rättat till något som har blivit fel. Nu finns det däremot ingen anledning att tro att något kommer att ändras igen i den här frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 10 april 2024 15:30
Odd skrev: Det fanns två andra linjer som var gula, en som var gul när den var i drift och en som var gul när den byggdes. Den ena bytte färg till nån brun-orange nyans och den andra blev grön. Den för närvarande planerade gula linjen har ju haft flera färger innan den fick sin förnärvarandefärg.

Det skulle därför inte förvåna mig om den gula färgen kommer att skickas vidare till något annat projekt så småningom. Vi vet ju alla att det viktigaste när man bygger en tunnelbanelinje är vilken färg den får. Allt annat är underordnat.
Att något har förändrats förut är inte i sig ett skäl att tro att det kommer att ändras igen. De tidigare bytena har handlat först om att nya projekt har lanserats, sedan att man har rättat till något som har blivit fel. Nu finns det däremot ingen anledning att tro att något kommer att ändras igen i den här frågan.
Nej. Tvärbanan bytte från gult till brunorange för att en fånig omröstning, där inte ens den gröna färgen fanns med, resulterade i att den f d gulalinjen skulle bli gul. Den andra gången byttes den nu f d gulalinjen färg från gult till grönt för att man upptäckte att det passade bättre med hittillsvarande mönster att göra den grön och att om den fortsatte vara gul så skulle det blivit en märklig blandning. Eftersom det troligen hade varit en väldig prestigeförlust att ge tillbaka den gula färgen till Tvärbanan så tilldelade man den färgen till det planerade projektet som bland annat tidigare hade betecknats med diverse färger och former på olika kartor och skisser.

Så jag ser en inte obetydlig risk att den senaste gulalinjen kan komma att byta färg innan eventuell trafikstart. Kanske blir den trots allt röd? Det var ju trots allt inte så länge sedan som de blåa pendeltågslinjerna blev rosarandiga och ljusgrönrandiga på kartorna, även om både grått och svart förekommer flitigt på dessa sträckor.
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Fyrgeit »

Så, den nuvarande gula linjen har alltså bara bytt färg en gång. Ett väldigt förutsägbart färgbyte dessutom.
Odd skrev: onsdag 10 april 2024 16:07 Så jag ser en inte obetydlig risk att den senaste gulalinjen kan komma att byta färg innan eventuell trafikstart. Kanske blir den trots allt röd?
Varför i hela friden skulle den bli det?
Odd skrev: onsdag 10 april 2024 16:07 Det var ju trots allt inte så länge sedan som de blåa pendeltågslinjerna blev rosarandiga och ljusgrönrandiga på kartorna [...]
Att de har varit rosa och gröna vet jag, men har de varit randiga? Pendeltågens färg spelar betydligt mindre roll än tunnelbanan, eftersom att pendeltågens alla linjer (numera) har samma färg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev: onsdag 10 april 2024 20:24 Så, den nuvarande gula linjen har alltså bara bytt färg en gång. Ett väldigt förutsägbart färgbyte dessutom.
Odd skrev: onsdag 10 april 2024 16:07 Så jag ser en inte obetydlig risk att den senaste gulalinjen kan komma att byta färg innan eventuell trafikstart. Kanske blir den trots allt röd?
Varför i hela friden skulle den bli det?
Odd skrev: onsdag 10 april 2024 16:07 Det var ju trots allt inte så länge sedan som de blåa pendeltågslinjerna blev rosarandiga och ljusgrönrandiga på kartorna [...]
Att de har varit rosa och gröna vet jag, men har de varit randiga? Pendeltågens färg spelar betydligt mindre roll än tunnelbanan, eftersom att pendeltågens alla linjer (numera) har samma färg.
Tänk, jag hade lite fel. Tvärbanan har tydligen dessutom varit brunrandig, och Nockebybanan har varit guldfärgad... inte illa...
Men du ser här tydligt att pendeltågen har haft randiga linjer. Långrandiga. För att ha ett färgsystem så byts färgerna ut ovanligt ofta!
SL linjekarta.png
SL linjekarta.png (128.09 KiB) Visad 720 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av ADDE »

Kantorn skrev: tisdag 09 april 2024 15:28
daniel_s skrev: torsdag 18 april 2019 23:17
twr skrev: Om Tvärbanan ska förlängas ska den förstås ha en bytespunkt med Roslagsbanan. Det får man inte i Bergshamra.
Ja Mörby då.
Jag anser - och har ansett länge - att Tvärbanan ska förlängas via Mörby - Djursholms Ösby (och utspikat) till Näsbypark. Visst, Näsbyparklinjen får inte direktkontakt med T-Centralen, men kapaciteten höjs på övriga Roslagsbanan, och Näsbyparklinjen får direktkontakt med Roslagsbanan, röda linjen, pendeltåg/gröna linjen, blå linjen och vad nu Fridhemsplan-Liljeholmentampen får för färg.
Jag håller med här. Sen tycker jag man borde bygga en "Spårväg nord" från Vällingby till Täby, via Spånga, Rinkeby/Rissne, Kista, Sollentuna/Häggvik, Edsberg och Roslags Näsby.

Sen om denna linje kan forma en ringlinje/ögla med linjen mot Näsby park vore en idé. En annan att Näsby-park linjen förlängs via Hägernäs strand till Arninge station.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av ADDE »

ADDE skrev: onsdag 17 april 2019 17:00 För 20 år sedan fanns det ingen direktförbindelse mellan Alvik och Gröndal...

Idag finns ingen direktförbindelse mellan Universitetet och Ropsten.

Så, hur vet man om det finns underlag isf.?
Buss 205 har ju rätt nyligen förlängt vissa avgångar från Ropsten till Universitetet.

Någon som har statistik på hur resande underlaget ser ut för denna linje?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Fyrgeit »

I detta dokument med absurt lång länk finns tabeller med exempel på turtätheter på kommande kollektivtrafiklinjer, inklusive spårvägarna.
https://ago-item-storage.s3.amazonaws.c ... 42aa652ce2

Så här tänker de sig att det kan se ut år 2050
karta.png
karta.png (82.77 KiB) Visad 530 gånger
tabell.png
tabell.png (125.19 KiB) Visad 530 gånger
(Jag var lite osäker på linje 5:s sträckning. Den hade kunnat följa Tvärbanan hela vägen.)

Skickar även med en karta som jag gjorde för ett tag sen, med förslag på linjer :D
Tvärbanorna.png
Tvärbanorna.png (147.29 KiB) Visad 530 gånger
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 I detta dokument med absurt lång länk finns tabeller med exempel på turtätheter på kommande kollektivtrafiklinjer, inklusive spårvägarna.
Länken fungerar tyvärr inte längre.
Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 (Jag var lite osäker på linje 5:s sträckning. Den hade kunnat följa Tvärbanan hela vägen.)
Det gör den förmodligen. Notera att alla centrala delsträckor har flera linjer för att utnyttja den lediga kapaciteten.

Hur som helst är det hög tid att införa en ordning med nummerserier som representerar trafikslag och funktion snarare än datum för invigningen. Linje 12 hör hemma i Tvärbanans serie och linje 21 hör hemma i Spårväg City-serien. Ingen annan storstad är så konservativ som Stockholm när det gäller linjenummer!
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: fredag 12 april 2024 13:24
Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 I detta dokument med absurt lång länk finns tabeller med exempel på turtätheter på kommande kollektivtrafiklinjer, inklusive spårvägarna.
Länken fungerar tyvärr inte längre.
Hoppas det funkar nu. Trevlig läsning, så hade vart synd om det inte gick.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 277
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Fyrgeit »

Enceladus skrev: fredag 12 april 2024 13:24
Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 (Jag var lite osäker på linje 5:s sträckning. Den hade kunnat följa Tvärbanan hela vägen.)
Det gör den förmodligen. Notera att alla centrala delsträckor har flera linjer för att utnyttja den lediga kapaciteten.
Jag är inte så säker på det. I paragrafen ovan står det "Stombusslinjerna 4, 5 och 6 görs om till innerstadsspårväg".
Enceladus skrev: fredag 12 april 2024 13:24 Hur som helst är det hög tid att införa en ordning med nummerserier som representerar trafikslag och funktion snarare än datum för invigningen. Linje 12 hör hemma i Tvärbanans serie och linje 21 hör hemma i Spårväg City-serien. Ingen annan storstad är så konservativ som Stockholm när det gäller linjenummer!
Vad sägs om:
4: Gullmarsplan - Radiohuset
5: Årstaberg - Danderyd
6: Sundbyberg - Ropsten
7: TC - Waldemarsudde
8: TC - Loudden
9: TC - Aga/Gåshaga

30: Mårtensdal - Danderyd
31: Mårtensdal - Helenelund
32: Solna - Täby
33: Alvik - Nockeby
34: Nacka - Älvsjö/Flemingsberg

Upptäckte även ett litet fel på min karta, att linjen från Mårtensdal inte går hela vägen till Täby, utan vänder i Helenelund.
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 14:20
Enceladus skrev: fredag 12 april 2024 13:24
Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 I detta dokument med absurt lång länk finns tabeller med exempel på turtätheter på kommande kollektivtrafiklinjer, inklusive spårvägarna.
Länken fungerar tyvärr inte längre.
Hoppas det funkar nu. Trevlig läsning, så hade vart synd om det inte gick.
Linjenumren i det länkade dokumentet är om möjligt ännu mer osammanhängande än nu. Röda linjen får 13, 14, 23 och 24. Gröna linjen får 17, 18 och 27. Blå linjen får 19 och 20. Mitt bland dessa linjenummer finns Nockebybanan och Lidingöbanan av historiska skäl. Dynamiska storstäder måste tåla förändringar!

En intressant observation i dokumentet är att en trimmad restid minskar fordonsbehovet. Det skulle verkligen behövas i pendeltågstrafiken!
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Kristofer »

Linjenummer i ett arbetsdokument av det här slaget ska man nog inte fästa så stor vikt vid.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6479
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Odd »

Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 ...
Skickar även med en karta som jag gjorde för ett tag sen, med förslag på linjer :D
...
Och en del kan man få på köpet med en tvärförbindelse mellan Vällingby och Ropsten via Bromma Flyg/Handelsområdeoch Odenplan, m fl
vby-brm-odp-ros.png
vby-brm-odp-ros.png (63.28 KiB) Visad 393 gånger
Kristofer skrev: fredag 12 april 2024 16:17 Linjenummer i ett arbetsdokument av det här slaget ska man nog inte fästa så stor vikt vid.
Ej heller färger :wink:
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9903
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 15:31
Enceladus skrev: fredag 12 april 2024 13:24
Fyrgeit skrev: fredag 12 april 2024 12:31 (Jag var lite osäker på linje 5:s sträckning. Den hade kunnat följa Tvärbanan hela vägen.)
Det gör den förmodligen. Notera att alla centrala delsträckor har flera linjer för att utnyttja den lediga kapaciteten.
Jag är inte så säker på det. I paragrafen ovan står det "Stombusslinjerna 4, 5 och 6 görs om till innerstadsspårväg".
I det länkade dokumentet nämns bara en spårväg till Danderyd, nämligen Solnagrenens förlängning. Linjen går alltså via Liljeholmen, Fridhemsplan och Solna.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av ADDE »

Så här tänker jag just nu att ett fullt utbyggd spårvägsnät skulle kunna se ut:

Spårvägslinjer - Marknadsförs som Spårväg på svenska och Tram på engelska, körs i regel med 30-45m långa spårvagnar designade för gatutrafik, med färre sittplatser och fler dörrpar.
1. Stora Essingen-Fridhemsplan-Rådhuset-Sergels torg-SPÅRVÄG CITY-Ropsten-AGA
2. Nockeby-Alvik-TVÄRBANA-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Stureplan-Kungsträdgården-Slussen
3. Nacka forum-Kvarnholmen-Henriksdal-Sofia-Slussen-Kungsträdgården-Stureplan-Odenplan
4. Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Stockholm Södra-Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan-Tekniska-Karlaplan-Hakberget-Loudden
5. Älvsjö-Östbergahöjden-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Hagastaden-Solna centrum-Solna station-Järva krog (Linje 5 körs med parkopplade förortsvagnar,som linje 30-33, läs mer nedan.)
6. Sundbyberg Centrum-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Tekniska-Storängsbotten-Ropsten-Lidingö centrum-Rudboda
7. (Fridhemsplan)-Sergels torg-Waldermarsudde

Snabbspårvägslinjer - Marknadsförs som detta och på engelska som Light rail. Körs i regel med 2st parkopplade 30m-spårvagnar som kan forma 60 meters spårvagnståg, designade med fler och bekvämare säten för längre och snabbare resor, och färre dörrpar, ungefär som A35 är just nu.
30. Sickla-TVÄRBANAN-Solna centrum-Solna station-Järva krog-Bergshamra-Universitetet-Albano-Storängsbotten-Ropsten-Loudden-Sickla
31. Skärholmen-Älvsjö-Årstaberg-TVÄRBANAN-Helenelund-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby park-Hägernäs strand-Arninge
32. Vällingby-Spånga-Rinkeby/Rissne-Kista-Sollentuna/Häggvik-Edsberg-Roslags näsby-Täby centrum
33. Flemingsberg-Skärholmen-Älvsjö-Högdalen-Hökarängen-Skarpnäck-Älta-Tyresö centrum-Trollbäcken/Vändelsö/Brandbergen-Handen-Flemingsberg

Sedan tänker jag att Saltsjöbanan delas i 2 delar som integreras i 2 egna system. Slussen-Saltsjö-Duvnäs blir snabbspårväg, och Saltsjö-Duvnäs-Saltsjöbaden/Solsidan blir en förlängning av Nackatunnelbanan. I detta fall tänker jag mig att följande linjer uppstår:
Linje 4 förkortas från Älvsjö och utgår från Gullmarsplan som idag.
Linje 3 kanske inte går via Kvarnholmen till Nacka, utan kör längs med Saltsjöbanan till Saltsjö-duvnäs efter Sofia.
Samt följande linjer läggs till:
34. Skärholmen-Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Sickla-Saltsjö Duvnäs
35. Saltsjö Duvnäs-Slussen (Via stadsgårdstunneln)-Mariatorget-Stockholm södra-Södersjukhuset.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Sammanbindningsbanor mellan inre och yttre spårvägsnätet

Inlägg av Hechtwagen »

ADDE skrev: fredag 12 april 2024 22:23 Så här tänker jag just nu att ett fullt utbyggd spårvägsnät skulle kunna se ut:

Spårvägslinjer - Marknadsförs som Spårväg på svenska och Tram på engelska, körs i regel med 30-45m långa spårvagnar designade för gatutrafik, med färre sittplatser och fler dörrpar.
1. Stora Essingen-Fridhemsplan-Rådhuset-Sergels torg-SPÅRVÄG CITY-Ropsten-AGA
2. Nockeby-Alvik-TVÄRBANA-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Stureplan-Kungsträdgården-Slussen
3. Nacka forum-Kvarnholmen-Henriksdal-Sofia-Slussen-Kungsträdgården-Stureplan-Odenplan
4. Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Stockholm Södra-Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan-Tekniska-Karlaplan-Hakberget-Loudden
5. Älvsjö-Östbergahöjden-Liljeholmen-Hornstull-Fridhemsplan-Hagastaden-Solna centrum-Solna station-Järva krog (Linje 5 körs med parkopplade förortsvagnar,som linje 30-33, läs mer nedan.)
6. Sundbyberg Centrum-Solna centrum-Hagastaden-Odenplan-Tekniska-Storängsbotten-Ropsten-Lidingö centrum-Rudboda
7. (Fridhemsplan)-Sergels torg-Waldermarsudde

Snabbspårvägslinjer - Marknadsförs som detta och på engelska som Light rail. Körs i regel med 2st parkopplade 30m-spårvagnar som kan forma 60 meters spårvagnståg, designade med fler och bekvämare säten för längre och snabbare resor, och färre dörrpar, ungefär som A35 är just nu.
30. Sickla-TVÄRBANAN-Solna centrum-Solna station-Järva krog-Bergshamra-Universitetet-Albano-Storängsbotten-Ropsten-Loudden-Sickla
31. Skärholmen-Älvsjö-Årstaberg-TVÄRBANAN-Helenelund-Mörby Centrum-Djursholms Ösby-Näsby park-Hägernäs strand-Arninge
32. Vällingby-Spånga-Rinkeby/Rissne-Kista-Sollentuna/Häggvik-Edsberg-Roslags näsby-Täby centrum
33. Flemingsberg-Skärholmen-Älvsjö-Högdalen-Hökarängen-Skarpnäck-Älta-Tyresö centrum-Trollbäcken/Vändelsö/Brandbergen-Handen-Flemingsberg

Sedan tänker jag att Saltsjöbanan delas i 2 delar som integreras i 2 egna system. Slussen-Saltsjö-Duvnäs blir snabbspårväg, och Saltsjö-Duvnäs-Saltsjöbaden/Solsidan blir en förlängning av Nackatunnelbanan. I detta fall tänker jag mig att följande linjer uppstår:
Linje 4 förkortas från Älvsjö och utgår från Gullmarsplan som idag.
Linje 3 kanske inte går via Kvarnholmen till Nacka, utan kör längs med Saltsjöbanan till Saltsjö-duvnäs efter Sofia.
Samt följande linjer läggs till:
34. Skärholmen-Älvsjö-Enskede gård-Gullmarsplan-Sickla-Saltsjö Duvnäs
35. Saltsjö Duvnäs-Slussen (Via stadsgårdstunneln)-Mariatorget-Stockholm södra-Södersjukhuset.

Ja varför inte! Tycker vi kör på det!
Skriv svar